Esiväsytys kyykyssä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Onko hyvä idea esiväsyttää reisiään kyykkyyn reidenojennuksella. Kannattaisiko tehdä myös reidenkoukistus, tarvitaanhan kyykyssä takareisiäkin.

Monethan tuota harrastaa mutta ei itellä oikein toimisi. Jalat menis hapoille jo esiväsytyksessä ja sit saattais pettää paikat itse kyykyssä. Mulla toimii paremmin niin päin, että tekee tangolla muutaman pitkän sarjan lämmittelyksi ja sit viimeiseksi liikkeeksi reiden koukistusta- ja ojennusta pudotussarjana. Varmasti on koivet kipeänä seuraavana päivänä.

Myös minulla toimii parhaiten järjestys:

- Isot, monipuoliset liikkeet (tässä: kyykky)
- Eristävät liikkeet (tässä: reiden ojennus & koukistus)

Jos bodaus tyylisesti mennään niin tuon kannattavuus rippuu täysin eri lihasten voimasuhteista. Jos kyykyissä tuntuu esim selkä pettävän ennen jalkoja niin etukäteisväsytys voi olla ihan toimiva juttu niin kauan, että keskivartalon lihaksisto on saatu hyvään kuosiin.

Tutkimusten mukaan esiväsytys siirtää siinä myöhemmin tehtävässä pääliikkeessä rasitusta pois esiväsyteiltä lihoilta. Eli jos haluat, että kyykkääminen ottaa enemmän takareisiin ja ahteriin, niin tee reidenojennuksia kovaa ennen kyykkäämistä.

Tuo tutkimustulos raportoitiin taannoin MD:ssä.

Muutenkin esiväsytys sopii paremmin todella isoille, vahvoille ja kokeneille reenareille, esim. kilpapotareille, joilla on sopiva voisilmä aamupuurossakin. Tämä siksi, että heidän tukilihaksensa, nivelensä ja nivelsiteensä eivät ehkä kestä esim. penkissä tai kyykyssä sellaisia määriä rautaa, mitä lihaksensa pystyisivät liikuttamaan useammankin toiston. Tällöin on fiksua esiväsyttää vaikkapa kaikki reiden lihakset ojennuksilla ja koukistuksilla ennen kyykkyä ja/tai prässiä. Isossa pääliikkeessä voi sitten käytellä pienempiä kiloja, jolloin turvallisuus lisii, loukkaantumisriski pienenee, mutta saa silti kovan reenin aikaiseksi.

Tutkimusten mukaan esiväsytys siirtää siinä myöhemmin tehtävässä pääliikkeessä rasitusta pois esiväsyteiltä lihoilta. Eli jos haluat, että kyykkääminen ottaa enemmän takareisiin ja ahteriin, niin tee reidenojennuksia kovaa ennen kyykkäämistä.
Eikös tämä sitten tapahdu kuitenkin tekniikan muuttumisen kustannuksella? Eli jos haluaa pitää yllä samaa kyykkytekniikkaa (mikä olisi mielestäni suotavaa) niin etukäteisväsytystä ei tuon varjolla kannattaisi suorittaa.

Tässäkin aina kannattaa muistaa etukäteisväsytyksen ja lämmittelyn ero. Ei ole ensimmäinen kerta kun joku tulee sanomaan, että käyttää etukäteisväsytystä ja onkin heilutellut jalkojaan musiikin tahtiin :D

Itse teen aina kyykkyä ennen pari tiukkaa sarjaa ojennuksia ja itse ainakin tunnen saavani paremman tuntuman tällä tavalla!

On tullut kokeiltua. Talvella tuli vaihdeltua aika paljonkin noita. Jos kierrossa pyrittiin tehdä kovaa ojentajatreeniä esim. kapeata penkkiä niin ojentajia säästttiin aikaisemmassa rintareenissä alkuviikolla tekemällä Vipunostot maaten käsipainoilla supersarjana vaikka penkin kanssa. Näin penkistä tippui romuja pois jaojentajat eivät joutuneet niin kovan taakan alle. Toimii erittäin hyvin esim. selälle ja jaloillekin vaihteluna. Mulle noi on silti aika satunnaisia juttuja ja keskityn pääsääntöisesti suuriromuisten pääliikkeiden tekemiseen ensimmäisenä treenissä. Ja kuten joku jo mainitsikin niin se on erikoistekniikka ja rasittaa sitä päälihasta aika voimakkaastikin ja saattaa pidentää rinnan palautumisaikaa vaikka säästääkin ojentajia. :( :rolleyes:

Jos motoriikkasi sen kestää, ehkä se voi toimia. Jos kyykky tuntuu pienelläkin treenipainolla heiluvalta ja "lonksuvalta", ei ehkä ole sinun juttusi. Kiteyttäisin asian näin: kyykyn tekniikka ei saa kärsiä väsytyksestä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mielestäni esiväsytys reisille esim. reiden ojennuksin ja koukistuksin ennen kyykkyä on ihan perusteltua, mikäli kyykätessä voima loppuu keskivartalosta reilusti ennen jalkaosastoa. Tällöinhän turvallisuus juuri kasvaa, kun ei tarvi käyttää enää kyykätessä liian isoja rautoja keskivartalon voimatasoon nähden, vaan esiväsytetyt jalat saavat tarpeeksi "osumaa" kyykystä jo pienemmillä raudoilla, jolloin keskivartalon voima riittää pitämään ns. pakettia kasassa kyykky sarjojen ajan.

Mielestäni esiväsytys reisille esim. reiden ojennuksin ja koukistuksin ennen kyykkyä on ihan perusteltua, mikäli kyykätessä voima loppuu keskivartalosta reilusti ennen jalkaosastoa. Tällöinhän turvallisuus juuri kasvaa, kun ei tarvi käyttää enää kyykätessä liian isoja rautoja keskivartalon voimatasoon nähden, vaan esiväsytetyt jalat saavat tarpeeksi "osumaa" kyykystä jo pienemmillä raudoilla, jolloin keskivartalon voima riittää pitämään ns. pakettia kasassa kyykky sarjojen ajan.

IMO jos keskivartalosta loppuu voima ennen jalkoja on treenattu päin p**settä. Ratkaisu: lisää treeniä keskivartalolle ja reidenojennukset pois.

Paitsi jos voimaloppuu keskivartalosta jonku vamman takia. Esim useita nikamia murtunut jne.

Hullupaviaani: -Olen toki itsekkin sitä mieltä että keskivartalosta sen voiman pitäisi viimeksi loppua, riippumatta liikkeestä. Mutta se että jalat ovat vahvemmat kuin keskivartalo, ei pitäisi olla este kyykkäämiselle, esim. podailussa.
Oikeat rakenteelliset viat ovat jo oma maailmansa, jolloin koko treeni on syytä suunnitella näiden ongelmien ehdoilla.

Mä olen tehnyt tota. Reisi ojennus ja koukistus eka ja sit kyykkäämään. Hyvin toimii,en tiedä miksi mutta saan paremman tuntuman jne koko liikkeeseen + voin mennä suoraan isompiin rautoihin.
Joskus tehnyt myös pari semi kovaa prässisarjaa ennen kyykkyä ja sekin toimi hyvin. Joku joskus selitti sitä hermotuksella tai jotain...
Olen myös kokeillut tehdä reisi ojennuksen,koukistuksen JA suorin jaloin maastavedon ennen kyykkyä ja ...tat ta daa! Sekin oli ihan ok. Tosin viimeksi mainitussa oli kyykyssä jo väsymystä havaittavissa.

A) olen jotenkin 'hitaasti lämpiävä'
B) Olen aina ollut huono ns. piikkaamaan -> ykköset paljon huonompia kuin sarjat antaisi olettaa
C) Jalat lihaskunnossa ja kestavyydessä aika reilusti muuta kroppaa edellä.
D) Puurossa voisilmän lisäksi sokeria ja maitoa. Joskus jopa marjoja,rahkaa tai mehukeittoa!

Jos toimii sulla niin tee niin.

Vielä. Jos joskus teen painonnosto liikkeitä niin teen ne aina ekaksi ja sitten kyykyn tai Maven päälle.riippuen päivästä. Lhinnä niin että jos rinnallevedon vika sarja tulee 100kglla niin jatkan sit Mavea suoraan siitä tai seuraavasta painosta

Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom