Facebook

Itse en enää vois oikein erota koko roskasta, mutta tekis mieli karsia toi aivan minimiin. En vaan jaksais, koska joku kuitenkin kysyy miksi sen tein... ja taas juurikin back to square one.

Mä poistin tylysti 100 "kaveria" tossa syksyllä. Tosin paljon jotain vanhoja ala-aste kavereita, mitä en todellakaan tunne enään. Nyt on oikeestaa ne ketä pitääki olla, mutta lista kuiteski kasvaa pikku hiljaa taas, eli oravanpyörä jatkuu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä olen siis täydellisen kypsynyt Facebookiin. Kuuluin (kait) ihan ensimmäiseen käyttäjäsukupolveen Suomessa ja kuvittelin että se on hyvä paikka iskeä naisia. Kivaa siellä olikin aikansa (vaikka ei se minulle mikään erityisen hyvä paikka ole ollut iskumielessä). Nyt vaan ahdistaa koko roska. Ihmisiä siellä on kolmea tyyppiä:
-Oman erinomaisuutensa esittelijät
-Marisijat
-Epäkiinnostavat
Kaikki pelit sun muut ketjukirjeet jätin jo alkuunsa.
Nyt on varmaan kuukausi että en ole käynyt enkä todella ole kaivannut.

-oman erinomaisuutensa esittelijöitä on eniten.. Itsekkin joskus tulee syyllistyttyä siihen.. (ja itse ainakin koen, että mitä enemmän itseään kehuu, sen epäkiinnostavammaksi muuttuu, itse siis kirjoitan sinne enään harvoin ja yleensä jotain ilmoitusluontoista).

Itsehän erosin kyseisestä paikasta tossa kuukausi sitten. Rupes niin ärsyttämään kun ihmiset kyttää toisia ihan hulluna sen välityksellä. Eipä oo ikävä ollu, ainoo että kavereihin oli helppo pitää yhteyttä Facebookin kautta.

Huomannut, että osa kavereista jo kyllästynyt siihen, helpompi nykyään taas soittaa..

Joo ja jotenkin "henkilökohtasempaa" soittaa tai nähä ihan kasvotusten. Pianhan touhu menee siihen että ei tarvi poistua kotoon mihinkään kun kaikki asiat hoituu facebookin välityksellä. Ittee se ainakin vituttaa! Alan kohta kunnolla boikotoimaan kaikkee uutta ja meen maksaan laskutkin pankkiin nettipankin sijasta!

Tuo on kyllä peliveto. Tekisin varmaan ittekki, jos ei ois noin paljon serkkuja roikkumassa kiinni tuolla. Ei muuten tule oikein pidettyä yhteyttä.

Jossei muuten tule pidettyä yhteyttä, niin ketä vittua sellaset ihmiset sitten edes kiinnostaa? Oli ne sitten sukulaisia tai ei.

Jossei muuten tule pidettyä yhteyttä, niin ketä vittua sellaset ihmiset sitten edes kiinnostaa? Oli ne sitten sukulaisia tai ei.

Ohan se tuoki totta. Tossa ne on vaan kätevässä paketissa ja masentavien asioiden kertominen käy paljon kätevämmin.

Pianhan touhu menee siihen että ei tarvi poistua kotoon mihinkään kun kaikki asiat hoituu facebookin välityksellä. Ittee se ainakin vituttaa! Alan kohta kunnolla boikotoimaan kaikkee uutta ja meen maksaan laskutkin pankkiin nettipankin sijasta!

Tää on kieltämättä huolestuttavaa. Koulun sähköisellä ilmoitustaulullakin on jotain tietoa tapahtumista ja lopussa lukee "lisää infoa www.facebook.fi/..."

Ite yritän boikotoida naamakirjaa ihan viimeiseen asti. Jos porukka ei muuten pidä yhteyttä, niin ei voi sitten mitään.

Totta. Ihan niin, kuin Facebook oisi internet ja se on lisättävä joka vitun koloon. Tuo riippuvuus ei ole todellakaan hyvä asia.

Koulun sähköisellä ilmoitustaulullakin on jotain tietoa tapahtumista ja lopussa lukee "lisää infoa www.facebook.fi/..."
Tuo nyt tosin ei ole huono asia. Onhan Facebook eventit yksi kätevimpiä tapoja saada päälukuja, ja myös ilmoittaa osallistuville asioista.

Karu totuus on se että Facebookin kautta tehdyt ilmoitukset tavoittavat porukkaa huomattavasti paremmin kuin yksikään kämänen intranet.

Silti, en minäkään siitä Facebookista muuten pidä. Pelkkä messages, chat, ja events riittäis.

Hmm, pitäis muutama chat-keskustelu kaivaa esille, onko ne oikeesti tallentunu johonki ku täällä on siitä ollu puhetta?
Ei ainakaan mulla ole mitää tallentunu.

Ite yritän boikotoida naamakirjaa ihan viimeiseen asti. Jos porukka ei muuten pidä yhteyttä, niin ei voi sitten mitään.

Mulla on täysin erilainen asenne. Pidän Facebookkia yhtenä parhaimpana keksintönä kiireisten (ja mahdollisesti perheellisten) ihmisten elämässä. Mulla ei esim. olisi minkäänlaista mahdollisuutta tiedustella mun kaikilta kavereilta jopa päivittäin että mitä niille kuuluu ja jutella jokaisen kanssa henkilökohtaisesti puhelimessa. Mun tarvis käytännössä koko ajan puhua puhelimessa tai sendiä tekstiviestejä kymmenille ihmisille, ja ei se vaan toimi niin.

On todella ihanaa kun pystyy helposti olemaan yhteydessä jopa samanaikaisesti useisiin ystäviin ja kavereihin, lukea heidän kuulumisiaan ja tapahtumia elämässä ja ottaa niihin osaa, ja samalla jakaa omia ajatuksia ja kuulumisia. Myöskin sellaiset tutut keitä muuten näkisi kauhean harvoin tulevat kuulluksi ja nähdyksi. On mukavaa kun pysyy ajan hermolla että miten kelläkin menee :)

Mullakin on noin 10-15 läheistä ystävää omine perheineen, töineen, harrastuksineen ja muine kiireineen, ja aika jolloin en FB:ssä ollut oli huomattavasti "köyhempää". Soiteltiin/tekstailtiin kiireiden lomassa (ja usein vielä aikataulut täysin ristiin), ja sitten vaihdettiin aina pitemmän ajan kuulumisia kun ehti nähdä muutaman viikon välein. Nyt semmoista täyspimentoa ei tule, ja voi jatkuvasti olla tekemisissä ihmisten kanssa. Itseäni ja ystäviäni/kavereitani, ja etenkin sellaisia vähän kaukaisempia tuttuja FB on todellakin lähentänyt ja tulee oltua huomattavasti paremmin tekemisissä ihmisten kanssa.

Niinpä, itsellä oli joskus yli 200 kaveria kun jokaien vähänkin tuttu henkilö joka lisäsi kaveriksi piti tietenkin hyväksyä. Tämän jälkeen taas ei toisaalta enää huvittanut päivittää profiilia, koska ei omat asiat kaikille todellakaan kuulu.

Kaverilistaa tullut karsittua aika hyvin ja nyt se onkin vakiintunut tuonne alle viidenkympin. Vieläkin toisaalta on henkilöitä joiden elämä ei minua kiinnosta ja henkilöitä, joita ei kiinnosta puhua minulle mitään elämästään.

Niinpä, itsellä oli joskus yli 200 kaveria kun jokaien vähänkin tuttu henkilö joka lisäsi kaveriksi piti tietenkin hyväksyä. Tämän jälkeen taas ei toisaalta enää huvittanut päivittää profiilia, koska ei omat asiat kaikille todellakaan kuulu.

Kaverilistaa tullut karsittua aika hyvin ja nyt se onkin vakiintunut tuonne alle viidenkympin. Vieläkin toisaalta on henkilöitä joiden elämä ei minua kiinnosta ja henkilöitä, joita ei kiinnosta puhua minulle mitään elämästään.

Samaa oon harrastellu, että karsin kaverilistasta sellasia joille ei välttämättä omat asiani kuulu, ja joittenka asiat ei itseäni kiinnosta pätkääkään. Eihän tuonne mitään ihmeellisiä salaisuuksia tule toitotettua, mutta silti. Sitten on näitä daijuja jotka laittaa vähän ajan päästä kaveripyynnön uusiksi, kun vasta olen sen poistanut. Lisäksi löytyy vielä daijumpia, jotka kerta toisensa jälkeen laittaa uutta pyyntöä vaikka olen sen jo muutamaan otteeseen hylännyt :confused: Miten töhö pitää olla että harrastaa moista?

Mun mielestä se on sama vaikka siellä olis 10t ihmistä, en kuitenkaa kerro kaikkia juttujani facebookissa. Jotkut on kyllä kovia tuomaan itseään esille.

turha on myös pitää facebookkia jos päivitykset on tyyliin "huomenta", "öitä" ja "penkkipäivä". Mulle se on vaan ajanviete. Ei niin helvetin vakava juttu.

Pelaan castle agea ja castle age frendejä pelkästään on toistasataa. So what.

Tosiaan ne omat statuspäivityksethän saa piilotettua tietyiltä ihmisiltä. Eli jos on tunne ettei joillekin kuulu niin pistää sinne lukotukseen niin ne ei niitä nää. Mä en kyllä ainakaan kirjoittele mitään semmoista sinne mitä ei periaatteessa vaikka koko maailma saisi tietää. Henkilökohtaisimmat vuodatukset sitten ihan privaatisti.

Hmm, pitäis muutama chat-keskustelu kaivaa esille, onko ne oikeesti tallentunu johonki ku täällä on siitä ollu puhetta?

Siellä ylhäällä mihin tulee ilmotukset, siellä on keskimmäinen "nappula" kolmesta, itsellä ainakin ja sielä on joitakin keskusteluja.

Tosiaan ne omat statuspäivityksethän saa piilotettua tietyiltä ihmisiltä. Eli jos on tunne ettei joillekin kuulu niin pistää sinne lukotukseen niin ne ei niitä nää. Mä en kyllä ainakaan kirjoittele mitään semmoista sinne mitä ei periaatteessa vaikka koko maailma saisi tietää. Henkilökohtaisimmat vuodatukset sitten ihan privaatisti.

Mitäs järkeä pitää sellaisia ihmisiä kaverilistoilla, joilta piilottaa omat statuspäivitykset?

Enkä minäkään päivittele mitään henkilökohtaisimpia vuodatuksia todellakaan nettiin, mut itellä ainakin pointti on asiassa se, että kaverit jotka ovat kavereita Facebookissa, ovat oikeasti myös kavereita ulkomaailmassa. Tai ainakin sellaisia ihmisiä, joita ilolla tapaa ulkomaailmassa eikä vaivaantuneena joudu moikkailemaan, koska ohan se nyt mun kaveri siel fb:ssa. Ei ole itsellä kiinnostusta pitää kaverilistoilla joitain vanhoja luokkakavereita joiden kanssa ei edes kouluaikoina tullut hengailtua, vaikka monta vuotta sinänsä oltaisiin toisemme tunnettu.

Mutta ymmärrän kyllä myös ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet vanhoista luokkatovereistaan ja mitä heille kuuluu. Itselle riittää se, että saan tulevaisuudessa kuulla heidän kuulumiset esimerkiksi yhteisessä luokkakokouksessa. :)

Kannattaa luoda omat kaverilistat etenkin jos kavereita kertyy paljon. Itsellä esimerkkinä tälläinen lista kirjoitushetkellä:

• VIP: Listattu vain tärkeimmät (pienempi lista)
  • VIP iso: Listattu vain tärkeimmät (suurempi lista)
  • Frendit: Listattu vain kaverit jotka oikeasti on kavereita
  • Tutut: Listattu vain tutut
  • Jotkut: Listattu vain puolitutut / tuntemattomat mitä ilmeisen monelta löytyy paljon
Sitten voi määrittää kenelle julkaisut, kuvat, videot, chatti jne. näkyy, omaa seinää voi esikatsella toisen nimellä.

Kannattaa luoda omat kaverilistat etenkin jos kavereita kertyy paljon. Itsellä esimerkkinä tälläinen lista kirjoitushetkellä:

• VIP: Listattu vain tärkeimmät (pienempi lista)
  • VIP iso: Listattu vain tärkeimmät (suurempi lista)
  • Frendit: Listattu vain kaverit jotka oikeasti on kavereita
  • Tutut: Listattu vain tutut
  • Jotkut: Listattu vain puolitutut / tuntemattomat mitä ilmeisen monelta löytyy paljon
Sitten voi määrittää kenelle julkaisut, kuvat, videot, chatti jne. näkyy, omaa seinää voi esikatsella toisen nimellä.
Mulla on myös hirveä lista kaikenlaista, lähinnä sen mukaan mistä henkilöt on. Eli on siellä reenikaverit, koulukaverit, "oikeat kaverit", kavereiden kaverit, jne.

En tosin tiennyt että niin voi noin paljoa rajata, pitää tutkia lähempää. Pitäs varmaan ensin keksiä miksi rajaisin. Chätin rajaus vois kyllä olla yks.

Eissssaaatana taas tätä paskaa.. Haluat lähettää yv. viestin useammalle kaverille, ja jos ne kaikki ovat online niin et perkele pysty lähettämään. Aukasee suoraan shätti-ikkunan.. Kyllähän taas syö miestä nämä uudet päivitykset..

E: pystyy jos painaa vasemmalta ylhäältä, mutta profiilien kautta ei pysty..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom