Mitään juonijatkumoa? Pitääkö tietää kuka teki mitäkin, kuka kuoli ja kuka petti kenet Fallout 3 pelissä?
Ei.
Kuhiseeko peli tuttuja hahmoja aiemmista osista? Vai onko nämä FO3 ja 4 aivan kaksi eri tarinaa?
Tässä on ihan oma stoori.
Eli eri tarinat, mutta edellisiä pelanneet voi tunnistaa juttuja ja tietenkin moni konsepti on jo tuttu. Joitain hahmoja löytyy samoja, mutta se nyt on ihan sama tunnistatko vai et... jos on pelannut aiempia ja tunnistaa, niin onhan se ihan hauska.
Mitä ei kannata tehdä, ja mitä kannattaa tehdä? Roolipelit ei juuri ole se oma pala kakkua. Tahtoisin mahdollisimman brutaalin ja julman pelikokemuksen, onko järkeä aloittaa suoraan vaikeimmalla vaikeustasolla, jos tässä edes sitä voi valita? Luin ylhäältä että jengiä harmittaa kun on max upitut super-aseet ja kaikki vihut kuolevat yhdestä osumasta, tähän pisteeseen en halua. Onko siis aseita/varusteita jotka kannattaa jättää käyttämättä jos haluaa hieman vaikeamman kokemuksen? Dying Light peli esim meni IMO aivan paskaksi kun sait aseet jotka tappavat lähes kaiken heti, ja mitkään zombilaumat eivät aiheuttaneet enää mitään ongelmia.
Toki voit aloittaa esim. Hard tai Very Hard. Sen jälkeen on vielä yksi taso, Survivalist, mutta se eroaa Very Hardista vain health regenin osalta kun käytät jotain parantavaa. Muutamat ei ole enää Very Hard ylemmäs mennyt koska Survivalistilla on lähinnä vaan rasittanut toi healin hitaus... eli kesken matsin sitä melko turha edes käyttää, ja sitten sen loputtua kun käytät niin kökit siinä odotellen että ukko healaa. Onhan sillä toki iso vaikutus tulitaistelussa.
Peli käytännössä toimii niin, että jos alkuun laitat vaikeustason ylös peli on oikeasti hankala. Se saattaa olla sitä jo Normalilla, jos ei tämmösiä juuri pelaile.
Tietyssä kohtaa, ellet itse rajoita mitä käytät, peli muuttuu helpoksi oli vaikeustaso mikä tahansa. Tuo johtuu juurikin kamoista.
Power armor on kuin vetäisi tankin niskaan, ja ilman sitä on olemassa yksi "normaaliin" vaatteeseen ja hattuun laitettava armor modifikaatio joka tekee ukosta todella kestävän. Se tulee questistä, jota et välttämättä edes tee.
Aseissa sitten on muutamia järjettömiä, eli tietyt legendary erikoisominaisuudet tekee niistä melko övereitä. Wounding ja Explosive ainakin, etenkin jos yhdistää haulikkoon.
Tietenkin pelissä saa myös tietyt perkit valitsemalla ukosta todella tehokkaan, esimerkiksi jos nostat critical damaget tappiin sekä asetyypin perkit tappiin yms niin hiippailusta lähtevä kuti voi olla melko järjetön.
Itse en erityisen Fallout fani ole, mutta peli on kyllä ollut mahtava.
Alkuun voi mennä nuppi sekaisin käyttöliittymän kanssa paikoin, ja pelissä on monia asioita mitä se ei selitä yhtään. Eikä nyt puhuta siitä että se selittäisi miten teet jonkun tehtävän tms, vaan ihan käyttöliittymästä eli kyseessä rasite ja huono asia. Käyttöliittymä omasta mielestä pelin suurin ongelma, mutta eihän sitä enää huomaa kun menty jo sadan tunnin yli ekaan pelikertaan.
Noh, dialogi on myös vähän sekundaa... tai ei se dialogi, vaan se että sen merkitys on usein nolla.