Mutta Jukkah, jos sinulla kerran on perusteluja väitteillesi niin esitä ne.
Itse ainakin lupaan lukea ne ja lisätä ajatuksiini kannabiksesta kun yritän muodostaa mielipidettäni siitä pitäisikö se mielestäni laillistaa vai ei.
Sitten itse aiheeseen vähän vain pohdintoja.
Kannabiksen laillistaminen olisi valtion kannalta järkiratkaisu, koska:
-Sitä menee kaupaksi kokoajan niin paljon kun saatavilla on, mutta valtio ei saa tästä veroja
-Se on verrattaen vähähaittainen vs. alkoholi ja tupakka ja jo nuo tuovat valtiolle valtavasti verotuloja vaikka aina jaksetaan itkeä hoitokuluista, jotka oikeasti tulevat moninkertaisena takaisin
-Ihminen joka koukuttaa hamppuun, koukuttaisi siihen oli se laitonta tai ei ja koukuttaa jatkossa myös kaikkiin muihin päihteisiin joista saa sopivan olotilan. Laillisena olisi helpompi hakeutua katkolle
Sitten siihen suurimpaan pahaan, ei krapulaa?
Kannabiksesta tulee seuraavaksi päiväksi korkeintaan hyvä olo, ei missään tapauksessa paha. Onko tämä oikeastaan paha? Voihan kaljaakin juoda ~12 illan mittaan ja olla aamulla "työkunnossa" eli puhaltaa alle 0,5%. Monikin nuori nykyään vetää mäyriksiä ehkä 3-4 viikossa + käy baarissa 1-5 iltana viikossa ja tämä on muka "normaalia" tällähetkellä, itse olen opiskeluporukasta syrjäytynyt lähes kokonaan kun en käy juomassa kuin kerran pari kuussa jos sitäkään. Olisiko siis pahempi poltella hamppua joka ilta kun ei tule sitä pahaa oloa? Onko paha olo sen mittari mitä saa nauttia ja mitä ei?
Onko se päihdeongelma että käyttää päihteitä omalla ajallaan ja niin ettei se häiritse ketään, edes itseään? Esim. käyt töissä, salilla ja illalla rentoudutkin bongin ääressä tuopin sijaan kavereiden kanssa, miksi se on pahempi vaihoehto?
Sitten näihin syrjäytyjiin: hampulla on helppo syrjäytyä, niinkuin kaikilla muillakin aineilla. Tässä ei ole krapulalla merkitystä, vai miten selität lukuisat juopot suomessa jos krapula on este kierteen synnylle? Yleensähän nimenomaan vieroitusoireet ovat SYY eikä este kierteelle. Eli otetaan lisää kun muuten ei kestä edes välttämättä hengissä. Hampussa tämä riippuvuus on täysin psyykkistä ja helposti "unohdettavissa" eli vaikka tekisi mieli polttaa niin ei ole pakko sytyttää. Ja laillinen kasvatus vähentäisi varmasti syrjäytymistä koska: et ole sossupummi vaikka olisit jokapäivä pilvessä jos kasvatat omasi kulut on alkusatsauksen jälkeen käytännössä 0e ja olet aamuisin kykenevä töihin, ja voit taas niin halutessasi palata heti päivällä bongin pariin, tai sitten illemmalla harrastusten jälkeen. Ihan sama, ketä kiinnostaa? Periaatteessa jopa täysissä pöllyissä(ei tätä en kannata :D:D) voi tehdä vieläpä monia töitä oikein hyvin, jopa paremmin kuin selvänä kuten siivousta ja liukuhihnahommia yms. "ei vastuuta" tehtävissä joissa vain suoritat rutiinia 8h päivästäsi elääksesi joten hampuusit saadaan sitten vaikka työmarkkinatuella(no ei sillä summalla, mutta jollain pikkurahalla) hoitamaan nuo duunit
juopoista kun ei oikein töihin ole.
ps: Meni ihan helvetin sekavaksi ja pahoittelut siitä, en edes tarkasta ja jaksottele tekstiä nyt kun ei kerkiä mutta toivottavasti joku sai pointteja irti tuolta mitä hain