Fitness-harrastuksen aloittaminen

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kysynpä täältä, kun täällä on asiantuntijoita paikalla. :)

Mua kiehtoisi siis ihan kamalasti aloittaa fitnessin harrastaminen ja myöhemmin kilpailutkin. Tällä hetkellä ei nouse sataa kiloa penkistä, kunto on aika pehmeä. Itse en osaa ohjelmia/ruokavalioita suunnitella, joten voiko tällaisessa alkukunnossa edes harkita valmentajan palkkaamista, vai palkataanko niitä vasta sitten kun salilla on ensin treenattu sata vuotta? Olen toki kuntosalia harrastanut, aerobista sitäkin enemmän, joten nollakunnossa en ole vaikken mikään lihaksikaskaan vielä..

Luin fitnessflow.org-sivustoa, innostus vain kasvoi mutta tuo valmentajakysymys askarruttaa. :)

Kuinka kauan muuten suunnileen kestää hienoon kisakuntoon pääseminen?
Tietenkin se on yksilöllistä eikä sitä voi heti odottaa, mutta puhutaanko vuosista vai mistä noin suunnilleen?

No riippuu ihan lähtötilanteesta ja genetiikasta käsittääkseni. Tuskin kukaan voi sulle mitään kummoista arvioo antaa ilman yksityiskohtaisempaa tietoa siitä mikä on kunto nyt ja miten se lähtee kehittymään. Mut jos kerran et jo valmiiksi oo timmissä kunnossa niin vuosia varmaan menee, luulen.

"Kisakunto" käsitteenä tarkoittaa monille eri asioita. Jotkut tyytyvät vähän heikompaan kisakuntoon (tai eivät tyydy, vaan eivät vaan sillä hetkellä pääse parempaan), toiset taas treenaavat enemmän vuosia alle ennen ensimmäisiä kisoja. Eli mitään suoranaista vastausta ylipäätään on vaikea antaa, sillä tokihan siihen vaikuttaa pohja, perusmalli, panostamisen määrä ja laatu. Kuitenkin on hyvä "varautua" vuosiin.

Tottakai on hyvä olla ns. valmentaja tai ainakin joku, joka opettaa oikeat liikeradat salilla jne. (jollet vielä osaa..) Kuitenkin mielestäni olisi hyvä myös itse opetella tuntemaan omaa kroppaa ja sen toimintaa ja ylipäätään perusteita treeni/ruoka/dieettiasioista, vaikka jokin valmentaja siinä rinnalla olisikin opastamassa tai jonkun laatima ohjelma rinnalla. Eli en suosittele mitään sokeaa hyppäämistä valmentajan suojiin ottamatta myös itse selvää asioista. Tietoa kyllä löytyy: netti, lehdet, kirjallisuus. Saleilta löytyy myös varsin kokeneita treenareita, jotka varmasti auttavat mielellään ja jakavat kokemuksiaan, kun vain kysäiset.

Olin tänne kirjoittanut tällaisenkin, enkä ole vieläkään asiassa edistynyt kun olen puoli vuotta sairastellut ja saliharrastusta tehnyt vähemmän kuin normaalisti.

Jos mietin valmentajan hommaamista, niin onko mitään tietoa, mistä niitä edes saa?

Tahtoa ja reeni-intoa on, mutta kun ei ole tietoa eikä taitoa.

Olin tänne kirjoittanut tällaisenkin, enkä ole vieläkään asiassa edistynyt kun olen puoli vuotta sairastellut ja saliharrastusta tehnyt vähemmän kuin normaalisti.

Jos mietin valmentajan hommaamista, niin onko mitään tietoa, mistä niitä edes saa?

Tahtoa ja reeni-intoa on, mutta kun ei ole tietoa eikä taitoa.
http://www.akimahonen.com/

No ei todella naura. Muutenkin, mun mielestä ammattilaisia käytetään ihan liian vähän apuna juuri niinä tärkeinä ekoina vuosina. Jos tosiaan on niin hemmetin hc-jätkä/nainen, että on valmis syömään jätesäkillisen rahkaa päivässä ja käyttää kalliita marginaalilisäravinteita, niin miksei samalla voi kuvitella ottavansa ohjausta jollain naurettavalla satasella henkilöltä, joka oikeasti tietää jostain jotain?

Netissä voi silti mutuilla sydämensä kyllyydestä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom