Eturistisidekorjausleikkaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eräskin tuttuni meni uran jälkeen ja totesi ettei polvesta sen parempaa tullut.

Ja puolella taas menee ihan hyvin ilmankin. Minusta 50-50 tsäänssit ei riitä perustelemaan leikkaushoitoa kaikille. Mutta minä näenki myös ne ongelmat mitä niista leikkauksista voi tulla.
Mulla kävi silleen, että painissa oli 120kg kaveri vyötäisiltä ilmaan nostettuna ja sitten siitä piti heittää mutta tukijalka petti. Polvi kiertyi ja vääntyi ja siihen molemmat ukot päälle. Polvi turposi ja kivulta ei pystynyt varaamaan painoa. Päivystävä lääkäri ei löytänyt vikaa ja rtg:ssä ei löydöksiä. Omalääkäri ei löytänyt instabiliteettiä vaikka sanoin että itse tunnen ettei ole tukeva. Lähetti ortopedille joka sitten samantien sai tutkimalla esiin kuinka se polvi lonksui. Magneetissa sitten näkyi mediaalikollateraalin repeämä ja sisemmän kierukan repeämä. Oli kuitenkin sitä mieltä ettei kannata lähteä ainakaan heti leikkaamaan. Ekat pari kuukautta polvi oli tosi rajoittunut liikkeiltään. Mutta puolen vuoden päästä se oli parempi kuin ennen tota onnettomuutta. Nykyään se on tosi hyvä. Aivan pohjasta pystyy kyykkäämään kunnon raudoilla ilman mitään epävarmuuden tunnetta polvessa. Taisi se ortopedi kanssa mainita jalkapalloilijasta joka hyvin pelasi veikkausliigaa ilman molempia ristisiteitä.

Käytän nyt tätä ketjua hyväkseni, koska siteistä puhutaan, itselläni kyseessä takaristisiteen sekä ulomman sivusiteen katkos. Leikkaukseen tässä nyt tie vie mitä ilmeisimmin, ja sitä oikeastaan haluankin. Polvi on omasta mielestäni sen verran epävakaa että ei tällä omaa lajiani (BJJ/lukkopaini) täysillä harrasteta vaikka kuinka sitä kuntouttaisi ilman leikkausta. Tämä tapahtui elokuun lopulla, ja tällä hetkellä kävelen kyllä normaalisti mutta ei polvi ilman kovaa kipua koukistu, ja sisäänpäin taittaminen on todella, todella kivuliasta. Ohessa myös radiologin lausunto liitteenä jos ammattimiehillä kiinnostaa. Kilpailen siis aktiivisesti lajissani, ja treenaan paljon, siis normaalitilanteessa. Tällä hetkellä treeni on pelkkää yläkroppajumppaa. Mietin vain vaihtoehtoa että voisiko tällä konservatiivisen kuntoutuksen kanssa vielä täysipainotteisesti treenata, leikkauksesta toipuminen vie todella kauan. Puhutaan ilmeisesti vuodesta, ainakin toisen ortopedin mukaan. Kahdella lekurilla olen käynyt, ja molemmat loppupeleissä ovat leikkaukseen päätymässä. Löytyykö ketään kohtalotovereita kellä näin olisi käynyt?

IMG_0603.JPG

En ole lääköri tai ammattimies mutta luulisi että jos ole kokonaan poikki siteet nii saattais mennä kuntoutuksella mut aika hepreaa tuo kirjoitus on näin maallikolle :) Ainakin mitä olen lueskellut että sivuside ja takaristiside paranee levolla ja kuntoutuksella tulee kuntoon,mutta mistäpä minä mitään tiiän ;)

Noniin palailenpa tänne kun täällä näköjään ollut enemmänkin keskustelua edellisen viestini jälkeen. Lisää taustoja hieman itsestäni. En todellakaan kovalla tasolla pelaile palloa vaan alasarjoissa. Minulla on kuitenkin mielestäni (ja myös ortopedin mukaan) todella hyvät lihakset jaloissa.

Tänään kävin sitten pelailemassa viimeisessä sarjapelissä ja tienasin lopusta jämäminuutit (n.15min). Alkulämpö tuntuu todella hyvältä ja myös täysivauhtinen spurtti ja jarrutus onnistuu. Itse pelissä kohdalleni osui yksi kovempi isku rikkinäiseen jalkaan, jonka jälkeen hetken aikaa jalassa tuntui kipuilua. Kipu ei ollut kovaa, vaan tavallaan sellaista kolotusta. Kuvailisin sitä tunnetta sellaiseksi, kun tärähdyksen seurauksena jalka ikäänkuin "resonoi" laajemmalta alueelta yläpohkeesta, alareidestä ja polvitaipeesta. Itse polveen ei kuitenkaan tuntemuksia tullut.

Yhdistän itse tuon kivun siihen hieman puutteelliseen liikerataan, joka sitten ääriasennoissa tärähtäessä tuntuu. Pääsääntöisesti liikerata on hyvä, mutta aivan ääriasennot eivät onnistu. Esimerkiksi perinteinen alkulämpö "kantapäät perseeseen" ei onnistu täysillä. Ei myöskään etureiden venytys, jossa kipeä jalka jää koukkuun perseen viereen/alle. Mietinkin, että osaako täällä joku sanoa, että onko nuo puuttelliset liikeradat tavallaan seurauksia vammasta, ja ne voidaan palauttaa kuntoutuksella vai ovatko ne fysiologinen seuraus katkenneesta eturistisiteestä? Eli toisin sanoen sellaisia, että ne korjautuvat (mahdollisesti) vain leikkauksella.

edit: Pelin jälkeen ei tunnu kummempia tuntemuksia/kipuja/turvotusta, mutta lievää pistävää kipua sisäpuolen nivelraossa. Toki tätä samaa tuntuu myös välillä tavallisen kävelynkin jälkeen.

Itse sain liikeradat takaisin suht nopeasti mutta toisen taittumisen jälkeen tuntui niinku polvessa olisi ollut jotain ylimääräistä joka ahdistaa liikettä, oisko se jänteenpätkä sit jossain välissä ollu :)

3.viikko: kepeillä kulen vieläkin paitsi sisällä ilman. Perjantaina (23.9) oli ensimmäinen fysioterapeutin aika ja enimmäkseen koiven hierontaa. Liikeradat oli kuulemma normaalit tässä vaiheessa(en muista paljonko) kuntopyörä luvan sain ja nyt sitä on yritetty polkea hieman mutta ihan ei onnistu luontevasti koska ei mene tarpeeksi koukkuun :/ kipeä jalka ei enää ole yhtään paitsi yöllä saattaa alkaa hiukan juilimaan. Turvotusta on ja nilkan luun ja sääriluun sisäsivu on ollut kipeänä nyt aika pitkään... ensi viikolla uusi käynti ja silloin katsotaa jos sitä pääsis vähän salille jumppaamaan koipia :)

Mikähän tuossa jalassa on vikana ku tuo sisäpuolen sääriluun ja pohjelihaksen väli on kipeä? :/ pohjekkin on vielä keltainen ja osittain kosketus arka mutta ei muuten kipeä... miten pitkään se veritulppa voi tulla tai voikohan se enää tässä vaihessa edes olla mahdollinen?

4.viikko. kepit heitetty pois 5 päivää sitten ja kuntopyörää polettu ahkerasti. Liikelaajuus paranee koko ajan.Turvotusta on vielä hieman. Penikat luultavasti vaivaa ja fyssari hieroo jalan mustelmille :D ens viikolla salille.

5.viikko.kuntosalilla käyty. Kuntopyörää polettu kotona. Fyssarin mielestä kuntoutus sujuu hyvin. Penikan kipukin on lähtenyt ja liikelaajuus alkaa olemaan hyvä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Viikko 6-7. Jumppaa,kuntopyörää ja kuntosalia. Turvotus ei meinaa millään lähteä. Fyssarilla tehtiin lymfaterapiaakin va ei nii ei. Koukkuun menee melkein kuin toinen ja suoraksikkin mutta turvotus ahistaa että pääsis samaan kuin toinen jalka...

Onks leikkaus paikallispuudutuksessa? siis se tähystysjuttu, tod näk ite menossa tänä vuonna sellaseen, kun ei toi polvi nyt meinaa tosta kuntoutua treenaamallakaan, hemmetin löysä, kumipolvi ja väännöt tuottaa kipua. Joka tosin on hyvä, olen oppinut huomaamaan miten paljon olen noita polviani vääntänyt ennen tätä vammaa. säkin hakkaamisessakin huomaa kun rikkinäinen polvi oireilee jos ei osaa iskeä oikein.

Onks leikkaus paikallispuudutuksessa? siis se tähystysjuttu, tod näk ite menossa tänä vuonna sellaseen, kun ei toi polvi nyt meinaa tosta kuntoutua treenaamallakaan, hemmetin löysä, kumipolvi ja väännöt tuottaa kipua. Joka tosin on hyvä, olen oppinut huomaamaan miten paljon olen noita polviani vääntänyt ennen tätä vammaa. säkin hakkaamisessakin huomaa kun rikkinäinen polvi oireilee jos ei osaa iskeä oikein.

Meikäläiseltä kysyttiin ennen leikkausta, puudutetaanko vai nukutetaanko. Minua kiinnosti seurata operaatiota monitorilta, joten halusin puudutuksen. Kuulemma julkisella puolella eivät välttämättä tee puudutuksessa tuota operaatiota.

Meikäläiseltä kysyttiin ennen leikkausta, puudutetaanko vai nukutetaanko. Minua kiinnosti seurata operaatiota monitorilta, joten halusin puudutuksen. Kuulemma julkisella puolella eivät välttämättä tee puudutuksessa tuota operaatiota.

ok, eli pitäsköhän jättää menemättä.. eihän sillä kuitenkaan hätä ole, käsittääkseni ton leikkauksen voi tehdä vuosia vamman saamisen jälkeen eikä haittaa. Ei vaan pysty nukutukseen, ei anna luonto periks.

ok, eli pitäsköhän jättää menemättä.. eihän sillä kuitenkaan hätä ole, käsittääkseni ton leikkauksen voi tehdä vuosia vamman saamisen jälkeen eikä haittaa. Ei vaan pysty nukutukseen, ei anna luonto periks.

Mikäli ei mitään erityistä syytä ole nukuttaa ja vielä erityisesti sanot, että et halua nukutusta, niin tuskinpa sinua nyt nukutetaan.

Pelkästä tähystyksestä en tiiä mut ei minulta mitään kysytty et haluanko puudutuksen vai nukutuksen kun tuo eturistiside ehjättiin :) ihan lepposa se nukutus oli ainoastaan vaa paska olo heräämisen jälkeen mutta luultavasti se johtui syömättömyydestä ku jos normaalistikkin jää aamupala syömättä nii taju meinaa päivällä lähteä...

Jippii, neljännen kerran ristiside poikki. Tai on kuulemma vielä just ja just yhdellä säikeellä kiinni. Kolme kertaa operoitu polvi ja nyt joutuu ortopedikin jo vähän miettimään että mitä tälle voi tehdä kun on ruuvia ja muuta paskaa jo valmiiks polvi täynnä. Polvi on helvetin kipeä, muljuu, rutisee ja lonksuu. MRIn perusteella myös sääriluu on luiskahtanut eteenpäin = tuottaa vielä vähän lisää särkyä. Maanantaina on aika vastaanotolle, jos tää lekuri ois siihen mennessä saanu pohdittua että mitä tehdään vai tehdäänkö mitään. Ei kyllä hotsittais neljäs polvileikkaus kun pari vkoa sitten leikattiin yläkertaa ja tasan vuos sitten selkä. Hohhoijaa. Oisko @TJJ :llä jotain ideoita?

Oisko @TJJ :llä jotain ideoita?

Joo, tietämättä tarinaa sen kummemmin. Jo ennen toista leikkausta olisi syytä miettiä miksi siirre hajoaa..onko taustalla joku luinen ongelma...pitääkö korjauksen sijaan tai sen lisäksi tehdä jotain luille? Ja tietenkin saako polven hallintaan ilman leikkausta.

Back
Ylös Bottom