Fillareista

Wintikka

Jabba the Hutt
Mode
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
5 488
Ikä
54
Kaupunki
Stadi
Onkos pakkiksella fillari-ihmisiä? Mitäs mieltä olette esim. Konan fillareista. Katselin kauppaveljillä tänään Konan Blastia ja Cinder Conea. Mielipiteitä em. malleista?!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tsekkaa:
http://www.fillari-lehti.fi/

Kannattaa painua kirjastoon, ettiä käsiinsä Fillari lehtiä ja Tekniikan Maailmoja, missä on semmoisten pyörien vertailutestejä, mitä haet. Sieltä sitten kattelee sopivan merkin ja mallin. Kona on varmasti ihan ok merkki, mutta kuulemma Giantissa on aika hyvä hinta/laatu suhde.

Ite suunnittelin joskus pyöräendurokisoja, niin Fillari lehden testissä ko lajiin sopiva Giantin malli oli muistaakseni paras tai kakkonen (erityisesti motocross pyörän tyyliin toteutettua takajousitusta kehuttiin vuolaasti), mutta hinta oli halvin tai toiseksi halvin testin pyöristä.

Hmm, joskus oli pakkiksella linkki jonnekin fillariaiheiselle nettifoorumillekin. Mikä lienee ko saitin nimi, muistaako joku?

Jos taas meinaa ihan arkipyörää, niin on parasta mennä johonkin luotettavaan pyörämyymälään ja kysyy käytettyjen valikoimaansa. Yleensä on tarjolla 100-200€ uutta tai lähes uutta vastaavia hyviä arkipyöriä, kun taas tuliterät maksavat siinä 300-400€. Niillä säästyneillä 100-200€ voi sitten ostaa esim. napadynamolampun (aivan mahtava, jos meinaa pimeällä enemmän ajella, suosittelen todella!), kunnon kypärän ja ekstralukon (toki jämerä U-lukko) tms. tarpeellista sälää.
 
Eipä noissa paljoa eroja nykyisellään ole. Kulmat vähän erit, haarukat alkaa olemaan aikalailla kuosissa. Takajoustoon ei kannata turhaan panostaa. Renkaat lienee tärkein juttu, mahdollisimman sliksit alle jos ei oikeasti pöpelikössä tule oltua.

Itsellä olisi 50€ mummopyörä hakusessa, jos jollain ois tarjota turun alueelta niin ostan.
 
Mulla on ollut lukuisia maastopyöriä hintahaarukassa 100-500e ja olen pettynyt kerta toisensa jälkeen. Ehkä mulle on vain sattunut maanantaimalleja, mutta olen kyllä huolehtinut ja huoltanut säännöllisesti, mutta ehkä ne ei vaan kestä mun fat assia.

Nyt olen viimeiset kaksi vuotta ajanut mummovainaani (rest in peace) mummopyörällä ja parempaa saa etsiä. Kolmivaihteinen (shimano) on toiminut kuin unelma ja välitykset ovat juuri sopivat. Huolto on helppoa ja halpaa ja tarvittaessa pystyn ajamaan tällä about 30km/h. Ajoasento on miehekäs 90 -asteen suorakulma ja tarakkakin löytyy.

Toinen hyvä pyörä itselläni on Ruotsin armeijan entinen pyörä. Tämä on täyttä terästä alusta loppuun ja renkaat on täyskumiset, eli ne ei voi mennä puhki. Pyörä painaa tolkuttomasti, varmaan 50kg, mutta tällä kun pääsee vauhtiin, niin ei loppua näy! Plussana tarakkaan on integroitu metallinen työkalupakki, josta löytyy tarvittavat työvälineet suorittamaan isompikin remppa jos teknisiä ongelmia ilmaantuu ajon aikana.

Myyjä sanoi, että tällä jos ajat miinaan, niin mies vaan vaihtuu!
 
Konan fillarit ovat hinta-laatu-suhteeltaan ihan markkinoiden kärkipäätä. Todella hyviä perusfiloja. Itseltä löytyy viimevuotinen Coiler.

Blastin ja Cinderin hintaero näyttäis syntyvän lähinnä jarrujen ja keulan eroista. Conessa hydrauliset levyjarrut, Blastissa mekaaniset. Hydrauliset jarrut toimii aina varmemmin. Kyseisistä pyöristä ei ole varsinaista kokemusta, mutta vähän kalliimman Konan omistajana voin kyllä lämpimästi suositella merkkiä.

PS: Kauppaveljillä ei sitten kannata asioida muuten kuin että haet pyörän pois. Huoltoasiat hoituu tuossa lafkassa kuulemma hitaasti ja muutenkin on tylyä ja tahmeaa toimintaa.

edit: Fillari-lehden foorumi, ja eiku sööts.
 
Eka viesti ja heti pitäis kirjoittaa asiaa ;)

Tuo edellä mainittu linkki on varsin hyvä. Vielä parempaa on hankkia käsiisi Fillari-lehden luettelonumero, siis paperiversio. Sieltä selaamaan malleja, osasarjoja, painoja. Sitten miettimistä mihin käyttöön se pyörä tulee , hintaluokka, mikä miellyttää silmää ja minkätasoisen kokoonpanon rahalla saa jne.

Pyörissähän malli ei ole se eniten pyörästä kertova asia, vaan runko + osasarja. Mitä enemmän (ja kovempaa) pyörällä ajetaan, sen tärkeämpää on osien laatu. Kaikki toimivat uutena, mutta kun aika kuluu ja pyörä saa ns. sikaa, alkavat erot paljastua. Eri osasarjoja en ala tässä luettelemaan, kun omatkin tiedot on pari vuotta vanhoja, mutta em. Konan mallien osat näyttivät äkkivilkaisulla varsin sopivilta, takavaihtaja parempaa tasoa kuin etuvaihtaja jne.

Asiantuntevista liikkeistä saa neuvoja ja pyöränkin koottuna sellaisena kuin itse haluaa.

:offtopic:


Sitten vielä pari vinkkiä. Pyöräily ilman pyöräilyhousuja, eli niitä säämiskällä varustettuja ihoa vasten tulevia shortseja, ja pyöräilykenkiä + lukkopolkimia, on ihan perseestä. Pyörällähän ei poljeta, vaan pyöritetään. :D
 
Wintikka sanoi:
Onkos pakkiksella fillari-ihmisiä? Mitäs mieltä olette esim. Konan fillareista. Katselin kauppaveljillä tänään Konan Blastia ja Cinder Conea. Mielipiteitä em. malleista?!

Millaiseen käyttöön? Turhan moni tuntuu ostavan trendikkään maastopyörän kunnon nappularenkailla. Ja sitten ihmetellään kun polkiessa tulee hiki.

Itselläni on Tunturin H300, ja hyvin se kaupungissa liikkuu. Aikaisemmin mulla oli (joku) maastopyörä, mutta siinä tuli vastaan juurikin se polkemisen raskaus. Kunnon slicksit vain alle ja terassille.

p.s. ja fillaroinnista en tiedä paljoa tuota enempää :D
 
Mulla on 2004-mallinen Konan Blast 16" rungolla (olen 171cm kääpiö), Continentalin semislikseillä ja Shimanon lukkopolkimilla ja olen ollut ostokseeni hyvin tyytyväinen. Kauppaveljien palvelu oli osaltani myös kohtuullisen hyvää, siitä propsit.

Pääasiassa olen rytyytellyt hyväpintaisia pyöräteitä ja ulkoilupolkuja, mutta ehkä rengasvalinnan tekisin vielä toisin, eli joko kokosliksit tai sitten kunnon nappulat. Toi välimuoto ei oikein pidä missään, ei hiekalla eikä asvaltilla.
 
Kai mulla on päässä vikaa, kun noita kettelen, kun nyt on jo about 800 e Nishikin hybridi. Se on enemmän kuin riittävä.
En edes ajele maastossa. Lähinnä asfaltilla ja hiekkateitä....
Olis vain niin cool, kun olis levarit ja kovan näköinen fillari! ;-))
 
Wintikka sanoi:
... Konan Blastia ja Cinder Conea. Mielipiteitä em. malleista?!

Noista kahdesta ottaisin CC:n pelkästään jo sen takia että nuo Heiskasen hfx-9 levarit on pirun hyvät ja niitä on kiinni reilusti yli puolta kalliimmissa filoissa.Molemmissa on Marsun OEM-keula (Suntour:in tekemiä eli ei "aitoja" Marsuja). Lienevät jousi-elastomeerikeppejä joten talvella toiminta hiukan tahmautuu.
Konassa hinnat on kohdallaan ja euroopanlaajuisesti suht samat toisin kuin monella muulla merkillä. Pituutesi perusteella (profiilissa 183) 19" Kona on oikean kokoinen. Ota samalla pyöräilykengät, lukkospedut on ehdottomat.
 
Wintikka sanoi:
Kai mulla on päässä vikaa, kun noita kettelen, kun nyt on jo about 800 e Nishikin hybridi. Se on enemmän kuin riittävä.
En edes ajele maastossa. Lähinnä asfaltilla ja hiekkateitä....
Olis vain niin cool, kun olis levarit ja kovan näköinen fillari! ;-))


Ei toi vielä mitään hyvä pyörä on hyvä sijoitus, täytyy vain pitää hyvää huolta...
Mulla on kaksi parempaa pyörää eli cannondalen road warrior 2000 eli sellainen hybridimäinen ja sitten nishikin accelerator maastopyörä...
Molemmat olivat suht kalliita mut en ole katunut kumpaakaan...
Sulaisivat nyt vain lumet ja jäät teiltä niin mahtuis taas sinne törttöilemään... :D
 
Oisko kellään suositella mahdollisimman kevyttä ja kovaa käyttöä kestävää pyörää sekä kaupunki että maastoajoon? Tietenkin opiskelija budjetille mahdollisimman halpaa etsin. Pari sataa on jo liian kallis, mikä tietenkin rajaa varmaankin ne hyvätkin pyörät pois.
 
Oikea urheilukäyttöön tarkoitettu polkupyörä maksaa vähintään 600 €.
 
Se Giantin malli, mitä harkitsin aikoinaan fillarienduroon, oli hinnaltaan siellä 2000€ paikkeilla ja oli tosiaan sen ko testin halvimmasta päästä (eli täysjousitettuja suht jämeriä maastopyöriä, muttei alamäkiajoon tarkotettuja möhkäleitä kumminkaan :D ). Samassa testissä oli parikin pyörää n. 5000€ hintaluokassa.

Sitten taas arkiajoon saa tod. hyvän käytetyn peruspyörän mainitsemallani 100-200€, uudenveroisiakin on tarjolla tuolla hinnalla. 50€ voi saada ihan ok vaihteettoman, mutta voi helposti saada paskaakin, alkaa olemaan tuurista kiinni.
 
Täytyy sitte joko tyytyä vanhaan, mutta uskolliseen kapea kumiseen vuoden nappi ja jeesus kilpaharjoittelupyörään tai koota itse asfaltti/maastopyörä.
 
jäykkäperä ja hyvä etuiskari. Täysjousitettu on välineurheilua suomen oloissa, jos ei laske dh:ta.

Sitävastoin 2.1-2.3 takakumi taakse, niin saa kivasti perään joustoa juurakkoa vastaan ja ei tartte paikkailla kokoajan renkaita. Monesti nuo fillarit myydään 1.95 kumeilla, jotka kelpaa lähinnä asvaltille.

Itse ajan cannondale f1000 ja ei ole tarvinnut katua ostosta vaikka voi melkein sanoa, että olen sunnuntai pyöräilijä.

Levyjarrut on myös sellaiset lähinnä välineurheilijan unelma. Niistäkään en ole löytänyt mitään hyötyä suomen tasasissa maastoissa. Lähinnä tarvitsee huoltoa ihan eri tahtiin, kun kunnon v-jarrut(huom. v-jarruja on myös huonoja). Jos pitää vähän puhtaana fillarin, niin ei noi veet feidaa ikinään suomen oloissa. Sitäpaitsi jarru on vauhdin surma:).
 
Tilasin tossa pari kuukautta sitten Cinder Conen Turun Ajo-Pyörästä ja oon kyllä ollut tosi tyytyväinen. Omasta mielestäni hyvä pyörä tuohon hintaluokkaan.
 
Masse Majava sanoi:
Täysjousitettu on välineurheilua suomen oloissa, jos ei laske dh:ta.
Jaa-a. Entinen työkaverini, joka noita pyöräendurokisoja kävi, oli sitä mieltä, että pätkien ajoista saisi kuristettua paljonkin pois täysjoustopyörällä vs. vain etujousto. Ite en tiijä, mutta noin kommentoi hän. Ajoi toistaiseksi kisansa laadukkaalla etujoustopyörällä.
Sitäpaitsi jarru on vauhdin surma:).
Tuosta tulee mieleen tarina, minkä em. entinen työkaverini kertoi. Oli ollut pyöräendurokisassa kunnon alamäki, hieman kivikkoa yms. Ite oli kuulemma ottanut hyvinkin varovaisesti, jarrutellut siis. Oli myöhemmin tullut kattomaan kisaa saman laskun varrelle (ilmeisesti loppupäässä kisaa) ja silmät pyöreinä ihmetellyt, kun joku konkari (entinen motocrosskuski) oli kaahannut aivan reikäpäänä saman mäen. Kuulemma ei ollut huomannut, että jannu olisi edes hipaissut jarruja koko mäen aikana, oli vaan väistellyt näppärästi kiviä. :D
 
Masse Majava sanoi:
Niistäkään en ole löytänyt mitään hyötyä suomen tasasissa maastoissa. Lähinnä tarvitsee huoltoa ihan eri tahtiin, kun kunnon v-jarrut(huom. v-jarruja on myös huonoja).
No enpä sanois noinkaan. Hydraulisia levyjarruja ei paljoa huollella tarvitse. Täytyyhän ne aina välillä ilmata mutta aika huoltovapaat nuo levarit on. V-jarrujen kanssa taas on jatkuvaa säätämistä ja jarrupalatkin kuluvat varmasti paljon nopeammin..
 
Otso vei sanat suusta. Hankin kahden tonnin Garyn dualin (129) vuosi sitten. Levarit nimenomaan siksi, että niitä markkinoitiin mulle huoltovapaana, mikä on pitänyt paikkansa. Välillä pitää levyt putsata, muttei oo homma eikä mikään, kun vertaa entisen pyörän v-jarruihin. Ja tehotkin on ihan erit.

Se pitää muuten mainita, että myyjä suositteli just noita HFX-9:ää (6") koska olivat hänen mielestään paremmat kuin kalliimmat Shimanot.

Mitä järkeä pitää kahta pyörää jos ei viitsi ajaa talvisin? Aika panostus! Poljen ympäri vuoden kesärenkailla, jotka on jo takaa päässy kulumaan, enkä ole mällänny kertaakaan tähän talveen. Lumi pitää hyvin, mutta jäällä pitää varoa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom