Euroshopperit ja Pirkat boikottiin?

Missukka sanoi:
Heh, tutkimusten mukaan Pirkka-tonnikala on laadukkainta mitä Suomesta saa!
Taitaa olla John West laadukkaampaa tonnikalaa, jos aletaan laadukkaista puhumaan. Jostakin saa tietenkin vieläkin laadukkaampaa.

Käytän itse halvinta versiota. Ruoka on muutenkin niin kallista, että en viitsi enää brändistä maksaa. Samaa tavaraa eri pakkauksessa.

Yhdessä asiassa teen kuitenkin poikkeuksen: limukka on yleensä pepsiä tai coca-colaa, ei mitään halpismerkkiä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nuo pirkat jne tuovat kilapilua ja se on aina hyvä kuluttajan kannalta. Toisaalta minun mielestäni pitäisi juuri toisinpäin tehdä ja rueta boikotoimaan noita kalliita alkuperäisiä tuotteita jos saman saa halvempana esim.rainbow merkkisenä. En ymmärrä että miksi ihmeessä pitää maksaa jostain merkistä? Ei mua yhtään kiinnosta se merkki paketin kyljessä jos saman tuotteen samoilla ominaisuuksilla saan halvemmalla vaikka merkki olisi xyz. Tätä nykyä tulee todella paljon tuotteita laidasta laitaan samasta tehtaasta mutta ei merkillä ja hinta kuitenkin saattaa olla eri. Tuosta kamppanjasta tulee vain mieleen se että jos kansa rupeaisi ostaamaan taas "kallista ja merkkiä" niin siitähän vaan tulisi suuremmat voitot firmoille sillä samalla hinnalla se tuote on tehty kuin se pirkkakin?
 
Lidlssä on pirusti tuotteita jotka vaan kiertää ulkomaitten kautta jotta lafkat sais ulkomaan vieltituen ja sitten halvalla ostetaan sama juttu suomeen.
-Milbona tuotteet tulee valiolta
-Lakut Pandalta yms.
Myöskin mm. pirkan maksalaatikko on saarioisten valmistamaa ja täysin samaa huttua pelkästään erilaisella kannella.
 
Ostan kyllä aika pitkälti brändin perässä, jonkinlaisen kuvitteellisen laadun mukaan. Jos tarvii ostaa pesukone, niin se Boschin nimi laitteen kyljessä on kummasti houkuttelevampi kuin ... Ahma, LG, tai Gorenje. Kamera on Canonin, ei lidlin ja tehoputkessa lukee mielellään esim Akrapovic :) Jos jostain hyödykkeestä ei ole kiinnostusta ottaa tarkemmin selvää, on brändi usein helpoin tapa saada hyvä. Applen mp3 soitin on tod näk toimiva peli, mutta ihmekinukkimerkeistä pitää googlettaa puoli päivää ennenkuin tietää mitä ne on.

Mutta tämä valikoivuus rajoittuu kestokulutushyödykkeisiin. Astiat peseentyy Lidlin myrkyllä jne.
 
Muutama täällä heittikin, että hyvä kun tulee kilpailua ja näinhän se on. Joku sanoi että suomessa ruuan suhteen on duopoli ja siinä se ongelma onkin.

Jotenkin hullulta tuntuu esim oluen hintasota, jonka Lidl aloitti. Siis on ihan ok, että hinnalla kilpaillaan, mutta joskus se tuntuu menneen äärimmäisyyksiin ja samalla limut ja vissyt on älyttömän kalliitta. Siis kilpaillaan vain yhden tuoteryhmän hinnoilla!! Hullua.

Sitten se riski, mikä noissa kauppojen omissa merkeissä on, on se, että ruuoan valmistajille maksettava hinta poljetaan niin halvaksi, ettei sitä ole enään yksin kertaisesti vara tehdä. Vähän niinkuin vääneetään ruuvia niin kauvan nopeasti, kunnes se katkeaa. Pitäisi antaa aikaa sopeuta ja kehittyä koko tuotantoketjun, maatalous, jalostus ja kaupan. Hyvin äkkiä suomen tilanteessa kaupan oma toiminnan kehittäminen ja taloudellisuus jää jälkeen ja sitä yritetään korjata jalostuksen kustannuksella joka taas. Liian suuresta kaupan vallasta on esimerkkejä jo Saksasta.
 
Joskus olin hetken leipomossa duunissa ja pakkailtiin siellä valmispitsoja atrian paketeihin, välillä vaihdettiin pirkan paperit ja samoja pitsoja nakattiin niihin.
Kumpiakaan en kyllä söis, sen verran sotkunen mesta oli, hihnat kulki siellä hämähäkin seittien ja pölypallojen keskellä. Epäilen myös vahvasti ettei niitä hihnoja kukaan koskaan pessyt, ne kun oli suorastaan mustat liasta. hyi yök.

Vaikka tuommostahan se taitaa joka paikassa olla, mut onneks ei ite ole näkemässä :rolleyes:

Mun mielestä Pirkan tuna on tosi jees, mut jotain Neptunaa (onko sitä ees enää) en kyllä antais kissallekaan, siellä on silmistä lähtien ihan kaikkee ja maistuu ihan siltä iteltään.
 
Heavy-rock sanoi:
Jotenkin hullulta tuntuu esim oluen hintasota, jonka Lidl aloitti. Siis on ihan ok, että hinnalla kilpaillaan, mutta joskus se tuntuu menneen äärimmäisyyksiin ja samalla limut ja vissyt on älyttömän kalliitta. Siis kilpaillaan vain yhden tuoteryhmän hinnoilla!! Hullua.
Ajattele että limppari tosiaan maksaa 1.4 euroa pullo, kun taas oluttölkin saa tarjouksesta 0.5 eurolla. Oluesta maksetaan vielä kovat alkoholiverot. Typerää, onneksi en juo juurikaan limpparia. Miten limppari sitten maksaa 2.6 euroa 1.5L puteli ja toisaalla 2.99euroa 2kpl niitä.
 
japa sanoi:
Nuo pirkat jne tuovat kilapilua ja se on aina hyvä kuluttajan kannalta...

Niin, halpismerkit tosin kilpailevat kaupan oman jakeluverkon turvin. Monissa paikoissa kauppa ei edes tarjoa muita vaihtoehtoja, kuin mitä ketjun omasta tuotemerkkisarjasta löytyy. Kuinka reilua ja kuluttajan kannalta hyödyllistä tämän kaltainen kilpailu sitten on? Voittaako parempi hinta, laatu, hintalaatusuhde vai jakeluverkosto?

Halpismerkin alle houkutellun tuottajankin asema lienee aika mielenkiintoinen. Tuotemerkin omistavan jakelijan on helppo painostaa tuottajaa entistä tiukempiin ehtoihin laadun, työntekijöiden, voiton tai minkä tahansa kustannuksella - aivan sama. Jos tuottaja ei suostu, vaihdetaan tuottajaa. Kuluttaja ei tule huomaamaan mitään. Pakkaus pysyy samana.

Minun mielestäni kuluttajan etu on terve kilpailu ja brändistään huolta pitävät tuottajat. Pirkkaan en koske pitkällä tikullakaan.
 
Tätäkin voidaan ajatella todella monelta kantilta, hyviä pointteja porukalla.

Toisaaltahan private labelit on melkosta lokittamista kaupalta (=jakeluverkko), koska tuotekehitystähän (kuluttajatutkimukset, kaikenmaailman testit ja selvitykset yms.) ei jakeluverkossa tehdä, vaan tämän itse asiassa kalliin prosessin tekee alkuperäinen valmistaja, jonka jälkeen tuotteelle on tehty kallis lanseeraus, jossa on lopullisesti todettu haluaako kuluttajat ostaa tämmöistä tuotetta vai ei.

No jotta tämän alkuperäisen kehittäjän tuote pysyisi kaupan hyllyssä, on heidän alettava sopimusvalmistajaksi kaupan omalle vastaavalle tuotteelle, ja tämä hommahan ei ole samassa mittakaavassa tuottavaa kuin omalla pakkauksella ja hieman kalliimmalla hinnalla. Lisäksi kauppa tyrkkää oman private labelinsa parhaalle myyntipaikalle (mm. hyllypäädyt, lavapaikat, "massat" ja hyllyn vertikaalinen keskivaihe=silmäkorkeus).

No loppupeleissähän jostain on sitten alkuperäisen tuottajan tingittävä. Mistähän lähtee?

Mielenkiintoista on myös, että suuret valmistajat tuottavat erittäin paljon kaupalle semmoista tietoa mikä kehittää kauppaa (tutkimukset yms.) ja käyttävät erittäin paljon rahaa toimenpiteisiin jotka nostaa varmasti kaupan kokonaisarvoa ja mm. yksittäisen myymälän kokonaismyyntiä. Esimerkkinä mm. brändien omat limukaapit, jäätelöaltaat yms. kalusteet impulssituotteille, kampanjakalusteet, displayt, jne. Ja juuri näillä keinoilla sitten kilpaillaan varsinkin kaupan omia merkkejä vastaan.

Private labelit on ihan samalla lailla brändejä kuin muutkin sieltä hyllyltä löytyvät, joten tämä "minä en mene brändien lankaan ja ostan vain Pirkkaa"-höpötys on siinä mielessä mielenkiintosta. Miettikääs nyt kuinka on Pirkka-brändiä rakennettu... Jos ne eivät olis brändejä niin pakkaukset olisivat harmaata pahvia ja niissä lukisi mustalla "makarooni, 400g".

Toisaalta kuluttajan kannaltahan tuo kaupan omien merkkejen tuoma hintakilpailu on hyvä homma, kyllä mua ainakin hinnat on aina kiinnostanu, vaikkei taloudellisen tilanteen takia olis aina tarvinnukkaan. Itellä homma menee pääsääntöisesti niin, että hinta/laatu-suhde ratkaisee (tai ainakin se on tavoitteena), ja ajoittain tuntuu siltä, että käyttäisin keskivertoa enemmän kaupan omia merkkejä. Toisaalta arvostan hyviä merkkittuotteita, mm. vaatteissa, mutta myös elintarvikkeissa.

Edit: ja olen jo useamman vuoden saanut suoraan tai epäsuorasti elantoni brändituotteiden markkinoinnista.

Edit2:
amf sanoi:
Lidlssä on pirusti tuotteita jotka vaan kiertää ulkomaitten kautta jotta lafkat sais ulkomaan vieltituen ja sitten halvalla ostetaan sama juttu suomeen.
-Milbona tuotteet tulee valiolta
-Lakut Pandalta yms.
Myöskin mm. pirkan maksalaatikko on saarioisten valmistamaa ja täysin samaa huttua pelkästään erilaisella kannella.

Lidlissä on myös pirusti tuotteita jotka tehdään jossain ihan muualla kuin Suomessa, mitkä veikkaat, että olisi prosentit näiden välillä...? Onko tuo fakta, että Milbona tuotteet tulee Valiolta? Käsittääkseni vain maito on Valion? Ja jos tuo ulkomaan vientituki juttu pitää paikkansa, niin eikö sillon kaikissa tuotteissa pitäisi lukea "Pakattu Saksassa, alkuperämaa Suomi" tjsp, onko näin? (Enkä kyseenalaista tietojas, mutta olis kiva tietää, itse kun en edes laiskuuttani käy Lidlissä)
 
kertokkaa joku pähkinänkuoressa mitä tuolla linkissä on,kun en tod. ollu koulun koneelle flashia esentamassa?

euroshopper ja pirkka rokkaa,oli tuolla mitä tahansa.opiskelijaystävällinen vaihtoehto
 
B.O.S.S. sanoi:
Private labelit on ihan samalla lailla brändejä kuin muutkin sieltä hyllyltä löytyvät, joten tämä "minä en mene brändien lankaan ja ostan vain Pirkkaa"-höpötys on siinä mielessä mielenkiintosta. Miettikääs nyt kuinka on Pirkka-brändiä rakennettu...

Hyvä B.O.S.S., tässä oli perusoppimäärä private label -jutuista, itse en olisi jaksanut noin pitkään kirjoittaa. :)

Hyvä oli myöskin tuo huomio, että brändejähän ne Pirkatkin ym. on, tosin väittäisin että ei Suomessa ainakaan esim. Rainbow tai Eldorado -brändejä juurikaan rakenneta, tai ainakaan panosteta siinä missä esim. Pirkkaan.

Hauskaa sekin, että kun tehdään sokkotestejä, eivät ihmiset erota toisistaan "omaa" (esim. Coca-Cola) ja muita brändejä. Mitä se sitten kertoo? Mene ja tiedä, mutta eivät ihmiset pelkästään ruokaa maun perusteella osta, vaan mielikuvien vuoksi; vaikka tietävät että joku muu (esim. sokkotestin) perusteella maistuu paremmalle, valitsevat he silti toisin, brändin joka visuaalisesti/ ajatusmaailmaltaan / käyttäjäkunnaltaan miellyttää. Tiettyjä brändejä käyttämällä voi brändätä itsensä - mutta tämänhän me jo tiesimme.... :)
 
B.O.S.S. ja dear_a jo hyvin tiivistivätkin, mistä brändeissä oikeastaan on kyse: mielikuvista ja tunteista. Niillä ei ole mitään tekemistä rationaalisen kuluttajanvalinnan kanssa, eli sen, että valitaan käyttöarvo/hinta suhteeltaan paras (esim. ruoan suhteen ravintosisältö ja maku voitaneen määritellä käyttöarvoksi) tuote, vaan lisätään yhtälöön epäolennaisempia tunnetekijöitä.

Niinno toisaalta placebo toimii, eli jos joku tuote tuntuisi maistuvan paremmalta X merkkisenä, kuin Y, niin se sitten prkl ON paremman makuista, ihan oikeesti! :D

Toisaalta taas, mua jo etukäteen ärsyttää, miten brändinluojat hierovat pieniä karvaisia käsiään yhteen voittojen rynnistäessä tileilleen, joten en suostu useimmiten merkkituotteita tukemaan. Usein ei ole vaihtoehtoa (kestohyödykkeet), mutta ruoan suhteen on.
 
Suomessa ruoka on jo muutenkin niin sairaan kallista (omien laskelmien mukaan 25%-50% kalliimpaa kuin muissa eu maissa keskimäärin.) että saa aikamoinen roope ankka olla että jättäisi vielä halvemmat merkit ostamatta. Lidl nyt toi vähän järkeä joihinkin hintoihin (ilman sitä olut maksaisi vieläkin sen 30eur/koppa) mutta lisää kilpailua tarvitaan.
 
B.O.S.S. sanoi:
Onko tuo fakta, että Milbona tuotteet tulee Valiolta? Käsittääkseni vain maito on Valion?

No tässähän on lipsahtanut juurikin allekirjoittaneelle pikkiriikkinen moka tahi epätarkkuus. Eli juurikin näin, että maito on valiolta, muista en tiedä.
 
kuljetusala sanoi:
Suomessa ruoka on jo muutenkin niin sairaan kallista (omien laskelmien mukaan 25%-50% kalliimpaa kuin muissa eu maissa keskimäärin.) että saa aikamoinen roope ankka olla että jättäisi vielä halvemmat merkit ostamatta. Lidl nyt toi vähän järkeä joihinkin hintoihin (ilman sitä olut maksaisi vieläkin sen 30eur/koppa) mutta lisää kilpailua tarvitaan.

Mitä tilastoja ja muita lähteitä olet käyttänyt kun olet tehnyt noita omia laskelmiasi?

Ja onko oluen hinta nyt mielestäsi "järkevä" kun tarjousoluen hinnnasta ei jää katetta kenellekään?
Kaupalle ei jää tarjous kaljakorin hinnasta sen vertaa, että se maksaisi sille kohdistuvat epäsuorat (kiinteät) kulut. Tuottajan katteesta en tiedä varmaksi sanoa, mutta epäilisin, ettei sielläkään hurrata nykytilanteelle.

Mun mielestä (joku jo alussa toikin pointin esille) tuo on ihan hanurista, että käytetään olutta sisäänvetotuotteena ja samaan aikaan kivennäisvesi (jota itse käytän btw enemmän kuin olutta) maksaa maltaita.

Tästähän meinaa tulla mielenkiintonen keskustelu.
 
B.O.S.S. sanoi:
Mitä tilastoja ja muita lähteitä olet käyttänyt kun olet tehnyt noita omia laskelmiasi?

Ja onko oluen hinta nyt mielestäsi "järkevä" kun tarjousoluen hinnnasta ei jää katetta kenellekään?
Kaupalle ei jää tarjous kaljakorin hinnasta sen vertaa, että se maksaisi sille kohdistuvat epäsuorat (kiinteät) kulut. Tuottajan katteesta en tiedä varmaksi sanoa, mutta epäilisin, ettei sielläkään hurrata nykytilanteelle.

Mun mielestä (joku jo alussa toikin pointin esille) tuo on ihan hanurista, että käytetään olutta sisäänvetotuotteena ja samaan aikaan kivennäisvesi (jota itse käytän btw enemmän kuin olutta) maksaa maltaita.

Tästähän meinaa tulla mielenkiintonen keskustelu.

Olen itse asunut 4-vuotta keskieuroopassa ja reissannut kohtuullisen paljon muissa eu maissa ja ihan siltä pohjalta on nuo laskelmat. Kalliimpaa/lähes yhtäkallista tuntui olevan ehkä tanskassa ja ruotsissa. Musta oluen hinta ei ole vieläkään suomessa järkevällä tasolla vrt keskieurooppaan missä se iso koppa eli 0.5 litrasia 24kkpl eli 12 litraa maksaa 10eur eikä ole edes mitään ns halpamerkkiä.
Kuitenkaan suomessa ei veroista johtuen tulla pääsemään koskaan tuolle tasolle joten oluen hinta nyt on olosuhteet huomioon ottaen ihan ok.
Törkeimmät hintaerot on mielestäni tuoreissa (ei siis muovipussitettu vikko sitten)leivissä (noin 3krt kalliimpia)
Vihanneksissa (riippuu vuodenajasta mutta helposti tuplahinta)
Sipseissä (mulle ei merkitystä mutta pistin vaan merkille) (noin 3krt kalliimpia)
Rahkassa (noin tuplahinta)
Kaikki ns erikoistuotteet kuten pähkinät ja currytahnat yms ((ainakin tuplahinta)


Tossa nyt siis vaan muutama mikä tuli mieleen joten välttele nyt siinä sitten suomessa halpamerkkien ostamista.
 
B.O.S.S. sanoi:
Onko tuo fakta, että Milbona tuotteet tulee Valiolta? Käsittääkseni vain maito on Valion?

On fakta niiden tuotteiden osalta, jotka tulevat Valiolta ;) 400g purkeissa myytävä raejuusto on maun ja koostumuksen perusteella Valion tavaraa. Hintaeroa 0,60-85snt / 400g verrattuna K-Marketin "aitoon" Valion tuotteeseen. Tosin nykyään Ingmanin raejuuston raejuustoa saa 1,59€ / 400g (jos nyt oikein muistan) S-ketjun liikkeistä eli kilohinta on jopa hieman alempi kuin Lidlissä. Ja koostumukseltaan Ingmannillakin parempaa kuin aikaisemmin (vuosi-puolitoista sitten, hieman lähempänä Valion tekelettä. Jälkimmäinen lause voi olla myös kuvitelmaa, mitään tilastoja ei toistaiseksi ole esittää...
 
Kyllä nuo halppismerkit ainenkin meikäläisen ostoskorin hintaa leikkaavat melkoisesti laadun kärsimättä yhtään.
Lähinnä yksinkertaisissa perustuotteissa suosin helposti usein puoletkin halvempia halppisversioita: säilykkeet, pakasteet, jauheliha, riisi, pastat, levite, juustoraaste, kodinhoitotuotteet jne.

Sitten kun puhutaan pakastepitsojen tai leivän tyylisistä valmiista einestuotteista, niin selviä laatueroja alkaakin jo havaita laatumerkkien ja halppismerkkien välillä ainenkin meikäläisen hienostuneilla makunystyröillä... Mitä pidemmälle prosessoitu tuote, niin yleensä sitä pahemmin sen laatu on kärsinyt pihistelystä ja geneerisestä brändistä.
 
iivili sanoi:
B.O.S.S. ja dear_a jo hyvin tiivistivätkin, mistä brändeissä oikeastaan on kyse: mielikuvista ja tunteista. Niillä ei ole mitään tekemistä rationaalisen kuluttajanvalinnan kanssa, eli sen, että valitaan käyttöarvo/hinta suhteeltaan paras (esim. ruoan suhteen ravintosisältö ja maku voitaneen määritellä käyttöarvoksi) tuote, vaan lisätään yhtälöön epäolennaisempia tunnetekijöitä.
Kyllähän ne rationaalisia kuluttajia silti on. Ihan sama mitä se arvo on, tunnearvoa tai käyttöarvoa.

Onhan noissa Kuljetusalan luettelemissa asioissa tottakin, mutta kannattaa muistaa, että kun luvut laitetaan paperille saattaa ero olla hieman tasaisempi.

Osan noista eroissa aihuttaa jo se, että suomalaiset eivät edes vaadi mm. tuoretta leipää niin vahvasti, että sitä kannattaisi niin paljon tehdä hyllyille kuivumaan. Kyllähän se ihmetyttää, että miten helvetissä esim. sipsit voi olla niin paljon kalliimpia.

Monessa tuotteessa ero tulee silti yhä kilpailun puutteesta. Lidl kykeni tulemaan halpamarkkinoille ilman, että piti myydä varmaan läheskään niin pienillä katteilla kuin Keski-Euroopassa. Vielä pari ulkomaista ketjua lisää markkinoille niin kappas vaan, taas hinnat laskevat monissa tuotteissa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom