Fitness ja kehonrakennus eivät ole urheilulajeja?!?!!

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Niin ja jos vielä joku tulee vinee, että "haet vaa omaa arvostusta" no hei! mä saan kyllä sitä arvostusta, jos joskus menestyisin.. joskus vuonna 2030 :D eikä sillä ole mitään merkitystä miksi se mielletään minun arvostuksen suhteen, mutta urheilu määritelmä vois puhdistaa lajit niistä negatiivisistä käsityksistä mitä joillakin on :)

Mikä kehonrakennuksesta sitten tekee urheilua? En minä ainakaan sanoisi urheiluksi lajia, jossa kilpailijat poseeraavat lavalla öljyttyinä uima-asussa ja tuomarit sitten arvostelevat, kuka näyttää parhaalta. Kyllähän kehonrakennusksen kilpailusuoritusta voi ihan hyvin verrata missikisoihin. Esiteltävän kropan rakentaminen taas on sitten täysin eri asia bodauksessa ja missikisoissa. Työ, minkä kilpailevat kehonrakentajat tekevät vartalonsa eteen on todella vaativa ja kunnioitettava suoritus.

Yllättäen taas nousee pakkiksella hirveä haloo, kun todellisuus iskee kasvoille ja joku toteaa, että kehonrakennus/fitness ei ole universumin paras/vaativin/upein/mahtavin laji.

Mikä kehonrakennuksesta sitten tekee urheilua? En minä ainakaan sanoisi urheiluksi lajia, jossa kilpailijat poseeraavat lavalla öljyttyinä uima-asussa ja tuomarit sitten arvostelevat, kuka näyttää parhaalta. Kyllähän kehonrakennusksen kilpailusuoritusta voi ihan hyvin verrata missikisoihin. Esiteltävän kropan rakentaminen taas on sitten täysin eri asia bodauksessa ja missikisoissa. Työ, minkä kilpailevat kehonrakentajat tekevät vartalonsa eteen on todella vaativa ja kunnioitettava suoritus.

Yllättäen taas nousee pakkiksella hirveä haloo, kun todellisuus iskee kasvoille ja joku toteaa, että kehonrakennus/fitness ei ole universumin paras/vaativin/upein/mahtavin laji.

Noh muistakaa kehonrakentajat ja fitnekset, että ette ole urheilijoita vaan taiteilijoita ja viihdyttäjiä ;D No voi hyvänen aika :D Kaikki lajit ovat yhtä arvokkaita! Että sulla on vähän vääränlainen analyysi tästä :P Arvostan yleisurheilua ihan perheen takia ja monia muitakin lajeja! Että ei kaikki ole yhtä itsekeskeisiä mitä luulet :P Et taida ymmärtää, mitä ajan takaa? Kyse on määritelmästä.. Vai jos annetaan lajeille urheilun maine nii se tekee heti siitä parhaan ja upean? Esimerkkinä tässä sellaisesta, joka ei lue koko threadia vaa kattoo otsikon ja kattoo paljon sitä on kommentoitu tai sitten et vaa älynny mitä tässä tarkoitan ja teit moisen yleistyksen

Mielipideasiahan toi on, eikä mitään syrjintää.

Objektiivisesti katseltuna kisasuoritus ei ole urheilua, mutta harjoittelu on. Loppu on sitten mielipideasiaa ja niistähän ei sovi kiistellä :david: :)

EDIT: threadin aloittaja sanoo ihmisiä ahdasmielisiksi. Ehkä voisit itse olla avoimempi ja ymmärtää heidän näkemystään?! Itse pystyn hyvin ymmärtämään sen, että jonkun mielestä podailu ym. on urheilua ja toisen mielestä ei ole (kummallekkin on perustelut). Vaikuttaa siltä, että olet varma, että se on urheilua ja muut pitäs saada vaan tajuamaan se.

Tuommoiset tavis ahlamit hirteen.:curs:
Sanoppa sille äijälle, että vedä itse kisadietti ja kerro sitten oma mielipiteesi senkin SOB!:curs:

IMO kehonrakennus on kaikista lajeista HC:ein, tehdään duunia 24/7/365 ja jos verrataan ihan mihinkä tahansa lajiin, niin ei mikään laji vie työmäärässä potausta. Noh me eletäänkin paikassa jossa bodykultuuri on nolla, eikä tavis voi ymmärtää sitä kipua ja tuskaa mitä kisailijat ovat kestäneet päästäkseen kuntoon lavalle. Ja se, että väittää, että BF oisi sama kuin missi kisat, niin laitetaan missit vetämään 20 viikoiset dietit, nii saisivat tietää mitä sanan kipu ja nälkä tarkoittavat. :curs:

Lähinnä tässä nyt on ongelmana se, että ketjun aloittajan mielestä on olemassa jokin kollektiivinen tahto, joka määrittelee onko laji urheilua vai ei. Hänen tavoitteenaan/toiveenaan on, että fitness ja kehonrakennus liitettäisiin jatkossa kansan mielissä urheilulajien joukkoon.

Kuitenkaan ei ole olemassa mitään yhtä määrittelyä, jonka mukaan kaikki ihmiset päättäisivät jonkin asian olevan urheilua, vaan eri ihmisillä on eri perusteet ja he painottavat näitä perusteita eri tavalla. Yleisimmin urheilulajiksi mielletään se kyseisen lajin kilpailusuoritus, joka esim. kehonrakennuksessa on uikkareissa poseeraaminen. Tätä taas useimmat ihmiset eivät pidä urheiluna, ei vaikka mikä olisi. Se on mielipide, ei halveksuntaa sen kummemmin kehonrakennusta kuin vaikka viulunsoittoa, matematiikkaa tai bonsaipuiden kasvatusta kohtaan (jotka myöskin vaativat hurjasti vaivaa ja omistautumista, jopa enemmän kuin bodaus).

Jotta tilanne tästä muuttuisi, pitäisi joko muuttaa yllämainittuja lajeja urheilumaisemmiksi (köydenveto tai vaikka kädenvääntö kilpailijoiden kesken lavalla...) tai jotenkin taianomaisesti muuttaa urheilun määritelmää miljoonien penkkiurheilijoiden mielissä sellaiseksi, että poseeraaminen lavalla vähissä vaatteissa (tai viulunsoitto) sopisi siihen. Kumpikaan vaihtoehto ei kuulosta todennäköiseltä ainakaan lähitulevaisuudessa, joten eiköhän olisi parempi hakea sitä arvostusta jostain muualta kuin perus penkkiurheilija Penan mielipiteistä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Olisikohan uimahyppy sitten urheilulaji myöskään. Kaveri tippuu muutaman metrin korkeudesta, kierähtää pudotessaan ympäri pari kertaa ja nämä putoamisen aikana tehdyt liikkeet sitten pisteytetään (juu ei todellakaan ole helppoa enkä vähättele lajia, mutta jos urheilu määritellään sitä suorittaessa tehdyn työmäärän perusteella...)

Mielipideasiahan toi on, eikä mitään syrjintää.

Objektiivisesti katseltuna kisasuoritus ei ole urheilua, mutta harjoittelu on. Loppu on sitten mielipideasiaa ja niistähän ei sovi kiistellä :david: :)

EDIT: threadin aloittaja sanoo ihmisiä ahdasmielisiksi. Ehkä voisit itse olla avoimempi ja ymmärtää heidän näkemystään?! Itse pystyn hyvin ymmärtämään sen, että jonkun mielestä podailu ym. on urheilua ja toisen mielestä ei ole (kummallekkin on perustelut). Vaikuttaa siltä, että olet varma, että se on urheilua ja muut pitäs saada vaan tajuamaan se.

En sano kaikkia ahdasmieliseksi, koska kyllä tuolla irl on minun mielipiteen kannattajia. Taas turha yleistys, ikään kuin olisin yksin tässä nyt kannattelemassa omaa mielipidettä ja muut ovat ahdasmielisiä. Se oli vain ehdotus, että muutkin voisivat katsoa ja laajentaa ajatusmaailmaa, minä ymmärrän muidenkin näkökulman, koska itekin olen ennen ollut sitä mieltä. ettei se ole urheilulaji. Olen tällä hetkellä huomattava vähemmistö tässä threadissa. Mun mielestä pitäis kannustaa sellasia, jotka uskaltavat olla eri mieltä, kun nykymaailmassa mennään valtavirran mukana ja kukaan ei uskalla helposti olla vähemmistö. No kyllä mä ymmärrän toisten näkemystä siitä, että tää ei ole urheilua, koska hehän vain näkevät sen sellaisena kuin näkevät ja ovat oppineet kokemuksen kautta asian.. Eikös muuten aina ole varma omasta mielipiteestä? Eihän se ole oma mielipide, jos ei ole varma tai sitten voi mielipide ja asenne tulla ilman pohtimatta ympäristöstä. En mäkää ennen ymmärtänyt tätä urheiluna, kunnes aloin itse harrastaa ja ymmärsin tän liikunnan ja urheilun määrän eli turhaan sä syyttelet mua ymmärtämättömäksi. Mutta sano, että miksi en saa väitellä asiasta, että tämä on urheilua? Ai mun vaa pitäis sanoo heti ensimmäisen eriävän mielipiteen jälkeen "joo ymmärrän sua, olen hiljaa ja en uskalla väitellä". Mutta et sinä minua saa hiljaiseksi tollaiselle puheella. Sun mielestä ei siis saa ihmiset puhua mielipiteistä ja vakuutta toista muuttamaan mieltä? Objektiivisesti katsoen noinhan se menee kuten sanoit. Mitäs sä muuten menetät, jos saisin ihmiset ymmärtämään tämän urheiluksi? Onko se niin paha juttu? Mutta muille on näköjään tärkeää saada mutkin taipumaan ,että se ei ole urheilua ja sitten kaikki ovat tyytyväisiä vai? Helppohan se on muuten on mua kohtaa hyökätä ja sanoa, että "koita ymmärtää" mutta miksi et sano noille muillekin vastassa oleville, että "koita nyt ymmärtää?"

IMO kehonrakennus on kaikista lajeista HC:ein, tehdään duunia 24/7/365 ja jos verrataan ihan mihinkä tahansa lajiin, niin ei mikään laji vie työmäärässä potausta. Noh me eletäänkin paikassa jossa bodykultuuri on nolla, eikä tavis voi ymmärtää sitä kipua ja tuskaa mitä kisailijat ovat kestäneet päästäkseen kuntoon lavalle. Ja se, että väittää, että BF oisi sama kuin missi kisat, niin laitetaan missit vetämään 20 viikoiset dietit, nii saisivat tietää mitä sanan kipu ja nälkä tarkoittavat. :curs:

No hoh hoh mitä juttuja. Eiköhän lähes jokainen laji harrastettuna vähänkin kovemmalla tasolla ole samalla tavalla 24/7/365 hommaa kuin vaikka bodaus. Taidat nyt sekoittaa tämän BB elämäntavan harjoitteluun. Se, että joutuu näkemään nälkää 20 viikkoa ei vielä ehkä riitä kaikkein kovimman urheilulajin titteliin. Sitäpaitsi veikkaanpa että niillä misseillä ja malleilla on tuollainen tuskallinen kisadieetti päällä jatkuvasti.

Vaan jos omalla määritelmälläsi haetaan kovinta urheilijaa, niin se olisi varmaan kenialainen pitkänmatkanjuoksija. Onhan se tuskallista vetää 8 kertaa päivässä kananfilettä ja riisiä minttusuklaanmakuisten pirtelöiden kanssa ja jättää karkit ostamatta leffassa, ei siinä mitään. Ajattele kuitenkin näitä kenialaisia, jotka jo teini-ikäisenä juoksevat paljain jaloin niin pitkiä koulumatkoja, että läksytkin joudutaan lukemaan juostessa samalla kun hätistellään puukepillä leijonia ja vesikauhuisia sarvikuonoja kimpusta. Kouluruuaksi käydään sitten porukalla saalistamassa joku puhveli jos tuuri käy. Sitten pitäisi vielä käydä voittamassa jotain maailmanmestaruuksia. Tuohon verrattuna bodaus on ruusuilla tanssimista...

. Ja se, että väittää, että BF oisi sama kuin missi kisat, niin laitetaan missit vetämään 20 viikoiset dietit, nii saisivat tietää mitä sanan kipu ja nälkä tarkoittavat. :curs:

treeneistä puhumattakaan, samalla lailla vaan missit treenaamaan niin tietävät mimmoista se on

Lähinnä tässä nyt on ongelmana se, että ketjun aloittajan mielestä on olemassa jokin kollektiivinen tahto, joka määrittelee onko laji urheilua vai ei. Hänen tavoitteenaan/toiveenaan on, että fitness ja kehonrakennus liitettäisiin jatkossa kansan mielissä urheilulajien joukkoon.

Kuitenkaan ei ole olemassa mitään yhtä määrittelyä, jonka mukaan kaikki ihmiset päättäisivät jonkin asian olevan urheilua, vaan eri ihmisillä on eri perusteet ja he painottavat näitä perusteita eri tavalla. Yleisimmin urheilulajiksi mielletään se kyseisen lajin kilpailusuoritus, joka esim. kehonrakennuksessa on uikkareissa poseeraaminen. Tätä taas useimmat ihmiset eivät pidä urheiluna, ei vaikka mikä olisi. Se on mielipide, ei halveksuntaa sen kummemmin kehonrakennusta kuin vaikka viulunsoittoa, matematiikkaa tai bonsaipuiden kasvatusta kohtaan (jotka myöskin vaativat hurjasti vaivaa ja omistautumista, jopa enemmän kuin bodaus).

Jotta tilanne tästä muuttuisi, pitäisi joko muuttaa yllämainittuja lajeja urheilumaisemmiksi (köydenveto tai vaikka kädenvääntö kilpailijoiden kesken lavalla...) tai jotenkin taianomaisesti muuttaa urheilun määritelmää miljoonien penkkiurheilijoiden mielissä sellaiseksi, että poseeraaminen lavalla vähissä vaatteissa (tai viulunsoitto) sopisi siihen. Kumpikaan vaihtoehto ei kuulosta todennäköiseltä ainakaan lähitulevaisuudessa, joten eiköhän olisi parempi hakea sitä arvostusta jostain muualta kuin perus penkkiurheilija Penan mielipiteistä.

Kollektiivinen tahto? Ainut mikä on kollektiivista on sul:n lista, jota luulin, että sinne kerätään kaikki urheilulajit jonkun päätöksen mukaan, mutta kysehän on vain jäsenmaksusta. Eli olin väärässä! Mun mielestä menee kyllä ihan naurettavaksi mihin kehonrakennusta verrataan. Ai että viulunsoitto vastaa sitä?Viulunsoitto ei ole urheilua, EI SITÄ SAAVUTETA URHEILEMALLA eli tekemällä jotain liikunnallista. Mä taas juoksen dieetillä älynä ja treenaan punttia ja pyöräilen ja kaikkea muuta liikunnallista! Siis ihmisten ei tarvitsisi kuin vaa ymmärtää bodaus urheilulajiksi, koska monet ovat oikeasti sitä mieltä. Ehkä ei täällä uskalleta myöntää, mutta näin, mitä oon jutellu bodareiden kanssa. Ei kansan tarvitsisi kuin vaa katsoa tätä threadia ja miettiä mitä eroa on viulunsoitolla, missikisoilla, kehonrakennukselle ja shakilla :D ja miettiä mikä niistä on enemmän urheilua :D

Eihän voi koskaan sanoa, että mikä on tarkalleen mitäkin ja mikä kuuluu urheiluun, mutta voisi kuitenkin vertailla asioita ja miettiä, että kumpi on esim. urheilua listassa oleva lumiveistäminen vai kehonrakennus. Voisi vaikka kaikki vähän aikaa miettiä. :D

En sano kaikkia ahdasmieliseksi, koska kyllä tuolla irl on minun mielipiteen kannattajia. Taas turha yleistys, ikään kuin olisin yksin tässä nyt kannattelemassa omaa mielipidettä ja muut ovat ahdasmielisiä. Se oli vain ehdotus, että muutkin voisivat katsoa ja laajentaa ajatusmaailmaa, minä ymmärrän muidenkin näkökulman, koska itekin olen ennen ollut sitä mieltä. ettei se ole urheilulaji. Olen tällä hetkellä huomattava vähemmistö tässä threadissa. Mun mielestä pitäis kannustaa sellasia, jotka uskaltavat olla eri mieltä, kun nykymaailmassa mennään valtavirran mukana ja kukaan ei uskalla helposti olla vähemmistö. No kyllä mä ymmärrän toisten näkemystä siitä, että tää ei ole urheilua, koska hehän vain näkevät sen sellaisena kuin näkevät ja ovat oppineet kokemuksen kautta asian.. Eikös muuten aina ole varma omasta mielipiteestä? Eihän se ole oma mielipide, jos ei ole varma tai sitten voi mielipide ja asenne tulla ilman pohtimatta ympäristöstä. En mäkää ennen ymmärtänyt tätä urheiluna, kunnes aloin itse harrastaa ja ymmärsin tän liikunnan ja urheilun määrän eli turhaan sä syyttelet mua ymmärtämättömäksi. Mutta sano, että miksi en saa väitellä asiasta, että tämä on urheilua? Ai mun vaa pitäis sanoo heti ensimmäisen eriävän mielipiteen jälkeen "joo ymmärrän sua, olen hiljaa ja en uskalla väitellä". Mutta et sinä minua saa hiljaiseksi tollaiselle puheella. Sun mielestä ei siis saa ihmiset puhua mielipiteistä ja vakuutta toista muuttamaan mieltä? Objektiivisesti katsoen noinhan se menee kuten sanoit. Mitäs sä muuten menetät, jos saisin ihmiset ymmärtämään tämän urheiluksi? Onko se niin paha juttu? Mutta muille on näköjään tärkeää saada mutkin taipumaan ,että se ei ole urheilua ja sitten kaikki ovat tyytyväisiä vai? Helppohan se on muuten on mua kohtaa hyökätä ja sanoa, että "koita ymmärtää" mutta miksi et sano noille muillekin vastassa oleville, että "koita nyt ymmärtää?"

Kai huomasit hymiöt viestissäni? Toki mielipideasioista voi väitellä.

Ei ihmiset ole sitä mieltä, mitä ovat, siksi, että muut on sitä mieltä. En itse usko tuohon.

Itse sanot, että ennen kuin harrastit lajia, niin et itsekkään pitänyt sitä urheiluna. Sanot myös ymmärtäväsi heidän näkökulman. Miksi siis tämä tredi?

Ymmärsin, että ihmiset, jotka ei pidä lajiasi urheiluna aiheuttavat sinussa negatiivisia tuntemuksia. Jos ymmärrät heitä, niin aika erikoinen reaktio.

Nyt kun lajia olet harrastanut ja pidät sitä urheiluna, niin eikö ole niin, että laji on muuttunut vain sinun silmissäsi ja muut ovat edelleen samaa mieltä, kuin ennen. Jos ymmärsit heitä ennen, niin miksi et enää. Siis kai ymmärrät, miksi itse et ennen pitänyt lajia urheiluna (oli se syy mikä hyvänsä).

En menetä mitään, jos ihmiset pitävät bodausta ja muuta "pullistelua" urheiluna. Se on mulle aivan sama. Missä olen väittänyt, että mulle olis tärkeetä, että noita lajeja ei pidetä urheiluna? En edes ilmaissut mielipidettäni, vaan kirjoitin ns. objektiivisen näkökulman.

Vähän hyökkäävä ja yksipuolinen mielikuva sun suhtautumisesta tuli, siksi kehoitin avartamaan katsantoa.

Nämä lajit on selkeesti ns rajatapauksia, toisin kuin esim. uinti. Siksi turha olettaa, että kaikki vois tajuta tai oivaltaa lajisi olevan urheilua. Itse ymmärrän, että työmäärä ja omistautuminen lajiin voi olla erittäinkin kovaa, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että kisa suoritus on se mikä se on. Joidenkin mielestä kisasuoritus pitää olla ns. urheilullinen, eikä siihen näkökulmaa vaikuta se, että harjoittelu on kovaa jne.

Aiheesta toiseen. NGV:n posti sai taas sykkeen nousemaan. Koskahan se poika saa ne ravihevosiltakin tutut silmälaput pois päästä.

No hoh hoh mitä juttuja. Eiköhän lähes jokainen laji harrastettuna vähänkin kovemmalla tasolla ole samalla tavalla 24/7/365 hommaa kuin vaikka bodaus. Taidat nyt sekoittaa tämän BB elämäntavan harjoitteluun. Se, että joutuu näkemään nälkää 20 viikkoa ei vielä ehkä riitä kaikkein kovimman urheilulajin titteliin. Sitäpaitsi veikkaanpa että niillä misseillä ja malleilla on tuollainen tuskallinen kisadieetti päällä jatkuvasti.

Vaan jos omalla määritelmälläsi haetaan kovinta urheilijaa, niin se olisi varmaan kenialainen pitkänmatkanjuoksija. Onhan se tuskallista vetää 8 kertaa päivässä kananfilettä ja riisiä minttusuklaanmakuisten pirtelöiden kanssa ja jättää karkit ostamatta leffassa, ei siinä mitään. Ajattele kuitenkin näitä kenialaisia, jotka jo teini-ikäisenä juoksevat paljain jaloin niin pitkiä koulumatkoja, että läksytkin joudutaan lukemaan juostessa samalla kun hätistellään puukepillä leijonia ja vesikauhuisia sarvikuonoja kimpusta. Kouluruuaksi käydään sitten porukalla saalistamassa joku puhveli jos tuuri käy. Sitten pitäisi vielä käydä voittamassa jotain maailmanmestaruuksia. Tuohon verrattuna bodaus on ruusuilla tanssimista...

Sanot, ettei pidä verrata ja silti vertaat esim. tohon keniaan? Muuten noi kenia jutut johtuu olosuhteista ei urheilun vaatimasta määrästä. Mutta eikö ole hienoa, että jokin laji tässä yltäkylläisyyden maassa tekee samaa mitä keniassa? Eli ei syödä vaa karkkia, vaa puhtaita ruokia eli kanaa, riisia ja puuroa. Ilman lisäaineita.. Ja minä muuten juoksen läksyjä lukiessa ja joudun hätistelemään hitaat sauvakävelymummot tieltäni :D :P

Tottahan tuo on että se "suoritus" itse keharikisasta puuttuu tai on ainakin hyvin köykäinen.
Eikä se suuri yleisö varmasti aina osaa ajatella että itse kilpailu on vain murto-osa urheilijan kaudesta.

Näitä erittäin kyseenalaisia lajeja on paljon shakista ammuntaan ja rajan veto on mahdotonta tehdä yksikäsitteisesti. *editoin koska en osaakaan päättää mitä mieltä olen kehonrakennuksesta, kun lähdin vertailemaan itse harrastamiini lajeihin*
Vai köykänen? Käys kokeilemassa minimi rasvoilla vetään useammat vertailut ja sitten vielä vapaa-ohjelma. Väitän että suurin osa niinsanotuista "urheilioista" ei kestäs siellä lavalla minuuttiakaan. Juuri se että lajista kerrotaan vain se pinta raapaisu ja siitäkään ei oikeassa valossa tekee hallaa tälle lajille. Mikojen nyt aloittama juttusarja kilpailian taipaleesta lavalle on parasta mitä kehonrakennuksen eteen on tehty vuosiin. Jos nämä lajit ei kuulu urheilun katekoriaan niin sitten ne pitää laittaa huippu-urheilun alle.:curs:

Kun treenaan, tunnen kyllä tosissani urheilevani. Mutta bodausta ei mielestäni kuitenkaan voi ikävä kyllä kutsua urheiluksi juuri tuon kilpailutilanteen takia, johon ei liity minkäänlaista urheilua. Mutta treeni on vähintäänkin yhtä kovaa kuin minkä tahansa urheilulajin kohdalla.

Suositut

Back
Ylös Bottom