Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
en tajuu, puhut ilmeisesti suoraan modifiedille sen omalla kielellä. Pistäkään nyt herranjumala kaveri ignore-listille. Sillai munkin hermot on säästyny.Kolme hevosta, koska aitaa on nakki. Televisio punainen seinä olemme kaikki, miksi hanhi pulputus Jari Tervo, soromnoo. Toivottavasti pullonkaula varvaskoru eilen tai Vatikaani, seitsämän neljättä pulp pulp auto ja mango.
Täällä yritetään naamioida vänkääminen fiksuksi keskusteluksi. Kuitenkaan kukaan täällä ei ole mielipiteitään muuttamassa ja toivottavasti ei myöskään muiden mielipiteisiin vaikuttamassa. Loppupeleissä tämä ei ole muuta kuin juupas-eipäs väittelyä niin miksei se sitten olisi rehellisesti sitä.
en tajuu, puhut ilmeisesti suoraan modifiedille sen omalla kielellä. Pistäkään nyt herranjumala kaveri ignore-listille. Sillai munkin hermot on säästyny.
En kyllä ymmärrä miksi ihminen viitsii edes osallistua nettikeskusteluun, tai ylipäätään mihinkään keskusteluun, jos jo lähtökohtaisesti on sillä kannalla, että kukaan ei tule muuttamaan mielipidettään mistään asiasta keskustelun seurauksena.
Minun ystävällisyyteni katkeaa siinä vaiheessa kun aletaan suunnilleen painostamaan täällä porukkaa, että "olet väärässä, tunnusta se." Eikä kenenkään pitäisi tarvita sietää sellaista. Voi hieman ottaa muitakin huomioon. Ihan sama näkyy tuolla politiikkakeskusteluissa.Ei se ole pakko olla noin mustavalkoista.
Esimerkiksi ainakin omasta puolestani voin sanoa että Heikki M:n kanssa käymäni keskustelut ovat olleet minulle hyvinkin mielenkiintoisia ja opettavaisia. Heikillä on paljon sellaista tietoa mitä minulla ei ole ja siksi asioista vääntäminen on myös hyvä tapa oppia uutta. Tottakai netissä on helppo mennä asiattomuuksiin ja typistää keskustelu pelkkiin yhden lauseen heittoihin mutta miksei ottaisi siitä kaikkea irti? Pieni provosointi ja asioiden kärjistäminen vielä värittää keskustelua
Samaan esimerkkiin liittyen; minusta ei todennäköisesti pakkiksella käytyjen keskustelujen perusteella tule uskovaista ja epäilen että Heikkikään tuskin uskossaan horjuu (eihän? ;) ) mutta toivon mukaan hän saa minun jutuistani jotain uutta ajateltavaa. Ainakin minä olen oppinut Heikiltä paljon uskontotieteestä ja viimeisimpänä islamista.
Riittää minun osaltani. Toivon mukaan SINÄ voisit hieman avartaa tuota näkemystäsi näistä nettikeskusteluista, etkä aina vänkäisi vastaan joka saatanan asiasta.
En kyllä ymmärrä miksi ihminen viitsii edes osallistua nettikeskusteluun, tai ylipäätään mihinkään keskusteluun, jos jo lähtökohtaisesti on sillä kannalla, että kukaan ei tule muuttamaan mielipidettään mistään asiasta keskustelun seurauksena.
Mutta mitä järkeä siinä on? Henkilö A jakaa näkemyksensä, muut osoittavat sen täysin kestämättömäksi, ja henkilö A toteaa: "no tää nyt on mun näkemys". Mitä hyötyä tästä on kenellekään?No jakaminen on eri asia kuin vaikuttaminen.
Miksi pitäisi osoittaa muiden mielipiteet vääräksi?Mutta mitä järkeä siinä on? Henkilö A jakaa näkemyksensä, muut osoittavat sen täysin kestämättömäksi, ja henkilö A toteaa: "no tää nyt on mun näkemys". Mitä hyötyä tästä on kenellekään?
No minun nähdäkseni se on tällaisen keskustelun tarkoitus, että voidaan yhdessä etsiä sitä järkevintä näkökulmaa asioihin. Ei sellainen ole mitään keskustelua, missä jokainen vaan vuorollaan kertoo oman mielipiteensä sitä mitenkään perustelematta tai muiden mielipiteisiin puuttumatta.Miksi pitäisi osoittaa muiden mielipiteet vääräksi?
Oppii siitä sen, että A on eri mieltä kuin B, mutta se ei ole mikään ongelma. Täällä kun tuntuu välillä porukalle olevan ongelma se jos joku on eri mieltä.
Tuo on väittelyä eikä keskustelua. Väittelyssä halutaan olla itse oikeassa ja keskustelussa kaikki saa olla oikeassa.No minun nähdäkseni se on tällaisen keskustelun tarkoitus, että voidaan yhdessä etsiä sitä järkevintä näkökulmaa asioihin. Ei sellainen ole mitään keskustelua, missä jokainen vaan vuorollaan kertoo oman mielipiteensä sitä mitenkään perustelematta tai muiden mielipiteisiin puuttumatta.
Eli keskustelulla ei pyritä yhtään mihinkään, eikä siitä ole kenellekään mitään hyötyä. Okei, no mä sitten väittelen mieluummin.Tuo on väittelyä eikä keskustelua. Väittelyssä halutaan olla itse oikeassa ja keskustelussa kaikki saa olla oikeassa.
Samaan esimerkkiin liittyen; minusta ei todennäköisesti pakkiksella käytyjen keskustelujen perusteella tule uskovaista ja epäilen että Heikkikään tuskin uskossaan horjuu (eihän? ;) ) mutta toivon mukaan hän saa minun jutuistani jotain uutta ajateltavaa. Ainakin minä olen oppinut Heikiltä paljon uskontotieteestä ja viimeisimpänä islamista.
Eli keskustelulla ei pyritä yhtään mihinkään, eikä siitä ole kenellekään mitään hyötyä. Okei, no mä sitten väittelen mieluummin.
Mitä nyt muistan lukeneeni Even postauksia, niin ne on enemmänkin sellaisissa topiceissa, joissa puhutaan esim ihmisten mieltymyksistä. Se on vähän eri asia, kuin jos puhutaan siitä, mitä on olemassa ja mitä ei tai miten maailma toimii. Ja kyllä hänkin muistaakseni mielipiteitään esittää, sekä niitä myös perustelee.
Jos puhutaan vaikka siitä, että onko ruusut vai tulppaanit kivemman näkösiä kukkia, niin sillon ei tarvita juurikaan perusteluja, koska tuolla mielipiteellä ei ole väliä. Jos taas puhutaan vaikka siitä, pitäisikö ihminen tappaa jos se tekee töitä sunnuntaina, niin silloin tarvitaan perusteluja, koska tuolla asialla on merkitystä muiden kannalta. Huomaatko mitään eroa tässä?Onhan uskokin myös mieltymysasia. Joku diggaa toinen ei diggaa.
Miksi ihmeessä vaaditaan perusteluja jos joku on erimieltä? Ihan kuin olisi kyse siitä, että "kerro miksi olet oikeassa ja muut ovat väärässä." Eihän se noin mene. Henkilöllä A on omat mielipiteensä ja Henkilöllä B on omat mielipiteensä. Molemmat saavat olla omasta mielestään oikeassa eikä siitä tarvitse synnyttää mitään draamaa.
Jos puhutaan vaikka siitä, että onko ruusut vai tulppaanit kivemman näkösiä kukkia, niin sillon ei tarvita juurikaan perusteluja, koska tuolla mielipiteellä ei ole väliä. Jos taas puhutaan vaikka siitä, pitäisikö ihminen tappaa jos se tekee töitä sunnuntaina, niin silloin tarvitaan perusteluja, koska tuolla asialla on merkitystä muiden kannalta. Huomaatko mitään ero tässä?
Suomi on siitä huono kieli ettei se osaa erottaa eri merkityksiä sanalle uskonto. Et siis puhu samanlaisesta uskosta vaikka käytät samaa sanaa. Vertaa esimerkiksi engl. faith ja belief. Toinen on puhtaasti uskonnollinen usko, toinen ei. Tämä erottaa uskomuksen siihen, että kivi putoaa kun pudotan sen kädestäni ja uskoni siihen, että taivaalla on lentävä spagettihirviö. Kyseessä ei siis ole lainkaan sama asia.
Jos mennään takaisin faktan ja fiktion rajamaille niin ei ole hirveästi faktoja elämässä. Onko faktaa vain se mitä voi aistia? Tunteet eivät siis ole faktaa.
modified sanoi:Miksi ihmeessä vaaditaan perusteluja jos joku on erimieltä?
Jokainen tyylillään. Ei kai tässä tarvitse alkaa kättä vääntämään. Alkuperäinen pointtini oli, että jokainen osaa varmaan kertoa mielipiteensä ilmankin, että aletaan tivaamaan esimerkiksi perusteluja. Jos ei ole perusteluja niin sitten niitä ei varmaankaan halua kertoa ja siihen on varmaan jokaisella oikeus.