Noniin palailenpa tänne kun täällä näköjään ollut enemmänkin keskustelua edellisen viestini jälkeen. Lisää taustoja hieman itsestäni. En todellakaan kovalla tasolla pelaile palloa vaan alasarjoissa. Minulla on kuitenkin mielestäni (ja myös ortopedin mukaan) todella hyvät lihakset jaloissa.
Tänään kävin sitten pelailemassa viimeisessä sarjapelissä ja tienasin lopusta jämäminuutit (n.15min). Alkulämpö tuntuu todella hyvältä ja myös täysivauhtinen spurtti ja jarrutus onnistuu. Itse pelissä kohdalleni osui yksi kovempi isku rikkinäiseen jalkaan, jonka jälkeen hetken aikaa jalassa tuntui kipuilua. Kipu ei ollut kovaa, vaan tavallaan sellaista kolotusta. Kuvailisin sitä tunnetta sellaiseksi, kun tärähdyksen seurauksena jalka ikäänkuin "resonoi" laajemmalta alueelta yläpohkeesta, alareidestä ja polvitaipeesta. Itse polveen ei kuitenkaan tuntemuksia tullut.
Yhdistän itse tuon kivun siihen hieman puutteelliseen liikerataan, joka sitten ääriasennoissa tärähtäessä tuntuu. Pääsääntöisesti liikerata on hyvä, mutta aivan ääriasennot eivät onnistu. Esimerkiksi perinteinen alkulämpö "kantapäät perseeseen" ei onnistu täysillä. Ei myöskään etureiden venytys, jossa kipeä jalka jää koukkuun perseen viereen/alle. Mietinkin, että osaako täällä joku sanoa, että onko nuo puuttelliset liikeradat tavallaan seurauksia vammasta, ja ne voidaan palauttaa kuntoutuksella vai ovatko ne fysiologinen seuraus katkenneesta eturistisiteestä? Eli toisin sanoen sellaisia, että ne korjautuvat (mahdollisesti) vain leikkauksella.
edit: Pelin jälkeen ei tunnu kummempia tuntemuksia/kipuja/turvotusta, mutta lievää pistävää kipua sisäpuolen nivelraossa. Toki tätä samaa tuntuu myös välillä tavallisen kävelynkin jälkeen.