Euroshopperit ja Pirkat boikottiin?

Opiskelin v. 2000 insinööritieteitä Saksassa ja meillä kävi luennoimassa markkinoinnista Saksan merkittävimmän jäätelönvalmistajan Key Account Manager. Hän piti jo silloin merkkituotteiden suurimpana uhkana näitä kauppojen omia merkkejä. Siihen aikaan kaupan omat merkit kasvattivat vuosi vuodelta markkinaosuuttaan. Hänen kertomuksensa mukaan kauppojen omien merkkien hintaedullisuus perustuu siihen, että kauppaketjut ostavat tehtaiden ylituotantoa. Hinnoiteltaessa tätä ns. ylituotantoa, ei kustannuksiin (välttämättä) lasketa tuotekehitys-, investointi-, markkinointi- etc. kustannuksia. Pyritään vain ottamaan täysi hyöty kapasiteetista irti. Ei kaupoilla mitään omia tehtaita ole. Sieltä Valiolta ja muilta valmistajilta ne tulevat.

Lidl:n hinnoittelua on kehuttu, mutta voiko siellä oikeasti käydä ruokaostoksilla? Sitä sun tätä voi hamstrata, mutta turha sinne on mennä lauantai-illan kynttiläillallinen mielessä. Ankanrinnat ja lampaan ulkofileet täytyy joka tapauksessa hakea Stockalta :) .
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rawson sanoi:
Lidl:n hinnoittelua on kehuttu, mutta voiko siellä oikeasti käydä ruokaostoksilla? Sitä sun tätä voi hamstrata, mutta turha sinne on mennä lauantai-illan kynttiläillallinen mielessä. Ankanrinnat ja lampaan ulkofileet täytyy joka tapauksessa hakea Stockalta :) .

[offtopic]Tuli taas pitkästä aikaan käytyä Lidl:ssä. En taas hetkeen mene.
Pienen kassan pakkausalueen takia palaa aina hermot. Laittaa nyt tavarat ensin kiireellä takaisin kärryyn, kärrätä kärry sivummalla ja pakata pussiin.
Hinnat muuten ihan hyvät siltä osin mitä sieltä tuotteita löytyy... mielenkiintoisia vaihtoehtojakin löytyy.
Kassat eivät silti ole kokonaisuudeltaan normikassoja paljoakaan pienenpiä. Kassalle lastaus alue kun on normaalia pidempi. [/offtopic]
 
Lidlin (Milbonan) raejuusto on Valion myös, tai sitten se tulee jostain hyvin, HYVIN oudosta paikasta. Olen varsin "allerginen" raejuustojen kohdalle, ainoa joka uppoaa on Valion 2% (sekä Keson maustetut, mutta ne ovat eri juttu). Ja kas kummaa, Milbona uppoaa ihan samalla tavalla, maistuen hyvälle. Luotan makuaistiini tässä asiassa.
 
Milbonan maitorahka maistuu kylläkin ihan erilaiselle kuin valion... Muissa maittotuotteissa en ole huomannut mitään eroa.
 
Rawson sanoi:
Lidl:n hinnoittelua on kehuttu, mutta voiko siellä oikeasti käydä ruokaostoksilla? Sitä sun tätä voi hamstrata, mutta turha sinne on mennä lauantai-illan kynttiläillallinen mielessä. Ankanrinnat ja lampaan ulkofileet täytyy joka tapauksessa hakea Stockalta :) .

Kyllä me ainaskin käydään siellä harva se viikko. Kivennäisvettä, jauhelihaa (jonka hinta muuten nousi äskettäin) broilerinkoipia, pakastettua broilerinrintaa:kuola: , halvempaa maitoa ja piimää YM! Eli Lidliin vaan!
 
Tähtityttö sanoi:
Kyllä me ainaskin käydään siellä harva se viikko. Kivennäisvettä, jauhelihaa (jonka hinta muuten nousi äskettäin) broilerinkoipia, pakastettua broilerinrintaa:kuola: , halvempaa maitoa ja piimää YM! Eli Lidliin vaan!

Pikkusiskonikin oppi vähän aikaa sitten tekemään paistettua broilerinrintaa :) . Ei siitä ruoka enää herkullisemmaksi muutu :hyper: . Markettien jauhelihat on sitten :urjo: .
 
Tuomas H. sanoi:
Mutta ei kai parin kauppaketjun tulo Suomeen nyt noita valikoimia pienennä? (Käsitin todennäköisesti väärin, mutta anyway)

Itse asiassa olen eri mieltä eli mielestäni ulkomailta tuleva halpaketjujen tulo tulee pienentämään valikoimia. Tällä hetkellä suuret kotimaiset ketjut yrittävät vastata ulkomaisten ketjujen (tai siis tällä hetkellä lidlin) kilpailuun suurella valikoimalla ja hyvällä palvelulla. Jos huomataan että tämä ei kannata niin voi olla että esim. kesko, s-ryhmä ja tradeka lähtevät lidlin viitoittamalle tielle eli valikoima pidetään pienenä -> saadaan tuotteet ostettua edullisesti kun on kaikenmaailman tavarantoimittajien paljousalennuksia ja saadaan myös tuotteet hyllytettyä helpommin kun ovat lavoilla (tähänkään ei enää tarvita henkilökunnan työtä). Vedetään henkilökunta minimiin eli palvelua (apua) on turha kaupasta etsiä ja kassalla saat jonottaa kauan.

Tuloksena kaikesta tästä -> halvat hinnat mutta paljon lisää työttömiä
 
ripper81 sanoi:
Itse asiassa olen eri mieltä eli mielestäni ulkomailta tuleva halpaketjujen tulo tulee pienentämään valikoimia. Tällä hetkellä suuret kotimaiset ketjut yrittävät vastata ulkomaisten ketjujen (tai siis tällä hetkellä lidlin) kilpailuun suurella valikoimalla ja hyvällä palvelulla. Jos huomataan että tämä ei kannata niin voi olla että esim. kesko, s-ryhmä ja tradeka lähtevät lidlin viitoittamalle tielle eli valikoima pidetään pienenä -> saadaan tuotteet ostettua edullisesti kun on kaikenmaailman tavarantoimittajien paljousalennuksia ja saadaan myös tuotteet hyllytettyä helpommin kun ovat lavoilla (tähänkään ei enää tarvita henkilökunnan työtä). Vedetään henkilökunta minimiin eli palvelua (apua) on turha kaupasta etsiä ja kassalla saat jonottaa kauan.

Tuloksena kaikesta tästä -> halvat hinnat mutta paljon lisää työttömiä

Tämä on Keskon ja S-ryhmän kauhuskenaarioita ja eihän tuo nyt täysin mahdotonta tietysti ole, mutta kovasti epäilen silti. Ja kyllä tuo asiakaspalvelu tulee aika pitkään säilymään kilpailukeinona, jos ei muuta niin kyllä sillä jotkut asemoivat toimintojaan, vaikka tuohonkin ehdottomana mainitsemasi asian näen kyllä todella pessimistisenä.

Tuohon työttömyyden lisääntymiseen en myöskään usko, jos kerran jotkut isot ketjut tänne rantautuvat, niin näen enemmänkin asian toisinpäin. Tuohon lisääntyvän kilpailun tuomaan työttömyyteen minun on vaikea yksinkertaisesti uskoa, mikäli vanhat tunnusmerkit pitävät paikkaansa.
 
Kaksi suurinta ei ainakaan vielä suunnittele toimintaansa sen pohjalta, miten kilpaillaan Lidliä vastaan. Eli lidliä ei ainakaan vielä nähdä varsinaisena kilpailijana. Kaikki huomio varmasti keskitetään siihen, miten lyötäisiin se toinen iso ketju :)

Ja tuosta asiakaspalvelusta. Ei se varsinainen kilpailukeino kummallakaan suurella ole. Kyllä molemmilla varmasti tehokkuusnupit on vedetty niin kireälle, että ei niistä työtunneista yhtään ylimääräistä käytetä "tehottomaan" asiakaspalveluun. Eli toisinsanoen henkilökuntaa pidetään niin vähän töissä kuin suinkin on mahdollista. Mielestäni asiakaspalveluun ei panosta kukaan muu kuin Stockmann (kun puhutaan päivittäistavarakaupoista).
 
Orid sanoi:
Kaksi suurinta ei ainakaan vielä suunnittele toimintaansa sen pohjalta, miten kilpaillaan Lidliä vastaan. Eli lidliä ei ainakaan vielä nähdä varsinaisena kilpailijana. Kaikki huomio varmasti keskitetään siihen, miten lyötäisiin se toinen iso ketju :)

Kyllä Lidl on käsittääkseni otettu ihan tosissaan "oikeana" kilpailijana vastaan, vaikka alun "hysteria" on takana päin. Eihän esim. Kesko olisi muuten Cassa-halpamyymälä ketjuaan perustanut, www.cassa.fi. Veikkaan myös, että Saksan kehitystä on seurattu erittäin tarkkaan, kuten aiemmin postasin, on siellä hard discountereilla jo yli 40% osuus.

Ja tuosta asiakaspalvelusta. Ei se varsinainen kilpailukeino kummallakaan suurella ole. Kyllä molemmilla varmasti tehokkuusnupit on vedetty niin kireälle, että ei niistä työtunneista yhtään ylimääräistä käytetä "tehottomaan" asiakaspalveluun. Eli toisinsanoen henkilökuntaa pidetään niin vähän töissä kuin suinkin on mahdollista. Mielestäni asiakaspalveluun ei panosta kukaan muu kuin Stockmann (kun puhutaan päivittäistavarakaupoista).

Tästä oon samaa mieltä aika pitkälti. Stockallakin tosin menny huonompaan suuntaan, omakohtasten kokemuksien perusteella ainakin.
 
Korjattakoon, että itse en tarkoittanut, että Kesko tai S-ryhmä käyttäisivät kilpailuetuna palvelua, eihän se ihan niin mene. Lähinnä tarkoitin, että jos ihmiset tulevat sitä kaipaamaan, niin varmasti joku pienempi tulisi näin asemoitumaan. En vain usko, että yhtäkkiä luovuttaisiin kauheasta määrästä työvoimaa kilpailun lisääntyessä, ei kait siellä niin paljoa ylimääräistäkään ole? Mites muiden mielestä, pienentäisikö ulkomaiset ketjut valikoimia? I doubt..
 
B.O.S.S. sanoi:
Kyllä Lidl on käsittääkseni otettu ihan tosissaan "oikeana" kilpailijana vastaan, vaikka alun "hysteria" on takana päin. Eihän esim. Kesko olisi muuten Cassa-halpamyymälä ketjuaan perustanut, www.cassa.fi. Veikkaan myös, että Saksan kehitystä on seurattu erittäin tarkkaan, kuten aiemmin postasin, on siellä hard discountereilla jo yli 40% osuus.

Joo, aivan totta. Cassa on tehty vastaamaan kilpailuun Lidliä vastaan. Ajatukseni oli noista hypermarketeista, kun joku sanoi, että vaarana on valikoiman supistuminen kaupoissa. Tarkoitin, että hypermarketeissa ei suunnitella toimintaa sen mukaan, miten kilpailtaisiin esim. juuri Lidliä vastaan (eli valikoimia ei todellakaan sen vuoksi aleta pienentämään). Ketjutasolla kilpailuun tietenkin pyritään vastaamaan, vaikka lidlin markkinaosuus hyvin pieni vielä onkin.
 
Orid sanoi:
Ja tuosta asiakaspalvelusta. Ei se varsinainen kilpailukeino kummallakaan suurella ole. Kyllä molemmilla varmasti tehokkuusnupit on vedetty niin kireälle, että ei niistä työtunneista yhtään ylimääräistä käytetä "tehottomaan" asiakaspalveluun. Eli toisinsanoen henkilökuntaa pidetään niin vähän töissä kuin suinkin on mahdollista. Mielestäni asiakaspalveluun ei panosta kukaan muu kuin Stockmann (kun puhutaan päivittäistavarakaupoista).

Tuolla palvelulla tarkoitin muutakin kuin asiakkaan ja asiakaspalvelijan kohtaamista kuten esim. laajoja valikoimia, lyhyitä kassajonoja, tavaroiden löytäminen helppoa ja vaivatonta, hintaopasteet löytyvät, myymälä siisti jne.
Mielestäni lidlin tyylinen "laatikkomyymälä" ei ole kovinkaan houkuttelevan näköinen ostosympäristö. Täytyy muistaa kuitenkin mikä oli kaupan tilanne 15-20 vuotta sitten, löytyi lihatiskiä jne. Miksi 15 vuoden päästä tilanne ei olisi lidlin kaltainen suurillakin ketjuilla jos se todetaan kannattavaksi?
 
En kyllä itse usko, että S-ryhmä tai Kesko alkaisivat käyttää kustannusjohtajuutta kilpailustrategiana samalla tavalla kuin Lidl. Kuitenkin he ovat tähän mennessä osaneet hakea pitkäsuhteisia asiakassuhteita mm. bonus- ym. korteilla. Totta kai he vastaavat palvelun sellaiseksi kuin näkevät kannattavaksi. Toisaalta, jos ihmiset eivät haluaisi maksaa palvelusta, niin ei sitä ole järkeä käyttääkään toiminnoissa. Jos vain pieni osa haluaisi palvelua, he menisivät sinne ystävälliseen pieneen lihakauppaan. Toistaiseksi lidlin malli ei ole kovin hyvin loppupeleissä saanut suurinta osaa suomalaisista menemään sinne, tai ainakaan itse en tunne ketään, joka siellä vakituiseen kävisi. Kustannusjohtajuuden ja hintastrategian heikkoushan nimenomaan on tuo pitkäkestoisten asiakassuhteiden luominen, jossa taasen Keskot ovat omilla strategioillaan onnistuneet hyvin.
 
Tuomas H. sanoi:
En kyllä itse usko, että S-ryhmä tai Kesko alkaisivat käyttää kustannusjohtajuutta kilpailustrategiana samalla tavalla kuin Lidl. Kuitenkin he ovat tähän mennessä osaneet hakea pitkäsuhteisia asiakassuhteita mm. bonus- ym. korteilla. Totta kai he vastaavat palvelun sellaiseksi kuin näkevät kannattavaksi. Toisaalta, jos ihmiset eivät haluaisi maksaa palvelusta, niin ei sitä ole järkeä käyttääkään toiminnoissa. Jos vain pieni osa haluaisi palvelua, he menisivät sinne ystävälliseen pieneen lihakauppaan. Toistaiseksi lidlin malli ei ole kovin hyvin loppupeleissä saanut suurinta osaa suomalaisista menemään sinne, tai ainakaan itse en tunne ketään, joka siellä vakituiseen kävisi. Kustannusjohtajuuden ja hintastrategian heikkoushan nimenomaan on tuo pitkäkestoisten asiakassuhteiden luominen, jossa taasen Keskot ovat omilla strategioillaan onnistuneet hyvin.

Näitä vaikutuksia on vaikea arvioida, kun Lidl on vielä siitä v*ttumainen arvioitava, että he eivät anna mitään myyntilukuja yms. ulos. Joka tapauksessa koko kohkaus ko. ketjun ympärillä on jo aiheuttanut paineita laskea hintoja (ja konkreettista laskuakin), tosin se näyttäis koskevan osaa tuoteryhmistä selkeämmin.

Koko Keskon tai S-ryhmän osuuksiin ei Lidlin kasvua ja osuuksia kannata aivan "yks yhteen" verrata kun Keskolla/S:llä on kauppoja kaikissa myymäläkokoluokissa, Lidlillä vain yhdessä, olis mielenkiintosta tietää miten Lidl pärjää esim. kokoluokassaan. (Toki se kokonaisluku on se tärkein). Täytyy myöskin muistaa, että Lidl on ollut Suomessa vasta muutaman vuoden (v.2003 avattiin ensimmäinen myymälä) ja v.2004 arvioitu osuus oli 2,8% -ei se nyt ihan huonosti menny, kun miettii, että myymäläverkko ei ole vieläkään valmis.
 
Tuomas H. sanoi:
Kustannusjohtajuuden ja hintastrategian heikkoushan nimenomaan on tuo pitkäkestoisten asiakassuhteiden luominen, jossa taasen Keskot ovat omilla strategioillaan onnistuneet hyvin.
Millä perusteella low cost -strategia muka vaikeuttaisi pitkäkestoisen asiakassuhteen luomista? Jos ostaja tekee ostopäätöksensä ensisijaisesti hinnan perusteella ja toimittaja pystyy pitämään asemansa hintajohtajana, ei pitkäkestoiselle asiakassuhteelle ole esteitä. Asiakassuhteen vahvuus sen sijaan on low cost -strategian heikkous. Toimittajaa vaihdetaan nopeasti, jos sama tuote saadaan toiselta toimittajalta halvemmalla. Wal-Mart on esimerkki kauppaketjusta, joka on pystynyt toteuttamaan low cost -strategiaa ja samaan aikaan rakentamaan pitkäkestoisia asiakassuhteita.

Triple H sanoi:
Olematon tuotekehitys = kopiointi.
Kopiointia kutsutaan myös nimellä soveltava tuotekehitys.
 
lIhaa sanoi:

Toi jäikin multa onneksi sanomatta, ja ihan hyvä, sillä sanoit sen paremmin kuin mä. Juurikin näin.
 
lIhaa sanoi:
Millä perusteella low cost -strategia muka vaikeuttaisi pitkäkestoisen asiakassuhteen luomista? Jos ostaja tekee ostopäätöksensä ensisijaisesti hinnan perusteella ja toimittaja pystyy pitämään asemansa hintajohtajana, ei pitkäkestoiselle asiakassuhteelle ole esteitä. Asiakassuhteen vahvuus sen sijaan on low cost -strategian heikkous. Toimittajaa vaihdetaan nopeasti, jos sama tuote saadaan toiselta toimittajalta halvemmalla. Wal-Mart on esimerkki kauppaketjusta, joka on pystynyt toteuttamaan low cost -strategiaa ja samaan aikaan rakentamaan pitkäkestoisia asiakassuhteita.
Täytyy myöntää, etten lue markkinointia pääaineenani ja kyllähän tuo totta on mitä mainitsit. Nimenomaan jos ostajat tekevät päätöksensä pelkkien hintojen yms. perusteella jne.. Ei tuo kaiketi mikään totuus ole ja en kiellä etteikö siinä oltaisi joskus onnistuttukin. Sanoin lähinnä yleisesti, että historian valossa hinnan käyttö pääasiallisena kilpailukeinona ei yleensä ole auttanut yrityksiä kehittämään pitkäkestoisia asiakassuhteita. Jos yritys pystyy toimimaan edullisesti pitkään, niin kyllähän ne pystyvät varmasti luomaankin näitä asiakassuhteita, niitten ongelmana vain on hintojen nostamisen vaikeus.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom