2-osainen ohjelma kiinteytykseen
Moi,
Kuntosalilla käyntiä olen harrastanut jo useamman vuoden ihan kuntoilumielessä. Sen lisäksi olen harrastanut juoksua ja kävelyä ja aiemmin myös aerobiccia. Viime aikoina olen pyrkinyt käymään 2 kertaa viikossa salilla ja 1-2 kertaa lenkillä (n. tunnin juoksulenkkejä). Tämän lisäksi tulee jonkun verran pyöräiltyä työmatkoja (n. 8km)
Viimeisen parin kuukauden aikana olen tehnyt tämän suuntaista ohjelmaa ja mielelläni ottaisin nyt vinkkejä vastaan. Ennen ohjelman esittelyä, vähän briiffausta tavoitteistani. Minulla on muutama kilo ylipainoa, joista mieluusti luopuisin. Kroppani on aika vankkatekoinen ja lihaksikas, joten mieluummin kiinnittäisin nyt huomiota kiinteytymiseen ja rasvanpolttoon jos puntari vähän kevenisi ja lihakset tulisi paremmin esille. Vaikkakin lihasten kasvu on ihan ok, mutta ensin pitää saada timmiydyttyä. Yläkroppani on mielestäni kokoa pienempi ja muutenkin timmimpi kuin alakroppa ja keskivartalo. Joten, alakroppaan erityisesti kiinteytystä. Yläkropan ongelmana on sitten taas jumissa olevat hartiat ja yläselkä, jotka kyllä vaikuttavat treenaukseen. Aika pienillä painoilla saa hartioita reenailla. Ehkä tästä syystä myöskin hartiatreenit jää usein vähemmälle ja enkä tahdo oikein keksiä hyviä liikkeitä.
Yleensä olen aina tosiaan tehnyt 2-jakoista treeniä, jotta jää aikaa lenkkeilyynkin.
1. Päivä: Rinta, ojentaja, selkä, vatsat
Penkki 3x10 30kg
Vinopenkki 3x10 10kg käsipainot
Ojentaja käsipainolla (niskan takana) 3x12 12kg/15kg
Ojentaja ylätalja, veto pään takaa / veto alas 3x12
Selkä vinopenkissä (se perusliike) 3x12 5kg käsipainon kanssa
Maastaveto 3x10-12 50kg (ranteista ja käsistä loppuu veto isommilla painoilla, en oo käyttäny niitä liinoja)
N.100 toistoa vatsoja, vähän mitä milloinkin. Perusrutistuksia, pallolla, rintapenkillä kädet pään takana suorin jaloin.
2. Päivä: Jalat, hauikset, olat
Kyykky 3x10 n. 50 kg istuen / Prässi 3x12 n. 120kg
Askelkyykky 3x10
Koukistukset 3x10 40kg
Ojennukset 3x10 n. 40 kg
Pohkeet 4x20 yleensä prässilaitteessa
Hauis käsipainolla polveen nojaten (vuorotellen) 3x10 10kg
Hauis seisten käsipainoilla yhtäaikaa 3x10
Vipunosto eteen ja sivuille 3x10 4kg
Kulmasoutu (?), se liike minkä nimeä en nyt ikinä muista. Toinen käsi ja polvi penkillä, käsipainon vetoa penkin vierellä. 3x10 10kg.
Yleensä myös jonkin verran vatsoja. Jommalle kummalle päivälle myös kylkitaivutukset 15kg levypainon kanssa.
Miltä kuulostaa liikkeiden määrät, painot, päiväjako jne. Jne.?Mitä muuttaisitte alustuksen pohjalta? En oikein tiedä onko painot mitä luokkaa. Yleensähän kiinteytykseen pyydetään tekemään pitkiä sarjoja ja pieniä painoja, mutta ku kuitenkin tottakai haluaa vastusta ja haastetta. Kiitos kommenteista!