Etukyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🏋️🔥 ETUKYYKKY 🔥🏋️

Meta description: Voiman, tasapainon ja keskivartalon kontrollin kuningasliike – räjähtävää voimaa etureisille ja rautainen asento kuntoon.

itsellä etukyykky oli aluksi hankalaa juuri käsien takia. Mutta tekemällä ja venyttelemällä se on alkanu luonnistuun hyvin. Eli lisää kyykkyä vaan.

Eli tarkennetaan viälä.... teen liikettä pääasiassa combona; rinnalleveto, etukyykky, pystypunnerrus joten vetoremmeistä tai zercheristä ei ole apua. Lähinnä haluaisin hyviä vinkkejä liikkuvuuden parantamiseen - itsellä tuntuu että ojentajat kiristää eikä kyynärpäät taivu tarpeeksi ylös - ongelma voi olla myös hartiaseuden / rintarangan liikkuvuudessa en tierä.

Toki jos saan jotenkin tätä liikkuvuutta kuntoon, niin ihan pelkkänä kyykkynäkin tätä varmasti tekisin.

Jos jollain ollut samanlaisia ongelmia ja saanut ne ratkaistua, niin kiitollinen olisin vinkeistä...

No lue se Beginnerin postaus nyt ihan ekana ja ala toteuttamaan sitä.

Kannattaa noita remmejä kokeilla, itsellä toiminut etukyykkyihin oikein hyvin, muistaa kuitenkin pitää painon käsien varassa eikä remmin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eli jos molemmat samas treenis, kumman tekisitte eka (lämmittelyn jälkeen ekat liikkeet)? Varmaanki oma tuntuma kertoo vastauksen parhaiten mut silti.

Olikohan Utti Hietala vai kuka, joka sano et kannattaa takareidet rääkätä ennen etureisiä, koska takareidet usein etureisiä jäljessä.
Silti itelle etukyykky haastavampi liike ku mave tai sjmv, niin siks kysyn mielipidettä.
Ja mavella tarkotan täs nyt mavee JA sjmv molempia. Vaihtelen niitä vuoroviikoin.

Utin pointti liikkeiden järjestykselle omissa treeneissään taisi olla se, että takareidet erilaisilla koukistuksilla antaa liikettä polville ilman, että nivelen päällä on kuormaa. Eli se toimii ikäänkuin polven lämmittelynä samalla kun työstää takareittä.

Itse tykkään kyykätä ennen mavea koska se on tekniikan suhteen "herkempää" hommaa. Jos alla on raskas mave, ei kyykyistä tule enää yhtään mitään.

Itsellä on myös samassa treenissä molemmat ja olen päätynyt tekemään etukyykyn ensin. Järkeillyt sillä tavalla, että maastavedon jälkeen on vaikea pitää paketti kasassa etukyykyssä, mutta toisinpäin en itse huomaa eroa kuin irrotus vaiheessa, jossa etureisistä on jo paras potku pois.

Kumpi tahansa voi olla ensin, toinen vaan pitää olla kevennetty ettei ryssi toista poislukien etukyykky+sjmv yhdistelmä. Kevennetynkin järjestys voi olla ensin tai jälkeen.

Kyykyt aina ennen mavea. Varsinkin etukyykky. Etukyykky vaatii niin paljon keskivartalolta pitoa, että maven jälkeen väsyneellä selällä tekniikka kärsii. Etukyykky ei taas haittaa maven tekoa juuri nimeksikään. Päinvastoin hyvä vetää kun paikat lämpimänä. Suosittelen tekemään etukyykyn ilman vyötä. Opettaa pitämään keskikropan paketissa ja vahvistaa erinomaisesti vatsaa. Raskaimmissa max sarjoissa toki vyö ok.

Eli etukyykky ennen mavea. Kiitos asiantuntevista kommenteista!
Onkohan eka keskustelu, jossa ei oo yhtäkää selkeesti eriävää mielipidettä.

no laitetaan se poikkeavakin teksti tähän.

mä teetän etukyykkyä myös vedon jälkeen aika usein ja tietyissä vaiheissa treenikausia varsinkin. keskivartalopainotus lisääntyy ja vetoon saa enempi fokusta ja terävyyttä. ehdoton juttu vedon nopeusvoimaominaisuuksien takia.

teetän toki myös toisin päin ja myös takakyykkyä ennen vetoa, mutta myös sen jälkeen. kaikki riippuu siitä, mitä treeniltä kulloinkin haetaan. nyt siis kyse selkeesti voimanhankintaan suuntaavasta treenistä.

samassa treenissä mun jengi tekee yleensä myös paljon raskasta keskikroppatreeniä ja kun siihen alkaa pääsemään sisään, palaute on ollut poikkeuksetta semmosta, että pito siellä rungossa on kehittynyt varsin tuhottomasti.

Jto:n kommentti on kyl hyvä. Funtsiin et mulla on takareidet heikommat ku etureidet, niin ehkä maven vois välillä tehä ennen etukyykkyäki mut pääsääntöisesti kyykky eka.

Back
Ylös Bottom