Varmaan niillä on joku systeemi, jolla skipataan nuo "ikävät kohdat" Isosta Kirjasta. Mites muuten itse suhtaudut näihin kohtiin, jotka myös yksiselitteisesti sanotaan?
No niin, tähän nyt tuhrautuu hetki aikaa, mutta menköön...
Nää vastaukset on nyt sellasia, miten itse ne Raamatusta olen ymmärtänyt.
Efes. (Paavali) 1:4-5, 11 Jumala on ennalta määrännyt meidät taivaaseen tai helvettiin. Mitkään ajatuksemme, sanamme tai tekomme eivät vaikuta tähän.
Mun Raamatussa tuossa kohdassa ei sanota noin, ei uudessa eikä vanhassa käännöksessä. Päinvastoin se menee näin:
4. Jo ennen maailman luomista hän on valinnut meidät Kristuksessa olemaan edessään pyhiä ja nuhteettomia Kristuksesta osallisina. 5 Rakkaudessaan hän näki hyväksi jo edeltä määrätä meidät yhteyteensä, omiksi lapsikseen, Jeesuksen Kristuksen tähden.11 Jumala on myös antanut Kristuksessa meille perintöosan, niin kuin hän oli suunnitellut ja ennalta määrännyt -- hän, joka saattaa kaiken tapahtumaan tahtonsa ja päätöksensä mukaisesti.
Tässä on taas irrotettu lause suuremmassta kokonaisuudesta, jo alkaa lukea tuota efesolaiskirjettä alusta saakka, ymmärtää mistä ja kelle tässä kirjoitetaan.
Tuo efesolaiskirjehän alkaa näin:
1 Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, tervehtii Efesoksessa asuvia, Kristukseen Jeesukseen uskovia pyhiä.
Eli Paavalihan kirjoittaa tuossa JO uskossaoleville seurakuntalaisille.
Jumala saattaa kaiken tapahtumaan tahtonsa mukaisesti tässä maailmassa, mutta ihmisille Hän on antanut vapaan tahdon, se on jokaisesta meistä itsestä kiinni uskomme vai emme.
En osaa paremmin sitä sanoiksi pukea, toivottavasti edes vähän ymmärrät mitä tarkoitan.
Efes. (Paavali) 5:22-24 Vaimojen on antauduttava miehilleen kaikessa kuin nämä olisivat jumalia.
Tämä lause on taas vääristelty. Tuossa kohdassa ei todellakaan sanota eikä tarkoiteta noin.
Lainaan nyt koko lukua Raamatusta, niin teksti alkaa saada ihan eri sävyjä:
Vaimot ja aviomiehet
21 Alistukaa toistenne tahtoon, Kristusta totellen. 22 Vaimot, suostukaa miehenne tahtoon niin kuin Herran tahtoon, 23 sillä mies on vaimonsa pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää; onhan hän seurakunnan, oman ruumiinsa, pelastaja. 24 Niin kuin seurakunta alistuu Kristuksen tahtoon, niin myös vaimon tulee kaikessa alistua miehensä tahtoon.
25 Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta 26 pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla 27 voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai virhettä. 28 Samoin aviomiehenkin velvollisuus on rakastaa vaimoaan niin kuin omaa ruumistaan. Joka rakastaa vaimoaan, rakastaa itseään. 29 Eihän kukaan vihaa omaa ruumistaan, vaan jokainen ravitsee ja vaalii sitä. Juuri niin hoitaa Kristuskin seurakuntaansa, 30 omaa ruumistaan, jonka jäseniä me olemme. 31 "Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi." 32 Tämä on suuri salaisuus; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa. 33 Mutta se koskee myös kaikkia teitä: jokaisen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin itseään, ja vaimon tulee kunnioittaa miestään.
Eli tuossa on ohjeita aviopuolisoille, pointtina siis molemminpuolinen kunnioitus. Sekä miehellä että naisella on vastuunsa ja velvollisuutensa. Entisaikaan tuo näkyi tietenkin enemmänkin käytännössä, kun nainen hoisi kotia ja lapsia ja mies hanki leivän pöytään ja piti talon sekä tilukset kunnossa, oli "isäntä" talossa.
5. Moos. 22:23-24 Jos raiskauksen uhri ei ole huutanut tarpeeksi kovaa, kivitä hänet kuoliaaksi.
Nämä on niitä vanhan liiton säädöksiä, mutta tarkennetaan taas että Raamatussa ei noin kirjoiteta eikä asiaa anneta ymmärtää. Tuossa sun kirjoituksessa on että huutaa tarpeeksi kovaa, Raamatussa sanotaan että huutaa ollenkaan apua. Siinä on mun mielestä vissi ero.
23 "Jos mies makaa toiselle miehelle kihlatun koskemattoman tytön ja tämä tapahtuu kaupungissa, 24 molemmat on vietävä kaupungin portille ja kivitettävä kuoliaaksi, tyttö siksi, että hän ei huutanut apua, ja mies siksi, että hän häpäisi toiselle vaimoksi luvatun tytön. Hävittäkää paha keskuudestanne.
Eli ymmärrän että tuossa tarkoitetaan sitä että tyttö vapaasta tahdostaan halusi naida miehen kanssa. Luulisin että jos kihloissa olevaa tyttöä tultaisiin (sen aikaisessa) kaupungissa (pieni, tiivis yhteisö) raiskaamaan, niin ei paljon meteliä tarvitsisi pitää kun se herättäisi huomion.
Efes. (Paavali) 6:5 Orjien on toteltava herrojaan ”kuin Kristusta”.
Taas, kokonaisuus.
5 Orjat, totelkaa maallisia isäntiänne. Pelätkää ja kunnioittakaa heitä ja palvelkaa heitä vilpittömin sydämin, niin kuin Kristusta. 6 Älkää olko silmänpalvelijoita ja mielistelijöitä, vaan noudattakaa Kristuksen palvelijoina Jumalan tahtoa koko sydämestänne. 7 Tehkää työnne auliisti, niin kuin palvelisitte Herraa ettekä ihmisiä. 8 Muistakaa, että jokainen, joka tekee hyvää, saa siitä palkan Herralta, olipa hän orja tai vapaa. 9 Ja te isännät, kohdelkaa samoin orjianne älkääkä uhkailko heitä. Tiedättehän, että teillä ja heillä on taivaassa sama isäntä, joka ei tee eroa ihmisten välillä.
Mielestäni varsin hyvät ohjeet sekä palkolliselle kuin hänen herralleen.
2. Moos. 21:15, 21:20-21 Jos mies lyö orjaansa, hänellä on siihen täysi oikeus (vaikka orja kuolisi lyönnistä, kunhan ensin kituu yli 2 päivää).
20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen. 21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.
Rankalta kuulostaa nykypäivänä, tosin tuon ajan kulttuurissa homma vaan tais mennä tohon tyyliin kaikkialla. En ala siitä sen enempää kommentoimaan, koska en tunne tuon ajan historiaa ym.
Viittaisin kuitenkin siihen, että tuo oli vanhan liiton lakeja ja säädöksiä jotka annettiin tarkennukseksi ja 10 käskyn lisäksi.
Nuo säädöksethän jatkuu mm. näin: 23 Mutta jos muuta vahinkoa tapahtuu, annettakoon henki hengestä, 24 silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta, 25 palovamma palovammasta, haava haavasta, ruhje ruhjeesta.
Mutta mitä taas uuden liiton aikana opetetiin:
38 "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' 39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. 40 Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. 41
Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan* matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. 42 Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta.
43 "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, 45 jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.
3. Moos. 20:9-12 Homot ja avionrikkojat on tapettava.
10 Jos mies tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, molemmat avionrikkojat, sekä mies että nainen, on surmattava.
11 "Jos mies häpäisee oman isänsä makaamalla hänen vaimonsa kanssa, molemmat syylliset on surmattava; he ovat itse ansainneet kuolemansa. 12 Jos mies makaa miniänsä kanssa, heidät on molemmat surmattava. He ovat tehneet luonnottoman teon ja ovat itse ansainneet kuolemansa. 13 Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa. 14 Jos joku ottaa vaimokseen naisen ja hänen äitinsä tai naisen ja hänen tyttärensä, se on törkeä teko, jonka vuoksi sekä mies että molemmat naiset on poltettava. Sen kaltaista törkeyttä ei saa sallia teidän keskuudessanne. 15 Jos mies sekaantuu eläimeen, hänet on surmattava, ja myös eläin on surmattava. 16 Jos nainen parittelee eläimen kanssa, surmattakoon sekä nainen että eläin. Molemmat on surmattava, sillä kumpikin on ansainnut kuolemansa.
17 "Jos mies ottaa vaimokseen sisarensa tai sisarpuolensa ja he näkevät toistensa alastomuuden, se on häpeällinen teko. Heidät on julkisesti poistettava kansansa keskuudesta. Mies on yhtynyt sisareensa ja sen tähden ansainnut rangaistuksensa.
Ei tästäkään sen enempää sanottavaa, vanhan liiton aikaa. Uuden liiton aikana ei ketään enää surmattu, vaan käytössä oli muunlaiset rangaistukset, vankeus, kuritus, korvaukset, häpeärangaistukset. Noi edellämainitut asiat kertoo mulle kuitenkin siitä, millaisella vakavuudella Jumala suhtautuu noihin tekoihin. Ja kyllähän se tässä länsimaisessa kulttuurissakin on edelleen paheksuttavaa, jos lähisukulaisten kanssa aletaan hässimään. Olisi varmaan moni valmis surmaamaan nykyäänkin erään Fritzlin...
Jep, tässä nyt aluksi kommenttini kun niitä kerran halusit. Aika loppui nyt kesken, enempää ei tähän nyt ehtinyt sepustaa.