Etukyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🏋️🔥 ETUKYYKKY 🔥🏋️

Meta description: Voiman, tasapainon ja keskivartalon kontrollin kuningasliike – räjähtävää voimaa etureisille ja rautainen asento kuntoon.

Samat kokemukset täällä kuin cartmanilla. Lyhyeksi jäi voimanostokokeilu kun polvet alkoivat oireilemaan 90 asteen kyykyillä. Teen taka- ja etukyykkyä vuoronperään ja pakarat osuu nilkkojen päälle joka toistolla. Mitään polviprobleemeja ei ole tuosta tullut, varmaan niin pienet painot tällä tekniikalla :(.

Kokeilin tänään etukyykkyä pitkästä aikaa ja ensimmäistä kertaa löysin tangolle paikan, jossa se ei aiheuta kipua. Olkapäät kuitenkin väsyivät ihan totaalisesti ennenkuin pääsin rautoihin, jotka olis alkanu käydä jalkojen päälle. Myös keskikropassa tuntui jo pienilläkin painoilla ja etureidet taas eivät rasittuneet koko touhussa lainkaan. Teenköhän jotain väärin vai onko mulla vaan olkapäät ja keskikroppa liian heikkoja verrattuna etureisiin ? Teen "ristiotteella" ja liikerata melkein pohjaan saakka.

trebla sanoi:
Kokeilin tänään etukyykkyä pitkästä aikaa ja ensimmäistä kertaa löysin tangolle paikan, jossa se ei aiheuta kipua. Olkapäät kuitenkin väsyivät ihan totaalisesti ennenkuin pääsin rautoihin, jotka olis alkanu käydä jalkojen päälle. Myös keskikropassa tuntui jo pienilläkin painoilla ja etureidet taas eivät rasittuneet koko touhussa lainkaan. Teenköhän jotain väärin vai onko mulla vaan olkapäät ja keskikroppa liian heikkoja verrattuna etureisiin ? Teen "ristiotteella" ja liikerata melkein pohjaan saakka.

Itse vasta aloittelen, mutta tuo olkapäiden väsyminen ei ole enää suuri ongelma, koska löysin ne "kuopat" olkapäistä, joihin tangon asetan. Eli tanko pitää laittaa aivan kurkkuun kiinne, niin että tulee lievä tukehtumisen tunne, sitten kädet suoraan eteenpäin ja tanko "kuoppiin", sitten kädet taivutetaan ristiin kurkulle kuristusotteeseen.

Itsellä etukyykky poltteli etureisiä ja vatsalihaksia oikein kivasti.

trebla sanoi:
Kyllähän se etukyykky juurikin keskikropan lihoja kaipaa jotenka varmasti sanoit vastauksen tuossa omaan kysymykseesi. Sitä en kuitenkaan usko, etteikö se silti reisiisi ottaisi. Tuntuupahan vaan enempi pakissa.. Olkapäiden väsyminen taas on ihan varmasti normaalia varsinkin isommissa painoissa. Mullakin meinaa olla etukyykyssä vaikeuksia pitää isompia painoja varsinkin kyykystä lähdettäessä paikoillaan (tai no kyllähän ne paikoillaan pysyy, kädet vain meinaa laskea). Tilanne kyllä pikkusen helpottuu kun hetken tekee. Tottuu lihat liikkeeseen.

Aloitteassani tätä threadia olin tosissani opettelemassa liikettä. Mutta ei taida olla mun liike, ja taidanpa luovuttaa tämän kanssa. Ei vain sovi mulle.

Takakyykyssä sarjapainot on 120 kg luokkaa, ja etukyykyssä pitäisi tehdä siis ainakin 80-90 kilolla. Pelkän tangonkin kanssa kipua olkapäissä ja kaulassa. ranteet ei käänny painonnosto-otteella, kuristusotteella menee epämiellyttävimpien liikkeiden top ykköseen. Varmasti loukkaantuisin jos laittaisin tankoon niinpaljon painoa kun jalkojen voimien mukaan pitäisi nostaa..

prkl että vihaan tuota liikettä. ei voi olla luonnollista kannatella omaa painoa olkapäiden varassa ja niiailla vielä prkl prkl prkl.

Etukyykyn oikeasta asennosta vielä. Pitääkö polvet olla suoraan eteenpäin ja kyykistyminen on verrattavissa tuolille istumiseen eli samanlainen liikerata? Itsellä tuolla tyylillä pyrkii alaselkä pyöristymään ja etusäärissä tuntuu inhottava venytys. Itse teen sen siten, että jalat ovat auki eli V asennossa. Meneekö tällä tavalla liikkeen tehot harakoille?

Ihan vain pikkuvihjeitä:
- Alota pikkupainoilla, mutta ei kuitenkaan pelkällä tangolla. Jos olkapäät/ ranteet on jäykät, ei pelkkä tangon paino välttämättä riitä oikean asennon löytämiseen. Sopiva paino tavallaan pakottaa ranteet liikkumaan riittävästi.
- Tangosta ei tarvi pitää kiinni koko kourala. Esim. ite kyykkään niin, että tangossa on kiini vain keski- ja etusormi.
- TYÖNNÄ KYYNÄRPÄITÄ ETEEN! Alussa voi tuntua, että käet ei anna periksi, mutta paskapuhetta on se. Kaikilla ihmisillä (vähän karrikoien) ne kyynärpäät on tarpeeks liikkuvat. Varsinki alhaala tuon tärkeys korostuu. Vähänkään isompia romuja ei kukkaan jaksa pittää peliklä käsilä.
- Tanko lepää siis tuossa deltoideuken päälä oikeassa asennossa. Sitä ei tartte pittää käsilä tai kannatella sitä.
- Oteleveyen kasvattamisella voi vähän pelata. Ota leviämpi ote, jos tuntuu pahalta. Kohtuus kuitenki siinäki, liian levyt ote tekkee sen, että alhaala tanko tippuu.

Vittumainen liike alussa, kuningas ko sen oppii.

Ja JFG: satavarmasti alkaa ne ranteet antamaan periksi. Sano minun sanoneen. Muuta ko salile ja töihin!

burdock sanoi:
Etukyykyn oikeasta asennosta vielä. Pitääkö polvet olla suoraan eteenpäin ja kyykistyminen on verrattavissa tuolille istumiseen eli samanlainen liikerata? Itsellä tuolla tyylillä pyrkii alaselkä pyöristymään ja etusäärissä tuntuu inhottava venytys. Itse teen sen siten, että jalat ovat auki eli V asennossa. Meneekö tällä tavalla liikkeen tehot harakoille?

Ei. Justiin nuin. Harvala antaa liikkuvuus periksi pökköjaloila. Piä kuitenki huoli, että polvi on koko ajan samassa suunnassa jalan kans, muuten on lumpiot kovila.

Tangon kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, ihme kyllä *koputtaa puuta*. Tosian tuo jalkojen asento on se, joka tällä hetkellä mietityttää eniten.

EDIT- Kappas mievain kerkesikin jo vastata :D. Kiitos paljon!

Bricktop sanoi:
Kyllä menee ihan ilman painojakin samalla tavalla. Venyttelykin pitäis olla ihan hyvällä mallilla. Aika rasittava vaiva kyllä, ei oikein painojakaan voi lisätä kun tekniikka hajoilee heti ton huonon asennon takia.

Alaselkä kaarelle. Paino enemmän kantapäille, pitäs olla koko jalalla. Nyt olet luultavasti paino varpaila, jollon paino alkaa viemään sinua eteen ja korjaat sen selälä. Jos nuo ei auta, venytä olletikki pohkeita.

Ja rintaa eteen ja persettä pystyyn. Jos nuokaan ei auta, levennä aavistus jalkojen asentoa.

trebla sanoi:

Keskiruppivika. Tämä on tosi kova liike korsetille. Tee sillä painolla, jolla vormu pysyy kunnossa, älä mene suurempiin painoihin. Samalla saat uskomattoman keskiruppireenin samaan rahaan.

mievain sanoi:
Tämä on tosi kova liike korsetille. Tee sillä painolla, jolla vormu pysyy kunnossa, älä mene suurempiin painoihin. Samalla saat uskomattoman keskiruppireenin samaan rahaan.
Opetelin taas liikettä viime jalkatreenissä, 50:llä kilolla. tein 3x12 sarjoja, nuo toistomäärät ei oikeastaan tuntunut jaloissa laisinkaan, mutta keskikropassa alkoi tuntumaan, koskaan mikään muu liike ei vastaavalla tavalla ole tuntunut tuolla jossain lantion vatsan seudulla. Sinällänsä positiivista, että liike ei tuntunut vittumaiselta väärässä paikassa, eli olkapäissä ja kaulassa. käsiä pidättelin vain siinä edessä tangon päällä, en kuitenkaan ristiotteella, enkä ranteiden taivutustekniikallakaan. Todella tärkeää kyynärpäitä pitää ylhäällä. Eli hyvältä näyttää, seuraavan kerran 60 kilolla. Todella innostunut tuosta keskikroppaan kohdistuvasta rasituksesta jo noin pienillä painoilla, ilman alaselän kuormitusta:hyper:

S225T muistaakseni jossain threadissa neuvoi ettei etukyykkyä kannata tehdä liian pitkiä sarjoja, pysyy tekniikka kunnolla kasassa. Ite oon tehnyt 4-6 toiston sarjoja, lisää vaan sarjoja ja lyhyemmät palautukset niin toimii kyllä. Vielä kun sais sen yläkropan pysymään pystyssä niin uskaltais alkaa lisäillä kunnolla painoja.

mievain sanoi:
Keskiruppivika. Tämä on tosi kova liike korsetille. Tee sillä painolla, jolla vormu pysyy kunnossa, älä mene suurempiin painoihin. Samalla saat uskomattoman keskiruppireenin samaan rahaan.

Joo näin se on tehtävä. Vähään aikaan ei etukyykystä kyllä ole reisiä tarpeeksi rasittamaan eli se pitää tehdä jollain muulla liikkeellä ja toivoa, että joskus se etukyykkykin rasittaa etureiskoja niin hyvin kuin puhutaan.

trebla sanoi:
Joo näin se on tehtävä. Vähään aikaan ei etukyykystä kyllä ole reisiä tarpeeksi rasittamaan eli se pitää tehdä jollain muulla liikkeellä ja toivoa, että joskus se etukyykkykin rasittaa etureiskoja niin hyvin kuin puhutaan.
Itseasiassa ainakin mun kohdalla toi menee niin että vaikka rasitus tuntuukin enemmät korsetissa, ottavat reiskat osumaa ihan tosissaan. Enkä sillä sano, ettei tämän lisäksi jotakin muuta väsytystä/rankaisua saisi niille harjoittaa vaan pyrin vain ylistämään etukyykkyä juuri etureisien kasvattajana!

JFG sanoi:
Opetelin taas liikettä viime jalkatreenissä, 50:llä kilolla. tein 3x12 sarjoja, nuo toistomäärät ei oikeastaan tuntunut jaloissa laisinkaan, mutta keskikropassa alkoi tuntumaan, koskaan mikään muu liike ei vastaavalla tavalla ole tuntunut tuolla jossain lantion vatsan seudulla. Sinällänsä positiivista, että liike ei tuntunut vittumaiselta väärässä paikassa, eli olkapäissä ja kaulassa. käsiä pidättelin vain siinä edessä tangon päällä, en kuitenkaan ristiotteella, enkä ranteiden taivutustekniikallakaan. Todella tärkeää kyynärpäitä pitää ylhäällä. Eli hyvältä näyttää, seuraavan kerran 60 kilolla. Todella innostunut tuosta keskikroppaan kohdistuvasta rasituksesta jo noin pienillä painoilla, ilman alaselän kuormitusta:hyper:

Ja sitte jos haluaa, niin ylöstyönnöillä saa vielä pikkusen enemmän paineita keskiruppiin...

Vihjeenä vain.

Ja sen verran vielä, että ite en tekis nuin pitkää sarjaa. Jossaki 6-8 toiston kieppeilä alkaa olemaan se kipuraja, jonka yli en menis. Sitte vaikka takakyykkyä, jos haluaa pitkää sarjaa tehä.

Kokeilin sitten minäkin ensimmäistä kertaa eilen tuota etukyykkyä. Meni kyllä enemmänkin oikean tekniikan hakemiseksi mutta perkule kun tuntui hyvältä reisissä. Jahka tuon tangon saan sijoitettua siten että tuntuu hyvälle niin uusi suosikkiliike on löytynyt:rock:

Eikö kukaan tee enää etukyykkyä?Saleja kiertää mut missään kukaan ei tee etukyykkyä.Vakisalilla olen ainut joka tekee etukyykkyä.Ite pidän sitä parempana jalkaliikkeenä kuin takakyykkyä.Teen samas treenis etukyykyn lisäks myös maastavedon.Takakyykky rasittaa liikaa selkää ennen vetoa joten kyykkään edestä.Ja jalkoihin saa paremman tuntuman etukyykyl.Ymmärrän kyl tavallaa miks sitä ei tehdä.Painaa kyl solisluita mojovasti.Mut kasvavat reidet on sen arvoiset...

:thumbs:

No ei kai se nyt mikään unholaan jäänyt liike ole. Kyllä itse ainakin tiedän monia, jotka sitä tekee ja vippien treenipäiväkirjoissakin sitä joillakin näkyy olevan.
Tekniikan opettelu on aluksi useimmilla melko vaativaa ja tämän takia monet lopettavat sen tekemisen muutaman kokeilun jälkeen ja suosivat takakyykkyä, prässiä ym. Tyhmää sinänsä, koska mielestäni kunhan liikkeeseen pääsee "sisälle", on se mitä mainioin tapa treenata jalkoja. Käy myös mukavasti keskivartaloon ja itse saan siitä jopa epäkkäät kipeäksi.

Back
Ylös Bottom