FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Tää kans Timballe ynnämuille: Miten tohon tredin alotussivun 4-jakoseen kannattais sijottaa MAVE, jos ja kun haluaa? Kannattaako ottaa pari sarjaa pois esim. ylä- ja alataljasta yks sarja pois ja sit lisätä se 2 sarjaa mavea (selkäpäivästä siis puhun)?

Mä oon kyllä 4-jakoisessa vetäny tollasia selkätreenejä missä on noi kaikki liikkeet mitä tuollakin + mave. Elin maven voi ihan hyvin mun mielestä lisätä sinne ensimmäiseksi liikkeeksi jos jaksaa tehdä kaikki. Jos jotain ottais sen takia pois ni varmaan alatalja. Mahdollisesti myös kohautukset jos mave ottaa tarpeeksi epäkkäisiin.

Kysymys Timballe ynnämuille: Jos tuota SJMV:tä ei kertakaikkiaan vaan saa tuntumaan takareisiin, vaan siinä menee aina vaan selkä kipeeksi ja lisäksi käsistä loppuu puristusvoima isoilla painoilla, niin mikä olis vaihtoehtonen liike? Useampiaki vaihtoehtoja ehottakaa. Aattelin ite jotain jullea tai tuon SJMV:n harjoittelemista käsipainoilla, ajaako saman asian esim tuo julle..?

Julle on hyvä vaihtoehto takareisiliikkeeksi myös. Toinen kokeilemisen arvoinen on GHR eli Glute Ham Raise.

Millaista ohjelmaa kokeneemmat suosittelis. Perusteita ohjelmalle olis:
-nostaa penkin, MaVen/rinnallevedon, leukojen ja kyykyn tulosta
-säilyttää nykyiset lihakset
-2-3-jakoinen ohjelma (tai näiden yhdistelmä)
-vain perusliikkeitä
-aerobista tulee kohtuu paljon
-helposti muokattavissa (siis ei mitän % tarkkoja laskuja ennen treeniä, oon armeijassa)
-kalorit vaihtelee viikoittain, pyrin pitämään + puolella
-yksi kuntopiirimäinen treeni viikossa (pyrkimys parantaa leukoja, punnerruksia vatsoja ja selännostoja)

Jotain toimivaa ohjelmaa olis mukava saada, oon kokeillu vaikka mitä, mutta kaikki tyssää justiin tähän inttiin. Kannattaako aerobista harrastaa treenin jälkeen, jos haluaa parantaa cooperitulosta.

Terve, tähän väliin tämmönen suunnitelu pätkä, jos joku voisi arvostella sitä.
Eli tekisin sitä miken 2x6 juttua kaikilla liikkeillä, kokokroppa kolme kertaa viikos.

Ekana päivänä: (ma)
Penkki
Kyykky
Kulmasoutu tangolla(Huono sali, käsipainot loppuu 20kg, tekis niil paljo mieluummin)
Prässissä pohkeet (jotain 2x20)
Haukka vinopenkissä istuen hammer käännöillä
Dippi. (Mitenköhän tässäkin sais painoja itteensä kiinni ku joku nysvä on pölliny sen ketjun mil sai enne salilta)
Dipissä, penkissä ja kulmasoudus varmaa tarpeeks olkapäihin ärsykettä?

Tokapäivä: (ke)
Vinopenkki
Jalkaprässi
Leuanveto (niin monta ku menee ilman lisäpainoja varmaankin ku ei saa millään kiinni)
Pohkeet prässissä (2x20)
Haukka scott penkissä
Ranskalainen punnerrus ojentajille
Pystypunnerrus tangolla.

Kolmaspäivä: (pe)
Penkki
Askelkyykky
Mave
Pohkeet prässissä (2 x 20)
Haukka seisten tangolla
Ojennukset pään takana (Nimeä en tie liikkeelle. :D )
Taka viparit.

Eli tarkotus olis miken 2x6. Sillei, et vaikka penkkiä on ma ja pe, ni samat painot niissä, mutta nostetaan ens viikon maanantaina se 2,5kg.
samoin kaikissa muissa.
Tämmönen sähellys sen takia, ku tuo nelijakonen tuntuu niin tylsältä, tahtoo enemmän tehä samoja lihaksia viikossa ku vain sen kerran lihasryhmä läpi viikossa. Liikkeet on tuollaisia sen takia, koska niitä ainakin pystyy tekemään salilla.

Kiitokset kritiikistä. Eikä mitään sössötyksiä palautuksista, haluan katsoa miten kroppa jaksais tummoisen. :D Jos menee rikki niin menee. (Ja sit vituttaa :wall: )

Hei, voisiko joku laittaa toisto määrät tuohon Timba79:n 3-jakoiseen ohjelmaan joka on esitelty tän topicin alussa!

kun olen lueskellut nuita toisto määriä mutta en uskalla alkaa niitä itse laittelemaan ettei tule laitettua kauhiasti liikaa ettei tule liikaa rasitusta kerralla! ja tavoitteena olisi alkaa tuota ohjelmaa kokeilemaan massa kauden alkeassa! eli kiitosta jo etukäteen jos joku vittis laittaa :)!:worship:

Hei, voisiko joku laittaa toisto määrät tuohon Timba79:n 3-jakoiseen ohjelmaan joka on esitelty tän topicin alussa!

kun olen lueskellut nuita toisto määriä mutta en uskalla alkaa niitä itse laittelemaan ettei tule laitettua kauhiasti liikaa ettei tule liikaa rasitusta kerralla! ja tavoitteena olisi alkaa tuota ohjelmaa kokeilemaan massa kauden alkeassa! eli kiitosta jo etukäteen jos joku vittis laittaa :)!:worship:

Toistoaluetta kannattaa vaihdella. Sellainen tuttuja turvallinen aloitus on 10 toiston paikkeilla. Sitten kun tekniikat on kunnossa, voi tehdä välillä kutosia, sitten taas kymppejä ja taas välillä jopa 15 toiston sarjoja.

Tarkoittaako tässä

"Jalkojen koukistus / SJMV 2 x"

Että tehdään joko Jalkojen koukistus TAI SJMV kaksi sarjaa,
vai Jalkojen koukistus sekä SJMV kaksi sarjaa.

Tarkoittaako tässä

"Jalkojen koukistus / SJMV 2 x"

Että tehdään joko Jalkojen koukistus TAI SJMV kaksi sarjaa,

Tuota se tarkoittaa. Noita liikkeitä tehdään aina vuorokerroin esim. 1.kerralla koukistus, sitten 2. treeni kerralla tehdään takareisille SJMV:tä.

Itse oon ensimmäistä kertaa menossa salille ensi maanantaina ja hiukan kyllä arveluttaa jotkut maastanostojen, kyykkyjen jne tekeminen. Varsinkin tuossa kyykyssä pelottaa että laitan liian isoja painoja ja kaadun siitä maahan.

Ei olisi mikään kiva homma ensimmäiselle salikerralle

Kyselisin että kumpaa kannattaa tehdä: kaksi vai kolme jakoista ohjelmaa. Käyn salilla välillä kaksi tai kolme kertaa viikossa riippuen miten aikaa löytyy. Tällä hetkellä mennään kaksi jakoisella.

Testasin tämän viikon tuota yksijakoista ohjelmaa, mutta katselin tuota threadin ensimmäistä postausta ja huomasin että tämä olisi parempi.

1. Rinta, olkapäät, ojenatajat, epäkkäät
-Penkkipunnerrus tanko / kp x 2
-Vinopenkki kp / tanko x 2
-Ristitalja / viparit maaten / peck-deck x2
-Viparit sivulle x2
-Viparit taakse x2
-Pystypunnerrus x2
-Kapea penkki / ranskalainen punnerrus x3
-Ojentajapunnerrus x3
-Kohautukset x3

2. Jalat
-Kyykky / etukyykky / prässi x4
-Reiden ojennukset x3-4
-SJMV x 4
-Reiden koukistukset x 2-3
-Pohkeet istuen / seisten 5-6

3. Selkä, hauikset, forkut
-Kulmasoutu x 3
-Alatalja x 2
-Ylätalja leveä / leanveto x3
-Ylätalja kapea x2
-Hauikset tanko / kp x3
-Hauikset scott tanko / kp x3
-Rankekäännöt x3

Ainoa vika: En osaa tehdä / tiedä miten tehdään puoliakaan noista liikkeistä. Olisiko olemassa suomenkielistä sivua jossa näkyy että miten nuo tehdään?

Ja pystyisikö tämän ohjelman avulla käymään salilla enemmän kuin kolme kertaa viikossa?

CyberCoach on yksi sivu missä opetetaan liikkeet sanatarkasti ja siellä voi luoda myös ohjelman, josta pitikin kysyä. Eli onko joku kokeillut noita CyberCoachin ohjelmia, missä tietokone luo tietojesi perusteella treeniohjelman.

Itse olen käyttänyt nyt noin 2,5 viikkoa ohjelmaa johon kuuluu

Ma

Jalkojen nostot 2x15
Vartalon kierrot 2x15
Hauiskääntö tangolla 2x12, 3x10
Keskitetty hauiskääntö 2x12
Ojentajatalja 2x12
Pystypunnerrus 2x12
Vipunostot sivuille 2x10
Penkkipunnerrus 2x12, 3x8
Vipunostot penkillä 2x10

Ke

Reisiojennus 1x15, 3x12
Pohjenousu istuen 2x12
Ylätalja eteen 2x12, 3x10
Alataljanveto 2x10
Kulmasoutu kp. 2x10
Jalkojen nostot 2x15
Vartalon kirrot 2x15

Pe

Pystypunnerrus 2x12, 3x10
Vipunostot penkillä 2x10
Hauiskääntö tangolla 2x12, 3x8
Ojentajatalja 2x12
Penkkipunnerrus 2x12, 3x8
Selkämasiina 2 x 20 :D

Niin, miltäs näyttää. Tää on otettu lähestulkoon suoraa tuolta CyberCoachista, perusvoimaa tavoitellen.
Kertokaa jos on jotain lisättävää ja laitetaan toi kuntoon.

Hande5:
jalkatreeni on pahasti puutteellinen,väännät pelkästään hauiksille 7 sarjaa yhdessä treenissä mutta etureidet saavat osakseen vain 4,ja nekin laitteessa,eikä takareisille mitään?miksi näin?ja varsinkin maanantain liikkeiden järjestys on mun mielestä aivan perseestä,itse suosin järjestystä jossa raskaimmat liikkeet tehdään ensin.tässä tapauksessa se tarkottaisi
penkki
vipunostot penkillä
pystypunnerrus
vipunostot
hauikset
ojentajat
vatsat

En huomannut sanoa, vaikka varmaan ohjelmasta huomasit että en ole mikään kokenut, joten liikketkin voivat olla väärissä kohdissa.
Jalkalihaksia siis pitäisi lisätä jos oikein ymmärsin. Ohjelma ei ole oma vaan sivuilta otettu, muutaman liikken olen toki poistanut. Mihin päiviin jalkoja pitää lisätä vai laitanko kaikkiin, huomasin ettei reisikoukistuksia olekkaan yhtään.

Moii ! <; ku nois on esim toi. 2x6-5 niin mitä se meinaa?

Lisään vielä sen että 2x5-6, 2x5-6 ensimäinen näistä tarkoittaa lämmittelyä pienimmillä painoilla kun millä teet varsinaisen "suorituksen".
Sitä olis kuitenkin kysytty seuraavaks :D

Nyt olis kotikonstein tarkotus alottaa treenailu ja hieman apuja kaivataan. Kamppailulajia tulee harrastettua 2x viikossa ja ikää mittarissa 16. Himassa oon ainakin näin alkuun ajatellu treenata, joten vähän rajoittuneesti voin tehä liikkeitä. Nyt on jokunen kerta tullut nosteltua, mutta se on lähinnä että yritellyt opetella liikkeet kunnolla ym. nyt ohjelman kanssa tarkotus siis...

Aloitusviestin mukaan koko masiina kerralla (vähä muokaten) ajattelin mennä ja 3x viikossa joka toinen kerta toista ja sitten taas toista. Ongelmina siis prässi ja vinopenkki, muut hoituu. Noista määristä haluisin tietää vähän, että onko noi sopivat. Olisko fiksua aluksi esim. lämmitellä kaikki lihakset sen jälkeen ekat toistot kevyemmillä ja tokat painavemmilla, mutta toistoja muutama vähemmän tokassa sarjassa, vai miten nää pitäis tehä? Niin ja semmonen askarruttaa vielä, että millasilla painoilla sitä pitäis treenata. Onko sopiva jos viimesen sarjan saa tehtyä juuri ja juuri, vai pitäisikö jättää vielä vään varaakin?

1.treeni
- etukyykky 2-3x6-8
- reidenkoukistajat 2-3x10-12
- pohkeet istuen 3x10-15
- kulmasoutu käsipainoilla 2x8-12
- pystypunnerrus käsipainoilla 2x6-10
- kapea penkki 2x6-10
- hauiskääntö käsipainoilla 2x6-8 ???

2.treeni
- suorin jaloin mave 2-3x8-12
- etukyykky 2-3x6-8, uudestaan?
- pohkeet seisten 3x8-12
- leuat 2x6-8
- penkki 2x6-10
- hauiskääntö tangolla myötäotteella 2x8-12

(mihin väliin tunkis vatsalihaksia, joka treenin yhteydessä vaan??+)
Olisko tämmönen sopiva päiväjärjestys: ma: harkat, ti: 1.nostelu, ke:lepo, to: 2.nostelu, pe: harkat, la: lepo, su:1. nostelu. Ja sitten seuraava viikko alkais 2. nostelu jne.

Testasin tämän viikon tuota yksijakoista ohjelmaa, mutta katselin tuota threadin ensimmäistä postausta ja huomasin että tämä olisi parempi.

1. Rinta, olkapäät, ojenatajat, epäkkäät
-Penkkipunnerrus tanko / kp x 2
-Vinopenkki kp / tanko x 2
-Ristitalja / viparit maaten / peck-deck x2
-Viparit sivulle x2
-Viparit taakse x2
-Pystypunnerrus x2
-Kapea penkki / ranskalainen punnerrus x3
-Ojentajapunnerrus x3
-Kohautukset x3

2. Jalat
-Kyykky / etukyykky / prässi x4
-Reiden ojennukset x3-4
-SJMV x 4
-Reiden koukistukset x 2-3
-Pohkeet istuen / seisten 5-6

3. Selkä, hauikset, forkut
-Kulmasoutu x 3
-Alatalja x 2
-Ylätalja leveä / leanveto x3
-Ylätalja kapea x2
-Hauikset tanko / kp x3
-Hauikset scott tanko / kp x3
-Rankekäännöt x3

Ainoa vika: En osaa tehdä / tiedä miten tehdään puoliakaan noista liikkeistä. Olisiko olemassa suomenkielistä sivua jossa näkyy että miten nuo tehdään?

Ja pystyisikö tämän ohjelman avulla käymään salilla enemmän kuin kolme kertaa viikossa?

Joops... Voihan ton kierron vetää vaikka 2 kertaa viikkoon jos vaan jaksaa... Kokeiles hakua vaikka tai pistä googleen hakusanaks liikkeiden nimiä tai koita näistä saada apua
http://www.ast-ss.com/training/exercises/eow-intro.asp
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/faq.php
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=35889

En viitsiny tehdä tälle kysymykselle omaa threadia, niin kysynpä tässä kun se edes jotenkin sivuuttaa threadin aihetta..

Eli jos tuossa 2-jakoisen toisena päivänä tekee selälle kaksi liikettä, toinen on aina kulmasoutu joko käsipainoilla tai tangolla, mutta entä sitte se toinen..? Olen tehnyt mavea tähän asti, mutta se käy turhan raskaaksi jos sen tekee joka selkäreenissä, niin aattelin että tekisin sen vaan joka toisessa.. Kysymys onkin, että minkä liikkeen teen sitten sen paikalla aina ku en tee mavea..? Eli joku alaselän liike kaiketi, kun tuo kulmasoutu ottaa yläselkään.

Ja sitten vielä, että haittaako jos ei tee leukojenvetoa ollenkaan, kun tuo kulmasoutu ottaa jo aika mukavasti latseihinki?

Back
Ylös Bottom