Evoluutio vai usko?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AnT1BeF
  • Aloitettu Aloitettu
Ihmiset ovat kautta aikojen (jo ennen kristinuskoa) uskoneet eri jumaliin. Aluksi pidettiin lukuisia jumalia (polyteismi) ja nykyään on enemmän vallalla yhteen jumalaan uskominen (monoteismi). Miksi siis on eri uskontoja ja näillä eri jumalat, jos esimerkiksi kristityt sanovat oman jumalansa luoneen kaiken? Mikä uskonto on oikeassa ja mitkä ovat huijausta? Jossain Afrikan sademetsissä palvotaan jumalia, joista täällä ei tiedetäkään. Mitä jos heidän jumalansa ovat niitä oikeita?

Ihminen on ajatteleva eläin ja siitä johtuen ihminen vaivaa päätään turhillakin asioilla. Ihmisellä on tarve selittää ja perustella olemassaoloaan jotenkin, vaikka olemassaololle ei todellisuudessa olisi sen kummempaa syytä kuin muillakaan maan asukeilla. Muut maan asukit eivät vain moisella asialla vaivaa päätään, vaan keskittyvät olennaiseen: suvun jatkamiseen ja hengissä pysymiseen.

Toisaalta ihmisellä on taipumus uskoa siihen, että on jokin hallitseva voima, joka on kaiken yläpuolella. On vaikea hyväksyä sitä, että asioita (hyviä ja huonoja) tapahtuu satunnaisesti eikä niille voi mitään. On myös vaikea tunnustaa itselleen, että asia ei ole minkään korkeamman voiman kädessä, vaan se on itsestä kiinni.

Uskontojen hyvä puoli on siinä, että ihmisille annetaan toivoa ja yritetään antaa olemassaololle jokin tarkoitus. Monen ihmisen olisi vaikea hyväksyä sellainen väite, että meidän olemassaololla ei ole mitään tarkoitusta, eli että me vain elämme oman hetkemme ja sitten se on ohi.

Kuolema onkin yksi asia, johon ihminen hakee vastausta "korkeammalta taholta". Aika ankeaa on ajatella, että on kuoleman koittaessa elämä vain loppuu. On paljon helpompaa ajatella, että sen jälkeen tulee jotain parempaa. Muilla eläimillä tätäkään ongelmaa ei ole, koska moisella asialla ei vaivata päätä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen kristitty ja uskon Raamatun kertomaan luomiseen.

Eikö olekin ihmeellistä tämä elämän kirjo täällä maapallolla; eläimet, kalat, kasvit ja erilaiset luonnonilmiöt kuten tuulet, sateet ym.

Ajatellaanpa syntymää, kuinka ihmeellinen tapahtuma se on. Mitä kaikkia vaiheita ennen syntymää edeltää.

Kun näitä mietin on aina vaan vaikeampaa ja vaikeampaa yrittää selittää elämää siten, että se on vain syntynyt sattumanvaraisesti yksisoluisesta eliöstä aikojen saatossa. Tiedehän selittää maailman ja elämän synnyn sattumanvaraisena tapahtuma, jonka on mahdollistanut eri aikoina vallinneet olosuhteet.

JerryS
"Kyllä se on tullut sen verran koulua jo käytyä ja muutenkin otettua asioista selvää, että evoluution kiistäjiä ei voi ymmärtää. Jostain kumman syystä he sattuvatkin olemaan lähes poikkeuksetta kristittyjä... Kreationismin perustelu rajoittuu yleensä evoluutioteorian kritisointiin. Se kritisöinti on usein siitä naurettavimmasta päästä. Ei muuta."

Onhan se ilman muuta selvää, että jos ihminen on Raamattuun uskova kristitty, niin ei hän usko evoluutioteoriaan. Eikä kreationismia tarvitse perustella millään muulla kuin Raamatulla: "Alussa loi Jumala taivaan ja maan".
 
Itse olen kristitty ja uskon Raamatun kertomaan luomiseen.

Eikö olekin ihmeellistä tämä elämän kirjo täällä maapallolla; eläimet, kalat, kasvit ja erilaiset luonnonilmiöt kuten tuulet, sateet ym.

Ajatellaanpa syntymää, kuinka ihmeellinen tapahtuma se on. Mitä kaikkia vaiheita ennen syntymää edeltää.

Kun näitä mietin on aina vaan vaikeampaa ja vaikeampaa yrittää selittää elämää siten, että se on vain syntynyt sattumanvaraisesti yksisoluisesta eliöstä aikojen saatossa. Tiedehän selittää maailman ja elämän synnyn sattumanvaraisena tapahtuma, jonka on mahdollistanut eri aikoina vallinneet olosuhteet.

JerryS
"Kyllä se on tullut sen verran koulua jo käytyä ja muutenkin otettua asioista selvää, että evoluution kiistäjiä ei voi ymmärtää. Jostain kumman syystä he sattuvatkin olemaan lähes poikkeuksetta kristittyjä... Kreationismin perustelu rajoittuu yleensä evoluutioteorian kritisointiin. Se kritisöinti on usein siitä naurettavimmasta päästä. Ei muuta."

Onhan se ilman muuta selvää, että jos ihminen on Raamattuun uskova kristitty, niin ei hän usko evoluutioteoriaan. Eikä kreationismia tarvitse perustella millään muulla kuin Raamatulla: "Alussa loi Jumala taivaan ja maan".

Niinpä, uskot siihen mitä on koulussa opetettu:) Eipä se jumala ole kellekään tullu sanomaan että uskokaa minuun. Joten siinä mielessä vähän hataralla pohjalla on luomistyö.

Mitäköhän se häiskä muuten teki ennen luomista? Kuka ne jumalat on tänne luonu luomaan kaikkea kivaa?

"Alussa loi Jumala taivaan ja maan".

Tuokin lause on jonkun ihmisen kirjoittama, ei jumalan itsensä. Lisäksi noita maailman luoneita jumalia, on niin paljon, että ainakin meikän on vaikea valita sitä ainoan oikean luomisprosessin tehnyttä kaveria.

Kristitytkin on kärsinyt enemmän uskonsa takia kuin monet muut kansanryhmät. Kait se on sitä herran suurta rakkautta, jota ei voi tavallinen tallaaja tavallisella moraalilla käsittää.
 
Antibodari se jaksaa vääntää täällä :)

En väittele evoluution puolesta enkä vastaan, mutta kysyn, miksi uskosi asiaan, joka uskosi mukaan ei kuitenkaan vaikuta elämääsi mitenkään, on niin suuri, että tahdot sitä jatkuvasti todistella.

edit: Olipas mulla taas typerä viesti, taitaa jäädä ainoaks jonka tähän threadiin postaan.
 
Itse olen kristitty ja uskon Raamatun kertomaan luomiseen.
Minä olen ateisti ja mielestäni aurinkokunnan muodostuminen ja sitä kautta elämän muodostuminen miljardeja vuosia sitten on huomattavasti järkevämmän kuuloinen hypoteesi kuin, että jokin olento vain luo kaiken ilman sen kummempaa selitystä miksi, miten ja missä vaiheessa.

Eikö olekin ihmeellistä tämä elämän kirjo täällä maapallolla; eläimet, kalat, kasvit ja erilaiset luonnonilmiöt kuten tuulet, sateet ym.

Ajatellaanpa syntymää, kuinka ihmeellinen tapahtuma se on. Mitä kaikkia vaiheita ennen syntymää edeltää.
Siis onko planeetan biologinen ja abioottinen diversiteetti ja monimutkaisuus jonkinlainen todiste luomisen puolesta? Ja jos on mielestäsi niin minkä takia? Sun subjektiivinen näkemys maailmasta ja sen monimutkaisuudesta ei valitettavasti ole kovinkaan vahva argumentti luomisen puolesta.

Kun näitä mietin on aina vaan vaikeampaa ja vaikeampaa yrittää selittää elämää siten, että se on vain syntynyt sattumanvaraisesti yksisoluisesta eliöstä aikojen saatossa. Tiedehän selittää maailman ja elämän synnyn sattumanvaraisena tapahtuma, jonka on mahdollistanut eri aikoina vallinneet olosuhteet.
Voisin taas muistuttaa, että elämän syntyyn itse evoluutioteoria ei ota kantaa. Elämän synty on tällä hetkellä maapallolla tieteen mukaan tapahtunut joskus 4,4 miljardin ja 2,7 miljardin vuoden välissä. "Miten?" ja "missä?" ovatkin vaikeampia kysymyksiä. Erilaisia teorioita on kehitetty mutta mitään varmaa itse elämän synnystä ei osata sanoa. Mutta olen positiivisen toiveikas, että tähänkin asiaan saadaan joskus vastaus :)

Itse evolutiivisesta prosessista sen verran, että en minä ymmärrä mikä tässä kovin vaikeaa olisi, kun muistaa, että evoluutio tapahtuu pienenpienin muutoksin geenitasolla ja aikaahan on ollut se n. 3,5 miljardia vuotta.


Onhan se ilman muuta selvää, että jos ihminen on Raamattuun uskova kristitty, niin ei hän usko evoluutioteoriaan.
Kenenkään henkilökohtainen usko tai epäilys teoriaa kohtaan ei valitettavasti kaada sitä ilman päteviä argumentteja.

Eikä kreationismia tarvitse perustella millään muulla kuin Raamatulla: "Alussa loi Jumala taivaan ja maan".
Ei kreationismia varmaan tarvitsekaan mitenkään sen kummemmin perustella mutta ei kannata myöskään olettaa, että kaikki ovat yhtämieltä tämä julistuksen kanssa.
 
Uskonko? En tiedä uskonko "jumalaan", uskon johonkin kyllä mutta se ei välttämättä ole se kristin uskon jumala...
 
Onhan se ilman muuta selvää, että jos ihminen on Raamattuun uskova kristitty, niin ei hän usko evoluutioteoriaan.
Höpsispöö. Ehdoton valtaosa kristityistä katsoo kyllä että evoluutioteoria on toimiva selitysmalli biodiversiteetille. Fundikset vain yrittävät omia koko uskontoa, "vain me olemme aitoja kristittyjä, muut ovat harhaoppisia". Katos kun useimmat kristityt eivät pidä raamattua luonnontieteen oppikirjana.
 
Ajatellaanpa syntymää, kuinka ihmeellinen tapahtuma se on. Mitä kaikkia vaiheita ennen syntymää edeltää.

Kun näitä mietin on aina vaan vaikeampaa ja vaikeampaa yrittää selittää elämää siten, että se on vain syntynyt sattumanvaraisesti yksisoluisesta eliöstä aikojen saatossa.

Aika perverssi on ollut se tyyppi, joka on suunnitellut syntymän sellaiseksi kuin se on. :urjo: Jos kaveri on kerta kaikkivoipa jne, niin joku selkeämpi systeemi olis varmaan ollut mahdollinen, vaikka että haikara tois ne toukat.
 
Teippirulla sanoi:
Eikö olekin ihmeellistä tämä elämän kirjo täällä maapallolla; eläimet, kalat, kasvit ja erilaiset luonnonilmiöt kuten tuulet, sateet ym.
Ei.
Teippirulla sanoi:
Ajatellaanpa syntymää, kuinka ihmeellinen tapahtuma se on. Mitä kaikkia vaiheita ennen syntymää edeltää.

Kun näitä mietin on aina vaan vaikeampaa ja vaikeampaa yrittää selittää elämää siten, että se on vain syntynyt sattumanvaraisesti yksisoluisesta eliöstä aikojen saatossa.
Sille ettei ymmärrä jotain asiaa löytyy todella yksinkertainen, maallinen, selitys. Sitä on vaan monen usein vaikea edes itselleen myöntää. That´s all. ;)
 
Aika perverssi on ollut se tyyppi, joka on suunnitellut syntymän sellaiseksi kuin se on. :urjo: Jos kaveri on kerta kaikkivoipa jne, niin joku selkeämpi systeemi olis varmaan ollut mahdollinen, vaikka että haikara tois ne toukat.

Selitys löytyy raamatusta. Alunperin ihmisen syntymä oli ilmeisen kivuton ja jopa miellyttävä kokemus, mutta koska ensimmäinen nainen Eeva söi omenan väärästä puusta kirosi Jumala hänet ja kaikki hänen jälkeensä maailmaan syntyvät naiset "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi."
 
Sonder sanoi:
Selitys löytyy raamatusta. Alunperin ihmisen syntymä oli ilmeisen kivuton ja jopa miellyttävä kokemus, mutta koska ensimmäinen nainen Eeva söi omenan väärästä puusta kirosi Jumala hänet ja kaikki hänen jälkeensä maailmaan syntyvät naiset "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi."
Täysin naurettavaa, että jotkut pitää jumalaa pikkumaisena ton takia.

Mitäs meni syömään sen omenan. Kun ei kerran puhetta usko. Siinähän synnyttää. Kannattiko? Nii-i. No, kannattiko? :whip:
 
Raamattu ei ole biologian-eikä tähtitieteen oppikirja vaan sen on kirjoitettu aikansa kielikuvilla.Alussa Jumala loi maan...kenties alkuräjähdyksellä? :)
Elikkä USKO ja TIEDE eivät ole toisiaan poissulkevia elementtejä.Tiede on työkalu ymmärtää tätä ihmeellistä maailmankaikkeutta (minkä Jumala on luonut?)
En usko että Jumala loi ihmistä "valmiiksi" vaan että se tapahtui juuri evoluution kautta.
 
Raamattu ei ole biologian-eikä tähtitieteen oppikirja vaan sen on kirjoitettu aikansa kielikuvilla.Alussa Jumala loi maan...kenties alkuräjähdyksellä? :)
Elikkä USKO ja TIEDE eivät ole toisiaan poissulkevia elementtejä.Tiede on työkalu ymmärtää tätä ihmeellistä maailmankaikkeutta (minkä Jumala on luonut?)
En usko että Jumala loi ihmistä "valmiiksi" vaan että se tapahtui juuri evoluution kautta.

Muuten ihan hyvä, mutta jos jumala ei olisi luonut ihmistä "valmiiksi", niin silloin ihmistä ei olisi myöskään luotu jumalan kuvaksi (ellei jumala näytä apinalta). Ja apinalle jos sanoo että "älä syö tuota hedelmää" nii se kaivaa pari kertaa persettä ja syö mitä eteen sattuu tulemaan. Ei riittäisi siis ymmärrys olla rikkomatta käskyä olla syömättä sitä hedelmää.
 
En usko että on ollut Aatamia ja Eevaa missään kukkaparatiisissa käyskentelemässä vaan että maailma on syntynyt kuten tiede on sen selittänyt ja lajit kehittyneet evoluution mukaan.Uskon että taustalla on ollut universaali voima,sanotaan sitä nyt vaikka Jumalaksi..
 
Elikkä USKO ja TIEDE eivät ole toisiaan poissulkevia elementtejä.

En kyllä mitenkään ymmärrä miten tämä on mahdollista. Tiede todistaa empiirisesti taikka logiikkaa hyväksikäyttäen maailmankaikkeudessa esiintyviä lainalaisuuksia kun taas usko on uskomista ilman todisteita.
 
Back
Ylös Bottom