Fitness ja kehonrakennus eivät ole urheilulajeja?!?!!

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kauneuskilpailuja ne kaikki ovat, arvostelukriteerit vain poikkeavat toisistaan.

Liikunta ja urheilu eivät ole sama asia. Urheilusta tekee urheilua nimenomaan kilpailusuoritus, ei se, onko valmistautuminen hikistä ja rankkaa.

Vitun hyvä juttu. Esim. mäkihyppy on siis kauneuskilpailu ihan heittämällä koska se on arvostelulaji ja suorittaessa ei takuulla tule hiki, ennemminkin kylmä. Samaan kategoriaan menee aika monta muutakin bullshit-olympia-perseilyä.

Ottamatta muuhun kantaa (muut tehneet puolestani) voisi tuota listaa katsoa vähän tarkemmin, jos sitä kerran joku haluaa the wirallisena listana esitellä:

Sitten näytti listan missä on kaikki urheilulajit eli sivun http://www.slu.fi/yhteystiedot/jasenjarjestot/lajit_a_sta_o_hon/ .

Eli otsikko:
"Alla olevat lajit ovat SLU:n jäsenjärjestöjen ilmoittamia lajeja. Muita lajeja voi etsiä kohdasta Muut linkit."

Klikkaamalla Muut linkin avautuu uusi sivu otsikolla: Urheilun erikoisliittoja.
Listalla mm. Suomen Fitnessliitto ja Suomen kehonrakennusliitto. :thumbs:

Kehonrakennus ja bodyfittness ovat kilpailusuorituksiltaan varmasti tavanpulliaisella verrattavissa kauneuskilpailuun yms, minusta siinä ei ole mitään outoa.

Ihmiset nyt vain ovat tottuneet näkemään aina varsinaisen "suorituksen" lajissa, kuin lajissa. Poseeraminen ei tavan ihmisten silmään sitä ole.

Normaali fittness taas vapaaohjelmineen varmasti on, ainakin minun tutuille, joiden kanssa olen asiasta keskustellut. Tämänkin lajin arvostus on heidän silmissään luokkaa "aerobicciä isommilla lihaksilla, typerää".

No siis olisi hienoa, että ihmiset lopettaisivat olemaan niin ahdasmielisiä :) Ihmisten olisi aika muuttua ja ei pitäis olla niin pinnallisia "joo no vaa poseeraa, ei ne tee muuta" ja pitäis kattoa pintaa syvemmälle ja nähä se oikea työ :)
Mä en ymmärrä, miten tähän lajiin suhtaudutaan niin negatiivisesti.. Kyllähän mä tässä meen kisoihin, vaikka kaikki vihais, mutta ajan vaa asiaa ja jokaisella on oma asia ajettavana :)

Ottamatta muuhun kantaa (muut tehneet puolestani) voisi tuota listaa katsoa vähän tarkemmin, jos sitä kerran joku haluaa the wirallisena listana esitellä:

Eli otsikko:
"Alla olevat lajit ovat SLU:n jäsenjärjestöjen ilmoittamia lajeja. Muita lajeja voi etsiä kohdasta Muut linkit."

Klikkaamalla Muut linkin avautuu uusi sivu otsikolla: Urheilun erikoisliittoja.
Listalla mm. Suomen Fitnessliitto ja Suomen kehonrakennusliitto. :thumbs:

Hienoa! Toi oli ihanaa, että huomasit :)

Siis mielestäni muut saavat sanoa mitä haluavat, mutta eri asia, jos joku läheinen tulee vetää urheilun maton tämän lajin alta. Tekemällä tästä viihdettä
Eikös se ole ihan kiva, että läheiset ovat rehellisiä ja kertovat mielipiteensä suoraan :D Tuollaista rehellisyyttä pitää arvostaa, sillä kaikki ihmiset eivät pysty samaan.

No joo, itsekään en pidä näitä lajeja varsinaisesti urheilulajeina juuri sen varsinaisen kisasuorituksen poikkeavuuden vuoksi. Fitneksessä toki on aerobicmainen vapaaohjelma joten sen suostun mieltämään jopa lähes urheiluksi, ainakin tuolla ammattilaisten tasolla. Kehonrakennus on vähän erikoisempi tapaus, vapari löytyy, mutta se on lähinnä jotain taiteen ja viihteen välimaastoon sijoittuvaa. Bodyfitness taasen onkin sitten jo jotain aivan ihmeellistä, kun suoritukseen sisältyy lähinnä sopivan asun valinta sekä vasemman ja oikean erottaminen toisistaan. Ainakin kehonrakennus ja bodyfitness ovat enemmän viihdettä kuin urheilua. ("Levitä sitä selkää, just noin!!!! Pakarat kans, MÄYRÄÄÄ, HÄRKÄÄ!!!!! ÖRINÄÄÄÄÄ!!!!"). Toki se työ tehdään ennen suoritusta, eikä se ole mitään lepsuilua, mutta edelleen, se lopullinen suoritus on jotain aivan muuta kuin harjoituskaudella tehdään.

Kyseessä ei ainakaan minun osaltani ole varsinainen dissaus lajeja kohtaan, kun itsekin niitä harrastan ja tuttuja kilpailee, mutta urheiluksi en välttämättä sanoisi. Tsätissä olikin puhetta että elämäntapa voisi olla oikeampi sana. Vähän kuin jotain vanhojen jenkkiautojen räpellystä, mitä puunataan vuodesta toiseen ja viedään kerran kesässä trailerilla näytille, ettei renkaat kulu ja pohja pölyynny. Jos samoilla kriteereillä lähdetään vertaamaan, niin tavallaan tuo jenkkirassien puunaus on autourheilua siinä missä vormulat tai ralli (jotka ovat myös kyseenalaisia urheilulajeja). Oikeastaan nämä kaikki voisi vetää samaan kategoriaan kilpakyntämisen kanssa. Kilpailla voi, mutta urheilua se ei välttämättä ole. Ei herneitä, vittuilen vaan mielelläni tasapuolisesti kaikille, muuta tarkoitusta nettipalstojen väittelyillä kun ei juurikaan ole, kun kenenkään mielipide ei ole parempi kuin toisen.

Varmana monet ajavat samanlaista asiaa takaa, että pitäisi tämä ja tämä saada urheilulajiksi ja minä olen yksi niistä jotka ajavat kehonrakennuksen ja fitneksen puolesta!

No siis olisi hienoa, että ihmiset lopettaisivat olemaan niin ahdasmielisiä :) Ihmisten olisi aika muuttua ja ei pitäis olla niin pinnallisia "joo no vaa poseeraa, ei ne tee muuta" ja pitäis kattoa pintaa syvemmälle ja nähä se oikea työ :)
Mä en ymmärrä, miten tähän lajiin suhtaudutaan niin negatiivisesti.. Kyllähän mä tässä meen kisoihin, vaikka kaikki vihais, mutta ajan vaa asiaa ja jokaisella on oma asia ajettavana :)

Juu kyllä kyllä, jymmärrän jymmärrän.
Samapa tuo oli mullakin aikanaan kun kilpailin penkissä, niin sen sijaan, että joku ois onnitellu menestyksestä, niin: "mitäs nappeja se sinä olet alkanu vetämään" yms kommenttia puski.

Samaa paskaa se on nykyäänkin, kukaan ei sano "vau ootpas sinä treenaannu vissiin kovaa, kun on pattia". Kyllä se on edelleenkin "mitä nappeja sä vedät"

Toinen ääripää on sitten: "eihän susta edes huomaa, että salilla käyt"

Ei voi voittaa....:(

Suomen Fitnessliitto ja Suomen Kehonrakennusliitto löytyy tuolta: http://www.slu.fi/yhteystiedot/muut_linkit/

Mm. ysipallo, tikanheitto, shakki, poolbiljardi, lumenveisto, lennokkitoiminta, kasipallo, darts ja biljardi ovat sen sijaan varsinaisia liikunta- ja urheilulajeja.

Aivan! eli ymmärrätte varmaan, miks mun mielestä kehonrakennus ja fitness kuuluisivat tuohon...? Vaikka se on vaa nimi tuolla, mutta mun mielestä noi varmaa on yrittäny ajaa samaa asiaa oman lajinsa puolesta, että on saanu nimen tuonne ja munkin mielestä pitäisi meidänkin, jotka todella ovat samaa mieltä minun kanssa, nii lyöttäytyä yhteen. Koska fitness on mulle niin tärkee ja tekisin mitä tahansa, että laji voi hyvin :)

Mielipiteitä voi olla erilaisia, mutta miksi te niin vastustatte kehonrakennusta ja fitnestä niin, ettei sille vois antaa urheilun leimaa, jos kerta lumenveisto on jo varsinainen urheilulaji? Koska kaikki lähtee ihmisten asenteista ja niiden muuttamisesta :) Vai onko vain kyse siitä, että siinä ei liikuta, mutta onhan lihasten jännittäminen ja käännösten teko liikkumista :D okei meni vähän yli

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kuten mainittiin, niin tuo lista ei todellakaan ole lista urheilulajeista, vaan SLU:n jäsenjärjestöjen lajeista. Kyllä sinne jäseneksi pääsisi myös esimerkiksi fitnessliitto niin halutessaan, mutta näköjään liiton johto on katsonut, että jäsenmaksulle ei saa sitä vastaavaa hyötyä.

Mielipiteitä voi olla erilaisia, mutta miksi te niin vastustatte kehonrakennusta ja fitnestä niin, ettei sille vois antaa urheilun leimaa, jos kerta lumenveisto on jo varsinainen urheilulaji? Koska kaikki lähtee ihmisten asenteista ja niiden muuttamisesta :) Vai onko vain kyse siitä, että siinä ei liikuta, mutta onhan lihasten jännittäminen ja käännösten teko liikkumista :D okei meni vähän yli

Hetkinen, siis kuka nyt vastustaa ja mitä? Kenen pitäisi antaa tuo "urheilun leima" näille lajeille?

Kuten mainittiin, niin tuo lista ei todellakaan ole lista urheilulajeista, vaan SLU:n jäsenjärjestöjen lajeista. Kyllä sinne jäseneksi pääsisi myös esimerkiksi fitnessliitto niin halutessaan, mutta näköjään liiton johto on katsonut, että jäsenmaksulle ei saa sitä vastaavaa hyötyä.

Ahaa :) nyt selkis, ettai miks se ei oo siellä :) okei.. lisää tietoa sain siis :) Kun siskon mies sanoi, että toi on virallinen lista ja luulin, että se on sellainen johon ollaan laitettu yhteisessä päätöksessä ne :)

Urheilu nyt on aikalailla vaikea määritellä niin, että jokainen olisi määritelmään tyytyväinen. Itse pidän kyllä fitnessiä ja kehonrakennusta urheiluna, jotain autoformulaääliöilyä taas en. Tiedän että suurin osa tai ainakin jotkut ovat ihan eri mieltä, mutta sama tuo mulle :D

xandraahille tsemppiä treeniin ja onnea kisoihin. :offtopic:

Hetkinen, siis kuka nyt vastustaa ja mitä? Kenen pitäisi antaa tuo "urheilun leima" näille lajeille?

No ku mulle on jotenkin tullu negatiivinen kuva siitä, ku milloin sanotaan sen luokaksi viihde ja milloin kauneuskilpailu :) Koska ainut mihin mulla on mahiksia vaikuttaa ovat ihmisten mielipiteisiin eli se oli vastaus kenen pitäis antaa urheilun leima. Mulle on tärkeämpi katsoa urheilun käsitettä avarammin ja miettimään oikeesti sitä urheilulajiksi, jonka suoritus tehdään urheilemalla, (eikä mieti liian kirjaimellisesti) jossa siis suoritus ovat lihakset. Näköjää ihmisillä on vaikeaa ymmärtää.

Mielenkiintoista olisi myös tietää, että mistä ihmeestä tollanen määritelmä on tullu urheilulle, ku sitä nii monet näköjää kannattaa.. ku mun silmiin ei missään näy määritelmää urheilulle, joka olisi hyväksytty. Hehee aihe gradulle :D Esim tässä on urheilun määritelmä ihan sanakirjasta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Urheilu Se ei puhu mistään suorituksesta vaa sääntö- ja tulosurheilusta. Ja fitness ja kehonrakennus voi jakaa molempiin ;)

En osaa sanoa onko kehonrakennus/fitness urheilua mutta mulla on muutenkin vaikea välillä käsitää arvostelulajeja urheiluksi. Mulle perinteinen urheilulaji tarkoittaa jotakin suoritusta missä mitataan arvoa, aikaa, pituutta jne. Vaikka esim. taitoluistelukin on varmaan rankkaa urheilua. Laitetaan kehonrakennuskilpailujen yhdeksi osaksi joku sotilaspenkki tms. niin sitten moni varmaan sanoisi että urheilua se on... Kehon muokkaaminen on jossain määrin taiteen harjoittamisen muoto, tehdään omasta kropasta halutun näköistä patsasta.
:kippis1:

Musta tuntuu, jos ihmiset määrittelisivät kehonrakennuksen urheiluksi, nii myös lajin arvostus vois kasvaa erillä tavalla. Koska silloin katsottaisiin lajia myös urheilun kannalta eikä pelkän kehon muodon :)En puhu nyt oman arvostuksen saamisesta, vaa lajin arvostuksesta, koska samalla puhun kehonrakennuksesta myös ja minähän en sitä harrasta ainakaan sillä tasolla ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom