Fibromyalgikkoja?!?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moikka

Sain tuossa n.½-v. sitten sairastavani fibromyalgiaa. Monien ihmettelyjen ja tutkimuksien jälkeen sain tietää tämän syyksi ainaisiin särkyihin ja kipuihin. Onkos täällä muita "fibro" treenaajia? Mites teillä treeni sujuu, miten yleensä treenailette? Nyt olen itse päässyt tämän ½-vuoden tauon jälkeen takaisin salin ja lenkkeilyn pariin :hyper: JES! Olen ollut n.1kk vähähiilarisella ruokavaliolla ja sillä huomaan olevan positiivisia vaikutuksia särkyjen yms. suhteen.

Olisi kiva kuulla, että miten teillä muilla menee, jos teitä täällä on.

Mukavaa kevättä kaikille :thumbs:

Eli kysymys on pehmytkudosreumasta. Eli lihasten kiinnityskohdat ovat ne paikat, jotka tässä sairaudessa kipeytyvät. Mitään kovin pomppivaa ja iskevää liikuntaa en voi harrastaa. Joku päivä särkee toisesta paikasta ja seuraavana päivänä toisesta paikasta... särky hyppii paikasta toiseen. Niin sitä vois luonnehtia. Tuo ruokavalio on nyt itellä auttanut särkyihin ja muutenkin oloon näin yleisesti ottaen... joskus se aurinkoo paistaa risukasaankin :D

Positiivista ja tosiaan hienoa että harrastat liikuntaa ja treenaat. Fibromyalgian kohdallahan on todistettu, että liikunta vähentää kipuja ja parantaa elämänlaatua. Littykö se sitten ihan fyysiseen olotilaan vai yleensä olotilan paranemiseen henkisen mielihyvän kautta, sitä en tiedä..

Työn puolesta tulee toisinaan törmättyä fibromyalgia- diagnoosin saaneisiin, ja täytyy kyllä sanoa että vaikea heitä on liikunnan pariin saada ja vaikea saada innostuman mistään liikuntalajista, vaikka tuo liikunta taitaa olla ainoa mikä oikeasi edes jossain määrin auttaa.

Onnea ja tsemppiä treenaamiseen! Koita nauttia siitä jatkossakin.

Eräs vanhempi ja ihan arvostettukin lääkäri tokas kaverille, joka valitti tosta fibromyalgiasta, että: "kuka sulle semmosen on diagnosoinut, ei tota sairautta oo edes olemassa" :hyper:

Eräs vanhempi ja ihan arvostettukin lääkäri tokas kaverille, joka valitti tosta fibromyalgiasta, että: "kuka sulle semmosen on diagnosoinut, ei tota sairautta oo edes olemassa" :hyper:

Joo, tuosta jotkut jaksaa vielä vääntää. Ongelmana on, ettei fibromyalgiassa ole yhtä selvää "vikaa" jossain päin kehoa vaan oireet on epäselviä ja niihin vaikuttaa psyykkiset tekijät. Tämän takia kaikki lekurit ei tahdo tunnustaa tuota sairaudeksi vaan lokeroi sen samaan "epämääräisten sairauksien - heebiksellä varmaan päässä vikaa" paikkaan kuin ärtyvän suolen oireyhtymän, väsymysoireyhtymän jne.

Onhan se helppoa olla skeptinen kun millään labrakokeella ei saada selkeää tautiluokitusta vaan diagnoosin tekeminen vaatii muiden sairauksien poissulkemista.. Valitettavasti löytyy niitä lekureita jotka ei jaksa paneutua asiaan vaan päättää että tässä on kyse psyykkisestä ongelmasta :(

Monesti on huomattu että jokin poissulkumenetelmällä diagnosoitu tauti onkin ihan selvä juttu ja siihen kehitetään testit. Tämä vaatii vaan yhden fiksun jampan joka tajuaa keksiä asian :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla tehtiin juuri tuo "kartoitus", että ensin suljettiin KAIKKI muut pois. Verikokeilla muut reumasairaudet jne. Kyllä siihen fibromyalgiin liittyy esim. ärtyväpaksusuoli ja sekin mulla on, valitettavasti :(.

Soap**
Kiitos kannustuksesta :) Kyllä sen on huomannut, että se liikunta todella helpottaa niitä kipuja. Nyt kesällä onkin aika hyvin pystynyt liikkumaan, kipujen suhteen (tosin hellepäivät tekivät oloin tuskaiseksi). Saa nähdä, kun oikein kovat syyssateet iskee, että iskeekö myös kolotukset, mutta lippu pidetään korkealla liikunnan suhteen :D. Olen ollut nyt ½-vuotta vähähiilarisella syömisellä ja silläkin on varmasti positiivisia vaikutuksia kipuiluun...
Viime aikoina, kun on tosiaan ollut ihmeen hyvä olo!

Ja täällä yksi lisää.

Tuosta itse taudista sen verran, että suomenkielinen nimi "pehmytkudosreuma" kuvaa sitä huonosti, koska kyseessä on lähinnä monioireinen syndrooma. Noita oireita on eri potilailla sitten yksilöllisesti, esim. itse en juuri kärsi noista kivuista (enää/tällä hetkellä) kuin ehkä joskus saunan jälkeen, diagnoosia tehdessä lähes kaikki tyypilliset kipupisteet kuitenkin löytyivät tunnustelemalla (ja niitä on monta..). Suurella osalla fibromyalgikkoja vaivat liittyvät aivojen toimintaan. Esimerkiksi tietyssä osassa aivoja verenkierto on todettu heikommaksi, ja tämä vaikuttaa tietyllä tavalla muistiin. Asioiden, etenkin keskustelujen sisällön, mieleenpalauttaminen on tämän vuoksi vaikeutunut. Itselläni tämä esiintyy niin, että jos puhun jonkun kanssa puhelimessa ja heti perään kysytään että mistä puhuttiin, niin pitää jonkin aikaa pinnistellä että muistaa. Tosi vittumaista. Se keskustelu ei kuitenkaan ole kadonnut sieltä päästä mihinkään, se vaan ei siinä tilanteessa ja noin epäspesifisti kysyttynä tule sieltä ulos.:D Toinen tyypillinen vaiva on uniongelmat. Nukahtaminen voi olla vaikeaa, ja siinä vaiheessa unta kun normaalisti vaivutaan syvän unen vaiheeseen, fibromyalgikko herää. Tästä johtuen pitkätkään yöunet eivät tunnu virkistäviltä. Jokseenkin aina väsyttää. Lisäksi on todettu, että kun tervettä ihmistä pidetään väkisin hereillä, hänelle tulee särkyjä ympäri kroppaa juuri niihin paikkoihin kuin fibromyalgiapotilaallakin. No niin, piti sitten googlettaa kun ei tsekään muista noita kaikkia oireita. Itse asiassa koko fibromyalgian olemassaolo unohtuu usein, kun ei noita särkyjäkään juuri ole. Tuosta tummennettuna omat "viat":

"Oireyhtymään liittyy tyypillisesti symmetrinen, sekä ylä- että alavartalolla tuntuva pitkäaikainen kipu, vähintään 11 pisteen aristus tutkittavista 18 pisteestä, väsyneisyys, aamusta alkava ja jopa koko päivän kestävä uupuneisuus ja lihasjäykkyys sekä unen katkonaisuus. Näiden ns. fibromyalgiapisteiden diagnostista merkitystä pelkästään fibromyalgian yhteydessä on kritisoitu suomalaisissakin asiantuntija-artikkeleissa, koska samat kivuliaat pisteet saattavat esiintyä myös muissa tuki- ja liikuntaelimistön kiputiloissa, kuten nivelrikossa.

Toimintakyky on usein merkittävästikin heikentynyt. Fibromyalgiassa tavallisia oireita ovat myös suoli-, virtsatie- sekä sydänoireet, kuten rytmihäiriötuntemukset sekä raajojen puutumiset ja turvottelun tunteet, keskittymiskyvyn vaikeus, muistiongelmat sekä ahdistus ja masennus tai alavireisyys. Oireet vaihtelevat osin ulkoisten tekijöiden kuten sään muutoksista:curs: sekä stressin vaikutuksesta.

Fibromyalgiaan näyttää liittyvän nivelten yliliikkuvuus, huonontunut lämmönsieto, joka suomalaisilla ilmenee usein saunan oireita pahentavana vaikutuksena. Oireyhtymään voi liittyä myös huono fyysinen kunto ja alentunut suorituskyky."
http://www.poliklinikka.fi/?page=2758094&id=7302816

Eli treeniin ei ole vaikuttanut. Muuten kuin että välillä se salille meno tuntuu vähän itsensä pakottamiselta, kun koko ajan väsyttää..

Uwish. Lääkityksestä. Itselleni määrättiin amitryptyliiniä, aloitin juuri 1h sitten 10mg viikon ajan kerran päivässä, sitten 20mg päivittäin.

Ohhoh. Nyt täytyy sanoa että tuo viimeisin "listaus" varsinkin saa kyllä heräämään epäilykset siitä onkohan omalla kohdalla sitten tuo myös. Sen verran moni kohta tulee kyllä omalta kohdalta ruksittua.

Tuo kyllä ahdistaa kaikkein eniten kun on 24/7 väsynyt, niin menee sitten kaikesta kivasta paras terä pois ja sitä rataa. Ja vatsaongelmat sitten myös tietysti. Niin, ja keskittymishankaluudet, se nimittäin on pistänyt rakkaan lukuharrastukseni käytännössä lähes jäähylle jo vuosien ajaksi. Kun ensin tavaa samaa kappaletta kymmenen kertaa ja sitten nukahtaa väsymykseen niin ei se lukeminen oikein etene... :(

Noh, minulle diagnoosi tehtiin 10 vuotta sitten, eikä siihen määrätty mitään. Pitääkin ottaa puheeksi tuo Triptyl.. Kun tyypillisenä oireena on myös niska-hartiaseudun lihasjäykkyys ja -särky, ja siitä johtuva päänsärky, kuten taas vaihteeksi tänäänkin. Hieronta auttaa, mutta jos tuo tosiaan vaikuttaa siihen mielialaankin, niin kuulostaa ihan hyvältä. Raportoipa sitten tuliko niitä sivuvaikutuksia, mitä tuolla on listattu (ei nimittäin kuulosta kivoilta nekään:(): http://www.poliklinikka.fi/?page=9059636&searchtype=7&searchstring=N06AA09&searchpage=1&id=3683050

Itse suhtaudun lääkitykseen negatiivisesti, myrkkyjähän ne ovat. itselläni oireet ovat siinä mittasuhteessa suuret, että normielämä on niin raskasta ollut viimevuosina, joten aloitin lääkityksen ihan mielelläni, sivuvaikutuksista huolimatta.

Pari vuotta on mennyt tuskaillessa ja varmoja syitä oireisiin ei ole löytynyt, paitsi nyt.

Laittelen raporttia varmasti. Kandee seurata mun treenipäivyriäkin, sillä sinne laittelen myös päivän fiiliksiä.

ei saagel... ku luin listausta noista oireista niin multa löytyy kaikki, enemmän tai vähemmän vaivaavina. Olen silti jokseenkin varma, että noi säryt, univaikeudet, ärtyvä suoli, uupuneisuus yms. johtuvat alkujaan psyykeestä. Tosin fyysisen tai psyykkisen tilan vaihtelu vaikuttaa aina toiseen.

Omalla kohdalla saan särkyjä kuin tyhjästä jos olen ahdistunut tai stressaan. Tällöin en saa unta, vatsani menee sekaisin, tunnen olevani masentunut..

Toisaalta nuo viimeiset seikat: "nivelten yliliikkuvuus, huonontunut lämmönsieto, joka suomalaisilla ilmenee usein saunan oireita pahentavana vaikutuksena", kuvaavat minua paremmin kuin hyvin.

tekeekö tuon taudin diagnoosilla mitään? eli jos mulla todetaan toi ni helpottaako se elämää?

Kun tätäkin ketjua lukee, niin tavallaan ymmärrän tuon joidenkin lääkärien kannan tähän kyseiseen sairauteen, eli että ei moista ole olemassakaan. Suurin osa oireista kun on sellaisia, että kaikilla ihmisillä on niitä enempi tai vähempi satunnaisesti jossain vaiheessa elämää. Toisilla useammin ja toisilla harvemmin. Ja suurin osa nuista oireista kun täsmää 100+n muuhinkin eri sairauteen tai vaivaan, sekä psyykkisiin ja/tai fyysisiin. En siis ihmettele, että jotkut lääkärit vielä tänäpäivänäkin ovat skeptisiä koko sairauden olemassaolosta, vaan mielummin hakevat helpommin todennettavissa olevia syitä oireisiin.

Suurin osa oireista kun on sellaisia, että kaikilla ihmisillä on niitä enempi tai vähempi satunnaisesti jossain vaiheessa elämää.
Aivan, mutta kun kyse ei tässä kohtaa ole satunnaisuudesta tai "jostain" säryistä, vaan parantumattomasta ja kroonisesta tilasta, jossa kipukohdat ovat tietyissä paikoissa lihasten kiinnittymiskohdissa ja paineluarat niilläkin potilailla joilla särkyjä on vähemmän tai satunnaisemmin. Lisäksi kun noita aivoja on skannattu ja todettu se heikentynyt verenkierto tietyllä alueella, niin tuskin sekään on sattumaa. Fibromyalgikoilla kiputuntemus tulee herkemmin kuin terveillä ihmisillä, siinä osasyy noihin särkyihin. Välittäjäaineissa tjsp vikaa. Oireisto kieltämättä kuulostaa oudolta ja toisistaan irralliselta, mutta toisaalta niidenkin välillä löytyy kytköksiä, joskaan en itse lähde sanomaan kenen kohdalla mitenkin, mutta esim: Masennus aiheuttaa unettomuutta ja unettomuus masennusta, masennus aiheuttaa uupumusta ja uupumus masennusta, sama juttu kipujen kanssa. Jonkun psykiatrin mielestä kivut voivat joillain olla alkujaan psyykkisiä ja masennuksen aikaansaamia (?) ja eräs infektiolääkäri taas on vakuuttunut että kyseessä on ylähengitystien tulehdus, joskin sillä alueella oireeton, ja koko tauti parannettavissa antibiooteilla (?). Masentunut ja uupunut myös stressaantuu helpommin, tai stressaantunut uupuu ja masentuu helpommin. Ärtynyt paksusuolikin liitetään usein stressioireeksi, jne. jne.. Taudin hoitokin on aina yksilöllistä ja vaatii potilaalta itseltään panostusta. Ei todellakaan mikään "helppo" vaiva, kun oireitakin on vaikka muille jakaa..

Suositut

Back
Ylös Bottom