Facebook

En ole liittynyt enkä myöskään aio liittyä. Kavereihin pitää yhteyttä kännykällä ja mesellä. En enää halua että minusta liikkuu henkilökohtaisia kuvia tai tietoja netissä. Nykyään sitä haluaa suojella omaa yksityisyyttään jonkun verran. Vainoharhaiseksi en nyt ole ryhtynyt mutta esim. kuvia pakkikseen tai irc-gallerioihin jne en ole lisäämässä. Näin ollen pystyy ainakin jotenkuten kontrolloimaan sitä tietoa mikä itsestään leviää ja kuinka moni tuntematon minua "bongailee".

totta. työnantajat yms kuitenkin googlettelee haastatteluvaiheessa jos vaikka löytyis jotain herkkupaloja menneisyydestä.

siks on parempi esiintyä nimimerkillä jota ei yhdistä omaan oikeaan nimeen ellei tunne mua henk koht.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole liittynyt enkä myöskään aio liittyä. Kavereihin pitää yhteyttä kännykällä ja mesellä. En enää halua että minusta liikkuu henkilökohtaisia kuvia tai tietoja netissä. Nykyään sitä haluaa suojella omaa yksityisyyttään jonkun verran. Vainoharhaiseksi en nyt ole ryhtynyt mutta esim. kuvia pakkikseen tai irc-gallerioihin jne en ole lisäämässä. Näin ollen pystyy ainakin jotenkuten kontrolloimaan sitä tietoa mikä itsestään leviää ja kuinka moni tuntematon minua "bongailee".

Tämä on ollut mulla aina myös mielessä. Itse ehkä jopa vainoharhaisena olen varjellut kuvieni laittamista nettiin, en ole sallinut sitä piirun vertaa. Syystä että aiemmin olin moderaattorina eräällä jenkkiläisellä keskustelupalstalla, jossa näitä kuvia jaettiin joidenkin käyttäjien kesken ja eihän siitä mitään hyvää seurannut, juristit ympäri jenkkejä ja kanadaa saivat vaan tienestiä niistä lähtöisistä riidoista, yhteydenottoja kun ei käyty enää vaan netitse vaan ihan fyysisesti. Esimerkiksi erään käyttäjän kuvaan fotoshopattiin esille seisova kyrpä kun hän makoili kuvassa lapsensa kanssa... eivät olleet kauhean mielissään kuvista ja lopulta sotku oli aikamoinen. Uskomatonta mitä kaikkea haittaa voi kuvista olla.
Myös tulevien työtehtävien puolesta en suostuisi näyttelemään yksityiselämääni tai vastaavaa netissä, esimerkiksi irc galleriassa tai vastaavassa "julkisessa" paikassa.
Facebook on siitä hyvä, että voi blokata kaikilta paitsi kavereiltasi pääsyn sun profiiliin, jossa on tai ei ole lisää tietoa sinusta. Riippuu ihan mitä sinne laitat. Ei se profiilikuvakaan kaikilla ole esillä. Siinä mielessä pidän Facebookia harmittomana - myöskään työnantajat eivät pääse katsomaan profiiliani.

Totta mutta sitten, mitä hyötyä tuosta on? Kaverit on edelleen mesessä ja puhelimessa. Kaverit myös tietävät minun asioista ja mínusta ilman internettiä. Ovat saaneet erilaisia asioita selville ihan puhumalla. Lisäksi kuvia voi jakaa sähköpostilla/mesellä. Mitä hyötyä tuosta siis on? :D

Ja minua ei voisi muutenkaan vähempää kiinnostaa etsiä tuolta jotain ihmisiä.. Katos PERKELE. Naapurin Penakin on täällä. Sitäkin näki viimeks vuonna 88.

Tosin eipä mulla mitään ole moista palvelua vastaan tai pidä käyttäjiä tyhminä. Ei vain ole minua varten tuollainen joten piti päästä tämä tänne sanomaan.

Totta mutta sitten, mitä hyötyä tuosta on? Kaverit on edelleen mesessä ja puhelimessa. Kaverit myös tietävät minun asioista ja mínusta ilman internettiä. Ovat saaneet erilaisia asioita selville ihan puhumalla. Lisäksi kuvia voi jakaa sähköpostilla/mesellä. Mitä hyötyä tuosta siis on? :D

Ja minua ei voisi muutenkaan vähempää kiinnostaa etsiä tuolta jotain ihmisiä.. Katos PERKELE. Naapurin Penakin on täällä. Sitäkin näki viimeks vuonna 88.

Tosin eipä mulla mitään ole moista palvelua vastaan tai pidä käyttäjiä tyhminä. Ei vain ole minua varten tuollainen joten piti päästä tämä tänne sanomaan.

Hehe! Tuo on totta, ettei tuosta palvelusta kaikille ole pätkääkään hyötyä. Mulle on enemmän kuin olisin voinut kuvitella, sieltä löytyy kaikki vanhat kurssikaveritkin, alalle on ominaista että seikkaillaan ympäriinsä, vaihtaen paikkaa vähän väliä. Saan tuosta kiinni kollegat vaikkapa Ruandasta silmänräpäyksessä, meilit kun tuppaa vaihtumaan tehtävän mukaan ja puhelimella kiinnisaanti pikkasen kallista. Tuota kautta myös nuo reunionit sun muut tulee tietoon heti, en olisi muuten lainkaan tiennyt moisista. Sain tuota kautta tietää missä hemmetissä mun gradukommentit seikkailee, ja saan myös tuota kautta ne postitettua itselleni. Sekä tietoa missä kukakin tällä hetkellä kuppailee jos vaikka lentäisi kylään käymään. Riippuu varmaan ihmisestä, että onko hyötyä vai ei. Mulle on ollut nyt jo kamalasti iloa ja hyötyä :)

Itselläni on ollut "internet-näkyvyyttä" jo pitkään eri yhteisösivujen kautta ja olen käynyt läpi myös sen harmillisen kauden, jossa harvinaisen rikkaalla mielikuvituksella varustettu nettikiusaaja aiheutti mulle paljon päänvaivaa. Mutta ei se ole minua pelottanut pois netistä.

Pidän nykyisin vain huolen, etten anna sellaista matskua julkisuuteen, mistä kukaan saisi vääntämällä tehtyä mitään kyseenalaista. Vaikka pitäisinkin esimerkiksi 50-luvun pinup- taiteesta, niin en sellaisia sidosryhmiä mainitsisi julkisen profiilini tiedoissa.

MySpacea ja Facebookia on tosiaan kritisoitu siitä, että varomattomat ihmiset kertovat siellä itsestään lähes kaiken, työpaikkansa, tittelinsä, mahdollisesti pomon kuva on galleriassa, kerrotaan oman vaimon nimi jolla on ehkä oma profiili yms. ja näillä tiedoilla identiteettivaras pääsee kyllä pitkälle.

"Oletteko varma vahtimetsari, etten pääse hakemaan lomalla olevan Matti Meikäläisen huoneesta minun kannettavaani? Hän antoi minulle kylly luvan, se on siellä työhuoneessa punaisen pöydän päällä, kukkaruukun vieressä. Hän sanoi, että hänen vaimonsa valokuva on siinä vieressä kanssa. Läppäri on IBM T42. Tässä on sähköposti, minkä hän lähetti minulle ja sanoo että se on ok. Ehkä te ettei vain saaneet sitä viestiä....?"

Ehdotettu on, mutta ei innosta. Oman netin puutteen lisäksi olen vähän tylsä tyyppi. Siis kuvitelkaa nyt, että joku jatkuvasti juoruilisi tekemisistään viikon parin välein tyyliin: olen sitten viime kerran taas syönyt, treenannut, syönyt, nukkunut, syönyt, treenannut, syönyt, nukkunut... ketä se jaksaisi kiinnostaa? Hohhoijaa!

Liityin tonne ja löytyyhän sieltä kavereita ja tuttuja hyvin. Ei varsinaisesti kiinnosta tai koukuta pätkääkään, koska tuo on valtavan jäsenmäärän mukana kerännyt myös kaikki urpot tonne. Eikä kiinnosta pistää friend requestia jollekkin tutunkaimansiskolle, jonka oon nähnyt vuonna 1997 muutaman kerran.

Joo, itsellä tuli friend requesti joltain, jota en tunnistanut. Musta oli ihmeellistä että mua lähestyi ihminen, jota en edes muista eläissäni nähneeni. Mutta meillä oli nähtävästi yksi yhteinen ystävä, joten kysyin häneltä kuka tuo on. Olimme kuulemma samassa purilaispaikassa töissä vuonna 1998... Ei mulla ole mitään asiaa sille. Musta parasta koko Facebookissa on interaktiivisuus, mutta tuo nyt ei oikein toteudu jos on joku vieras "kaverina".
Näkeekö muuten ihminen jos sen deletoi kaverilistasta? Tekisi mieli :D
Toinen negatiivinen juttu paljastui, kun huomasin kaverin X kirjoittaneen toisen kaverin Y seinälle, mutta X:n nimeä klikkaamalla ei päässyt mihinkään. Ajattelin että X on poistanut profiilinsa Facebookista, kirjoitin sen nimen vielä searchiin varmuuden vuoksi kun olisi kiva jutskailla. Hänen nimellänsä paljastuikin group, klikkasin sen auki. Groupin etusivulla oli iso kuva tästä kaverista, mutta groupin tarkoitus oli epäilyttävä; keskustella ja ihmetellä kaverin tissejä. Yksi groupin kommenteista oli kaverille "are you sure you want to promote this?". Vaikutti siltä, että kaverin Facebook kokemus oli ottanut väärän käänteen. Joku katkera exä tai joku joka oli saanut rukkaset oli päättänyt perustaa moisen groupin. Todella outoa.

Kyllähän tuolta oma profiili löytyy ja näköjään pakkislaisiakin aika rutkasti. Movie-quizzeja sun muita on jo täytelty. :P

Joo, itsellä tuli friend requesti joltain, jota en tunnistanut. Musta oli ihmeellistä että mua lähestyi ihminen, jota en edes muista eläissäni nähneeni. Mutta meillä oli nähtävästi yksi yhteinen ystävä, joten kysyin häneltä kuka tuo on. Olimme kuulemma samassa purilaispaikassa töissä vuonna 1998... Ei mulla ole mitään asiaa sille. Musta parasta koko Facebookissa on interaktiivisuus, mutta tuo nyt ei oikein toteudu jos on joku vieras "kaverina".
Näkeekö muuten ihminen jos sen deletoi kaverilistasta? Tekisi mieli :D
Toinen negatiivinen juttu paljastui, kun huomasin kaverin X kirjoittaneen toisen kaverin Y seinälle, mutta X:n nimeä klikkaamalla ei päässyt mihinkään. Ajattelin että X on poistanut profiilinsa Facebookista, kirjoitin sen nimen vielä searchiin varmuuden vuoksi kun olisi kiva jutskailla. Hänen nimellänsä paljastuikin group, klikkasin sen auki. Groupin etusivulla oli iso kuva tästä kaverista, mutta groupin tarkoitus oli epäilyttävä; keskustella ja ihmetellä kaverin tissejä. Yksi groupin kommenteista oli kaverille "are you sure you want to promote this?". Vaikutti siltä, että kaverin Facebook kokemus oli ottanut väärän käänteen. Joku katkera exä tai joku joka oli saanut rukkaset oli päättänyt perustaa moisen groupin. Todella outoa.

itelleki tulee joskus tuollaisia ystäväpyyntöjä sellaisilta ketä en edes tunne, tai joka on jonkun kaverin kaveri. Tähän mennessä jääneet hyväksymättä ellei ole tullut mitään selitystä miten/mistä tunnetaan(kun en välttis itekään muista sitä).

Ihan hölmöjä nää tällaset, mielummin tapaan kavereita livenä kuin jossain internetissä.

Facebook on onnistunut siinä missä muut vastaavat sivustot eivät ole onnistuneet: saamaan sellaiset ihmiset kiinnostumaan, jotka eivät koskaan kuviaan nettiin laittaisi.

Siitä johtuu tämä "avautuminen" kuinka kummallista on kun on ystäviä netissä tai jopa puolituttuja.

Kaikille jotka nyt ihmettelevät kyseistä sivustoa: älkää vaivatko päätänne, se on ihan normaali omakuvasivusto, eikä sinne tarvitse rekisteröityä.

Facebook on onnistunut siinä missä muut vastaavat sivustot eivät ole onnistuneet: saamaan sellaiset ihmiset kiinnostumaan, jotka eivät koskaan kuviaan nettiin laittaisi.

Siitä johtuu tämä "avautuminen" kuinka kummallista on kun on ystäviä netissä tai jopa puolituttuja.

Kaikille jotka nyt ihmettelevät kyseistä sivustoa: älkää vaivatko päätänne, se on ihan normaali omakuvasivusto, eikä sinne tarvitse rekisteröityä.

ohan tuolla ircg:ssä tullu oltuu vaikka miten, mutta tää on vaan erityylinen ja siinä on erilaisia ärsyttäviä piirteitä siihen verrattuna. Galtsun vastaaviin olen ehkä jo tottunut.

miusta tuo on huikee juttu. "aikuisten irc-galleria" on aika hyvä kuvaus.. ite en noita appeja oo vielä niin kauheesti käyttänyt, mutta on tosi hienoa kun löytää vanhoja kavereita joihin ei oo pitänyt yhteyttä vuosikausiin.

Tosi isolla suodattimella kannattaa tietty mennä niinkuin netissä ylensäkkin, ja privacy-asetukset kannattaa käydä läpi. itte en profiiliani näyttäisi muille kuin friendseille. Tosi monilla näkee tuolla täysin avoimia profiileja.. tuo mixun kirjoittama esimerkki on varsin pätevä.

irc-galleria on jäänyt kyllä tämän jälkeen ja taidankin poistaa profiilini sieltä. Galtsu on enemmänkin ulkonäkökeskeinen, ihkujen teinien esittelypaikka. Facebook on yhteydenpitoa varten. Mutta kaikille jotain!

Käsittämätön paikka, huomasin tuon vasta nyt ja heti joinasin, ensialkuun olin että wtf, enpä jaksa tuotakaan ylläpitää. Kuitenkin huomasin viettäneeni tuolla aikaa tänään 5h ajan eikä loppua näytä tulevan! :eek:
Aivan loistava saitti, hauskinta on selata kavereita ja niiden kavereita ja paria kautta pääseekin joskus takaisin tuttuihin :D

Varmasti tulee pidettyä nyt yhteyttä wanhoihinkin tuttuihin :)
Aika kova kasvu tuolla saitilla, helmikuussa 2007 17miljoonaa käyttäjää, syyskuussa 40 miljoonaa, mitenhän vuoden päästä!

mun mielestä oli kyl ihan skeidaa, epäselvä ja niin pois päin. vaikka enpä kyllä ole koskaan ollut kiinnostunutkaan tollasista. ehkä se paras tapa vielä on ottaa luuri käteen ja soittaa. old school.

Hehe! Tuo on totta, ettei tuosta palvelusta kaikille ole pätkääkään hyötyä. Mulle on enemmän kuin olisin voinut kuvitella, sieltä löytyy kaikki vanhat kurssikaveritkin, alalle on ominaista että seikkaillaan ympäriinsä, vaihtaen paikkaa vähän väliä. Saan tuosta kiinni kollegat vaikkapa Ruandasta silmänräpäyksessä, meilit kun tuppaa vaihtumaan tehtävän mukaan ja puhelimella kiinnisaanti pikkasen kallista. Tuota kautta myös nuo reunionit sun muut tulee tietoon heti, en olisi muuten lainkaan tiennyt moisista. Sain tuota kautta tietää missä hemmetissä mun gradukommentit seikkailee, ja saan myös tuota kautta ne postitettua itselleni. Sekä tietoa missä kukakin tällä hetkellä kuppailee jos vaikka lentäisi kylään käymään. Riippuu varmaan ihmisestä, että onko hyötyä vai ei. Mulle on ollut nyt jo kamalasti iloa ja hyötyä :)
Tossa se onkin kiteytettynä koko tuon palvelun idea.

Facebook-käyttäjiä vaanivat identiteettivarkaat
24.10.2007 07:40

Facebook-internetyhteisön käyttäjät saattavat joutua huijauksen kohteeksi.

Britannian yleisradioyhtiö BBC varoitti keskiviikkona identiteettivarkaista, jotka ovat avanneet pankkitilejä ja hankkineet luottokortteja yhteisöstä keräämiensä tietojen avulla.

BBC:n tv-ohjelmassa luotiin kuvitteellinen hahmo, jonka ystäväkutsu lähetettiin sadalle. Heistä kolmasosa otti yhteyttä lähettäen samalla tiedot itsestään.

Huijarit voivat etsiä lisää tietoa henkilöstä esimerkiksi syntymäajan ja -paikan perusteella ja avata niillä pankkitilin verkossa.

Yhteisön käyttäjien tapana on ohjelman mukaan kerryttää ystäväverkostoaan, jolloin he hyväksyvät listalleen sellaisia, joita eivät edes tunne.

Facebookin mukaan 200 000 ihmistä kirjautuu ohjelmaan joka päivä. Sivustolla on kaikkiaan 42 miljoonaa jäsentä. Suomessa Facebookin käyttäjiä oli kuun alussa yli 63 000.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1447773

Eli piilottakaa ihmeessä se profiilinne muulta maailmalta (show only to friends) ja syntymäajastakin kannattaa vuosiluku ottaa pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom