Floridan uusi villilänsi laki

Status
Viestiketju on suljettu.
n00kie sanoi:
Mene itse paikan päälle äläkä kuuntele kaverisi jorinoita ja päätä sen jälkeen mitä mieltä olet paikasta. Ite olen :thumbs: mieltä.

Öööh... kuten varmasti huomasit, niin kaverin mielipiteet olivat hänen omiaan - eivät minun ja mä en voi päättää mun mielipidettä mitenkään muuten kuin menemällä jenkkeihin? En voi esim. luottaa uutisiin, tilastoihin ja vertailemalla lakipykäliä? Onnea sullekin... ja vappua samalla :)

Mika71: Kaipa siinä asenteellisuuttakin on mukana mutta Suomen ja USA:n asenkulttuurien erilaisuuteen se tuskin vaikuttaa. Kyllä mä ymmärrän, että kaverini oli hiukan ihmeissään asekohkaamisesta kun sellaista ei pahemmin suomessa ole.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ugga sanoi:
Taitaa muistisi vähän heittää. Esim. Washington Dc:ssä tapahtuu 63.3 murhaa per 100000 asukasta. Helsingissa sama luku on 12,5.

Siihen on yksi syy.

Ihan arkijärjellä ajatellen en usko, että rangaistuksien kovuudella olisi mitään tekemistä rikosten määrän kanssa.

Suurin osa rikoksista tehdään kuitenkin pikaistuksissa, hetken mielijohteesta tai päihtyneenä, jolloin rangaistus ja kiinnijäämisen riski eivät ole ensimmäisenä mielessä.

Perus oikeustaju huutaisi kovempia tuomioita, mutta tilastojen valossa rangaistuksien kovuuksilla näyttää olevan vähän tekemistä pelotteena. Suurin osa rikollisista kuitenkin tekee rikoksensa pyrkien välttämään kiinnijäämistä, eikä mieti että "hmm tästä saa 2 vuotta linnaa, jos jään kiinni." Valtaosa rikollisista ei kuitenkaan tunne lakia niin hyvin.

Ennaltaehkäiseminen on tehokkaampaa ja halvempaa kuin jälkien siivoaminen.

Ja IMO jenkeissä tapot ja murhat putoaisivat puoleen, jos kaikki käsiaseet kiellettäisiin lailla, ja kieltoa valvottaisiin tarkasti.

:offtopic: :offtopic: :offtopic: :offtopic:

Jenkeissä muuten 1 ihminen 40:stä istuu linnassa joka on ylivoimaisesti kovin luku maailmassa. Ja n.14% Afroamerikkalaisista istuu linnassa, aivan käsittämättömiä lukuja!

MJ45 sanoi:

Jenkeissä muuten 1 ihminen 40:stä istuu linnassa joka on ylivoimaisesti kovin luku maailmassa. Ja n.14% Afroamerikkalaisista istuu linnassa, aivan käsittämättömiä lukuja!

Jenkit on niin SAATANAN tyhmiä.

Dragon sanoi:
Ohoh onpas kovasti lukutaidottoman ihmisen kommentti. Kaverini vaan ihmetteli jenkkien erilaista suhtautumista aseisiin. Luin ton tekstin vielä kerran läpi, enkä mä siitä löytänyt juttuja "Autoilla ympäriinsä ja ammuskellaan pummeja" -kohdasta. Copy-pastea toki tähän jos löydät sellaista.

Noh noh, eipäs nyt saivarrella. Minä referoin sisältöä. Kaverisi ei pelkästään kammoa aseharrastajia vaan myöskin yksityisautoilua ja isänmaallisuutta. Teksti on kuin suoraan Pohjois Korean Propagandatoimistosta.

Tuo asehomma tuntuu olevan punainen vaate monelle. Eikö aseita saisi omistaa? Vai pitäisikö kotiaseet olla vain kaksi kertaa laukeavia ja metsäsätyskäyttöön? Pitäisiko vain viranomaisilla olla oikeus käsiaseisiin? Onko USA:ssa ongelma LAILLISET VAI LAITTOMAT ASEET?

Vanhana asediggarina en oikein jaksa suhtautua tohon pyssykamoiluun mitenkään vakavasti. Meikäläisellä on ollut aseita kotona pikkukollista lähtien. Ne eivät ole johtaneet minua huume/prostituutio tulitaisteluihin.

Kai tuossa laissa on ongelmana sekin, että kaikki varautuu siihen että pääsee ampumaan jonkun, niin niitä aseita kannetaan aina mukana. Ja todenäköisyys että joku ammutaan vahingossa kasvaa.
Mutta amerikkalaiset ovat varmasti ansainneet kyseisen lain. Kansan enemmistö kuitenkin sielläkin(?) päättää joten se on varmasti hyvä laki.

Kävelin tuossa yksi päivä kotiin, lähikadulla vastaan tuli useampi n. 4-5v tyttö tai poika. Mietin vain, että kuinkahan monessa maassa noin pienet lapset saa, ja voi, lähteä juoksentelemaan pääkaupungin kadulle ilman valvontaa.

Kävin kuitenkin kaivamassa vanhasta ketjusta tekstiä. Kuten näkyy vertailuluku on leffasta Bowling For Columbine ja siinä puhutaan luoteihin kuolleista ei murhatuista. Kuten näkyy on minun antamani luvut pitkälle arvailua mutta silloin ei kukaan esittänyt mitään tarkempaa. Kuinkas nyt.

Quote:
Onkos kukaan kattonu dokumenttileffaa nimelta Bowling For Columbine,se kertoo amerikkalaisten asehulluudesta?? Kannattaa kattoa ja sen jälkeen suhtauminen amerikkalaisiin muuttuu aikalailla. Ameriikassa kuolee 12000 ihmistä luodeista vuodessa,esim. Kanadassa jossa on yhtä paljon aseita väkilukuun suhteutettuna kuolee 60-70 ihmistä.

Amerikassa asuu 266,5 miljoonaa ihmistä ja suomessa 5,2 miljoonaa. 12 000 kuollutta Amerikassa suhteutettuna Suomen asukaslukuun on noin 235 uhria.

Suomessa tapetaan vuodessa n 120-150 ihmistä joista varmaan suuri osa on perinnetyökaluin tehtyjä tappoja. Mutta koska suomalaisetkin ovat oppineet maailman tavoille arvaisin ammuttujen määräksi puolet joka on siis 60-75 kpl.

Suomessa tekee itsemurhan 1500 ihmistä vuodessa. Kyllä 1500. Se on n 29 ihmistä viikossa. Neljä kertaa enemmän kuin liikenteessä. Tällä sarallakin perinnevälineet kuten köysi lienee ykkönen joten arvaisin ampuma-aseni tehdyt itsemurhat kolmassosaan. Eli 500 kpl vuodessa.

Joka vuosi tapahtuu metsästysonnettomuuksia ja vahingonlaukauksia. Niiden määrästä ei minulla ole tietoa mutta niitä tapahtuu.

Summa summarum. Suomessa "kuolee luotiin" ehkä noin 600 ihmistä vuodessa joka tekee Amerikan väkilukuun suhteutettuna 30 750 kpl. Ja Suomi on siis rauhallinen Euroopan maa jossa voi kulkea illalla turvallisesti eikä tarvitse lukita ovia!!

Tämä kaikki tilastonikkarointi pohjasi siis pitkälti arvailuun ja tarkoitukseni oli aloittaa keskustelu jossa joku ehkä osaisi oikaista lukuja.

Onkos kukaan kattonu dokumenttileffaa nimelta Bowling For Columbine,se kertoo amerikkalaisten asehulluudesta?? Kannattaa kattoa ja sen jälkeen suhtauminen amerikkalaisiin muuttuu aikalailla. Ameriikassa kuolee 12000 ihmistä luodeista vuodessa,esim. Kanadassa jossa on yhtä paljon aseita väkilukuun suhteutettuna kuolee 60-70 ihmistä.[/I]

Summa summarum. Suomessa "kuolee luotiin" ehkä noin 600 ihmistä vuodessa joka tekee Amerikan väkilukuun suhteutettuna 30 750 kpl. Ja Suomi on siis rauhallinen Euroopan maa jossa voi kulkea illalla turvallisesti eikä tarvitse lukita ovia!!
[/B]

Mitä tämä 12000 luotiin kuollutta sisältää, onko mukana samat asiat, jotka sinä otit suomilaskelmaan mukaan?

Delmonte sanoi:
Mitä tämä 12000 luotiin kuollutta sisältää, onko mukana samat asiat, jotka sinä otit suomilaskelmaan mukaan?

Oletan näin, en tiedä. Itse en käynyt leffaa katsomassa koska inhoan sitä kommariläskiä, enkä halua antaa hänelle lanttiakaan. Kyseisen kirjoitus tuossa sanamuodossa oli täällä Pakkiksella.

Vuoden 2003 yhdysvaltojen rikostilastojen perusteella, murhia oli yhteensä 14408, joista tuliaseella surmattiin 9 638. Joista 7,701 oli tapettu käsiaseilla.

Sitten pitää keksi lisää väkivaltarikosia, oikeutettuja henkirikoksia oli 370(poliisi) ja 246(siviili) eli suunnilleen 600. (Lähde FBI)
Vuonna 2002 kuoli 762 aseonnettomuuksissa (lähde NRA)
Itsemurhia vuonna 1999 yhteensä 30903, joista aseella 59% eli yhteensä 18232 (Lähde terveysministeriö?)

eli voidaan arvioida likimain 9500 + 600 + 750 + 18200 = 29050 aseiden takia kuollutta. Joka on suunnilleen 2.5 kertaa enemmän kuin tuo 12000

FBI
NRA
terveysministeriö

Viimeksi muokattu:
mage sanoi:
Oletan näin, en tiedä. Itse en käynyt leffaa katsomassa koska inhoan sitä kommariläskiä, enkä halua antaa hänelle lanttiakaan. Kyseisen kirjoitus tuossa sanamuodossa oli täällä Pakkiksella.

Mikäs Mooressa nyt noin kauheasti ahdistaa, miehellähän on ihan hyviä pointteja piilotettuina vaikka täytyy toki muistaa että silmälasit hiukan välillä värittävät. Ja mistä vedit muuten sen, että Moore on kommunisti, eikai kaikki tuota land of free maata kritisoivat ole moisia?

Delmonte sanoi:
Mikäs Mooressa nyt noin kauheasti ahdistaa, miehellähän on ihan hyviä pointteja piilotettuina vaikka täytyy toki muistaa että silmälasit hiukan välillä värittävät. Ja mistä vedit muuten sen, että Moore on kommunisti, eikai kaikki tuota land of free maata kritisoivat ole moisia?

No joo, kunhan vähän kärjistin. Populisti lienee oikea termi. En vain diggaa kaverista ja mielestäni hän on erittäin yliarvostettu.

Hyvin kaivettu lukuja. Viime kerralla kun asiasta keskusteltiin, ei kukaan täsmentäny tietoja. Löytyisikö Suomesta vastaavia. Ne minun antamani oli suht karkeita arvauksia.

Varatuomari tuttuni ainakin väittää, että suomessa tapahtuvista henkirikoksista suoritetaan vain n.20 % tuliaseella. Pitääpä tiedustella lähteet kyseiselle tiedolle.

Ja itsemurhatkin on hieman yläkanttiin vuonna 2003 suomessa tapahtui 1 075 itsemurhaa.

Suomessa suurin osa henkirikoksista tehdään moralla tai leipävietsellä. 70% taisi olla alkoholin vaikutuksen alaisena.

Murhista en nyt ole varma, että missä suhteessa niitä tehdään usaan nähden, mutta muissa väkivaltatilastoissa suomi on esim euroopan kärkikastissa.

mage sanoi:
No joo, kunhan vähän kärjistin. Populisti lienee oikea termi. En vain diggaa kaverista ja mielestäni hän on erittäin yliarvostettu.

Hyvin kaivettu lukuja. Viime kerralla kun asiasta keskusteltiin, ei kukaan täsmentäny tietoja. Löytyisikö Suomesta vastaavia. Ne minun antamani oli suht karkeita arvauksia.

Nyt mielipiteet onkin sitten jo paljon lähempänä mooresta :hyper:

Itsemurhan tehneitä suomessa vuonna 2003 1119 (lähde tilastokeskus).
En löytänyt tilastoa erilaisista itsemurhan tekotavoista, mutta miehet tekevät enemmän itsemurhia kuin naiset ja jostain olin lukevinani, että miehet suosivat aseita itsemurhan apuvälineenä.

tilastokeskus

Delmonte sanoi:
Nyt mielipiteet onkin sitten jo paljon lähempänä mooresta :hyper:

Itsemurhan tehneitä suomessa vuonna 2003 1119 (lähde tilastokeskus).

tilastokeskus

Mielenkiintoista, minäkin otin tuon oman 1075 luvun tilastoskeskuksen sivuilta.

No varmaan joku pienellä pränttätty teksti tämän eron selittää.

Tilastokeskus

lej sanoi:
Tuolla alkaa varmaan näkymään ryöstäjiä ja murhaajia joka kadun kulmassa. Kaikkihan ovat tosiaan kykeneviä määrittämään sen milloin oma tai jonkun muun turvallisuus on todella uhattuna. Eikö?

Olisihan se tietty noloakin, jos aikuinen mies joutuisi juoksemaan pakoon sen sijaa, että on ihan lupa ampua, kun joku uhkailee vetävänsä turpaan.

Toivottavasti ampuvat kaikki itsensä hengiltä, jos noin tyhmä laki menee läpi.

On Suomenkin lainsäädännössä parannettavaa, mutta tuo on naurettavaa.
Ehkä ei kannattaisi toitotella noin voimakkaita mielipiteitä asioista joista ei ymmärrä tuon taivaallista. :david:
Kato ku kaikkialla maailmassa ei oo samanlaista ku siellä sun kotikylässäs, missä suurin rikos on että naapurin Pentti kalastaa ilman lupaa, ymmärrätkö? ja sen takia siellä mahd. tarvitaan lakeja jotka oikeuttaa myös vähän kovemmat otteet itsensä suojelemiseksi.
No mitäs väliä, sähän voit aina vedota siihen oi niin älykkääseen argumenttiin; mut ku ne jenkit on niiiin tyhmiä.

Tassa threadissa on tapeltu aika paljon tosta jenkkien tyhmyydesta, asehulluudesta ja isanmaallisuudesta, niin tassa ois vahan oma kohtasta kokemusta/nakemysta nyt lahes vuoden taalla asuneena ja useita kertoja sita ennen taalla vierailleena.

Tyhmyys: Eivat ihmiset taalla sen tyhmempia ole kuin muuallakaan maailmassa, mutta mielikuvan heidan tyhmyydestaan antaa todella huono yleissivistys. Erityisesti USA:n ulkopuolisesta maailmasta suurimmalla osalla ihmisista taalla ei ole minkaannakoista tietoutta. Toinen syy tyhman -leiman saamiseen on todella huono koulutuksen taso julkisissa lukioissa ja kaikissa sita edeltavissa kouluissa. Tasokkaita yliopistoja ja yksityiskouluja toki loytyy.
Taalla olevissa lukioissa oppilaat kayttaytyvat samalla tavalla kuin suomessa yla-asteen alkuvaiheessa, ja koulu on jopa helpompaa kuin Suomen yla-aste. Ja taytyy muistaa etta ~80-90% lukiolaisista ei ole koskaan kaynyt USA:n ulkopuolella.
Tanne tullessani en olisi koskaan odottanut tallaista yleissivistysta:
1. Olen tormannyt useaan kertaan siihen etta monet lukiolaiset luulevat esim. Meksikon tai Uuden-seelannin jne. olevan USA:n osavaltio.
2. Euroopasta harvat tietavat paljoa, yleensa on uskomus etta se on USA:n tapainen liittovaltio systeemi jonka paakaupunki on Pariisi. He luulevat myos sen olevan todella kehittymaton ja huonopaikka elaa (esim. "Onko teilla vessoja?, Onko teilla sahkoa?, Ai etteks te muka kayta dollaria valuuttana?, Ai eiks suomessa muka puhuta englantia kielena, ma luulin et kaikkialla euroopassa puhutaan englantia, Puhutaanko Italiassa ranskaa?, Onks teilla autoja?, Onks suomi Aasiassa? jne. jne.") Yleisin asia mita euroopasta ihmiset taalla tuntuu tietavan on se etta ne ei tykkaa Ranskasta (eroavat poliittiset nakemykset).
3. Harvalla taalla on kielioppi hallussa, siis ymmarran sen etta puhutaan slangia (niinhan Suomessakin), mutta naa ei osaa kirjottaa sanoja edes yhta hyvin kun ma tai taivuttaa epasaannollisia verbeja saati sitten kayttaa niita. (Naita kaydaan enkun tunneilla lapi...) Englannin kieliopissa kaydaan samoja asioita lapi taalla kun suomessa kaytiin englannin tunnilla yla-asteella.
No siina oli muutama juttu tyhmyydesta.

Asehulluus: Kyllahan taalla aseita on aika eri tavalla kun suomessa, autojen takaikkunoillakin niita nakyy aina vahan valia. Metsastys on myos todella suosittua. En ole kylla tormannyt negatiivisiin asioihin aseissa taalla muutakuin uutisissa, mutta ehka ei ole vain osunut kohdalle.

Isanmaallisuus Se on taalla sellanen asia mita ei pysty kasittamaan ellei taalla vieraile, isanmaallisuus toki vaihtelee hieman alueittain. Koulussa pitaa joka aamu nousta seisomaan kasi sydamella ja katsoa USA:n lippua kohti ja vannoa lippuvala. USA:n lippuja taalla nakee aivan joka puolella, siis ihan joka paikassa, ma en sita pysty ymmartamaan. Niita lippuja pidetaan ymparivuoden salossa. Mun mielesta naitten lippukaytos ois lipunhapasya Suomessa. Se on niin arkinen juttu ettei siina lipussa ole edes mitaan pyhaa taalla niinkun suomessa. esim. Vermontissa vieraillessani joka ikisessa puhelinpylvaassa oli lippu liehumassa, pieni tosin mutta jokaisessa kuitenkin. Talojen pihalla, kaupoissa tai missa ikina oletkaan niin USA:n liput ovat aina lasna. Ja autoissa on tietysti kaikilla USA:n lipputarra, Joukkojen tukemis -tarra ja George W. -tarra jne. Presidentin vaalit kun oli niin kaikilla oli isot 80cm x 40cm pihakyltit ja eri henkiloa kannattavia katottiin oikein paheksuvasti ja selantakana puhuttiin pahaa, myos koulussa kaikilla oli George W. lippiksia, t-paitoja, pinsseja, sandaaleja jne. Opettajat myos ilmaisivat omia poliittisia nakemyksiaan rankasti.
Vahvaan isanmaallisuuteen yhdistyy taalla usein myos vahva uskonnollisuus.

Yhteenveto: USA on toki todella erilainen eri osissa, itse olen vieraillut Floridassa (6x), Teksasissa, Tenneseessa, Hawaiilla, Washington D.C:ssa, Alabamassa (lukio), Vermontissa, Hawaiilla, Bostonissa jne.
Tohon perus jenkki stereotypiaan "Isanmaallinen-Uskonnollinen-Asehullu-Juntti eli Redneck" sopii parhaiten kylla pienemmilla paikkakunnilla asuvat ihmiset. Ja toi redneckeys on paljon yleisempaa taalla kun mita ma luulin aikasemmin, mutta kaikkien kannattaa muistaa kuitenkin etta taalta loytyy paljon sellasiakin ihmisia jotka ei sovi tohon stereotypiaan, etta yleistamaan ei kannata ruveta, jos niin postauksessani tein se ei todellakaan ollut tarkoitukseni. USA:ssa on myos paljon alykkaita hyvan yleissivistyksen omaavia ihmisia. Postaukseni saatto olla vahan liian negatiivinen (sellaseks en sita tarkottanut), mutta kerroin vaan etta mista toi stereostypia oikeen on mun mielesta saanut alkunsa.
On taa USA joissakin asioissa oikeen mukava paikka, mutta kylla olen iloinen kun paasen takaisin Suomeen, uskon arvostavani lukuisia pienia asioita Suomessa mita ennen tata vaihto-oppilasvuotta ei olisi tullut ajateltuakkaan vaan ne tuntuivat itsestaanselvyyksilta. Toki taaltakin on tarttunut mukaan parempi kielitaito seka useita ikimuistoisia kokemuksia, mutta Suomi on aina Suomi.

- "Pakkiksen Alabaman kirjeenvaihtaja" ;) hehe

ps. Taa on sit aika nopeesti kirjotettu etta teksti voi olla vahan sekavaa..

Yhdysvallat on hullu maa! Edellä mainittu lakiehdotus johtaa siihen että on pakko hankkia ase koska jokaisella vastaantulijalla saattaa olla myös ase. Ja jos vähänkin ahdistaa niin eikun "deadly force" kehiin koska se toinen kaivoi niin epäilyttävän näköisesti povitaskuaan.

En voi olla kertomatta tässä samassa yhteydessä siitä miten eräs nettituttu sanoi että nykyään "everything is illegal at USA". Hän ei voi esimerkiksi imuroida netistä Disneyn piirrettyjä lapselleen koska G.W.Bush on tehnyt lakialoitteen jonka mukaan elokuvien imuroimisesta internetistä voi joutua kolmeksi vuodeksi vankilaan. :david:

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom