Etukyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🏋️🔥 ETUKYYKKY 🔥🏋️

Meta description: Voiman, tasapainon ja keskivartalon kontrollin kuningasliike – räjähtävää voimaa etureisille ja rautainen asento kuntoon.

Meni vissiin mun kysymys ohi, mutta oma ehdotus on tämä: jalkapäivälle sumoveto (toistot 6-10) pitempien etukyykkyjen tilalle ja SJMV tai normaali maastaveto selkäpäivälle.

Pystyykö tekemään normaalia kapeaa maastavetoa?

Olen tehnyt tuota normaalia maastavetoa jonkin verran 531:n mavepäivinä. Vedän aina ne isot painot sumolla ja 5x10 olen tehnyt toisinaan normilla. Alaselkähän noissa pitkissä sarjoissa tahtoo mennä aika pumppiin (ei kuitenkaan liene epänormaalia/vaarallista?), ja se alaselän entinen vammakohta tuntuu joskus aika, no "jäykältä". Alaselän pumppihan tulee molemmilla tyyleillä vetäessä, mutta sumossa lievempänä. Mitään varsinaista kipua ei kuitenkaan ole tuntunut, kun on pitänyt tekniikan aina ensisijaisena.

Olipa syynä sitten pituus (189cm ja syliväli 199cm) tai alaselkä, niin olen todennut sumomaven olevan minulle se luontevampi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto. Johtunee kaiketi täysin siitä, että selän voi pitää enemmän pystyssä (samasta syystä teen etukyykkyä takakyykyn sijaan). Treenaan siis täysin alaselän ehdoilla, sillä tarkoitus on pystyä treenaamaan mahdollisimman pitkään.

Meni vissiin mun kysymys ohi, mutta oma ehdotus on tämä: jalkapäivälle sumoveto (toistot 6-10) pitempien etukyykkyjen tilalle ja SJMV tai normaali maastaveto selkäpäivälle.

Itsellä on tosiaan halu vetää ne isommat painot juurikin sumolla. Eli sumo olisi se selkäpvän ensimmäinen liike (tiedän että on enemmänkin jalkaliike, mutta kyllä selkäkin työskentelee). Mutta joo, eli ehdottamallasi tyylillähän etukyykyn ja sumomaven kovat 3 sarjaa periaatteessa vain vaihtaisivat paikkaa. Haluaisin myös pitää pitkät kyykkysarjat mukana.

Eli treenit näyttäisivät tältä:

Mave
-Sumomave 531 prosenttien mukaan
-Sjmv kp/tanko 5x10-12
-etukyykky 5x10

Kyykky
-etukyykky 531 prosenttien mukaan
-sumomave 5x10
-reisikoukistus 5x10

+askelkävelyä jommalle kummalle pvälle tarvittaessa.

En tiedä onko wendlerin 531 sulle kovin tuttu, mutta hoksasinpa, että eräässä ohjelman versiossahan on juurikin tällainen järjestely (ainakin 3-month challenge). Eli Maastavetoa ja kyykkyä tehdään sekä jalka- että selkäpäivinä.

Etukyykky ottaa aika vahvasti takareisiin syvälle kyykättynä, myös kokonaisvaltaisempi ja raskaampi liike kuin prässi.

Itse teenkin etukyykyt aina syvältä. Jalka-asento on hieman hartioita leveämpi ja jalkaterät osoittaa sivuille. Ja joo, onhan ne takareidet etukyykyssäkin mukana, mutta en ole kokenut niissä mitään huomattavaa arkuutta seuraavana päivänä (vrt. sumomave tai leveä prässi). Arkuus kohdistuu enimmäkseen etureisiin.

Ja tuo on totta, että onhan se kyykky raskaampi liike. Siksi teenkin niitä, koska niissä on sitä tekemisen meininkiä:). Pitkät sarjat etukyykyssä tuntuu vaan olevan semmoinen vedenjakaja ihmisten keskuudessa. Toisaalta kannattaneeko moista miettiä, kun kyykky kulkee:rock:.

Tohon, että etukyykkyä ei suositella tekemään yli 6 toiston sarjoja, niin itselle ainakin on reisi kasvanut palon paremmin yli 10 toiston sarjoilla verrattuna siihen mitä ne oli lYhyemmillä sarjoja.

Pahoittelenen kaikkea, approt satutti kaikkialle :l

tee ne kyykyt ja mavet normaalisti ekana ohjelman mukaan, jos perse / takareiska osasto mietityttää niin yks liike ylitsemuiden GHR . Epämukava ja raskas, joo mutta myös palkitseva. voi tehdä ilman ghr laitettakin hyvin. itse teen lattialla. bosu pallo polvien alle , nilkat puolapuiden alle ja tuumasta toimeen.

Itse teen samaa liikettä selänojennustelineessä. Alussa liikettä opetellessa laite normaalisti vaaterissa, ja kun takareisiin tulee ruutia lisää voi telinettä kallistaa enemmän "nokilleen" vaikka laittamalla levypainoja takimmaisen tuen alle. Tämä siis jos laitos ei ole pultattu lattiaan.

Ainakin itsellä ainoita liikkeitä joissa takareisiin saa todella hyvän tuntuman, ja kehitystäkin tapahtuu.

Itselläni on myös selkäongelmia, enkä voi tehdä ass-to-grass-kyykkyjä. Jos et pysty tekemään edes voimannostosyvyyteen, niin tietysti tilanne voi olla hieman ongelmallinen. Entä jos isket penkin perseen alle, tai teet kyykyn hackissa? Itse ainakin pystyin noin tekemään hyvin myös takakyykkyä vaikka selkä oli ihan paskana, ja kyllä jalkoihin sai todella hyvä tuntuman, vaikka puritistit varmaan kohta itkee että syväkyykky tai ei mitään.

Tee pelkkää etukyykkyä ja stiffi mavea, long, deep & hard.

Lisäämällä koneita ja muita vitkutteluja voitat monipuolisuudessa, häviät tehossa ja kehityksessä.

Tee pelkkää etukyykkyä ja stiffi mavea, long, deep & hard.

Lisäämällä koneita ja muita vitkutteluja voitat monipuolisuudessa, häviät tehossa ja kehityksessä.

Luultavasti ihan hyvä neuvo ketjun alottajalle. Mutta jos ohjelma olisi vaikka 4-jakonen, ei siinä häviä yhtään mitään vaikka "vitkuttelisikin" vähän, päinvastoin.

Mikäli hakusessa on pelkästään massa jalkoihin, niin nuo 10 toiston sarjat ei siinä mielessä ole kovin pitkiä, kannattaa ainakin vaihteluks tehdä etukyykkyä vaikka 15-25 toiston sarjoja ja pyrit tekemään mahdollisimman syvältä. Ite tykkään etukyykkyä tehdä kun siinä pääsee paljon syvempään kuin takakyykyssä (paska liikkuvuus) ja toistot pidän 15 paremmalla puolella, ottaa myös takareisiin ja perseeseen varsinkin.

Jatka noita päiviä niinkun oot tähänki asti, mutta tee glute ham raissia. Moni suositellu tässä nyt ja on suosiossa ihan syystäkin, voittaa hilavitkuttelut mennen tullen. Niin ja jos vaan kykenet etukyykkyä normitangolla tekemään, älä vaiha mihkää smittii.

Itse teen samaa liikettä selänojennustelineessä. Alussa liikettä opetellessa laite normaalisti vaaterissa, ja kun takareisiin tulee ruutia lisää voi telinettä kallistaa enemmän "nokilleen" vaikka laittamalla levypainoja takimmaisen tuen alle. Tämä siis jos laitos ei ole pultattu lattiaan.

Ainakin itsellä ainoita liikkeitä joissa takareisiin saa todella hyvän tuntuman, ja kehitystäkin tapahtuu.

Joo tuota GHR-liikettä olen itseasiassa jonkin aikaa jo funtsinut. Sitä oikeaa GHR-penkkiähän ei valitettavan monilla saleilla ole, mutta sehän ei ole este. Pitääpä nyt ensi treeneissä kokeilla improvisoida käytettävissä olevilla vehkeillä. Eli joko ylätaljassa tai siten tukee jalat johonkin muuhun rakoon (esim.lastatun levytangon alle). Tuommoista vaakatasossa olevaa selkäpenkkiä en tosin ole eläessäni nähnyt:wtf:, vaan kaikki on mallia 45 astetta.

Ja on muuten raskas liike. Kerran kokeilin siten, että kaveri piteli jaloista kiinni. Ei tullut edes sitä yhtä puhdasta toistoa:jahas:. No, kehityshän voi sitten olla vain ylöspäin:).

Jatka noita päiviä niinkun oot tähänki asti, mutta tee glute ham raissia. Moni suositellu tässä nyt ja on suosiossa ihan syystäkin, voittaa hilavitkuttelut mennen tullen. Niin ja jos vaan kykenet etukyykkyä normitangolla tekemään, älä vaiha mihkää smittii.

Tässä mietittyäni ajattelin, että otan tuon GHR:n mukaan ja pidän muut liikkeet samoina. Vaihdan kuitenkin kyykkypäivän järjestystä jo yllä mainitsemallani tavalla, eli SJMV tehdään ennen etukyykyn 5x10 sarjoja. Tai jopa ihan ekana liikkeenä.
Ja tuon GHR:n teen sitten mavepäivinä, joko reisikoukistuksien tilalla tai ennen/jälkeen (riippuen jaksamisesta).

Ja tosiaan tuossa vapaalla tangolla tehtävässä etukyykyssä ei ole mitn ongelmaa olllut, joten en sitä smithillä korvaa. Tarkoitus on siis keskittyä näihin raskaisiin perusliikkeisiin niin kauan kun vaan voi:rock:.

Ja tuossa jo useampi ehdotti tuon sumomaven korvaamista jollain. Totean nyt tähän, että itse koen tuon sumomaven (etukyykyn ohella) olevan ohjelmani kulmakiviä. Maastaveto onkin nyt kehittynyt koko ajan, ja näen että siinä on kehitystä vielä pitkälle ajalle tiedossa. Aloitin siis liikkeen tekemisen tämän uuden ohjelman myötä ja valitsin aloituspainot kevyiksi, jotta saan tekniikan kuntoon. Mut eniveis pointti oli että isot painot, raskas liike--->massaa tuloo.

Kokeilin eilen ekaa kertaa etukyykkyä, oli kyllä mahtava liike, tykkäsin.. Tekniikka vähän vielä haussa, kädet&ranteet ei anna periks kuin ottaa sillä ristiotteella ja silläkin oikea paikka vähän hakusessa ettei lepää täysin lihaksen päällä. :D Mutta toi remmeillä tehty vaikutti hyvältä. :)

Itekin innostuin tosta etukyykystä viime keväänä kun toi takakyykky ei oikein tahdo soveltua omille välityksille. Itelläkin ongelmana ollut toi "cleanrip"-ote kun on jäykät ranteen ja kyynärvarsi selvästi pitempi kuin olkavarsi. Olen tuolla "cleanrip" otteella pyrkinyt tekee, mutta oteleveys on selvästi leveämpi kuin esim. Dabayan pätkässä. Ristiotteella en saa tankoa tarpeeksi hyvään tasapainoon, että sillä voisi tehdä kovia sarjoja. Toi vetoremmiote vaikuttaa selvästi kokeilemisen arvoiselta. Painonnostokenkiä en omista, mutta tykkään pitää semmosta reilun sentin kumimattoa kantapäiden alla niin pääsee kyykkää tarpeeksi syvälle. Jalkojen asento on hieman hartioita leveämpi ja jalkaterät hieman ulospäin kännettyinä. Etukyykyn ehkä paras puoli on se, että sitä voi tehdä raskailla painoilla suhkot turvallisesti kun pääsee kätevästi hyppää painojen alta jos ei meinaa nousta. En sitten tiedä jos käyttää tota vetoremmiotetta et miten käy jos hyppää painojen alta pois ja kädet kiedottu remmeillä tankoon. :D

,:pano: mutta ote mistä videolla puhutaan on "clean grip", tarkoittaa samaa otetta kuin cleanissa eli rinnallevedossa. Todella hyvä ja kompakti opetusvideo. Rannetukia on munkin täytynyt tähän asti käyttää, pikkuhiljaa alkaa antamaan liikkuvuus periksi. Ehkä seuraavalla kerralla koitan vetoremmeillä.

Back
Ylös Bottom