Etukyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🏋️🔥 ETUKYYKKY 🔥🏋️

Meta description: Voiman, tasapainon ja keskivartalon kontrollin kuningasliike – räjähtävää voimaa etureisille ja rautainen asento kuntoon.

En itse ainakaan tykkää yli kutosen sarjoista etukyykyssä, niissä tulee ongelmaksi yläselän väsyminen. Lämmittelyt niin, että yleislämppä(fillari, keppijumppa jne)-->lajilämppä(tangolla, pikkupainolla)-->ylösmenosarjat(tarkoitus herättää hermotusta, EI vetää hapoille ennen varsinaisia työsarjoja!)-->työsarjat.

En itse ainakaan tykkää yli kutosen sarjoista etukyykyssä, niissä tulee ongelmaksi yläselän väsyminen. Lämmittelyt niin, että yleislämppä(fillari, keppijumppa jne)-->lajilämppä(tangolla, pikkupainolla)-->ylösmenosarjat(tarkoitus herättää hermotusta, EI vetää hapoille ennen varsinaisia työsarjoja!)-->työsarjat.

En myöskään itse mitään raskasta tee yli kutosena koskaan. Yleensä sarjat on 3-6 toiston välillä pääasiallisesti. Lämmittelyn alkuvaiheessa pidempi sarja ei väsytä selkää ainakaan itselläni kun painot on vielä niin kevyet.

Tekeekö kukaan muu niin, että käy noissa lämpissä tekemässä ykkösiä yli ton varsinaisen työsarjan painoilla? Esim. jos on työsarjat kyykyssä 3*5*100kg, niin vimeinen lämppä ennen sitä on vaikka 1*110 kg.

Tekeekö kukaan muu niin, että käy noissa lämpissä tekemässä ykkösiä yli ton varsinaisen työsarjan painoilla? Esim. jos on työsarjat kyykyssä 3*5*100kg, niin vimeinen lämppä ennen sitä on vaikka 1*110 kg.

Onko tuo nyt enää mikään lämppä jos saa jo tosissaan vääntää sen kympin? :) Ja vastaus: en tee.

Lämpän merkitys on joko
A: lämmittää nimensä mukaisesti, lisätä verenkiertoa lihaksissa ja voidella niveliä. Ei kuitenkaan koskaan olla niin raskas tai pitkä että alkaisi jo kuluttaa lihaksen glykogeenivarastoja.
B: herätellä hermostoa, jolloin ratkaisevassa asemassa on toistojen suoritustyyli. Toistot siis aina räjähtäviä, eikä oleellisesti siis kannata kovinkaan pitkiä sarjoja tehdä.

Tuossa tilanteessa kun mennään yli sarjapainojen lämmittelyssä niin joo onhan se tietynlainen tekniikka. Esim voimapainotteisemmassa treenissä nousta lämppäreillä/hermotussarjoilla ensin 3 toiston sarjoissa ja lopussa pelkillä ykkösillä hakemaan ns. treenimaksimia. Eli maksimia minkä siinä treenissä saat hyvällä tekniikalla ja suht räjähtävällä toistolla(lue ei grindaava toisto). Tuosta treenin maksimipainosta sitten otat 10% veke ja teet sillä sitten esim 3x3 sarjat.

Toi on hyvä käytäntö, jos vaikeuksia saada hermotus hereille.

Parempi puoli treeneissä valitteli etukyykyssä(smith), että kun tangon ottaa telineestä, lyö yläselkään kovan paineen. Onko todennäköisesti asento nostovaiheessa väärä vai voiko lihasjumi selässä vaan aiheuttaa tän? Treenannu kovasti leuanvetoa ja selkätreeni takana. Pysty kuitenkin sitten suorittamaan toistot muuten normaalisti.

Teen aina lämmittelyissä kevyen ykkösen suuremmilla painoilla kuin työrarjat on isoissa liikkeissä, eli penkki, kyykky jne. Saa mukavast hermoston hereille ja työsarja paino tuntuu "kevyeltä" kun on käsitelly suurempaa painoa ennen sitä.

tällainen lämmittely yleensä, eilen esim. kotivoimisteluna olohuoneen nurkassa:

5x20
5x60
5x80
3x100
työ:
10x120, 10x110, 10x100, liian vähän painoa tai toistoja ja takakyykky kyseessä, ainoa liike jaloille noin kuuden päivän välein. Tuo painojen vähentäminen tuntuu sopivalle, kun keskikropalle tuleva paine vähenee joka sarjalla, jalat kerää kuitenkin happoja ja saa mukavasti alaroppa töitä. Seuraavaksi vois koittaa, että tekis saman reenin alun, mutta tekis pudotusten jälkeen satkulla kymppejä niin kauan kun jaksaa.

TSamaan etukyykkyyn liittyen, miten hoitaisitte lämmittelyt ennen "työsarjoja", kun lisään lämmittelyissä vähitellen painoja tuohon maksimiin, olen jo väsynyt, ja jalat joskus vapisevat, syke ihan katossa ym. palautuminen sarjojen välillä hidasta myös. Auttaisiko tähän jokin "tehojuoma" treenin aikana?

Onko tuo enää lämmittelyä jos oot jo niin väsynyt että jalat vapisee ja syke katossa?
Mä itse lämmittelen ensin kuntopyörällä, sitten kevyesti kyykkäillen niin että nivelet on lämpöset ja notkeat. Sitten kokeilen laittaa vähän alle oletetun työsarjan painon että miltä se tuntuu, jos menee helposti niin rupean tekemään työsarjoja, jos ei, niin lämmittelen vielä.

Etukyykky on kuningasliike ja siksi ihan must treeniohjelmaan - mulla onkelmana se, että en saa kyynärpäitä taivutettua tarpeeksi eteen ylös jotta saisin tangon oikealle paikalle. Millaisilla liikkuvuustreenillä tätä ongelmaa saisi korjattua. Olen nyt tehnyt tätä liikettä siten, että kannattelen tankoa käsillä tuossa leuan alla ja se käy ranteiden päälle vähän turhan paljon - ei pysty lisäämään toistoja eikä painoja.

Ja jos ne kädet ei sitten millään taivu/ranteet kipeytyy, niin Christian Thibaudeaulla on ratkaisu ongelmaan:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eli tarkennetaan viälä.... teen liikettä pääasiassa combona; rinnalleveto, etukyykky, pystypunnerrus joten vetoremmeistä tai zercheristä ei ole apua. Lähinnä haluaisin hyviä vinkkejä liikkuvuuden parantamiseen - itsellä tuntuu että ojentajat kiristää eikä kyynärpäät taivu tarpeeksi ylös - ongelma voi olla myös hartiaseuden / rintarangan liikkuvuudessa en tierä.

Toki jos saan jotenkin tätä liikkuvuutta kuntoon, niin ihan pelkkänä kyykkynäkin tätä varmasti tekisin.

Jos jollain ollut samanlaisia ongelmia ja saanut ne ratkaistua, niin kiitollinen olisin vinkeistä...

Back
Ylös Bottom