Fallout 4 (Huom! Kaikki spoilerit aina spoilertageihin!)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TML
  • Aloitettu Aloitettu
Jaahas, tuon mukaan ei riitä rauta edes minimivaatimuksiin. Valittaa sekä prossusta (i7-4500 1,8GHz, tosin seuraavassa kohdassa väittää 2,4GHz) että näytönohjaimesta (Geforce 840M 2.0Gb). Kai se on paree unohtaa sitten.
Muista että Steamissä voi palauttaa pelin jos pelaamatta alle 2h, ja aika kulunut ostosta alle 14vrk.
Toi sys req työkalu on näyttänyt ihan väärin jo monelle.
Tosin toi 840M on aika heikko, et ei se mahdotonta ole ettei pyöri. Ainakaan 1080p.

Totaa, voisko joku joka on jo löytänyt s.p.e.c.i.a.l. bobbleheadin avata tätä, eli saako noilla bobbleheadeilla uusia perkkejä auki? Tarkoitan nyt esim. per 3 varustettu henkilö löytää perception bobbleheadin jolloin per nousee 4. Saako tuolloin avattua Locksmith perkin joka vaatii tuon 4 per?

Tuohan ei toimi ainakaan väliaikaisilla nostimilla eli viinaa juomalla/chemeillä/asusteilla jotka tuota nostavat.

Aloitin siis pelin eilen yhenlaisella sekasikiöllä ja nyt jo pitää tehdä uus hahmo kun kaikki vituillaan, ajattelin vähän min/maxata heti alkuun niin pitää pystyä suunittelemaan :D

Totaa, voisko joku joka on jo löytänyt s.p.e.c.i.a.l. bobbleheadin avata tätä, eli saako noilla bobbleheadeilla uusia perkkejä auki? Tarkoitan nyt esim. per 3 varustettu henkilö löytää perception bobbleheadin jolloin per nousee 4. Saako tuolloin avattua Locksmith perkin joka vaatii tuon 4 per?

Tuohan ei toimi ainakaan väliaikaisilla nostimilla eli viinaa juomalla/chemeillä/asusteilla jotka tuota nostavat.

Aloitin siis pelin eilen yhenlaisella sekasikiöllä ja nyt jo pitää tehdä uus hahmo kun kaikki vituillaan, ajattelin vähän min/maxata heti alkuun niin pitää pystyä suunittelemaan :D

Kyllä ne attribuutteja nostavat bobbleheadit nostaa niitä ihan pysyvästi. Eli sama vaikutus kuin jos level upissa nostaisit ko. statsia.

PC puolen juttuja, mikähän saatana siinä on että FPS lukittu 60?
120Hz monitorissa, mutta peli ei anna valita sitä Hz. V-sync se ongelma tuntuu olevan, mutta se lukitsee 60fps FPS:n, eli ei 120 kuten v-sync pitäisi lukita Hz mukaan.
Netistä löytyi juttuja että .ini tiedostoja modaamalla saa pois, ja saihan sen. Tosin näin kun teki peli tuntuu bugaavan ihan omiaan vähän väliä. Tästä oli juttua netissä että jos ottaa 60fps lockin pois peli menee paikoin aivan solmuun. Niin se myös tekee, eli ei voi esim. poistua terminaalista ja pip boy ei aukea yms ihmeellistä.

Ärsyttää kyllä paljon, koska yli 60 fps tottuneena sen eron oikeasti huomaa aika rankasti. Stutteria yms. Tuota ei ollut kun disabloi tuon v-syncin, mutta peli tuntuu paikoin hajoavan siitä ja se on toki paljon pahempi homma jos ei ole tallentanut hetkeen.

Nyt ku jengi on pelannut ja ite aloitan maanantaina, niin onko antaa mitään vinkkejä mitä vältellä levuttamisessa, eli ootte varmaan ryssineet jotain tärkeetä ja sitten aloittaneet taas alusta?
No ainakin kannattaa kattoa valmiiksi sitä perk karttaa vähän sen mukaan miten tykkäät pelata Special pointeja laittaessa. Jos aiempia fallouteja pelannu ni erona se että skill pointit on hävinny ja lockit ja terminalit aukastaan perkeihin laitettavilla pointeilla ( advanced, expert, master jne). Ovia ja terminaaleja on tässäkin muiden fallouttien tapaan suht paljon eli ainakin sillai että saat hacker ja lockpickin perkit auki ja loput sit sen mukaan miten tykkää pelata.
Special pointeja toki saa perkattua lisää yhden per lvl mutta itse löytäny ainaki parempaa käyttöä niille.

Ei oo levelikattoa eli periaatteessa on mahdollista saada kaikki taidot unlockattua. Ite oon panostanu kivääreihin, pistooleihin/niiden modaukseen ja halvempiin kauppahintoihin.

Mä en oo ottanut vielä yhtään modaus perkkiä.ja käyttänyt löytöaseita. Kaupoista en oo ostanu mitään. Diamond cityssä ois ollu yks parempi armori mitä päällä mut maksoi 15k niin ei vissiin tullu ostettua.

Kiväärit on osottautunu hyväksi valinnaksi tähän asti. Laser sniper ja normi sniper on aika hyvä combo ja molemmat toimii saman perkin alla. Vaihtelee vaan vihujen resistancen mukaan niin hyvin sulaa kaikki.

Ite oon käyttäny hunting rifleä ja 10mm pistoolia. Vaihtanu niihin paremmat "recieverit" ni on poweria hyvin. Kiväärin modaisin heti .50 cal mutta noi paukut on aika harvassa. 308 tuntus olevan kyllä tarpeeks tehokas.

Koko kaupankäynti tuntuu aika merkityksettömältä. Kaikki on aivan helvetin kallista enkä ole enää jaksanut edes roudata kamaa myytäväksi vaan jätän kaikki pipe aseet ja pistoolit tylysti maahan. Paremmat aseet tippuu muutenkin noilta legendary vihollisilta. Eniten käytössä taitaa olla BoS:ilta saatu kivääri, combat shotgun ja sitten räjähtävä revolveri joka tiputtaa ghouleilta jalan irti yhdellä kudilla. Alkuun olin aika kusessa ghoul joukkojen kanssa, mutta nyt tiputtelen jalattomina maahan nykimään. Joku huippukivääri, fatman ja sinko on myös kannossa, mutta kuteja niin vähissä että koitan säästellä.

Yöllä kohtasin Milelurk Queenin ja taitaa vastata tän pelin Deathclawta. Itse deathclaw oli aika pettymys, mutta Milelurk queen tappoi yhdellä lyönnillä tai parissa sekunnissa hapollaan. Tais mennä 2 fatmanin ammusta ja kasa singon panoksia ja viisi kuolemaa. Aika kyttäilyksi meni kun piilottelin minuutin, kävin kosauttamassa yhden kudin ja heti takas piiloon.

Mä oon keränny massia enkä oo törsänny kun vähän panoksiin. Hinnat tippuu kaupoissa nopeesti kun panostaa siihen yhteen kaupankäynti perkkiin.

Sen virheen oon tehny että oon juossu liian nopeesti eteenpäin ja on jääny noit kirjoja ja bobbleheadejä huomaamatta. Kannattaa edetä hitaasti ja tutkia nurkat tarkkaan.

Luck on heittämällä paras special statti, perkit sen alla on melkeen kaikki järjettömän hyviä. Hahmo kun hahmo hyötyy tästä. Lockpick/Hacking on aika isossa roolissa taas jos haluaa kaiken lootin saada, tuossakin kannattaa huomioida että pelistä löytyy companioneja jotka osaavat lockpickata tai hakkeroida master tason lukkoja/koneita joten molempiin ei ole pakko panostaa jos niin päättää.

Kannattaa panostaa yhteen/max. kahteen eri asetyyppiin jota käyttää. Tässähän periaatteessa voit käyttää asetta kuin asetta, perkeillä niihin saa vain lisää damagea joten tuo nyt ei niin iso asia ole mutta kannattaa pitää mielessä.

Luckin alla on perkki "idiot savant", vaatii luck 5 vähintään. Tuo on varmaan yks niistä tehokkaimista perkeistä, randomilla 3x expat questista/taposta/mistä vaan. Lisää panostamalla 5x. Mitä alhaisempi intelligence sitä suurempi tsäänssi. Itsellä int 1 ja tuo käytössä, 5h pelaamisen jälkeen lvl10.

Ja tosiaan, perk treetä kannattaa katsella tarkemmin. Jos str puolelta ei ole aikomusta ottaa mitään perkkejä, ei siihen kannata laittaa pisteitä yhtään jne. Vähän erillä tavalla joutuu katsomaan noi special statit kun aiempiin falloutteihin vertaa.

Nyt ku jengi on pelannut ja ite aloitan maanantaina, niin onko antaa mitään vinkkejä mitä vältellä levuttamisessa, eli ootte varmaan ryssineet jotain tärkeetä ja sitten aloittaneet taas alusta?

Mä en ainakaan vielä ole kokenut tarvetta aloittaa alusta. Tässähän ei level cappia ole ja expaa saa vaikka mistä. Itse olen saanut ainakin 3 leveliä pelkästään sillä, että olen rakennellut ja craftaillut kaikenlaista.
Se mitä kannattaa laittaa, riippuu tietysti omasta pelitavasta, mutta itse näen terminaalien hakkeroinnin ja lukkojen avaamisen tärkeäksi, eli niihin tulee panostettua.
Lisäksi Fallouteissa mun ukot on aina kovia vetämään chemejä, joten investoin myös perkkiin, jolla saa vältettyä addiktiot :D

Craftausperkkeihin on tullut myös laitettua pisteitä, että pystyy paremmin rakentelemaan kaikenlaista.

En mä usko, että tässä pystyy totaalisesti ryssimään, kun tosiaan teoriassa on mahdollista avata vaikka kaikki perkit.

Pelasin eilen hyvän aikaa, sitten kuolin. En ollut tallentanut melko pitkään aikaan, joten jäi illan pelit siihen. :david:

Pelasin eilen hyvän aikaa, sitten kuolin. En ollut tallentanut melko pitkään aikaan, joten jäi illan pelit siihen. :david:

Ai ai, tuo kyllä nyppii aina.
Mulle on jo kauan sitten jämähtänyt päähän lause "save early, save often" :D Yleensä tulee tuota kaavaa noudatettua, vaikka toki joskus harvoin saattaa unohtua, jos oikein tosissaan uppoutuu pelaamiseen.
Mulla on tällaisissa peleissä aina useampi tallennus bugien/glitchien/save corruptien varalta ja lisäksi quicksave ahkerassa käytössä.

Mä muuten pelaan tätä Xbox Onella. Oli pakko ottaa tuo versio, että pääsee pelaamaan sohvalta + myöhemmässä vaiheessa testaamaan miten modit toimii konsolipuolella, ne kun on boxille tulossa.

Joo... pitäisi ainakin quicksave tehdä usein... jotenkin vain aiemmin joissain kohdin luki autosave tjsp niin ajattelin että jos uusi mesta löytyi se tekisi sen. Ei vissiin, taitaa olla autosave aika harvinainen.

PC puolella kyllä rassaa kovasti toi koko vsync homma, ja miten hyvin hämmentävästi koko pelin fysiikkaengine on sidottu FPS:ään. What the fak. Tosin näin oli kuulemma jo Skyrim, hassua etten muista tuommosta. Voisiko olla ettei vielä ollut 144Hz monitoria, ehkä. Nyt sitä pitkään käyttäneenä tuommonen 40-60 fps (mun koneella nykyisillä asetuksilla) on selvästi nykivä.
Tein pitkän guiden missä neuvottiin miten vsync voi tunkata pois, ja samalla rajoittaa fps jottei fysiikkaengine mene sekaisin.
Nyt siis vsync pois, ja FPS rajoitettu 59. Parempi vaihtoehto kuin vsync.
Samalla tuli myös säädettyä valikoiden mouse lag pois, mouse acceleration pois, ja x/y akselit tähtäämisessä samaksi kun konseleita ajatellen on säädetty Y akseli hitaammaksi.
Tommonen kevyt operaatio: https://www.reddit.com/r/fo4/comments/3s6ile/disable_vsync_for_zero_input_lag_and_limit_fps/
:D

Tosin yksi "ongelma" edelleen on se, että peli on yllättävän raskas.
Uusi GPU vieläkin hankkimatta, ja väliaikaisena korttina toimiva GTX 670 pyörii aika heikosti peli vaikka reso vain 1080p. Muu kone kuitenkin överirautaa, et ihan GPU hommia toi. Uusimmat ajurit asennettu, missä oli Fallout 4 kamaa mukana.
Pitäisi varmaan vaan tiputella graffaa vielä enemmän. AA otin jo pois, ja AF vain 4x.

Tuossa muuten hauska video mitä käy jos vsync pois ja koneen rauta jaksaa pitää korkeaa fps. Videossa tyypillä yli 200 fps, ja fysiikka skaalautuu täysin sen mukaan.
Vissiin myös vsync päällä jos fps seilaa esim. 30-60 väliä, oikeasti asiat tapahtuu eri tahtia riippuen FPS:stä, mutta tuolla tasolla ero ei vielä huomaa.

View: https://www.youtube.com/watch?v=d_n9qat2Co8

Joo... pitäisi ainakin quicksave tehdä usein... jotenkin vain aiemmin joissain kohdin luki autosave tjsp niin ajattelin että jos uusi mesta löytyi se tekisi sen. Ei vissiin, taitaa olla autosave aika harvinainen.

Tuossa on asetuksissa jotain autosaveen liittyen. Mulla nyt ainakin tuntuu savettavan, kun käyttää pipboytä. Ja kyllä se randomisti tekee jotain muutakin autosavea, mutta en ole tarkemmin perehtynyt, että millä logiikalla.

Dimmun kanssa samoilla linjoilla ton luckin kanssa. Sitä jouduin vähän ruuvaamaan jälkikäteen ylös kun katoin perk karttaa.

Mulla on agi, per ja luck painotteinen hahmo itellä. Eli ison rangen kiväärit + sneak + vats + crit. Hyvin silppuaa.

Ite teen quicksaveja kokoajan niin ei käy hassusti. Sain upgradetrua ton huntingriflen 50.cal ja on se saatana tehokas.

Yhden ylimääräisen special pointin saat kun tarkkailet lastenhuonetta tarkemmin sodan jälkeen.

Back
Ylös Bottom