- Liittynyt
- 7.12.2005
- Viestejä
- 132
Opiskelin v. 2000 insinööritieteitä Saksassa ja meillä kävi luennoimassa markkinoinnista Saksan merkittävimmän jäätelönvalmistajan Key Account Manager. Hän piti jo silloin merkkituotteiden suurimpana uhkana näitä kauppojen omia merkkejä. Siihen aikaan kaupan omat merkit kasvattivat vuosi vuodelta markkinaosuuttaan. Hänen kertomuksensa mukaan kauppojen omien merkkien hintaedullisuus perustuu siihen, että kauppaketjut ostavat tehtaiden ylituotantoa. Hinnoiteltaessa tätä ns. ylituotantoa, ei kustannuksiin (välttämättä) lasketa tuotekehitys-, investointi-, markkinointi- etc. kustannuksia. Pyritään vain ottamaan täysi hyöty kapasiteetista irti. Ei kaupoilla mitään omia tehtaita ole. Sieltä Valiolta ja muilta valmistajilta ne tulevat.
Lidl:n hinnoittelua on kehuttu, mutta voiko siellä oikeasti käydä ruokaostoksilla? Sitä sun tätä voi hamstrata, mutta turha sinne on mennä lauantai-illan kynttiläillallinen mielessä. Ankanrinnat ja lampaan ulkofileet täytyy joka tapauksessa hakea Stockalta .
Lidl:n hinnoittelua on kehuttu, mutta voiko siellä oikeasti käydä ruokaostoksilla? Sitä sun tätä voi hamstrata, mutta turha sinne on mennä lauantai-illan kynttiläillallinen mielessä. Ankanrinnat ja lampaan ulkofileet täytyy joka tapauksessa hakea Stockalta .