Vaakataljakin voisi olla hyvä nimi, kun liike tapahtuu vaakatasonsuuntaisesti.
Alatalja on hämäävä kun eri saleilla on satoja hieman erilaisia taljoja joissa vedetään seisten alhaalta tehtäviä liikkeitä, kuten hauiskääntöjä.
Totta. Itse vielä yleensä kirjaan alataljasta puhuessani tavan/kahvan, jolla se tehdään, eli esim: Alatalja v-kahvalla lopussa supistaen tai alatalja lapiokahvalla pumpaten tms.. treenistä ja ohjelmasta puhuen, vaikutti tuo sun laatima 4-jakoinen sen verran fiksulta, että modasin siitä eilen itselleni tän näköisen version:
(MA) Kädet, kyynärvarret:
1.) Kapea penkki 2 x 8
2.) Hauiskääntö tangolla 2 x 8-10 (jännitys, exentrinen)
3a.) Ranskalainen maaten 2 x 8-14
3b.) Hauiskääntö istuen 2 x 8-10
4a.) Kick-back kp:lla: 2 x 8-14
4b.) Tuettu hk käsipainolla 2 x 8-14
5a.) Alaspuristus taljassa 2 x 10-15
5b.) Hauis myötäotteella 2 x 10-15
+ Rannekääntö forkuille
(TI) kössi 1,5 h
(KE) Jalat:
1.) KYYKKY 1 x 20
2.) SJMV 3 x 10
3a.) Reiden ojennus 2 x 16-20
4b.) Reiden koukistus 2 x 16-20
5.) Perspotkut koneessa 2 x 20
6.) Voimapyörä 3-5 x 10-20
(TO tai PE) Rinta, etu- ja sivuolkapäät:
1.) Penkkipunnerrus (40%, 50%, 60&, 70%, 80%) x 8
2.) Vinopenkki käsipainoilla 2 x 8-12
3.) Dippi 2 x 10 - 15 (rintaan keskittyen)
4.) Vipunostot sivulle 2 x 10-16
5.) Pystypunnerrus Smith-koneessa 2 x 6-8
6.) Vipunostot istuen puhtaasti 2 x 15
7.) Jalannostot roikkuen 3 x max.
(LA tai SU) Selkä, takaolkapäät, epäkkäät:
1.) Leuanveto 2 x 8-12
2.) Alatalja V-kahvalla exc. 2 x 8-12
3.) Kulmasoutu tangolla/käsipainolla 2 x 8-15
4.) Epäkkäät Smithissä 3 x 12
5.) MAVE 2 x 8
6.) Viparit taakse 2 x 8
7.) Front-pull (takaolat) 2-3 x 15 - 30
Noissa siis nuo a&b -liikkeet on sellaisia, jotka tehdään superina. Ohjelmaan on merkitty nimenomaan työsarjat, eli esim. ennen varsinaista pääsarjaa (esim. kyykyssä 1 x 20 ) tehdään tottakai hyvät lämmittelyt ja sarjapainoihin noustaan maltilla. Oon itse tehny parhaillaan 1 x 20 x 115 kg joskus aikoinaan, nyt ois tarkoitus lähteä tuota taas tavoittelemaan. Tällä hetkellä menossa 100 kg:ssä. Pyöräytin tuota kiertoa hieman eteenpäin, koska toi tiistai-iltainen squash-vuoro on vakiovuoro ja siellä ei halua ottaa kavereilta turpaan vaan sen takia, että jalat on jumissa. Siksi siis tuo viikkojärjestys näyttää tuolta. En nyt varsinaisesti edes postannut tätä tänne saadakseni kommentteja, mutta jos nyt joku tuossa suurta "virhettä" näkee, niin saahan tuota toki kommentoida.
Tuo ohjelma on hyvin pitkälti sen kaltainen millä olen viime aikoina mennyt muutenkin, joskis sillä erotuksella, että mulla ei ole ollut varsinaista ohjelmaa vaan oon kierrättänyt liikkeitä ja toistoja aina vähän fiiliksen mukaan. Ajattelin nyt kuitenkin taas testailla, kuinka sitä onnistuu treenailla tiukalla - lukkoon lyödyllä - ohjelmalla.