Moro,
Tätäkin ketjua lueskeltuani olen huomannut, että tuntuu ortopedeissa olevan kahta kantaa tuon leikkauksen suhteen. Kirjoittelen tässä nyt hieman taustaa.
Olen 25 vuotias urheileva ukkeli, joka on harrastanut jalkapalloa oikeastaan koko ikänsä. Lisäksi saliharjoittelu tullut mukaan kuvioihin matkan varrella. Toukokuussa sitten ensimmäinen isompi vamma, kun polvi paukahti jalkapallossa. Diagnoosina sain työterveyden, magneettikuvien sekä Terveystalon ortopedin lausuntojen perusteella eturistisiteen (ACL) totaalisen repeämän reisiluun päästä. Tähän vammaan ei kuitenkaan liity liitännäisvammoja, kuten kierukkaa yms. Vain siis puhdas eturistisiteen repeämä, johon suositellaan operatiivista hoitoa. Polvi on alkukankeuden ja turvotuksen jälkeen tuntunut vakaalta ja liikkuvuudet ovat palautuneet hyvin. Jalkapalloa olen potkinut ilman kontaktiharjoittelua sekä lisäksi salilla olen tehnyt lähes vastaavaa treeniä kuin ennen vammaa. Alitajuisesti sitä polvea kuitenkin varoo rasittamasta täysillä. Pieniä kipupiikkejä ja paineen tunnetta polvilumpion päällä saatta ajoittain esiintyä, mutta nämä eivät aiheuta muita oireita esimerkiksi seuraavalle päivälle.
Tänään kävin sitten kunnallisella puolella ortopedin jutteilla, koska ajatuksissani oli tuo leikkausajankohdan määrittäminen. Ortopedi oli kuitenkin polven vakauden vuoksi sitä mieltä, että eturistiside (ACL) leikkaus ei ole tarpeellista. Lisäksi hän tutki magneettikuvia uudelleen ja sanoi, että siellä saattaa vielä jotain eturistisiteestä olla jäljellä. Hoitomuotona nyt ensi alkuun polven täysi kuormittaminen ja kuntoutus, joten esimerkiksi jalkapallokentälle voisin mennä touhuamaan. Myöhempi operaatio voidaan suorittaa, mikäli polvi alkaa enemmän oireilemaan. Sain soittoajan ortopedille kuuden viikon päähän, jolloin tarkistetaan tilanne. Nyt kyselenkin onko täällä ihmisillä kokemuksia konservatiivisesta hoidosta ja siitä kuinka se suoritetaan? Oletteko tehneet täysin omatoimista vai enemmänkin aktiivisesti käynyt fyssarilla?
Tuon ortopedin mukaan ACL-vammoista on tehty useita tutkimuksia, joiden mukaan leikkaushoidon ja konservatiivisen hoidon välillä ei esiinny suurta eroa. Leikkauksella varsinkin, polvea ei kuitenkaan saada 100% kuntoon, koska siirrännäinen otetaan omasta takareidestä. Lisäksi tutkimusten mukaan kuulemma konservatiivinen hoidon tuloksena on mahdollista saada polvi lähes vastaavaksi 6kk vammasta. Leikkaushoidolla vastaava aika on 18kk. Kuulemma vanhanaikainen ajatus, että kaikki ACL-vammat leikattava. Puhui minulle esimerkiksi tästä seuraavasta ruotsalaistutkimuksesta:
https://www.sciencedaily.com/releases/2010/07/100722075224.htm
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa0907797#t=article
Herääkö ihmisille ajatuksia tästä?