Facebook valitsi Microsoftin
Facebook myy Microsoftille 240 miljoonalla dollarin vähemmistöosuuden. Yhtiöt ilmoittivat asiasta eilen yhteisessä tiedotteessa.
Sijoituksellaan Microsoft saa vain 1,6 prosentin siivun Facebookista. Tämä kauppa asettaa yhteisösivuston arvon huikeaan 15 miljardiin dollariin.
Sopimuksen myötä osapuolien välinen mainosyhteistyö myös kasvaa. Microsoft saa eksklusiivisen maailmanlaajuisen mainosmyyntioikeuden yhteisösivustolle.
Sterling Market Intelligencen analyytikko Greg Sterling uskoo, että Microsoft aikoo mahdollisesti ostaa Facebookin kokonaan tulevaisuudessa. Hänen mielestään ostolla Microsoft halusi myös estää Facebookin joutumista kilpailijoille.
Sterlingin mukaan myös Facebookille kauppa on mieluinen, sillä se saa ison kasan rahaa, jolla laajentua ja juuri sen arvon yhtiölleen, jota toivoikin.
Viime vuonna Yahoo tarjosi Facebookista miljardia dollaria. Facebook teki tuolloin oikean päätöksen ja hylkäsi tarjouksen, sillä tämän kaupan mukaan sen arvo on 15-kertaistunut Yahoon tarjouksesta.
Facebookista oli moni kiinnostunut
Facebookiin huimasta noususta kertoo parhaiten se, että yhteisösivustolle kirjautuu noin 250 000 uutta käyttäjää päivittäin. Kun viime vuoden joulukuussa sillä oli 12 miljoonaa käyttäjää, heitä on nyt 49 miljoonaa.
Yksi Facebookin johtajista Owen Van Natta kertoo yhtiön valinneen Microsoftin sen maineen takia. Hän ei kommentoinut kuka muu havitteli siivua Facebookista, mutta sanoi monien olleen kiinnostunut.
Aiempien huhujen mukaan Google olisi ollut yksi Facebookin perään haikailijoista.
Microsoftille kauppa voi merkitä jättivoittoa Googlesta online-mainonnassa, jos Facebook osoittautuu odotuksien mukaiseksi.
Google tuottaa mainokset Facebookin kilpailijalle MySpacelle.
Facebookilla on monta rautaa tulessa
Facebook ilmoitti samalla kertaa, että se aikoo lyöttäytyä yhteen myös Blackberry-puhelimia valmistavan Research In Motionin kanssa.
Operaattori T-Mobilen myymiin Blackberry-matkapuhelimiin lisätään Facebook-sovellus, joka mahdollistaa käyttäjän yhteisösivuston selaamisen mobiilisti.
Sovelluksen avulla käyttäjä voi myös lähettää kännykkäkuvia ja tilata puhelimeensa tietoja Facebookin tapahtumista ilman, että edes kirjautuu palveluun sisään.
Uusi sovellus tulee puhelimiin välittömästi.