Facebook

Vaihdoitko kenties selainikkunan leveyttä? Se uutisnauha ilmestyy tohon jos venyttää selainikkunan tarpeeksi leveelle. Ite pidän pöytäkoneella selainta vaan about puolen näytön kokoisena, niin sitä ei tule. Läppärillä usein on selain koko ruudun kokoisena ja sillon se uutisnauha näkyy siinä. Kokeilin just tässä pöytäkoneella venyttää tota ikkunaa ni heti pomppas uutisnauha takasin ku heitti vähän leveemmäksi.
Mulla ei ainakaan enää uutisnauha näy vaikka on ihan koko ikkunan kokonan selain? Ihan ku olis joskus ennenki hävinny ja tullu takas.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ongelma on se, että tällaiset voisi hyvin helposti estää jos ne kaverilistat saisi piiloon, ja silti voisi käyttää sitä sosiaalista mediaa ilman että joutuu kiusaamisen kohteeksi kun joku päättää alkaa paskamaiseksi, ja ilman että muutenkin aina välillä tulee draamaa siitä, kuka saa kenenkin identiteetin selville nyt kun musta ja jostain toisesta tuli kaverit (en puhu vain siis itsestäni).
Kyllähän sä pystyt määrittelemään kuka näkee sun kaverilistasi. Jos nyt ongelman ymmärsin oikein, niin joku sun kavereistasi ei halua, että ihmiset tietää hänen olevan kaverilistallasi. Säädä asetukset niin ettei kukaan näe sun kaverilistaasi, ongelma poistuu. Vai? Menet kaverilistalle, painat "Muokkaa", kohdasta "Kuka voi nähdä kaverilistasi aikajanallasi?" valitset "Vain minä".

Kyllähän sä pystyt määrittelemään kuka näkee sun kaverilistasi. Jos nyt ongelman ymmärsin oikein, niin joku sun kavereistasi ei halua, että ihmiset tietää hänen olevan kaverilistallasi. Säädä asetukset niin ettei kukaan näe sun kaverilistaasi, ongelma poistuu. Vai? Menet kaverilistalle, painat "Muokkaa", kohdasta "Kuka voi nähdä kaverilistasi aikajanallasi?" valitset "Vain minä".

Mutta ne yhteiset kaverithan näkyy yhä?
Pointtina Delgadon kysymyksessä taisi olla piilotus kokonaan

Mutta ne yhteiset kaverithan näkyy yhä?
Pointtina Delgadon kysymyksessä taisi olla piilotus kokonaan
Mä en varmaan vaan ymmärrä edes sitä mitä kysyttiin alunperin. Yhteiset kaverit näkyy kyllä, mutta jos Delgadon kaverilista on piilotettu, kaverin A pitäisi tietää kaverin B nimi ennen kuin voi mennä B:n profiiliin toteamaan että Delgado on heidän yhteinen kaverinsa. Jos ideana on nimenomaan estää sen oikean nimen paljastuminen, eikös se ole vähän myöhäistä jos kaveri A sen jo tietää ja osaa mennä asiaa profiiliin tutkimaan? Tai sitten en vaan tajua.

Mä en varmaan vaan ymmärrä edes sitä mitä kysyttiin alunperin. Yhteiset kaverit näkyy kyllä, mutta jos Delgadon kaverilista on piilotettu, kaverin A pitäisi tietää kaverin B nimi ennen kuin voi mennä B:n profiiliin toteamaan että Delgado on heidän yhteinen kaverinsa. Jos ideana on nimenomaan estää sen oikean nimen paljastuminen, eikös se ole vähän myöhäistä jos kaveri A sen jo tietää ja osaa mennä asiaa profiiliin tutkimaan? Tai sitten en vaan tajua.
Voi mennä niinpäin, että oikea nimi on kyllä tiedossa, mutta nettihenkilöllisyys ei. Ja sitten yhteisten kaverilistojen kautta selkiää jollekin, että mistä me todennäköisesti toisemme tunnetaan (foorumilta), ja sitten netti-identiteetti paljastuu. Mun mielestä itseasiassa kyllä aika long shot, mutta stalkkaamisen maailma on ihmeellinen ja joillekin tämä on oikea pelko ja jos tämä ihminen on mun kaverini, ongelma voi koskettaa muakin kaverin huolehtimisen kautta. Ja lisäksi saattaa tulla tilanteita, joissa joku on keksinyt olla sitä mieltä, että mun ei sovi olla henkilön X kaveri. Mieluiten silloin piilottaisin itseni näkymästä tuonn X:n listoilta kokonaan, blokkaamatta täysin tätä, joka mun kavereitani kyttää.

Voi mennä niinpäin, että oikea nimi on kyllä tiedossa, mutta nettihenkilöllisyys ei. Ja sitten yhteisten kaverilistojen kautta selkiää jollekin, että mistä me todennäköisesti toisemme tunnetaan (foorumilta), ja sitten netti-identiteetti paljastuu.
Eli jos minä olisin facebookissa sun kaverilistalla, joku toinen sun kavereista tajuaisi sen perusteella että tuo on muuten ya-ya Pakkikselta? Okei, no tuohon mulla ei ole kyllä lääkettä. Tai no ehkä voit hommata ittelles parisataa facebooktuttua lisää, jollon niiden seasta on paha bongata palstalaisia, tai sitten voit ehdottaa että tämä kaverisi ei esiinny FB:ssä omalla nimellään.

Eli jos minä olisin facebookissa sun kaverilistalla, joku toinen sun kavereista tajuaisi sen perusteella että tuo on muuten ya-ya Pakkikselta? Okei, no tuohon mulla ei ole kyllä lääkettä. Tai no ehkä voit hommata ittelles parisataa facebooktuttua lisää, jollon niiden seasta on paha bongata palstalaisia, tai sitten voit ehdottaa että tämä kaverisi ei esiinny FB:ssä omalla nimellään.
Juuri noin, ja kun kyseessä on valmiiksi molempien tuttu, niin ei siinä nimenvaihtelut auttaisi, kun eihän niillä ketään enää hämätä. Helppohan se on tajuta että tuo mun kaverini Jorma onkin nyt nimeltään Night Rider.

Jos haluaa pitää pakkis ja oikean henkilöllisyyden erillään, ne kannattaa pitää erillään. Jos yksikin ihminen tietää nikin ja nimen yhteyden niin homma on pilalla.

Matkapuhelin ja prepaid liittymä kannattaa maksaa käteisellä ja pitää ostaessa aurinkolaseja ja lippalakkia päässä eikä vilkuilla valvontakameroita.

;)

Kuinka mä saan laitettua henkilö A:n osalta sellaiset asetukset, ettei hän näe mun olevan online-tilassa, mutta muut näkevät?

Keskustelu -> Asetukset -> Lisäasetukset -> Ota keskustelu käyttöön kaikille kavereille paitsi...

Keskustelupalkissa on oikeassa alareunassa pallo, josta painamalla avautuu keskusteluasetukset.

Juuri noin, ja kun kyseessä on valmiiksi molempien tuttu, niin ei siinä nimenvaihtelut auttaisi, kun eihän niillä ketään enää hämätä. Helppohan se on tajuta että tuo mun kaverini Jorma onkin nyt nimeltään Night Rider.
Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta jos me molemmat tunnetaan Jorma IRL niin hyvin että Jorse on helppo nimimerkin takaa bongata, ja jos me molemmat tunnetaan Pakkis niin hyvin että osataan päätellä että palsta on sun ja Jorsen todennäköisin yhdistävä tekijä, niin eiköhän Night Riderin anonyymiys ole vaarassa ihan ilman sun kaverilistaaskin?

Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta jos me molemmat tunnetaan Jorma IRL niin hyvin että Jorse on helppo nimimerkin takaa bongata, ja jos me molemmat tunnetaan Pakkis niin hyvin että osataan päätellä että palsta on sun ja Jorsen todennäköisin yhdistävä tekijä, niin eiköhän Night Riderin anonyymiys ole vaarassa ihan ilman sun kaverilistaaskin?
Jotkut käyttävät nettiä paikkana, jonne voi purkaa salaisuuksiaan, eikä välttämättä kuitenkaan sitten sen enempää henkilökohtaisia tietojaan, joista voisi tunnistaa henkilö ilman että joku asia erikseen osoittaa, että tuo on juuri se mun tuttuni oikeasta elämästä. Mutta, eivät nämä siis mun henkilökohtaisia huoliani ja keksintöjä ole, mä olen melko höveli mun anonymiteetin kanssa, mitä tulee moniin foorumeihin. Kunhan nyt edes jonkinlainen säädyllisyys säilyisi siinä, ettei ihan kuka tahansa random tyyppi mua samantien stalkkaisi, kun foorumin avaa ja vähän mun juttujani lueskelee. Kun joku vähän arempi ihminen tarpeeksi säikähtää, että oma anonymiteetti on vaarassa paljastua, niin ei siinä auta välttämättä asiaa koittaa selitellä ja rationalisoida, ja mä tällaisia ihmisiä tunnen. Musta vain olisi miellyttävämpää monen asian kannalta, jos vielä vähän enemmän voisi kontrolloida tuolla sosiaalisessa mediassa, että mitä tietoja jakaa muiden kanssa.

Jotkut käyttävät nettiä paikkana, jonne voi purkaa salaisuuksiaan, eikä välttämättä kuitenkaan sitten sen enempää henkilökohtaisia tietojaan, joista voisi tunnistaa henkilö ilman että joku asia erikseen osoittaa, että tuo on juuri se mun tuttuni oikeasta elämästä.
En mä sitä kritisoinut että joku haluaa pysyä anonyyminä. Tarkoitin lähinnä että jos Jorma on täältä palstalta löydettävissä ihan sen tiedon perusteella että tuttusi Jorma kirjoittaa Pakkiksella, Jorman anonymiteetti on ehkä melko ohuella pohjalla ilman sun kaverilistaasikin. Kyllä mäkin mielelläni teeskentelen olevani täällä anonyymisti, mutta tiedostan että kuka tahansa mua paremmin tunteva tunnistaisi mut varmaan melko helposti juttujen perusteella jos viitsisi niitä enemmän lukea. Terkkuja vaan. Nimettömyys on netissä melko haastava käsite, valitettavasti.

Haluan olla valikoitseva sen suhteen, kuka löytää haulla facebook-profiilini. Eli mielellään sitä ei löytyisi haussa ollenkaan, vaan solmisin kaverisuhteet jne. muulla tavoin. Miten tämä onnistuu?

Haluan olla valikoitseva sen suhteen, kuka löytää haulla facebook-profiilini. Eli mielellään sitä ei löytyisi haussa ollenkaan, vaan solmisin kaverisuhteet jne. muulla tavoin. Miten tämä onnistuu?

Yläoikeelta yksityisyysasetukset ---> yksityisyys ---> Kuka voi nähdä minut hauissa? < --- Tuosta muokkailemaan. Itelläni on ainakin muokattu niin, että minua ei löydä facebookin hakukentästä sähköpostin tai nimen avulla. Nimeni googlettaminen ei myöskään yhdistä facebook-profiiliini. Jos minut haluaa etsiä, pitää se tehdä yhteisten kavereideni kautta.Vaikeaa, mutta jos joku haluaa todellakin ottaa minuun yhteyttä, niin saa luvan nähdä sen vaivan :D Kokonaan hakua en osaa sulkea, että vain tuohon yhteisiin kavereihin asti.

Kiitoksia. Tjoo, englanninkielinen teksti tuossa kyllä viittaisi siihen, että nimellä hakua ei voi rajoittaa. Optiot hakua koskien ovat:

Minulla siis asetukset englanniksi, syystä jos toisesta. Ehkä johtuu käyttöjärjestelmän kielestä, tms. Anyways. ->

Who can look me up

-Who can look you up using the email address or phone number you provided -- eihän tätä voi käsittää niin, että tässä nyt nimellä hakemista rajoitettaisiin.

-Do you want other search engines to link to your timeline -- eli tässä rajoitetaan "muiden hakukoneiden" -- eli siis mitenkähän tämän nyt voi ymmärtää tulkinnallisessa kontekstissa muuten kuin että tässä "muut hakukoneet" ovat muita kuin facebookin nimihaku, esim. google.

Eli ok, näiden säätöjen perusteella en edelleenkään kykene säätelemään nimelläni hakua facebookissa? :)

Kiitoksia. Tjoo, englanninkielinen teksti tuossa kyllä viittaisi siihen, että nimellä hakua ei voi rajoittaa. Optiot hakua koskien ovat:

Minulla siis asetukset englanniksi, syystä jos toisesta. Ehkä johtuu käyttöjärjestelmän kielestä, tms. Anyways. ->

Who can look me up

-Who can look you up using the email address or phone number you provided -- eihän tätä voi käsittää niin, että tässä nyt nimellä hakemista rajoitettaisiin.

-Do you want other search engines to link to your timeline -- eli tässä rajoitetaan "muiden hakukoneiden" -- eli siis mitenkähän tämän nyt voi ymmärtää tulkinnallisessa kontekstissa muuten kuin että tässä "muut hakukoneet" ovat muita kuin facebookin nimihaku, esim. google.

Eli ok, näiden säätöjen perusteella en edelleenkään kykene säätelemään nimelläni hakua facebookissa? :)

Kyllä sen kai jossain pystyy, tuossa kohtaa tosiaan pystyy säätämään vaan lähinnä tuon sähköpostin, puhelinumeron ja esim. googlen kautta etsimisen. Säädin itse reilu 1kk sitten tuon nimihaun kanssa, mutta sitten facebookin yksityisyysasetukset jälleen uudistuivat. Kai se siellä jossain on siis, mutta ei vaan tuossa kohtaa. Itelläni on just silleen, että minua ei voi vissiin löytää vaikka koko nimeni kirjoittaisikin hakukenttään. Voin koittaa ettiä, jos löytäisin sen kohdan mistä tuota nimiasiaa pystyy säätämään :)

// Hittolainen, sehän tosiaan meni uudistuksen mukana: http://fin.afterdawn.com/uutiset/ar...tuvat_-_ei_enaa_piiloutumista_kayttajahauilta :(
Olen siis itsekkin löydettävissä, toisin kuin luulin. Näyttää siis siltä, että tuon enempää et voi muiden hauilta suojautua.

Suositut

Back
Ylös Bottom