Euroshopperit ja Pirkat boikottiin?

Ja kun tuohon oluen hintaan puututtiin niin nykyään tuntuu olut (12-pack) toimivan hyvänä kosintatuotteena (jota ennen yleisin oli varmasti kahvipaketti). Kun myydään olutta lähes katteetta, niin halvan oluen perässä tulevat ostajat ainakin kauppiaan toivomana ostaisivat toivottavasti muita tuotteita siinä sivussa, joista voi helposti pitää hintaa/katetta korkeampiana.

Mutta edelleen henkilökohtaisesti toivoisin päivittäistavarakauppaan yhä enemmän kilpailua, sillä itse näen (ulkomaiset)ketjut enemmänkin meitä kuluttajia suosivina kuin suurena uhkana, kuten jotkut lidliäkin tuppasivat pitää. Loppuviimein harvaa kuluttajaa haittaisi se, että peruselintarvikkeiden hinnat laskisivat..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
dear_a sanoi:
...clip...
...brändejähän ne Pirkatkin ym. on, tosin väittäisin että ei Suomessa ainakaan esim. Rainbow tai Eldorado -brändejä juurikaan rakenneta, tai ainakaan panosteta siinä missä esim. Pirkkaan. ...clip...

Nysvätääs hieman, muistanko väärin vai eikös tuota Eldoradoa mainostettu TV:ssäkin? ((Mies ja nainen teki ruokaa keittiössä, matala mies ääni lauloi jotain biisiä, aurinko siihen liittyi jotenkin [auringon maku?])) EDIT: I :haart: GOOGLE (hakusanat ELdorado mainos)
Sun keittiös on koko maailma koko maailma sun keittiös. Sun keittiös on koko maailma ja sen aurinko on Eldorado

Ja joo, mutuilisin, että ne halvimmat merkit (Keskon puolella Euroshopper) on asemoitu niin, että on suunnattu ainoastaan hintaa ostoskriteerinä käyttäville, joten liika brändäys saattaisi jopa toimia niitä vastaan, jos se olisi tehty liian hienosti tai muuten "väärin".

Eli siis: huono mainonta pilaa hyvän tuotteen ja hyvä mainonta pilaa "huonon" tuotteen.

Viimeksi muokattu:
Tuomas H. sanoi:
Mutta edelleen henkilökohtaisesti toivoisin päivittäistavarakauppaan yhä enemmän kilpailua, sillä itse näen (ulkomaiset)ketjut enemmänkin meitä kuluttajia suosivina kuin suurena uhkana, kuten jotkut lidliäkin tuppasivat pitää. Loppuviimein harvaa kuluttajaa haittaisi se, että peruselintarvikkeiden hinnat laskisivat..

Mä taas näen tän halpaketjujen maihinnousun vähän kaksijakoisesti. Yksi asia mitä viime vuonna saksassa asuessani eniten inhosin oli ruokakauppojen huonot valikoimat. Siis tuo lidl,aldi,plus osasto toki kaikista sai perustuotteet, mutta valikoimaa löytyi yleensä juuri se yksi tai kaksi tuotetta. Ja jos nyt et siitä merkistä (syystä tai toisesta) pidä, niin voivoi. 150 tuhannen asukkaan kaupungissa oli kohtuullisen etäisyyden päässä vain yksi kauppa, jonka valikoimaa pystyi vertaamaan kotoiseen s-markettiin tai k-kauppaan. Samalla oli sellainen fiilis, että tässä kaupassa hintataso oli likimain samalla tasolla kuin kotimaan kaupoissa...

Paljon enemmän kaipaan saksasta pieniä elitarvikeputiikkeja(leipomoita, viini, juusto ja lihakauppoja) joita suomessa ei ole missään, toki hinta on kovempi mutta paremmat tuotteet ja palvelu olivat sen arvoisia.

Toki kilpailu on tervetullutta, mutta toisaalta jossain määrin koen ettei kaikki sen sivuefektit ole itselleni henkilökohtaisesti tervetulleita. Toki halvemmat hinnat kelpaa aina :D

ZweCCo sanoi:
Niin se on munkin muistaakseni. Jostain luotettavasta lähteestä luin sen. En vaan nyt tajua että mistä.

Mä muistan jostain lukeneeni, että ingman ynnä muut kielsivät myyvänsä maitoa lidlille ja valio kietäytyi kommentoimasta asiaa tehtyihin sopimuksiin perustuen :D

Delmonte sanoi:
Mä taas näen tän halpaketjujen maihinnousun vähän kaksijakoisesti. Yksi asia mitä viime vuonna saksassa asuessani eniten inhosin oli ruokakauppojen huonot valikoimat. Siis tuo lidl,aldi,plus osasto toki kaikista sai perustuotteet, mutta valikoimaa löytyi yleensä juuri se yksi tai kaksi tuotetta. Ja jos nyt et siitä merkistä (syystä tai toisesta) pidä, niin voivoi. 150 tuhannen asukkaan kaupungissa oli kohtuullisen etäisyyden päässä vain yksi kauppa, jonka valikoimaa pystyi vertaamaan kotoiseen s-markettiin tai k-kauppaan. Samalla oli sellainen fiilis, että tässä kaupassa hintataso oli likimain samalla tasolla kuin kotimaan kaupoissa...

Tuo ei tainnut olla vastaus tuohon minun kommenttiini vai kuinka? Mutta ei kai parin kauppaketjun tulo Suomeen nyt noita valikoimia pienennä? (Käsitin todennäköisesti väärin, mutta anyway)

B.O.S.S. sanoi:
Nysvätääs hieman, muistanko väärin vai eikös tuota Eldoradoa mainostettu TV:ssäkin? ((Mies ja nainen teki ruokaa keittiössä, matala mies ääni lauloi jotain biisiä, aurinko siihen liittyi jotenkin [auringon maku?])) EDIT: I :haart: GOOGLE (hakusanat ELdorado mainos) ....

Itse en muistanut tuota Eldorado-mainosta, mutta ajatuksena oli, että niitä ei juurikaan ole mainostettu ja/tai niiden tunnettuuteen panostettu. Aika jännä juttu muuten, eikös noita private label-tuotemerkkejä kannattaisi markkinoida kaupassa? En nyt ala antamaan omia ehdotelmiani, mutta ylipäätään julistaa sitä sanomaa tuotemerkin edullisuudesta ja laadukkuudesta liikkeissä, joissa ko. tuotteita myydään.

B.O.S.S., jos sulla on tarkempaa tietoa tästä että miksei näin ole, viitsitkö valistaa epätietoista? :)

EDIT: Niin ja tuli mieleeni, että tavallaan samalla idealla mennään geneerisissä lääkkeissä. On se vaan kumma juttu että lääkkeissä mulle kelpaa mikä tahansa mitä apteekin tädit ja sedät tarjoaa (geneeriset ja alkuperäiset lääkkeet), mutta ruokakaupassa sitä on paljon tarkempi - luulisi asian olevan toisinpäin, jos miettii ruuan/lääkkeiden vaikutusta ihmiseen?!

Delmonte sanoi:
Mä muistan jostain lukeneeni, että ingman ynnä muut kielsivät myyvänsä maitoa lidlille ja valio kietäytyi kommentoimasta asiaa tehtyihin sopimuksiin perustuen :D

Valion maitoa se on... usko huvikses... En tässä rupea kertomaan mihin tietoni perustan(en ole lidlissä töissä), mutta se on ihan varma homma. Varmaa on myös se, että mm. lakut on pandalta.

dear_a sanoi:
Itse en muistanut tuota Eldorado-mainosta, mutta ajatuksena oli, että niitä ei juurikaan ole mainostettu ja/tai niiden tunnettuuteen panostettu. Aika jännä juttu muuten, eikös noita private label-tuotemerkkejä kannattaisi markkinoida kaupassa? En nyt ala antamaan omia ehdotelmiani, mutta ylipäätään julistaa sitä sanomaa tuotemerkin edullisuudesta ja laadukkuudesta liikkeissä, joissa ko. tuotteita myydään.

B.O.S.S., jos sulla on tarkempaa tietoa tästä että miksei näin ole, viitsitkö valistaa epätietoista? :)

EDIT: Niin ja tuli mieleeni, että tavallaan samalla idealla mennään geneerisissä lääkkeissä. On se vaan kumma juttu että lääkkeissä mulle kelpaa mikä tahansa mitä apteekin tädit ja sedät tarjoaa (geneeriset ja alkuperäiset lääkkeet), mutta ruokakaupassa sitä on paljon tarkempi - luulisi asian olevan toisinpäin, jos miettii ruuan/lääkkeiden vaikutusta ihmiseen?!

Jees, mä tajusin kyllä sun pointin (ja olen samaa mieltä), mutta pakko oli hyväillä sitä pilkkua. :)

Itseasiassa, mä olen ihmetellyt samaa, eli miksei nuo tee enemmän myymälämarkkinointitoimenpiteitä omille tuotteilleen. No Pirkallehan tosin on ollu vaikka ja mitä mobilea yms. muuta värjättyä pahvia Suppareiden katossa (Jo yli 1000 Pirkka tuotetta-teema yms.), mutta en muista, että olisin törmännyt mihinkään vastaavaan muiden merkkien kohdalla ja muissa ketjuissa. Arvaus: ehkä noiden tuotteiden katteet eivät ole niin hyvät, että niiden erikseen markkinoiminen olisi kannattavaa (kun kun hinta on ainoa kilpailukeino, ks. ed. postaus)?? (Tai sitten ne myy jo "riittävän" hyvin/osuus kasvaa riittävän nopeasti, ettei katsota tarpeelliseks??).

Johtusikohan lääkkeissä tuo siitä, että on helpompi luottaa siihen apteekintädin (-sedän) sanaan, kun niistä lääkkeistä ei samalla tavalla ole tietoa kuin ruuasta?

kuljetusala sanoi:
Olen itse asunut 4-vuotta keskieuroopassa ja reissannut kohtuullisen paljon muissa eu maissa ja ihan siltä pohjalta on nuo laskelmat. Kalliimpaa/lähes yhtäkallista tuntui olevan ehkä tanskassa ja ruotsissa. Musta oluen hinta ei ole vieläkään suomessa järkevällä tasolla vrt keskieurooppaan missä se iso koppa eli 0.5 litrasia 24kkpl eli 12 litraa maksaa 10eur eikä ole edes mitään ns halpamerkkiä.
Kuitenkaan suomessa ei veroista johtuen tulla pääsemään koskaan tuolle tasolle joten oluen hinta nyt on olosuhteet huomioon ottaen ihan ok.
Törkeimmät hintaerot on mielestäni tuoreissa (ei siis muovipussitettu vikko sitten)leivissä (noin 3krt kalliimpia)
Vihanneksissa (riippuu vuodenajasta mutta helposti tuplahinta)
Sipseissä (mulle ei merkitystä mutta pistin vaan merkille) (noin 3krt kalliimpia)
Rahkassa (noin tuplahinta)
Kaikki ns erikoistuotteet kuten pähkinät ja currytahnat yms ((ainakin tuplahinta)

kuljetusala sanoi:
Suomessa ruoka on jo muutenkin niin sairaan kallista (omien laskelmien mukaan 25%-50% kalliimpaa kuin muissa eu maissa keskimäärin.) että saa aikamoinen roope ankka olla että jättäisi vielä halvemmat merkit ostamatta. Lidl nyt toi vähän järkeä joihinkin hintoihin (ilman sitä olut maksaisi vieläkin sen 30eur/koppa) mutta lisää kilpailua tarvitaan.

Meinaskin unohtua. Kaivoin jotain tietoja tuohon ruuan hintaan (vs. eurooppa), kun omat kokemukset ei ihan vastannut tuota 25-50%.

Finfood sanoi:
http://www.finfood.fi/finfood/finnfoo1.nsf/769262256941503d422562c3006a05b8/c390583f00994c8fc22570d80034c6e8!OpenDocument

Norjassa ja Islannissa Pohjoismaiden kallein ruoka
Päiväys: 15.12.2005 12.10.00

Ruoka on Norjassa ja Islannissa tilastojen mukaan muita Pohjoismaita olennaisesti kalliimpaa, selviää Pohjoismaiden kilpailuviranomaisten tekemästä selvityksestä. Hintatasoltaan Suomi, Ruotsi ja Tanska ovat suhteellisen lähellä toisiaan.

Suomessa ruoka maksaa verottomissa hinnoissa edelleen noin 10 prosenttia vanhoja EU-maita enemmän. Tilastot osoittavat kuitenkin, että elintarvikkeiden hinnat Pohjoismaissa ovat pikku hiljaa lähestymässä vanhojen EU-maiden hintoja. EU15-maissa hinnat ovat nousseet vuodesta 1999 lähtien 12 prosenttia, Pohjoismaissa keskimäärin vain 9 prosenttia.

Alv tekee tietenkin ruuasta kalliimpaa -Suomessa ruuan alv =17%, Saksakssa 7%, mutta ei sillä aivan noihin hurjiin >25%:n lukuihin päästä:
Tilastokeskus sanoi:
http://www.stat.fi/tup/tietoaika/ta_02_05_ruuanhinta.html

Jos esimerkiksi Suomessa 7,00 euroa ja Saksassa 6,14 euroa maksavalla juustolla olisi meillä Saksan 7 prosentin arvonlisävero, sen kilohinnaksi tulisikin 6,40. 14 prosentin hinnanero supistuu verojen tasauksen jälkeen 4,2 prosenttiin. Hinnanerosta selittyy veroerolla siis kaksi kolmasosaa.

Tämäkin melko mielenkiintoinen tieto (pari vuotta vanhaa tietoa):
Verkkouutiset sanoi:
http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/kotimaa/45479.html

Ruotsalaistutkimuksen mukaan ruokakori halvin Suomessa

FF-IA, 1.12.2003

Ruotsalaisen ICA-kauppaketjun ICA-nyheter -lehden mukaan suomalainen keskipalkkainen henkilö ansaitsee kassillisen perusruokaa nopeammin kuin seitsemässä muussa Länsi-Euroopan maassa asuvat.

Ruokakorivertailussa Suomi ohitti peräti 19 vuotta kärkipaikkaa pitäneen Hollannin. Lehden mukaan ruotsalaisen ja englantilaisen ruokakassi oli edullisempi kuin suomalaisen, mutta Suomessa keskiansio oli näitä maita parempi.

Niin sanottuun Eurooppa-ruokakassiin on ostettu 15 jokaisessa maassa myytävää ja mahdollisimman vertailukelpoista päivittäistavaraa. Näihin kuuluvat muun muassa voi, maito, juusto, kananmunat, kana, siankyljys, naudanpihvi, turskafilee, vehnäjauho, peruna, porkkana, omena, kahvi ja sokeri.

Eli ruuan hinta voi tiettyjen tuotteiden kohdalla olla tuossa 25-50% haarukassa, mutta kokonaistilanne on eri asia.

Kuriositeettina:
Finfood sanoi:
http://www.finfood.fi/finfood/finnfoo1.nsf/769262256941503d422562c3006a05b8/23757c022b5b9b94c2257076002a3cbb!OpenDocument
Saksalaiset suosivat edelleen halpoja ruokakauppoja
Päiväys: 08.09.2005 13.15.00

Hinta on edelleen tärkein elintarvikkeen valintakriteeri kahdelle kolmasosalle saksalaisista, selviää Axel Springer -kustantamon Food Sector Trends -julkaisusta.

Halpahintamyymälöiden markkinaosuus on korkein Euroopassa, 42 prosenttia.

B.O.S.S. sanoi:
Jees, mä tajusin kyllä sun pointin (ja olen samaa mieltä), mutta pakko oli hyväillä sitä pilkkua. :)

No näin mä ajattelinkin, fiksu mies! ;)

Voi olla että olet oikeassa siinä mitä kirjoitit myymälämarkkinointitoimenpiteiden puuttumisesta (muita kuin Pirkka-merkkiä koskien), mut löytyisköhän täältä pakkikselta joku joka työkseen miettisi näitä juttuja? Taitaa mennä liian spesifiseen osaamisalueeseen ... :)

Gillyanne sanoi:
Njaa'a, millähän perusteella Valio on laadukkaampi merkki kuin esim. Ingman tai Maitokolmio...?

Vaikkapa maun perusteella. Esim. kermaviileissä Valio hakkaa Ingmanin 10-0. Ingmanin jogurtit ovat pelkkä "lirua", kuin vettä joisi, mutta Valion jogurtit ovat paksumpaa tavaraa eli myös parempaa. Sen enempää mun nyt tuskin tarvitsee perustella näitä, koska nää nyt on vaan makuasioita. Kyllä mä voin ostaa esim. Rainbow merkkisiä tuotteita, jos niissä on maku kohdallaan.
Pirkka ja Euroshopper jää jo senkin takia ostamatta, että en kovinkaan usein vieraile K-ryhmän kaupoissa.. :rolleyes:

WTA sanoi:
Mutta näitä itse tuotteita en laita boikottiin, koska ovat yhtä hyviä ja joskus ehkä parempiakin kuin "merkkituotteetkin" ja hinta on puolet "alkuperäisestä".

Tässä yhtälössä on suht ison porsaan mentävä aukko, jos oikeasti kuvitellaan, että kotimaisen valmistajan tuote voisi esim. Pirkka- tai Euroshoppermerkin alla olla puolet halvempi hinnaltaan mutta laadultaan kuitenkin yhtä hyvä kuin brändituote. Valmistuskustannuksiin tuotteen merkki ei vaikuta, pakkausmateriaaleissa voi säästää 5-10% eli ainoa keino jolla näiden private label tuotteiden hinta pidetään alhaalla on kajoaminen ao. tuotteen reseptiin. Kaupan keskusliikkeet eivät tingi omista myyntipalkkioistaan oli tuotteen pakkauksessa mikä nimi hyvänsä, eikä valmistaja valmista private label tuotteita pelkästä tekemisen ilosta.

brändi-tuotteiden hintaa verrattuna kaupan tuotteisiin lisää logistiikka-kulut. Näin minulle väitettiin koulussa.

e. tarkoitan siis esim. varastointia.

Missukka sanoi:
brändi-tuotteiden hintaa verrattuna kaupan tuotteisiin lisää logistiikka-kulut. Näin minulle väitettiin koulussa.
Höpö höpö. Tuotteen kuskaaminen tehtaalta terminaaliin ja jakelu myymälöihin maksaa ihan saman verran oli sitten kyseessä brändi tai private label.

Brändituotteessa maksaa mielikuva, joka mieleesi on luotu. Miksiköhän muuten ihmiset maksavat 125 euroa farkuista, kun 39 eurollakin saisi?

B.O.S.S. sanoi:
Itseasiassa, mä olen ihmetellyt samaa, eli miksei nuo tee enemmän myymälämarkkinointitoimenpiteitä omille tuotteilleen.
Arvaus: ehkä noiden tuotteiden katteet eivät ole niin hyvät, että niiden erikseen markkinoiminen olisi kannattavaa (kun kun hinta on ainoa kilpailukeino, ks. ed. postaus)?? (Tai sitten ne myy jo "riittävän" hyvin/osuus kasvaa riittävän nopeasti, ettei katsota tarpeelliseks??).

Katteissahan ei suuria eroja ole suuntaan eikä toiseen. Samalla katteella ne private labelitkin pääsääntöisesti myydään. Mutta jos ajatellaan asiaa kaupan kannalta, haluaako kauppa asiakkaidensa aina ostavan niitä halvempia omia merkkejä? Vai haluaako se, että myös niitä kalliimpia merkkituotteita ostetaan? Varsinkin, jos oletetaan katteen olevan kuta kuinkin saman.

Ja merkkituotteiden myymälämarkkinoinnin monesti hoitaa vielä se tavarantoimittaja, joten se on monesti kaupalle myös ilmaista. Ja hyvistä myyntipaikoista (hyllynpäädyt yms.) merkkituotteiden toimittajat vielä maksavat kaupalle. Siinä näkisin muutamia pointteja omien merkkien myymälämarkkinoinnin "puuttumiselle".

dear_a sanoi:
No näin mä ajattelinkin, fiksu mies! ;)

Niinpä niin, riittävän fiksu ollakseni samaa mieltä. ;)

dear_a sanoi:
Voi olla että olet oikeassa siinä mitä kirjoitit myymälämarkkinointitoimenpiteiden puuttumisesta (muita kuin Pirkka-merkkiä koskien), mut löytyisköhän täältä pakkikselta joku joka työkseen miettisi näitä juttuja? Taitaa mennä liian spesifiseen osaamisalueeseen ... :)

Noi ketjut pihtaavat kyllä noita tuommosia tietoja aika hanakkaasti. Joskus kun olin sen toisen suuren keskusliikkeen päämajassa kuuntelemassa juttuja (olivat asiakkaana edellisellä työnantajallani), niin se informaatio oli kyllä "need to know basis only", eli vaikka joku oliskin noita hommia tekemässä, niin tuskin pystyisi täällä aiheesta ainakaan kovin yksityiskohtaisesti kertomaan ilman, että tulis saapasta jos tieto leviäis.

Orid sanoi:
Katteissahan ei suuria eroja ole suuntaan eikä toiseen. Samalla katteella ne private labelitkin pääsääntöisesti myydään. Mutta jos ajatellaan asiaa kaupan kannalta, haluaako kauppa asiakkaidensa aina ostavan niitä halvempia omia merkkejä? Vai haluaako se, että myös niitä kalliimpia merkkituotteita ostetaan? Varsinkin, jos oletetaan katteen olevan kuta kuinkin saman.

Juu, kauppiaan kate on "sama", mutta tuota yhtälöä vaikeuttaa se, että on vaikea tietää miten se private label noin tuottaa noin kokonaisuudessa -jos mietitään, että sen ketju tehtaalta varastojen kautta kaupan hyllylle ja siitä kuluttajan ruokakassiin on kokonaan kaupan hallussa, kun taas tavarantoimittajalta "valmis" tuote ostetaan suoraan hintaan X, lisätään oma kate ja myydään.

Ja merkkituotteiden myymälämarkkinoinnin monesti hoitaa vielä se tavarantoimittaja, joten se on monesti kaupalle myös ilmaista. Ja hyvistä myyntipaikoista (hyllynpäädyt yms.) merkkituotteiden toimittajat vielä maksavat kaupalle. Siinä näkisin muutamia pointteja omien merkkien myymälämarkkinoinnin "puuttumiselle".

Kyllä. Tosin ketjuilla on omat varatut päätynsä, joita joko myydään tavarantoimittajille, TAI niitä käytetään omien tuotteiden myyntiin. (Tätä nyt hieman sekottaa eri ketjujen toimintatavat jne.)

Triple H sanoi:
...eli ainoa keino jolla näiden private label tuotteiden hinta pidetään alhaalla on kajoaminen ao. tuotteen reseptiin.

Ei ainoa. Mm. pienemmät markkinointikulut, olematon tuotekehitys yms., eikö?

B.O.S.S. sanoi:
Niinpä niin, riittävän fiksu ollakseni samaa mieltä. ;)

Ei hitto, sähän olet fiksumpi kuin ajattelinkaan. ;) Taidatkin olla nainen? :rolleyes:

B.O.S.S. sanoi:
Noi ketjut pihtaavat kyllä noita tuommosia tietoja aika hanakkaasti.

... Jonka lienee yksi kilpailukyvyn luomisen muoto? Mahtaakohan eri ryhmien private label -merkkien parissa työtä tekevät "vakoilla" toisia merkkejä, enkä nyt tarkoita että käydään naapurikaupassa katsomassa miten homma toimii, vaan strategisella tasolla. Joo salaliittoteorioita, mutta kai niiden toisten strategioiden tuntemisesta voisi hyötyä olla?

Kyllä tuossa private label -bisneksessä ideaa täytyy olla, eihän se muuten olisi lisääntynyt niin valtavasti. Aika jännä juttu muuten, Suomessa private labelit on aika uusi juttu - vai onko? Pirkka-tuotemerkki täytti muistaakseni äskettäin 10 vuotta. Muistaako joku koska noi Euroshopperit ym. tulivat kauppoihin?

dear_a sanoi:
Suomessa private labelit on aika uusi juttu - vai onko?
Sekä Tukolla, että Keskolla oli muistaakseni jo 1980-luvulla joku sinivalkoinen private label tuotesarja. Ei toki läheskään siinä mittakaavassa, kuin nykyään Pirkka, Rainbow, Daily, Euroshopper jne., mutta kumminkin. Muistaakseni siitä oli jotain kärhämää, kun kahdella kauppaketjulla (saattoi olla muukin, kuin Kesko se toinen, toinen oli kyllä Tuko) oli liian lähelle samanlainen se tuotesarjan nimitys ja väritys. Muistaakos joku muu noin wanhoja asioita? :wanha:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom