Euroehdokkaat: Kannabis lailliseksi!

Ottamatta mitään kantaa ko. aineeseen vaan keskusteluun siitä yleisellä tasolla.



Tämähän myös tässäkin keskustelussa on ongelmana, ihan tämän threadinkin ulkopuolisella tasolla. Omat näkemykset ovat niin vahvat, että niitä ei edes tarvitse perustella. Nehän on vain omia näkemyksiä.

Ylläri että keskustelu ei johda mihinkään jos et esitä mitään pohjaa väitteillesi. Ns. "vastapuolesi" on kyllä näin tehnyt ja lisäksi ampunut sinun väitteitäsi aika kovalla osumisprosentilla alas. Hyvä keskustelu etenisi jonnekin, nyt sinä olet ollut padon tukkeena omien näkemystesi kanssa, jotka ovat vielä osin todistettu vääräksi. Toisaalta hyvään keskusteluun ei myöskään kuulu satunnainen "Kouvola!"-huutelu, eikä myöskään lopussa pakeneminen ivaten muita keskustelijoita.

No se on hyvä, että sulla on jotain kantaa kannabiksestä. Kiitos siitä.:kippis1:

En näe tarpeelliseksi täällä todistella kantaani millään julkaisulla ynnämuilla, ei se käyttäjien mielipidettä muuta. Joten mulle ihan sama mitä mieltä oot keskustelusta.:david:

Sä varmaan jaksat väitellä internetissä asioista. Hienoa. Mä en, se ei johda mihinkään.

Sitten kun näkee jengin pilaavan nuorena elämänsä kannabiksellä, niin laittaa se miettimään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
JukkaH: -Eli huuteloit vain lämpimiksesi, kun ei muutakaan tekemistä ole? Vai trollailuksiko tuota nykyään kutustaan?

"En näe tarpeelliseksi täällä todistella kantaani millään julkaisulla ynnämuilla"


No mitäs helettiä sä muuta olet tehnyt kuin väitellyt täällä internaatissa jo monta sivua. Varsinaista keskustelua, josta voisi jotain hyötyäkin olla, ei paljoa ole sun suunnalta näkynyt. Toisin kuin monen muun, jotka sentäs perustelevat mielipiteensä jollain.
Mutta oikeassa olet, tuo harrastamasi turha väittely ei todellakaan johda mihinkään. Jotta kyllä se David kuuluu ihan muuhun suuntaan kuin mskp:lle, joka yritti vain palauttaa jotain aihettakin keskusteluun turhan jaamailun lisäksi.

"Sä varmaan jaksat väitellä internetissä asioista. Hienoa. Mä en, se ei johda mihinkään."
 
Sä varmaan jaksat väitellä internetissä asioista. Hienoa. Mä en, se ei johda mihinkään.
Johtuen kyvyttömyydestäsi muuttaa perustelemattomia mielipiteitäsi kenties?



Itse aiheesta: En laillistaisi. Ainakaan Hollanin tapaista kannabiskahvila-kulttuuria en Suomeen halua.

-Suomalainen tapa käyttää päihteitä
-Päivittäisen käytön lisääntyminen. Luulenpa kaikkien ongelmien johtuvan juuri päivittäisestä käytöstä. Viikonloppuisin polttelua vastaan mulla ei ole mitään. Liian helppo saatavuus -> "helppo" huume (ei krapulaa, vaikutukset kestää pari tuntia) -> päivittäisen käytön lisääntyminen.

Lääkekäytön sallisin ja jos laillistaminen äärimmäisen säännöstelyn ja valvonnan kanssa toimisi niin ehkäpä sallisin senkin.
 
Mutta Jukkah, jos sinulla kerran on perusteluja väitteillesi niin esitä ne.
Itse ainakin lupaan lukea ne ja lisätä ajatuksiini kannabiksesta kun yritän muodostaa mielipidettäni siitä pitäisikö se mielestäni laillistaa vai ei.

Sitten itse aiheeseen vähän vain pohdintoja.
Kannabiksen laillistaminen olisi valtion kannalta järkiratkaisu, koska:
-Sitä menee kaupaksi kokoajan niin paljon kun saatavilla on, mutta valtio ei saa tästä veroja
-Se on verrattaen vähähaittainen vs. alkoholi ja tupakka ja jo nuo tuovat valtiolle valtavasti verotuloja vaikka aina jaksetaan itkeä hoitokuluista, jotka oikeasti tulevat moninkertaisena takaisin
-Ihminen joka koukuttaa hamppuun, koukuttaisi siihen oli se laitonta tai ei ja koukuttaa jatkossa myös kaikkiin muihin päihteisiin joista saa sopivan olotilan. Laillisena olisi helpompi hakeutua katkolle

Sitten siihen suurimpaan pahaan, ei krapulaa?
Kannabiksesta tulee seuraavaksi päiväksi korkeintaan hyvä olo, ei missään tapauksessa paha. Onko tämä oikeastaan paha? Voihan kaljaakin juoda ~12 illan mittaan ja olla aamulla "työkunnossa" eli puhaltaa alle 0,5%. Monikin nuori nykyään vetää mäyriksiä ehkä 3-4 viikossa + käy baarissa 1-5 iltana viikossa ja tämä on muka "normaalia" tällähetkellä, itse olen opiskeluporukasta syrjäytynyt lähes kokonaan kun en käy juomassa kuin kerran pari kuussa jos sitäkään. Olisiko siis pahempi poltella hamppua joka ilta kun ei tule sitä pahaa oloa? Onko paha olo sen mittari mitä saa nauttia ja mitä ei?
Onko se päihdeongelma että käyttää päihteitä omalla ajallaan ja niin ettei se häiritse ketään, edes itseään? Esim. käyt töissä, salilla ja illalla rentoudutkin bongin ääressä tuopin sijaan kavereiden kanssa, miksi se on pahempi vaihoehto?
Sitten näihin syrjäytyjiin: hampulla on helppo syrjäytyä, niinkuin kaikilla muillakin aineilla. Tässä ei ole krapulalla merkitystä, vai miten selität lukuisat juopot suomessa jos krapula on este kierteen synnylle? Yleensähän nimenomaan vieroitusoireet ovat SYY eikä este kierteelle. Eli otetaan lisää kun muuten ei kestä edes välttämättä hengissä. Hampussa tämä riippuvuus on täysin psyykkistä ja helposti "unohdettavissa" eli vaikka tekisi mieli polttaa niin ei ole pakko sytyttää. Ja laillinen kasvatus vähentäisi varmasti syrjäytymistä koska: et ole sossupummi vaikka olisit jokapäivä pilvessä jos kasvatat omasi kulut on alkusatsauksen jälkeen käytännössä 0e ja olet aamuisin kykenevä töihin, ja voit taas niin halutessasi palata heti päivällä bongin pariin, tai sitten illemmalla harrastusten jälkeen. Ihan sama, ketä kiinnostaa? Periaatteessa jopa täysissä pöllyissä(ei tätä en kannata :D:D) voi tehdä vieläpä monia töitä oikein hyvin, jopa paremmin kuin selvänä kuten siivousta ja liukuhihnahommia yms. "ei vastuuta" tehtävissä joissa vain suoritat rutiinia 8h päivästäsi elääksesi joten hampuusit saadaan sitten vaikka työmarkkinatuella(no ei sillä summalla, mutta jollain pikkurahalla) hoitamaan nuo duunit :) juopoista kun ei oikein töihin ole.

ps: Meni ihan helvetin sekavaksi ja pahoittelut siitä, en edes tarkasta ja jaksottele tekstiä nyt kun ei kerkiä mutta toivottavasti joku sai pointteja irti tuolta mitä hain :)
 
Sitten itse aiheeseen vähän vain pohdintoja.
Kannabiksen laillistaminen olisi valtion kannalta järkiratkaisu, koska:
-Sitä menee kaupaksi kokoajan niin paljon kun saatavilla on, mutta valtio ei saa tästä veroja
-Se on verrattaen vähähaittainen vs. alkoholi ja tupakka ja jo nuo tuovat valtiolle valtavasti verotuloja vaikka aina jaksetaan itkeä hoitokuluista, jotka oikeasti tulevat moninkertaisena takaisin
-Ihminen joka koukuttaa hamppuun, koukuttaisi siihen oli se laitonta tai ei ja koukuttaa jatkossa myös kaikkiin muihin päihteisiin joista saa sopivan olotilan. Laillisena olisi helpompi hakeutua katkolle
Kahdesta ensimmäisestä samaa mieltä. Kolmannesta en niinkään. On aivan totta että katkolle olisi helpompi hakeutua, mutta väitätkö ettei helpompi saatavuus lisäisi ongelmatapauksia?
Sitten siihen suurimpaan pahaan, ei krapulaa?
Kannabiksesta tulee seuraavaksi päiväksi korkeintaan hyvä olo, ei missään tapauksessa paha. Onko tämä oikeastaan paha? Voihan kaljaakin juoda ~12 illan mittaan ja olla aamulla "työkunnossa" eli puhaltaa alle 0,5%. Monikin nuori nykyään vetää mäyriksiä ehkä 3-4 viikossa + käy baarissa 1-5 iltana viikossa ja tämä on muka "normaalia" tällähetkellä, itse olen opiskeluporukasta syrjäytynyt lähes kokonaan kun en käy juomassa kuin kerran pari kuussa jos sitäkään. Olisiko siis pahempi poltella hamppua joka ilta kun ei tule sitä pahaa oloa? Onko paha olo sen mittari mitä saa nauttia ja mitä ei?
Onko se päihdeongelma että käyttää päihteitä omalla ajallaan ja niin ettei se häiritse ketään, edes itseään? Esim. käyt töissä, salilla ja illalla rentoudutkin bongin ääressä tuopin sijaan kavereiden kanssa, miksi se on pahempi vaihoehto?
Sitten näihin syrjäytyjiin: hampulla on helppo syrjäytyä, niinkuin kaikilla muillakin aineilla. Tässä ei ole krapulalla merkitystä, vai miten selität lukuisat juopot suomessa jos krapula on este kierteen synnylle? Yleensähän nimenomaan vieroitusoireet ovat SYY eikä este kierteelle. Eli otetaan lisää kun muuten ei kestä edes välttämättä hengissä. Hampussa tämä riippuvuus on täysin psyykkistä ja helposti "unohdettavissa" eli vaikka tekisi mieli polttaa niin ei ole pakko sytyttää. Ja laillinen kasvatus vähentäisi varmasti syrjäytymistä koska: et ole sossupummi vaikka olisit jokapäivä pilvessä jos kasvatat omasi kulut on alkusatsauksen jälkeen käytännössä 0e ja olet aamuisin kykenevä töihin, ja voit taas niin halutessasi palata heti päivällä bongin pariin, tai sitten illemmalla harrastusten jälkeen. Ihan sama, ketä kiinnostaa? Periaatteessa jopa täysissä pöllyissä(ei tätä en kannata :D:D) voi tehdä vieläpä monia töitä oikein hyvin, jopa paremmin kuin selvänä kuten siivousta ja liukuhihnahommia yms. "ei vastuuta" tehtävissä joissa vain suoritat rutiinia 8h päivästäsi elääksesi joten hampuusit saadaan sitten vaikka työmarkkinatuella(no ei sillä summalla, mutta jollain pikkurahalla) hoitamaan nuo duunit :) juopoista kun ei oikein töihin ole.

ps: Meni ihan helvetin sekavaksi ja pahoittelut siitä, en edes tarkasta ja jaksottele tekstiä nyt kun ei kerkiä mutta toivottavasti joku sai pointteja irti tuolta mitä hain :)
Krapula on este kierteen synnylle, mutta ei se mitenkään ylitsepääsemätön ole. Ja alkoholistit ovat mielestäni paljon, paljon, PAAAALJON suurempi ongelma kuin päivittäiset pössyttelijät. Muuten nuo laittamasi mutu-tilastot nuorten juomisesta ovat aika karua luettavaa mikäli paikkansa pitävät. Ei tuo ole millään mittapuulla tervettä.

En ole nyt aivan varma onko tekstinpätkäsi minulle suunnattu mutta jos on, olet missannut pointtini krapulasta ja todella pahasti. Polttelusta ei tule krapulaa ja se madaltaa kynnystä poltella päivittäin ja tästä syntyy se todellinen ongelma eli jatkuva pihalla oleminen. Selvinkin päin. Tästä se syrjäytyminen (ja ne mielenterveysongelmat) johtuu jos sitä on tapahtuakseen.
 
No se on hyvä, että sulla on jotain kantaa kannabiksestä. Kiitos siitä.:kippis1:

En näe tarpeelliseksi täällä todistella kantaani millään julkaisulla ynnämuilla, ei se käyttäjien mielipidettä muuta. Joten mulle ihan sama mitä mieltä oot keskustelusta.:david:

Sä varmaan jaksat väitellä internetissä asioista. Hienoa. Mä en, se ei johda mihinkään.

Sitten kun näkee jengin pilaavan nuorena elämänsä kannabiksellä, niin laittaa se miettimään.

Kyllä sillä Alkoholilla se elämä pilataan varmasti nopeemmin.. Ja hampusta on ollut kyllä hyötyä ainakin minulle.
Esim.Poistaa stressiä ja yöt nukun paremmin. Monesti tulee heräiltyä koko aika.Harvoin nukun sikeää unta. Ei tua haittaa,mutta vituttavaa heräillä koko aika. Joten sillon tällöin kun polttaa iltaisin ja sitten kun nukkumaan menee,niin uni tulee paremmin ja yön myös nukun paremmin. Saatanallisen kasvin aiheuttamaa hyvää ;)
 
Kannabiksella saatu uni ei kyllä välttämättä ole ihan päihteetöntä unta vastaavaa. Lisäksi pitkäaikaiskäytössä uni ei tule helposti ilman savuja. Jos on muuten kroonista unettomuutta, niin tuotteesta saatta olla iso hyöty. Monille toimii myös kipulääkkeenä esim reumoissa ja se syöpää sairastavilla se ruakahalua tuova efekti voi olla hyvä juttu.

Nykyinen politiikka on vaikeuttanut lääkelajikkeiden kehitystä.
 
Liika on liikaa kaikessa. Sillä erotuksella että päivittäinen polttelu antaa huomattavasti pienemmät haitat kuin päivittäinen juopottelu. Siis sekä fyysisesti että psyykkisesti. Mutta kumpikaan ei ole hyväksi päivittäinen käytettynä. Ainakaan jos pitäis töitä tms tehdä.

Kyllä vuosituhansia vanha yrtti on varmasti pieni paha verrattuna liuottimeen nimeltä alkoholi. Kukan poltto tai muulla tavoin nauttiminen on melko luonnonmukaista touhua.

Jokainen tekee näissä omat ratkaisunsa. Molemmat yleisimmistä päihteistämme ovat huonoja sellaselle henkilölle jonka tarkoitus on saada pää mahd paljon sekaisin. Eli jos tapa nauttia jompaa kumpaa tuotetta on ns holistinen...niin ei kannata käyttää kumpaakaan. Pään mahd paljon sekaisin saamiseen on kukka verrattain huono.

Viina tappaa paljon vedettynä ja rappioittaa nopeaa. Pilvi tod paljon vedettynä tekee etanaks. Mutta siitä palautuu ja pysyvii vaurioita harvoin jää. Viinaan jää koukkuun pahoin, pilveen ei.

Tottakai pilvi pitäis laillistaa.
 
Itse en ole vielä nähnyt ketään jonka ajamiskykyä kannabis olisi laskenut. Johtuen juuri siitä, että kannabiksen päihdyttävä vaikutus on oikeesti hyvin pieni jos toleranssia on edes jonku verran. Parin bongihitin jälkeen on kahdessa tunnissa jo perjaatteessa selvänä. Ei tietenkään ole mitenkään suotavaa ajaa vaikutuksen alaisena ja en siihen mitenkään kannusta.

No ei ajokunto varmaan oo huono sit kun on isoimmat vaikutukset ohi. Mutta jos on vaikutusta päällä niin kyllä esim kaikki mun tietämät henkilöt sanoo sillon ajamista saatanan vaaralliseks...vaarallisemmaks kuin pikkuhumalassa. Johtuen siitä että reaktioaika venyy uskomattoman pitkäks. Eli valot on vihreät, ja sit kun oot ajanut risteyksen yli niin tajuat että ajoit sitten kuitenkin päin punaista jne. Samalla tavoin reagoiminen muiden kuskien kaistanvaihdoksiin ym on hidasta.

Muutama tunti savujen jälkeen on ajaminen varmastikkin ihan ok. Niinkuin on viinastakin selviämisen jälkeen. Mutta ennemmin päästäisin muutaman paukun juoneen kuskin pikkuisessa nousukännis tien päälle kuin just poltelleen.

Mutta edelleen.....lapsellista ja paskaa suomen politiikka suhteessa kukkaan.
 
Niin se riippuu toleranssista. Niillä käyttömäärillä mitä nuoret käyttää alkoholia (sanotaan nyt vaikka joka viikko) syntyy nopeasti sellainen toleranssi, että bongihitin voi ottaa vartin tai pari ennen ajamista eikä se vaikuta ajokykyyn about mitenkään. Niiden ensimmäisten käyttökertojen vaikutukset ovat muutenkin sellaiset minkälaisia ei varmaan enää ikinä saa päälle kun on joitakin käyttökertoja alla. Se on niin paljon omaa mielikuvitusta ja siihen tottuu pirun nopeasti, että ei sitä enää edes pahemmin huomaa, mutta typerää se on silti lähteä liikenteeseen jos tietää omien ajokykyjensä heikenneen liian paljon oli sitä käytetty sitten mitä tahansa.


EDIT. http://www.yle.fi/uutiset/alueellis...listamiselle_kannatusta_kyselyssa_751944.html Tämmönen tuli vastaan äskön.
 
Oon postannu tän jo tuolla aiemmin, mutta tosta liikenneturvallisuudesta vielä:

"Kannabis ja liikenneturvallisuus
Nykyisen tietämyksen mukaan kannabis ei ole merkittävä tekijä liikenneturvallisuuden kannalta.
Vaikka kannabiksen käyttö heikentääkin ajosuoritusta, jää tämä heikentyminen alle sen, mitä pidetään
alkoholin kohdalla sallittuna."


http://www.suomenkannabisyhdistys.org/media/documents/Kannanotto.syysk-2005.pdf

Onhann toi suomenkannabisyhdistyksen juttu, mutta tuskin ne noita ite on keksiny.
 
Oon postannu tän jo tuolla aiemmin, mutta tosta liikenneturvallisuudesta vielä:

"Kannabis ja liikenneturvallisuus
Nykyisen tietämyksen mukaan kannabis ei ole merkittävä tekijä liikenneturvallisuuden kannalta.
Vaikka kannabiksen käyttö heikentääkin ajosuoritusta, jää tämä heikentyminen alle sen, mitä pidetään
alkoholin kohdalla sallittuna."


http://www.suomenkannabisyhdistys.org/media/documents/Kannanotto.syysk-2005.pdf

Onhann toi suomenkannabisyhdistyksen juttu, mutta tuskin ne noita ite on keksiny.
No tuota joo... Mä en nyt aivan ymmärrä mikä sun pointti tän liikenneturvallisuuden kanssa on. Pitäisikö sun mielestä pilvessä ajaminen sallia? Voi hyvinkin olla, että jotkut ajavat hyvin vaikutuksen alaisina kunhan eivät turhan sekaisin ole.

Mutta mutta.

Tässä on se ongelma, että kannabikselle ei ole ns. alkometria. Ei ole nopeaa ja varmaa tapaa mitata kuka on pilvessä alle sallitun rajan ja kuka ei. En sallisi ajamista pilvessä.
 
Oon postannu tän jo tuolla aiemmin, mutta tosta liikenneturvallisuudesta vielä:

"Kannabis ja liikenneturvallisuus
Nykyisen tietämyksen mukaan kannabis ei ole merkittävä tekijä liikenneturvallisuuden kannalta.
Vaikka kannabiksen käyttö heikentääkin ajosuoritusta, jää tämä heikentyminen alle sen, mitä pidetään
alkoholin kohdalla sallittuna."


http://www.suomenkannabisyhdistys.org/media/documents/Kannanotto.syysk-2005.pdf

Onhann toi suomenkannabisyhdistyksen juttu, mutta tuskin ne noita ite on keksiny.

Ja tästä päästään taas siihen, että imo alkoholin kanssa sais olla liikenteessä nollatoleranssi. Ja kun kannabiksella jonkinlaisia vaikutuksia ajokykyyn on niin enpä sen takia laillistaisi. Liikaa kuolee nyt jo liikenteessä alkoholinkin vuoksi
 
Pilvessä ajaminenhan on just häröä.
Neljänkympin vauhti tuntuu ku menis kahtasataa, reaktiot ja keskittyminen on niin tapissaan kuin vaan voi olla.
 
Pilvessä ajaminenhan on just häröä.
Neljänkympin vauhti tuntuu ku menis kahtasataa, reaktiot ja keskittyminen on niin tapissaan kuin vaan voi olla.

Jaaha, ja sitten 80km/h vauhti tuntuu jo vielä kovemmalta, kuinka ne edes pysyy tiellä?
Tuohonko tosiaan ei ole mitään "kannabis-mittaria" olemassa vaan se on verikokeiden paikka?
 
No tuota joo... Mä en nyt aivan ymmärrä mikä sun pointti tän liikenneturvallisuuden kanssa on. Pitäisikö sun mielestä pilvessä ajaminen sallia? Voi hyvinkin olla, että jotkut ajavat hyvin vaikutuksen alaisina kunhan eivät turhan sekaisin ole.

Mutta mutta.

Tässä on se ongelma, että kannabikselle ei ole ns. alkometria. Ei ole nopeaa ja varmaa tapaa mitata kuka on pilvessä alle sallitun rajan ja kuka ei. En sallisi ajamista pilvessä.
Niin. Tossahan ei puhuta määristä mtn. Toin ton oikeestaan esille et jokanen vois vetää siitä omat johtopäätökset ku en oo oikeen varma mitä ajatella :D.

Mutta joo, jos oikeesti mikä tahansa määrä kannabista vaikuttais ajamiseen vähemmän kuin 0,5 promillen humala, tietty pilvessä ajaminen tulisi sallia. Ei se kuitenkaan varmaan oo oikeesti näin. Vai onko? Valaiskaa mua.

Kannatan kannabiksen laillistamista kuitenkin sen muiden hyötyjen takia. En oo vielä muodostanu mielipidettä siitä, pitäskö pilvessä ajelu sallia.
 
Oon postannu tän jo tuolla aiemmin, mutta tosta liikenneturvallisuudesta vielä:

"Kannabis ja liikenneturvallisuus
Nykyisen tietämyksen mukaan kannabis ei ole merkittävä tekijä liikenneturvallisuuden kannalta.
Vaikka kannabiksen käyttö heikentääkin ajosuoritusta, jää tämä heikentyminen alle sen, mitä pidetään
alkoholin kohdalla sallittuna."


http://www.suomenkannabisyhdistys.org/media/documents/Kannanotto.syysk-2005.pdf

Onhann toi suomenkannabisyhdistyksen juttu, mutta tuskin ne noita ite on keksiny.


Vanhentunutta tietoa! Vielä nykyisemmän tietämyksen mukaan kannabis ON merkittävä tekijä liikenneturvallisuuden kannalta. Jos kannabiksen pitoisuus on yli 14 ng/ml plasmassa tai 7ng/ml veressä, silloin suorituskyky on jo merkittävästi heikentynyt. Ranskassakin arvioitiin reilu 200 alle 25-v liikennekuolemaa vuosien 2001-2003 aikana olevan pelkästään kannabiksen aiheuttamia.

Ja suorituskyvyn heikkeneminen EI ole riippuvainen toleranssista, eikä se myöskään edellytä että kannabista on kiskottu älyämpäristä ennen rattiin astumista.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhentunutta tietoa! Vielä nykyisemmän tietämyksen mukaan kannabis ON merkittävä tekijä liikenneturvallisuuden kannalta. Jos kannabiksen pitoisuus on yli 14 ng/ml plasmassa tai 7ng/ml veressä, silloin suorituskyky on jo merkittävästi heikentynyt. Ranskassakin arvioidaan reilu 200 alle 25-v liikennekuolemaa/vuosi olevan pelkästään kannabiksen aiheuttamia.

Ja suorituskyvyn heikkeneminen EI ole riippuvainen toleranssista, eikä se myöskään edellytä että kannabista on kiskottu älyämpäristä ennen rattiin astumista.
Anteeksi sitten. Muistatko lähdettä niin voisin itsekkin lukea tän jutun?
 
Back
Ylös Bottom