Eximia-valmennuskurssit

Ikä
40
Nyt kaivattaisiin henkilöä, joka on käynyt Eximian valmennuskurssilla. Tyttökaveri on menossa kurssille (biologia), mutta haluaa infoa ennen kurssin maksua. Onko kurssi ollut hintaansa nähden tehokas ja mitkä ovat plussat sekä miinukset? :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
draeclin sanoi:
Nyt kaivattaisiin henkilöä, joka on käynyt Eximian valmennuskurssilla. Tyttökaveri on menossa kurssille (biologia), mutta haluaa infoa ennen kurssin maksua. Onko kurssi ollut hintaansa nähden tehokas ja mitkä ovat plussat sekä miinukset? :)

Kävin Turussa tuon kurssin. Kallishan tuo oli eikä vastannut aivan odotuksia.

Hyvää on, että sieltä saa viime valintakokeiden kysymykset ja niihin "täydelliset" vastaukset. Materiaali on myös ihan hyvää ja erityisesti vinkit miten noihin kysymyksiin on vastattava. Kokeissahan ei riitä että tietää, vaan se pitää osata puristaa yhteen A4-paperiin helvetin pienellä käsialalla.
Luennoitsijat ovat opiskelijoita, joiden tietotaito on kohtalaisen riittävä. Luennot eivät kuitenkaan ole antoisia, vaan samaa luokkaa kuin lukiossa. Lisäksi kurssin aikana kirjoitellaan oletettuihin kysymyksiin vastauksia kotityönä ja nämä arvostellaan. Tämä vastaa sitä että valitset itse tehtävän, kirjoitat ja katsot kirjasta miten meni. Lopuksi tulee simuloitu pääsykoe. mikä vastaa lukion kirjoitustilannetta. Lisäksi on vähän jotain psykoligia paskaa ja aikatauluttamista.

Uudestaan ei kursseille menisi. Ehdoitan että tyttö lukee ajatuksella niitä kirjoja moneen kertaan. Lukujärjestys tai aikataulu on kyllä suureksi avuksi ja potkii tarvittaessa perseelle. Sinne sujautat La päiviksikin lukemista niin ei tarvii lähtee ryypiskelemään.
Vanhat koekysymykset kannattaa käydä kattomassa jostain ja harjoitella myös ajatuksen tiivistämistä pieneen muotoon, eli pitää harjoittaa kirjoittamista.

Tuonne biologiaanhan on ihan vitun vaikea päästä kun porukat muistaa kirjat ulkoa. Kirjathan on lukiokirjoja, joten kysymykset on helppoja. ei tarvii mitään suuria pohtia.

En sitten tiedä onko valintakoejärjestelmä totaalisesti muuttunut, mutta vittumainen se oli ja kannattaa hakea myös helpommin sisälle mentäviin paikkoihin, kuten lääkikseen

Minkähän kurssin mä kävin? No kuitenkin se ei ollut luentoihin pohjautunut valmennuskurssi vaan kotona luettava kirjekurssi.
  • Lukion oppimäärä paperinivaska, paremmin esitettynä kuin lukion kirjoissa, tosin kirjoissa on selkeämmät kuvat
  • Tenttikysymyksiä 6 kpl, niiden tarkistus ja palaute
  • Hinta oli about 150 €

Mun henkilökohtainen mielipide on, että biologian pääsykokeessa vaadittiin harrastuneisuutta ja monipuolista tietämystä alalta aika paljon. Vaikea juttu tossa kokeessa on se, että siinä on kai vieläkin 8 kysymystä, pariin pakolliseen ja kolmeen valinnaiseen vastattiin ja hakijan PITÄÄ tietää aika hyvin lähes kaikista biologian osa-alueista. Ei riitä, että solubiologia kiinnostaa tai tuntee solukalvon nestemosaiikkimallit hyvin tai osaa proteiinisynteesin. On pakko tuntea ravintoketjut, ravinteiden kierrot ja muut ekologian puolen jutut.

Itelläs meinasi kirjaimellisesti tulla itku silmään, kun ensimmäinen pakollinen kysymys oli joku: "Suomen perinnebiotoopit ja niiden merkitys." Ei mitään hajua ja lukion kirjoissa taisi olla yksi kappale asiasta. Niitä kysymyksiä ei saa pelästyä ja mennä paniikkiin "mä en tiedä mitään, mä en pääse sisään..."

alkoholix sanoi:
Kokeissahan ei riitä että tietää, vaan se pitää osata puristaa yhteen A4-paperiin helvetin pienellä käsialalla.
Tämä ei ole niin vaikeaa kuin luulisi, JOS tuntee ja osaa asian. Yhtäkään ylimääräistä sanaa ei tosin ole varaa kirjoittaa. Aika tökkömäistä asiatekstiä siitä tulee mutta faktoja siellä tahdotaan, eikä runoja.

alkoholix sanoi:
Uudestaan ei kursseille menisi. Ehdoitan että tyttö lukee ajatuksella niitä kirjoja moneen kertaan.
Hiukan on samanlaiset ajatukset. Vaadittava tietopohja on suht laaja mutta ei mitenkään mahdoton. Ei noista kursseista haittaa ole mutta satojen eurojen hintaisten kurssien saamasta vastineesta rahoilleen olen vähän skeptinen. Jos ei kouluun pääse tänä vuonna, niin sitten lukemaan avoimeen approja ja cumuja. Se on halvempi tapa opiskella ja pitää mieli avoinna asioille.

alkoholix sanoi:
Vanhat koekysymykset kannattaa käydä kattomassa jostain
Ehdottomasti.

alkoholix sanoi:
Tuonne biologiaanhan on ihan vitun vaikea päästä kun porukat muistaa kirjat ulkoa. Kirjathan on lukiokirjoja, joten kysymykset on helppoja. ei tarvii mitään suuria pohtia.
Ei biologiaan ole lopulta niin vaikea päästä. Mä tein pääsykokeen Turun yliopistolla yhdessä isoimmista luentosaleista ja 50% vastaajista lähti ensimmäisen tunnin jälkeen pois. Kävivät vain yrittämässä jos olisi jotain mukavia kysymyksiä. Tilastot hämäävät aika paljon pyrkineiden ja sisäänpäässeiden osalta.

alkoholix sanoi:
En sitten tiedä onko valintakoejärjestelmä totaalisesti muuttunut, mutta vittumainen se oli ja kannattaa hakea myös helpommin sisälle mentäviin paikkoihin, kuten lääkikseen
Hah hah hah haa... Ai että lääkis on helpompi kuin paikka sisäänpääsyn kannalta kuin biologia? No ei varmasti ole. Lääkikseen pyrkiessä pitää olla ihmisenbiologia, kemia, fysiikkaa ja matematiikka hyvin hallussa. Biologian pääsykokeessa pärjää 90% biologian tiedoilla.

Ite olin viime vuonna Eximian Kandi II -kurssilla, siis lääkiksen valmennuskurssi. Seuraavassa mun kokemuksia kurssilta.

Itseopiskelumateriaaleissa oli aivan törkeesti virheitä, etenkin fyssan tehtävissä. Fyssan tehtävät oli luokkaa: "Vedät kilon kappaletta 100 N voimalla, laske kiihtyvyys." Noi teoriamateriaalit keskitty pelkästään tiivistämään ranskalaisilla viivoilla pääsykoeopusta, eikä edes yrittänyt selventää monimutkaista opusta millään tavalla. Kemian tehtävät sen sijaan oli ihan hyviä, mutta niissäkin oli virheitä. Kaiken huippu oli "kenraalikoe": Kokeen teki parissa tunnissa, tehtävät oli ylihelppoja, eikä vaatinut mitään soveltamisen taitoja. Lisäks kokeesta puuttui yhestä tehtävästä taulukko, jonka perusteella tehtävä olis pitäny ratkasta ja oli paljon muitakin virheitä mm. jotkut annetut arvot oli ihan päin persettä.
Fyssan maikka oli aivan vitun kujalla: opetti lukion asioita, jotka ei liittynyt millään tavalla pääsykoekirjaan, laski 40 % esimerkkitehtävistä päin vittua, ei tajunnut pääsykoekirjan fysiikasta paljon mitään, eikä osannut muuttaa neliömikrometrejä neliömetreiksi. No me kurssilaiset kirjotettiin addressi ja maikka sai monoa ja tuli uus tilalle. Muuten opettajat (kemman, bilsan ja uus fyssan) hoiti hommat mallikkaasti.

Näiden kenraalikokeiden ja itseopiskelu- ja teoriamateriaalien kanssa näillä opettajilla ei oo mitään tekemistä (näiltä opettajilta saatiin sitten niiden omia - oikein hyviä - materiaaleja), vaan ne on puhtaasti Eximian vastuulla. En voi tajuta, kuinka asiat voi hoitaa niin päin persettä, mitä Eximia oli tehny. Mulla porukat sponssat ton 1500 e arvosen kurssin, mutta voin kuvitella sitä vitutusta, jos joku alle kakskymppinen tekee duunia ja säästää rahaa 1500 e ja saa tollasta vastinetta rahoilleen. Ei oo mikään pikkuraha omasta pussista maksettavaks, kun opiskelupaikkaa hakee - tuskin on sponssaajillekaan.

Ite sain parilta kaverilta Valmennuskeskuksen materiaaleja lainaks, siis tehtäviä ja teoriaa. Voin sanoa, että laatu oli aivan törkeesti parempi. Muutenkin oon kuullu Valmennuskeskuksesta pelkkää hyvää ja Eximiasta lähinnä pelkkää paskaa. Tää Eximian dissaus ei johdu mitenkään siitä, etten päässyt sisään viime vuodelta. Vika on siis nimenomaan tossa Eximian toiminnassa, ei ite maikoissa. Ittestä se on kiinni, pääseekö sisään vai ei: mikään valmennuskurssi ei ketään heitä mihinkään opiskelupaikkaan sisään. Jos on paska kurssi, niin pitää vaan tehä ite duunia kahta kauheemmin.

Mua ärsyttää suunnattomasti, kun nuo Eximiat yms. hehkuttavat koko ajan, että ilman valmennuskurssia et pääse sisään yhtään mihinkään ja samalla lupaavat lähes varmaa opiskelupaikkaa kurssin käyneille. Muistelen jonkun yrityksen esitteessä lukeneen, että 80% lääkikseen päässeistä olisi käynyt jonkin valmennuskurssin, mikä kyllä epäilyttää. Kurssit ovat mielestäni aivan sikahintaisia, jotain 1500€. En meinannut löytää silmiä ja leukaa lattialta, kun Eximian esitteessä oli joku superhypermega-kurssi lääkikseen, hintaa vain vaivaiset 4000€! Sillähän saa jo hyvän auton jumalauta! Ja voin vain kuvitella sitä vitutuksen määrää, kun sisään ei päästykään. Esim. lääkikseen hakiessa kurssi ei auta mihinkään, ellet ole opetellut Galenosta kunnolla.

Mahdetaankohan noita kursseja vielä järjestää mistä saa massit takaisin jos ei pääse opiskelupaikkaan sisälle? Kaveri kävi aikanaan jonkun törkeän kalliin oikiksen valmennuskurssin, mutta siinä oli toi "takuu" mukana. Itse menisin todennäköisesti sellaiselle. Jos pääsee sisälle niin ei välttämättä rahanmeno vituta ja toisaalta jos reputtaa niin ei köyhdy ja voi seuraavana vuotena yrittää uudelleen vanhoilla taidoilla.

Tai sitten reputtaa tahallaan ;)

Just tommonen 4000 euron kurssi tais olla semmonen "rahat takas", mutta niissä on karsinnat ja kokeet sinne kurssillekin.

kohtis sanoi:
Just tommonen 4000 euron kurssi tais olla semmonen "rahat takas", mutta niissä on karsinnat ja kokeet sinne kurssillekin.

Ei hemmetti! Joko joku on keksinyt pitää valmennuskursseja valmennuskurssien pääsykokeisiin? :hyper:

Mä kävin aikanaan biologian valmennuskurssin. Taisi olla juuri tuo Eximian vetämä. Vaikka pääsinkin sisään, niin väitän että siittä kurssista ei ollut mulle mitään hyötyä.

Typerä kurssi.

Korostan vielä että en ole aivan varma oliko kurssi Eximian järjestämä. Kallis se joka tapauksessa oli.

Tänään ilmottauduin valmennuskeskuksen ekonomi ilta kurssille. Onko kenelläkään kokemuksia? Hirveästihän tuo maksoi, mutta kyllä näin sen aika välttämättömäksi, että sais vähän lukuintoa siellä ja selvitystä noihin kirjan epäselviin kohtiin. Ja muutenkin välillä kivempi kuunnella opetusta, kuin vain itse päntätä. :)

Eli kertokaas tuosta, jos jollain on kokemuksia tai jos olette tulossa samalle kurssille. Helsinkiin olen ite menossa ja kauppakorkeeseen hakemassa.

Noista lääkiksen kursseista on suurin hyöty jos ei ole kovin hyvät fysiikan ja kemian taidot. Noilla pystyy paikkailemaan jos ei ole lukiossa käynyt fysiikkaa ja/tai kemiaa. Jos taas on vahvat perustiedot kannattaa melkein jättää käymättä. Galenos on loppujen lopuksi melko yksinkertainen opus vaikka tuntuisi ihan muulta (ainakin verrattuna itse lääkikseen) ja kurssien hyötysuhde ei ole kovin hyvä rahan eikä ajankäytön kannalta. Tehtävät kannattaa kyllä tilata joltain hyvältä järjestäjältä itseopiskeluun, niitä ei ole koskaan liikaa.

HITB sanoi:
Tänään ilmottauduin valmennuskeskuksen ekonomi ilta kurssille. Onko kenelläkään kokemuksia? Hirveästihän tuo maksoi, mutta kyllä näin sen aika välttämättömäksi, että sais vähän lukuintoa siellä ja selvitystä noihin kirjan epäselviin kohtiin. Ja muutenkin välillä kivempi kuunnella opetusta, kuin vain itse päntätä. :)

Mä en käynyt mitään valmennuskurssia pyrkiessäni kauppakorkeaan. Tunnen kuitenkin monia kursseilla käyneitä ja muutamat kaverini toimivat nykyään valmennuskeskuksella tutoreina. Yleisesti ottaen valmennuskursseista on varmasti hyötyä juuri siinä, että luennoilla asioita selitetään paremmin ja epäselvistä asioista voi kysellä.

Kuitenkin kurssista saatava hyöty riippuu pitkälti itsestä. Jotkut kurssilaiset kun luulevat, että pääsykokeeseen ei tarvitse edes lukea, kunhan käy istumassa valmennuskurssin luennoilla. Todellisuudessa motivaation on lähdettävä itsestä. Jos sulla ei ole lukuintoa, niin sitä ei valmennuskurssiltakaan löydy.

Kauppakorkean pääsykokeissa on muuten sellainen v-mäinen piirre, että monissa kysymyksissä kokonaisuuden hallinta ei auta mitään. Monivalintakysymysten vastausvaihtoehdot voivat olla niin lähellä toisiaan, että erona voi olla vain yksi sana. Eli on todella tärkeää, että kirjat on luettu hyvin.

Mulla oli aikoinaan kun valmistauduin TKK:n pääsykokeisiin Eximian fysiikan itseopiskelumateriaalit ja Valmennuskeskuksen matematiikan materiaalit. Valmennuskurssilla en ollut.

Eximian fysiikkapaketti oli mielestäni todella ala-arvoinen, hätäisen näköistä jälkeä ja epämääräinen kokonaisuus, täynnä virheitä ja lisäksi esim. tehtävien laatu oli melko haastamaton (vrt. rintafileen esimerkki).

Sen sijaan Valmennuskeskuksen matematiikan materiaalit olivat todella laadukkaat: selkeät, johdonmukaiset, erittäin kattavat (mukana mm. aihealueita joita ei pääsykokeissa vaadittu mutta jotka ovat tietyissä tehtävissä erittäin hyödyllisiä) ja lähes virheettömät matskut.

Jos on fysiikan ja kemian lukenu lukiossa, ei mun mielestä noista kursseista oo mitää hyötyy. Itse kävin valmennuskeskuksen kursseil lääkikseen ja koin että ne on vaan ajan ja rahan hukkaa. Ne itseopiskelumateriaalit oli kyllä ihan hyviä.

Itse olin valmennuskeskuksen valmennuskurssilla kun hain oikikseen ja seuraavana vuonna olin siellä tuutorina. Katsoisin tuon valmennuskeskuksen vahvuudeksi sen, että ne ovat järjestäneet noita kursseja kauan, en nyt muista kuinka kauan mutta taitaa olla vanhimpia kurssien järjestäjiä. Entinen tyttöystäväkin kävi valmennuskeskuksen kurssin kun haki lukemaan proviisoriksi, ja pääsi sisälle. Mutta eräs kaveri oli myös valmennuskeskuksen kurssilaa eikä päässyt sisään, eli ei se pelkästään ollut kurssin ansiota kun pääsin oikikseen :D . No itse kun olin tutorina tuolla niin sanoin kurssia harkitseville infotilaisuudessa suoraan, että itse ne joutuu sen työn tekemään, että ei me siellä kurssilla voida niiden puolesta lukea tai opetella niitä asioita. Itse hakiessani koin, että kurssista oli hyötyä itselleni yhden kirjan osalta (pääsykoevaatimuksena oli 4 kirjaa), kurssilla sain vaikeaselkoiseen kirjaan tolkkua ja kirja jäsentyi aivan erilailla kuin mitä olisin sitä itsekseni opiskellut, tästä kiitos asiantuntevalle ja hyvälle opettajalle. Voisi ehkä kuvata kursseja: Kurssit tarjoavat paremmat aseet mutta jokaisen on sodittava itse.

Nostellaampa threadia ylös:

Itsellä olisi nyt valinnan paikka. Mikä valmennuskurssi olisi paras kauppakorkeaan? Eximia, huippuvalmennus vai valmennuskeskus? Kokemuksia näistä kursseista?

Zealot sanoi:
Mikä valmennuskurssi olisi paras kauppakorkeaan?
Hentunen ehdottomasti, http://www.supermaster.fi/. Hinta kuulostaa kovalta, mutta se on ollut monille ehdottomasti hintansa arvoinen kurssi. Kauppikseen voi hakea myös SAT-kokeella. Avoimen yliopiston kiintiöt ovat myös nousussa, joten sitäkin kautta voi päästä helposti, jos pääsykokeisiin panostaminen ei kiinnosta.

Itekin kävin valmennuskurssin TKK:lle hakiessa, kun lukion jälkeen pidetyn välivuoden aikana hommat hiukkasen pääs unohtumaan. Muistaakseni se oli Valmennuskeskuksen kurssi. Matskut ainakin olivat hyviä ja matikan ja fysiikan opettajat osasivat kyllä loistavasti opettaa ne asiat. Fysiikan opettaja tais olla täällä Konella luennoijanakin (mikä nyt ei tietenkään ole tae mistään...).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom