Eroa kirkosta helposti!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
En missään nimessä pidä hyvänä asiana kaikkea kirkon toimintaa, mutta en myöskään teilaa kaikkea kirkon tekemää työtä vain sen takia, että sen tekee valtionkirkko.

Kuin omasta kynästäni...

Esim proilerin tekstit saavat kyllä aikaan pientä huvittuneisuutta ja toisaalta mielipahaa sen takia, ettei ko kaveri tunnu ymmärtävän sitä, että aika monet saavat oikeasti apua ja lohtua kirkon toiminnasta. Ei tätä asiaa voi oikeasti tarkastella mustavalkoisena.

Itse mietiskelin myös tätä kun luin aikaisempia viestejä. Täällä on moni "teknokraatti" esimerkiksi käynyt selittämässä että "tiede on kumonnut monta asiaa uskonnossa". Näin toki on, mutta edes pitkälle teknistynyt ihmiskunta ei ole pystynyt kaikkea selittämään ja tässä on se uskonnon paikka ihmismielessä.

Ihmismieli ja elämä on täynnä tuntemattomia asioita. Itsekin olen teknisellä alalla tekemisissä mm. elektroniikan kanssa ja tiedän että koneet ovat loogisia ja toimivat niin kuin ne ovat suunniteltu. Ihminen taas on paljon hienovaraisempi koneistoja viimeistään hädän hetkellä tai kuoleman porteilla kääntyy itseensä.
Silloin voi uskonto lohduttaa, antaa voimia ja uskoa jaksamiseen. Ei se pastorikaan paasaa koko aika, vaan on myös koulutettu ihminen puhumaan esim. kuoleman kohtaamisesta. Tämä nyt on aika raju esimerkki, mutta jokainen ihminen kohtaa itsensä ja muut eri tavoilla.

fake edit: ai niin. Jos meilläkin laitteeseen tulee vika jota ei pysty selittämään tai korjaantuu itsestään, niin puhutaan "haamusta". Joten on se hengellisyys mukana myös teknisellä alalla ;-)

Originally Posted by Ultimecia View Post
Edelleen kaikille tämä ei ole rahasta kiinni. Onko vaikea uskoa, että yksityishenkilön mielestä mikä tahansa monoteistinen voi olla syöpään verrattavissa oleva paha, jota haluaa vältellä viimeiseen asti? Se, että tämän sanoo ääneen ei tarkoita, että muiden pitäisi olla samaa mieltä, mutta mielestäni on vähintäänkin kohteliasta tunnustaa toisen mielipide sellaiseksi eikä alkaa tulkita sinne mukaan näitä omia "raha/et tiedä mistä puhut/kukas vanhukset sitten hoitaa" -juttuja
Jos olisit edes hieman käyttänyt ajatusta kun luit tekstini niin olisit ymmärtänyt pointtini, liian moni muutenkin näillä keskustelupalstoilla lukee tekstit juuri niinkuin itse haluaa.
En yleistänyt, vaikka sitä varmaan niin hartaasti vastauksestasi päätellen toivoit. Puhuin juuri niistä jotka eroavat rahan takia, jos eroaa juuri sen takia että pitää monoteistista syöpänä niin sitten se on ihan oikein eikä siinä ole mitään "pahaa".

Hmm, itse asettaisin mielipiteeni johonkin tuonne keskivaiheille. En missään nimessä pidä hyvänä asiana kaikkea kirkon toimintaa, mutta en myöskään teilaa kaikkea kirkon tekemää työtä vain sen takia, että sen tekee valtionkirkko.

Esim proilerin tekstit saavat kyllä aikaan pientä huvittuneisuutta ja toisaalta mielipahaa sen takia, ettei ko kaveri tunnu ymmärtävän sitä, että aika monet saavat oikeasti apua ja lohtua kirkon toiminnasta. Ei tätä asiaa voi oikeasti tarkastella mustavalkoisena.

Yhtä lailla pidän huonona asiaa uskovaisten kykyä olla ymmärtämättä kritiikkiä heitä kohtaan kuin pakkiksen ateistisoturien kykyä nähdä uskovaiset lampaina ja kirkon ja sen toiminnan jotenkin hirvittävän pahana johon kukaan järkevä ei sotkeennu.
Amen

Oletusarvo kuulostaisi olevan tässä se, että empatiakyvytön jumalankieltäjä haluaa tuhota kaiken elämän paitsi silloin, kun on mahdollisuus näyttää hienolta valokuvassa ja tiputtaa kolikko tsunamiuhrien keräyspataan.
Päin vittua oletettu. Minä en epäile ihmisten pyytetöntä halua auttaa, mutta epäilen ihmisten kykyä ohjata apunsa muualle, kuin juuri heidän henkilökohtaisiin tunteisiin vetoaviin kohteisiin. Monet ryhmät jäävät tuon avun ulkopuolelle, koska eivät vetoa tunteisiin, herättävät jopa negatiivisia tunteita tai yksinkertaisesti kukaan ei vaan ole edes kuullut heistä.

Toisaalta rappiosta nousemisen tukeminen hoituu mielestäni väärällä tavalla, juosten kustusti, mutta se ei varmaankaan tähän ketjuun kuulu.
Kyllä sen voi tähän liittää. Tässä viitattiin rappioalkoholistien auttamiseen. Kirkkohan tekee paljon työtä myös estääkseen pulloon tarttumisen. Tuo työ käsittää niin elämän oppeja kuin kriisiapuja tilanteissa, joissa siihen pulloon tartutaan. Ihmistä ei jätetä vaikka kaikesta huolimatta pulloon tarttuukin.

Lähtökohtaisesti ymmärrän kyllä, että moni kokee osallistuvansa johonkin tärkeään joko henkisesti tai maallisesti kuulumalla seurakuntaan, mutta mielestäni tässä keskustelussa sekoittuu oudolla tavalla vallitseva käytäntö ja ideaali. Ei ole järkevää tehdä jotain siksi, että "niin on jo tehty kauan" tai että "en keksi parempaakaan"; ts. vallitsevien olosuhteiden hyväksyminen varmaankin parhaaksi mahdolliseksi ei ole minulle luontevaa.
Kyseenalaistaminen on ihan normaalia. Se, että tekee ratkaisuja kesken ajatusprosessin ei ole kypsää, mutta onneksi ei tässä tapauksessa aiheuta mitään peruuttamatonta. Toivottavasti et muussa elämässäsi kuvainnollisesti hyppää toistuvasti kaivoon vain siksi, että muilla ei ole tapana hypätä. Voi mennä nilkat pidemmän päälle.

Mitä miesten veturileikkeihin tulee, niin kirkon hyväksyntä tulee perästä. Hitaasti, eikä varmasti kivuttomasti, mutta muutos tulee. Se on varma. Muutos tapahtunee samoihin aikoihin, kun pedofiilit ovat muussa yhteiskunnassa suosittuja tv-kokkeja. :D Siinä vaiheessa moni vaihtaa kirkkoa, mutta niin sen minun mielestä pitääkin mennä.

Jos olisit edes hieman käyttänyt ajatusta kun luit tekstini niin olisit ymmärtänyt pointtini, liian moni muutenkin näillä keskustelupalstoilla lukee tekstit juuri niinkuin itse haluaa.
En yleistänyt, vaikka sitä varmaan niin hartaasti vastauksestasi päätellen toivoit. Puhuin juuri niistä jotka eroavat rahan takia, jos eroaa juuri sen takia että pitää monoteistista syöpänä niin sitten se on ihan oikein eikä siinä ole mitään "pahaa".

Toki ymmärsin. Myös omasta mielestäni pelkän rahan takia eroaminen on melko pöljää, jos muuten kokee kuuluvansa johonkin yhteisöön. Kunhan huomautin.

Joskus kyllä tuntuu, että moni ottaa ruon raha-asian esille "oikeutuksena" eroamiseen, kun ei osaa sitä muuten esimerkiksi sukulaisille selittää. Toki suurin osa varmaankin haluaa vain säästää ne rahat, mutta yllättävän moni kokee ympäristön painetta siihen seurakuntaan kuulumiselle. Rakastan kyllä mummoani, mutta minulle on ihan sama tuleeko sille paha mieli mun vakaumukseni takia.

Päin vittua oletettu. Minä en epäile ihmisten pyytetöntä halua auttaa, mutta epäilen ihmisten kykyä ohjata apunsa muualle, kuin juuri heidän henkilökohtaisiin tunteisiin vetoaviin kohteisiin. Monet ryhmät jäävät tuon avun ulkopuolelle, koska eivät vetoa tunteisiin, herättävät jopa negatiivisia tunteita tai yksinkertaisesti kukaan ei vaan ole edes kuullut heistä.

Tässä ei ole niinkään kyse siitä, etteikö Pentti Perustallaaja antaisi johonkin ei-tunteitaherättävään kohteeseen rahaa kuin siitä, että "kukaan" ei näitä järjestä.

Kyllä sen voi tähän liittää. Tässä viitattiin rappioalkoholistien auttamiseen. Kirkkohan tekee paljon työtä myös estääkseen pulloon tarttumisen. Tuo työ käsittää niin elämän oppeja kuin kriisiapuja tilanteissa, joissa siihen pulloon tartutaan. Ihmistä ei jätetä vaikka kaikesta huolimatta pulloon tarttuukin.

Olen kyllä tietoinen siitä, että tässä liikutaan ideaalitasolla, mutta minusta on väärin että tämä apu tulee uskonnollisen varjon alla. Yleisesti ottaen apu tuntuu olevan joko hyysäämistä tai heitteillejättöä.

Kyseenalaistaminen on ihan normaalia. Se, että tekee ratkaisuja kesken ajatusprosessin ei ole kypsää, mutta onneksi ei tässä tapauksessa aiheuta mitään peruuttamatonta. Toivottavasti et muussa elämässäsi kuvainnollisesti hyppää toistuvasti kaivoon vain siksi, että muilla ei ole tapana hypätä. Voi mennä nilkat pidemmän päälle.

Tämä pätee molempiin suuntiin. En myöskään hyppää, vaikka muut näyttäisivät hyppäävän. Mielestäsi siis kristinuskon hyväksyminen omaksi ohjenuorakseen on sitten se kypsä ratkaisu, vai mihin tällä pyrit? Kesken ajatusprosessin on jokainen elämänsä loppuun asti, ei ihminen ole koskaan niin valmis että voisi lakata ajattelemasta. Toivottavasti et muussa elämässäsi ole yhtä suvaitsematon, voi mennä nenä pidemmän päälle.

Olen kyllä tietoinen siitä, että tässä liikutaan ideaalitasolla, mutta minusta on väärin että tämä apu tulee uskonnollisen varjon alla. Yleisesti ottaen apu tuntuu olevan joko hyysäämistä tai heitteillejättöä.

Mikä siinä on niin paha asia? Olisiko apu jotenkin arvokkaampaa jos se tulisi tiukasti virastosta tai joltain muulta hyväntekeväisyysjärjestöltä? Vai onko kysymyksessä jälleen tämä tehokkuus? (Tehokkuus alkaa olemaan pikku hiljaa sana jota vihaan eniten maailmassa :))
Jotenkin näistä sun mielipiteistä, niin hyviä kuin välillä ovatkin, huokuu läpi joku outo viha uskontoa ja kaikkea siihen liittyvää kohtaan.

ja tuohon rahaan.. Se on paras syy erota kirkosta, sen hyväksyy duunin kahvipöydässä lähes kaikki ja ne ketkä eivät hyväksy eivät ääneen tuomitse. Sillä voi saada jopa kevyen auktoriteetti aseman veronsa maksavia kohtaan, jos oikein hyvin käy. Onnistuu helpolla juuri tuolla "minä sentään käytän omia aivojani, enkä tue satuolentoja" argumentillä.

Mikä siinä on niin paha asia? Olisiko apu jotenkin arvokkaampaa jos se tulisi tiukasti virastosta tai joltain muulta hyväntekeväisyysjärjestöltä? Vai onko kysymyksessä jälleen tämä tehokkuus? (Tehokkuus alkaa olemaan pikku hiljaa sana jota vihaan eniten maailmassa :))
Jotenkin näistä sun mielipiteistä, niin hyviä kuin välillä ovatkin, huokuu läpi joku outo viha uskontoa ja kaikkea siihen liittyvää kohtaan.

Tehokkuudesta ei ainakaan ole kyse, vaikka olenkin sydämeltäni byrokraatti. Olen monesti kirjoittanutkin, että suhtautumiseni (etenkin monoteistisiin) uskontoihin on perin negatiivinen. Tämä "viha" ei kuitenkaan ole a) aktiivista räksyttämistä, käännyttämistä tms. huutelua b) seurausta mistään hyvästä tai pahasta, mitä minulle on tapahtunut (en pura omia tai muiden traumoja, kuvittele olevani muita parempi jne.) tai ylipäänsä mitään ihmeellisyyksiä, mitä keskimäärin 15-vuotiaille kristinuskoa vastustaville usein puetaan. Jos asiaa mitenkään helpottaa, muistelkaa hinduja ja muita maailman otuksia, jotka eivät näe maailmaa samalla tavalla kuin esimerkiksi keskiverto tapakristitty.

Mainittakoon vielä, että en missään vaiheessa ole kohkannut tieteestä tai väittänyt, etteikö abstrakteja entiteettejä, järjenulkopuolista toimintaa tms. voisi olla olemassa. Ei sillä, että nämä asiat olisivat mitenkään tässä ketjussa olleet esillä, mutta itselläni tämän kirkostaeroamisen kanssa on, kuten monesti sanottu, laajempi näkökulma kuin se, joutuuko joku kerholainen altistetuksi jeesukselle minun rahoillani.

En oikein ymmärrä merkitystä sille, miksi ihmisen tulisi miettiä kuolemaa ilmiönä. Joten siihen kaipaisin vähän valaistusta.

Kuten jo on varmasti teksteistäni käynyt ilmi, itseäni kirkon toiminnassa häiritsee se että (henkistä) valta-asemaa hyväksikäyttäen kerrotaan ihmisille ihan puhtaita valheita naama näkkärillä. Auktoriteettien opetuksilla ja toiminnalla voi olla hyvinkin vahva vaikutus yksilöön riippumatta sanoman sisällöstä, joten siksi myös käsite 'vastuu' on keksitty. Toki suuri osa ihmisistä on tarpeeksi älykkäitä näkemään nämä vain osana uskonnon rituaaleja ilman mitään vastaavuutta todellisuuteen, mutta ikävä kyllä kaikkien osalta näin ei ole. Usko tuonpuoleiseen elämään (tai esimerkiksi jälleensyntymään) lienee yksi suurimmista valheista mikä tulee esiin lähes kaikessa uskonnollisessa toiminnassa. Onko hienoa kun lapset ja vaarit yrittävät pitää pääkopan kasassa ja ajattelevat että siellä se Pirjo nyt istuu pilven reunalla ja katselee meidän tekemisiä? Se, että tarinoilla luodaan lohtua ja pelkoa sekä sitä kautta ohjataan ihmisen toimintaa, ei ole mitenkään poikkeuksellista tässä yhteiskunnassa. Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan tyydy valmiisiin ja perustelua vailla oleviin vastauksiin, jotka myös esitetään jo ennen kuin tiedetään mitä edes oikeastaan halutaan kysyä. Nämä ihmiset eivät myöskään todennäköisesti koe kuuluvansa kirkolliseen yhteisöön. Teknokraatit puolestaan (niinkun joku täällä keksi nimittää), eli tässä tapauksessa vaikkapa ne jotka oikeasti esimerkiksi työkseen liikkuvat kielellisten käsitteiden ja "todellisuuden" välimaastossa selvittäen lankakeriä, eivät yleensä edes jaksa puhua kuolemasta sen yksiselitteisen luonteen takia.

Jos ihmiset on kasvatettu uskoon vasten tahtoaan, niin miksi niitä pitäisi erikseen muistuttaa kirkosta eroamisella, eikö he tajua tehdä niin automaattisesti ymmärrettyään joutuneensa kusetetuksi?

En ole tietääkseni kampanjoinut missään vaiheessa eroamisen puolesta, ainoastaan todennut muutamia syitä miksi kirkkoon kuulumattomuus on aivan asiallinen vaihtoehto niille jotka haluavat ajatella itse. Tottakai yhteiskunnan sosiaalinen paine kuitenkin vetää tällä hetkellä vahvasti kirkkoon päin. Jos valitsisin kadulta sata satunnaista ihmistä ja kysyisin miksi kuulut kirkkoon, niin voisin veikata että puolet vastaisivat "koska muutkin tekee niin" tai "kirkkohäät".

Kuinka moni kirkosta eronnut, on laittanut sen 500€ vuosittain spr:n tai muiden keräykseen? Tai kuin moni laittaisi? Eihän se silloin ole säästöä jota havitellaan eroamalla kirkosta. Jos laitatte, niin hieno homma !

Jos eroamalla saa säästettyä rahaa itselleen tärkeisiin asioihin, niin hienoa. Mä en laittaisi, koska 500€ on paljon rahaa siirtää tililtä keräykseen. Kirkon kautta se menee itsekseen ja aika huomaamattomasti pieninä erinä, en tekisi suoraveloitus sopimusta minkään muun järjestön kanssa. Kuitenkaan se ei ole niin paljon rahaa, etten ilman sitä eläisi tai elintasoni huomattavasti heikentyisi.

En tiedä ymmärränkö jotain väärin, mutta haluat siis tukea hyväntekeväisyyttä maksamalla kirkollisveroa 500€ vuodessa? Et kuitenkaan sijottaisi samaa 500€ vuosittaista summaa hyväntekeväisyyteen esim. suoraveloittamalla prosenttia palkkatuloistasi joka kuukausi jos kirkkoa ei olisi olemassa? Jos oletetaan että kummassakin tapauksessa lopputulos olisi sama, eikö kysymys ole nimenomaan siitä että haluatko harrastaa hyväntekeväisyyttä vai et?

On totta että suuri osa kirkosta eronneista ei lahjoita rahaa hyväntekeväisyyteen. Miksi? Ehkä he näkevät tämän maailman hieman eri näkökulmasta kuin kirkkoon kuuluvat, ehkä heillä on ajatuksia jotka perustuvat muuhun kuin vallitsevaan käytäntöön. Vaatii silti melkoista voimistelua että joku pystyy osoittamaan tämän vaihtoehdon jollain tavoin vääremmäksi tai moraalisesti alempiarvoiseksi. Hyväntekeväisyyttä harjoittavien mielestä tämä on toki lähinnä seurausta empatian puutteesta ja kyvyttömyydestä nähdä omaa napaa pidemmälle.

Onko tuo työntekijöiden valikoiminen ihan virallinen linja vai jonkun idiootin itse valitsema linja? Jos Kyseessä on virallisen linjan vastainen toiminta, jota joku haluaa harrastaa niin on varmaankin hirvittävä yllätys huomata että saattaa moisia mielipiteitä olla myös muualla kuin kirkon piirissä.

Minkä logiikan mukaan muuten kirkon työntekijöiksi valikoitaisiin mieluummin sinkkuja kuin vaikkapa turvallisesti avioliiton satamaan purjehtineita?

No tätähän käsiteltiin ihan äskettäin kirkolliskokouksessa, ks. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kuusitoistavuotiaille+%C3%A4%C3%A4nioikeus+seurakuntavaaleissa/1135231655622

Tuosta voi suoraan lukea, että vinojen on parempi elää sinkkuina tai etsiä muita hommia, koska virallista parisuhdetta ei hyväksytä.

läskivasara sanoi:
Siinä olet kyllä oikeassa, että seksuaaliset vähemmistöt ovat saaneet ikävää kohtelua kirkon taholta, mutta mikä onkaan kirkon nykyinen linja asioihin?

Ikävää ehkä sun mielestä. Olisi helvetin tekopyhää alkaa siunailemaan mies- ja naispareja, jotka ovat 'sillai'.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No tätähän käsiteltiin ihan äskettäin kirkolliskokouksessa, ks. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kuusitoistavuotiaille+%C3%A4%C3%A4nioikeus+seurakuntavaaleissa/1135231655622

Tuosta voi suoraan lukea, että vinojen on parempi elää sinkkuina tai etsiä muita hommia, koska virallista parisuhdetta ei hyväksytä.

Ikävää ehkä sun mielestä. Olisi helvetin tekopyhää alkaa siunailemaan mies- ja naispareja, jotka ovat 'sillai'.

No olisit heti sanonut, että tarkoitit rekisteröidyssa parisuhteessa olevia. Yleisesti ottaen sinkku tarkoittaa myös ihan heteroa yksinelävää.

Siitä ei nyt ole kovinkaan pitkää aikaa kun parisuhteen sai rekisteröidyksi ja nythän virkamiesoikeudellisten syrjintäsäännösten siirtäminen kirkkolakiin jäi vain 13 äänen päähän. Ehkä sitten ensi kerralla. Ei kai kukaan olettanutkaan muutosten tapahtuvan kovin nopeasti? Ja olihan tuolla myös asiaan myönteisesti suhtautuvia, joten toivoa ehkä vielä on.

Ja enkös minä tuolla kirjoittanut, että kirkon suhtautuminen seksuaalisiin vähemmistöihin on ollut ikävää, ja on näköjään osittain vieläkin. Muutosta parempaan (tai joidenkin mielestä huonompaan) on kuitenkin tapahtunut.

Se, että sinun mielestäsi ei ole iänkaikkista elämää tai jälleensyntymistä ei tarkoita sitä, että voisit sitä viimeisenä totuutena julistaa. Tästä asiasta on kaiketi ainakin pari eriävää mielipidettä, eikä kumpikaan osapuoli ole voinut omaa kantaansa oikeaksi todistaa. Mutta tuo kysymys ei itseäni tällä hetkellä juurikaan kiinnosta.

Olipa taas kiva lukea tekstiä, jossa palattiin pariin samaan vanhaan argumentointiin:

"Koska olen älykäs ja itsenäisesti ajatteleva yksilö, en voi hyväksyä sitä että joku muu uskoo johonkin satuolentoon!!! Uskovaiset ovat lampaita ja idiootteja!!! Olen siis parempi ihminen, koka ajattelen ihan oikeasti itsenäisesti toisin kuin nuo muut idiootit!!! Jos lkuuluu kirkkoon on tahdoton lammas" Todella hedelmällistä ja omaperäistä :thumbs:

Olen muuten huomannut noista "kyselyistä" kirkkoon kuulumisen syistä yhden mielenkiintoisen asian. Otetaan esimerkiksi seuraava tilanne:

Ihminen, jonka tiedän uskovan jumalolentoon ja kuuluvan kirkkoon kohtaa ateistisoturin. Heitetään kysymys kirkkoon kuulumisen syistä, jolloin vastaus on tuo perinteinen "en ole jaksanut erota ja kirkkohäät olisivat kivat". Tämä siis vaikka vain hetkeä aikaisemmin olisi tunnustettu, että kirkkoon kuulumisen syy on hengellinen.

Eivätkö ihmiset halua tunnustaa julkisesti uskovansa vai mikä siinä on? Pelkäävätkö esim. nuoret leimautuvansa oudoiksi tai jotain?

Ultimecia sanoi:
Tämä pätee molempiin suuntiin. En myöskään hyppää, vaikka muut näyttäisivät hyppäävän. Mielestäsi siis kristinuskon hyväksyminen omaksi ohjenuorakseen on sitten se kypsä ratkaisu, vai mihin tällä pyrit? Kesken ajatusprosessin on jokainen elämänsä loppuun asti, ei ihminen ole koskaan niin valmis että voisi lakata ajattelemasta. Toivottavasti et muussa elämässäsi ole yhtä suvaitsematon, voi mennä nenä pidemmän päälle.
Olen arkielämässäni paljon suvaitsemattomampi kuin täällä, eikä nenä ole ollut koskaan vaarassa, koska osaan perustella mielipiteeni ja kunnioittaa vastapuolta. Väkivaltaan en ole edes vitsinä viitannut kuin viimeksi 11 vuotiaana. Muistan tilanteen kuin eilisen päivän. Jotkut eivät opi lopettamaan koskaan nenäheittojaan ja se heille sallittakoon.

Nämä itseään suurina ajattelijoina pitävät eivät edelleenkään tarjoa vaihtoehtoa kyseenalaistaessaan kirkkoon kuulumisen. Opastaessaan mielestään harhaanjohdettuja eroamaan kirkosta, on lopputulos kaikkien kannalta huonompi kuin tilanne ennen eroamista. Teidän ajatusprosessit ovat täysin raakileita, eivätkä ole saaneet kyseenalaistamisen ja olemassa olevien rakenteiden horjuttamisyritysten lisäksi yhtään mitään aikaan yhteisön tai edes yksilöiden hyväksi. Elämän tarkoituksen pohtiminen ja oman suunnan hakeminen on ihan suositeltavaa. Jos kuitenkin siinä sivussa ja tuon ajattelun aikana kyseenalaistaa koko nykykirkon instituutiona ja vähättelee sen aikaansaannoksia, niin vituiksi menee.

Nyt tulee kaukaa haettu esimerkki, mutta maanpuolustuksessa on vähän samoja piirteitä kuin tässä. Ei voi paljoa typerämpää asiaa olla kuin sadat ja tuhannet miehenalut seisomassa asennossa jonkun läskin viisikymppisen alkoholistin edessä käsi lipassa luvaten antaa henkensä. Harva kuitenkaan kyseenalaistaa koko puolustusvoimia tuon takia, vaan ymmärtää em. rituaalilla ja sulkeisilla olevan pieni, mutta merkityksellinen tarkoitus, vaikka suurin osa itse "työstä" onkin jotain muuta kuin pokkurointia. Kuten sanottu, niin kaukaa haettu esimerkki, mutta samat elementit on helppo nähdä kirkonkin toiminnassa.

Olen arkielämässäni paljon suvaitsemattomampi kuin täällä, eikä nenä ole ollut koskaan vaarassa, koska osaan perustella mielipiteeni ja kunnioittaa vastapuolta. Väkivaltaan en ole edes vitsinä viitannut kuin viimeksi 11 vuotiaana. Muistan tilanteen kuin eilisen päivän. Jotkut eivät opi lopettamaan koskaan nenäheittojaan ja se heille sallittakoon.

Ihan yhtä asiallinen tuo minun tekstini oli kuin sinunkin, usko huviksesi. Toivoakseni et viitannut minuun tuolla mielipiteiden perustelulla sinänsä, koska en ole tässä ketjussa vielä esittänyt juurikaan muuta mielipidettä kuin sen, että kaikki mainittu apu jota kirkko uskontoiminnan ohella ajaa kuuluisi mielestäni tulla valtiolta ja kunnilla, siis ideaalitilanteessa. Toki ymmärrän, että em. instituutiot eivät liene kovin innostuneita mitään lisätehtäviä ottamaan, mikä ei tietenkään ole hyvä asia.

Nämä itseään suurina ajattelijoina pitävät eivät edelleenkään tarjoa vaihtoehtoa kyseenalaistaessaan kirkkoon kuulumisen. Opastaessaan mielestään harhaanjohdettuja eroamaan kirkosta, on lopputulos kaikkien kannalta huonompi kuin tilanne ennen eroamista.

Minulla ei ainakaan ole mitään tarvetta tarjota muille mitään vaihtoehtoja. Enkä ole ketään patistanutkaan eromaan. Sitä taas en ole millään tasolla ilmaissut, minkäsuuruisena ajattelijana pidän itseäni tai esimerkiksi sinua.

Teidän ajatusprosessit ovat täysin raakileita, eivätkä ole saaneet kyseenalaistamisen ja olemassa olevien rakenteiden horjuttamisyritysten lisäksi yhtään mitään aikaan yhteisön tai edes yksilöiden hyväksi.

Viitsisitkö avata tätä ajatusta? Oma ajatusmaailmani ei perustu kristinuskon vastustamiseen, vaan kristinuskon vastustaminen on seurausta muusta ajattelustani. Yksilötasolla on vaikea sanoa, miten minun ajatteluni voisi olla kenenkään hyväksi sinänsä, mutta havainnot osoittavat että onnea ja apua siitä on ollut itselleni ja läheisilleni, laajemmasta toiminnasta en tiedä. Jos taas puhutaan jostakin yhteiskuntafilosofiasta, mielestäni ei ole perusteltua väittää, etteivätkö ei-monoteistiset mallit olisi tai voisi olla toimivia.

Toinen asia on sitten se, että kuinka paljon yksilötason filosofoinnilla ja mielipiteillä pitäisi mitään saadakaan aikaan, paitsi ehkä mielenrauhaa ja jäsentämistä (kaikki toki subjektiivista), mikä realistoitunee molemmissa päissä.

Elämän tarkoituksen pohtiminen ja oman suunnan hakeminen on ihan suositeltavaa. Jos kuitenkin siinä sivussa ja tuon ajattelun aikana kyseenalaistaa koko kirkon instituutiona ja vähättelee sen aikaansaannoksia, niin vituiksi menee.

Vähättele en missään nimessä. Pikemminkin uskontokunnat tuntuvat itse vähättelevän moniakin aikaansaannoksiaan. Elämän tarkoitus sinänsä ei kiinnosta, mutta kyllä katsoisin että yhteiskunnan rakentuminen ilman perustavanlaatuisia moraalisia pohdintoja ei liene suotavaa. Yksilötasolta kaikki "suuret" ajatukset lähtevät, molemmin puolin. Niistä sitten rakennetaan. Ja ei, en väitä esittäväni itse mitään suuria ajatuksia, joista pitäisi rakentaa.

Ymmärrän kyllä, että moni voi kokea olevansa hyökkäyksen kohteena, jos joku on eri mieltä omasta uskonnosta. Itse katson keskustelupalstan idean olevan sen, että voi kirjoittaa omia mielipiteitään: nämä ovat minun, eikä tosiaan kiinnosta ketään käännyttää olemaan samaa mieltä. Aivopesu tai johonkin ajatusmalliin pakottaminen on aivan yhtä vastenmielistä tuli se sitten mistä suunnasta hyvänsä. En kuintenkaan jaksa kirjoittaa jokaisen lauseen loppuun IMO, koska se olisi lukijan aliarvioimista.

Mielestäni kristillinen tai mikä tahansa muu kirkko voi toimia vaikka maailmaan loppuun asti omine sääntöineen, jäsenineen ja neuvoineen. Siihen sen pitäisi kuitenkin jäädä: kirkon pariin hakeutukoot ne, jotka sinne haluavat, ja muun yhteiskunnan annettakoon vapaasti valita.

Nämä itseään suurina ajattelijoina pitävät eivät edelleenkään tarjoa vaihtoehtoa kyseenalaistaessaan kirkkoon kuulumisen. Opastaessaan mielestään harhaanjohdettuja eroamaan kirkosta, on lopputulos kaikkien kannalta huonompi kuin tilanne ennen eroamista. Teidän ajatusprosessit ovat täysin raakileita, eivätkä ole saaneet kyseenalaistamisen ja olemassa olevien rakenteiden horjuttamisyritysten lisäksi yhtään mitään aikaan yhteisön tai edes yksilöiden hyväksi. Elämän tarkoituksen pohtiminen ja oman suunnan hakeminen on ihan suositeltavaa. Jos kuitenkin siinä sivussa ja tuon ajattelun aikana kyseenalaistaa koko nykykirkon instituutiona ja vähättelee sen aikaansaannoksia, niin vituiksi menee.

Nyt tulee kaukaa haettu esimerkki, mutta maanpuolustuksessa on vähän samoja piirteitä kuin tässä. Ei voi paljoa typerämpää asiaa olla kuin sadat ja tuhannet miehenalut seisomassa asennossa jonkun läskin viisikymppisen alkoholistin edessä käsi lipassa luvaten antaa henkensä. Harva kuitenkaan kyseenalaistaa koko puolustusvoimia tuon takia, vaan ymmärtää em. rituaalilla ja sulkeisilla olevan pieni, mutta merkityksellinen tarkoitus, vaikka suurin osa itse "työstä" onkin jotain muuta kuin pokkurointia. Kuten sanottu, niin kaukaa haettu esimerkki, mutta samat elementit on helppo nähdä kirkonkin toiminnassa.
Eli pokkuroimalla lapsia hyväksikäyttävää pappia (sallinet tämän yleistyksen, kun katsot kaikkien skapparien olevan 50-kymppisiä alkoholisteja) varmistetaan mitä, koska armeijalla varmistetaan tulevaisuuden maanpuolustus?

Ihan yhtä asiallinen tuo minun tekstini oli kuin sinunkin, usko huviksesi. Toivoakseni et viitannut minuun tuolla mielipiteiden perustelulla sinänsä, koska en ole tässä ketjussa vielä esittänyt juurikaan muuta mielipidettä kuin sen, että kaikki mainittu apu jota kirkko uskontoiminnan ohella ajaa kuuluisi mielestäni tulla valtiolta ja kunnilla, siis ideaalitilanteessa. Toki ymmärrän, että em. instituutiot eivät liene kovin innostuneita mitään lisätehtäviä ottamaan, mikä ei tietenkään ole hyvä asia.
Sen lisäksi, että kunnat ja valtiot eivät näitä tehtäviä tekisi muutenkaan yhtä ansiokkaasti kuin kirkko, niin niillä ei myöskään olisi käytettävissä kirkon resursseja, eli uskon voimalla lähimmäisiään auttavia ihmisiä. Tämän lisäksi autettavia olisi enemmän, koska uskonnottomuuden aiheuttama moraalityhjiö ajaisi porukkaa huonoille poluille.

Minulla ei ainakaan ole mitään tarvetta tarjota muille mitään vaihtoehtoja. Enkä ole ketään patistanutkaan eromaan.
Jos "Eroa kirkosta helposti!"-ketjussa tuo julki omia päätelmiään uskontoja kyseenalaistaen ja leimaa tapakristittyjä kuten olet tehnyt, niin ymmärrät varmaan miksi touhu vaikuttaa patistamiselta?
Sitä taas en ole millään tasolla ilmaissut, minkäsuuruisena ajattelijana pidän itseäni tai esimerkiksi sinua.
Totta. Se oli joku muu.
Viitsisitkö avata tätä ajatusta? Oma ajatusmaailmani ei perustu kristinuskon vastustamiseen, vaan kristinuskon vastustaminen on seurausta muusta ajattelustani. Yksilötasolla on vaikea sanoa, miten minun ajatteluni voisi olla kenenkään hyväksi sinänsä, mutta havainnot osoittavat että onnea ja apua siitä on ollut itselleni ja läheisilleni, laajemmasta toiminnasta en tiedä.
Olettaen, että vaikutuspiirissäsi olevia ihmisiä eroaa kirkosta sinun julkituotujen ajatusryppäiden seurauksena, niin kirkkohan heikentyy. Ei paljon, mutta kuitenkin. Jos kirkko ymmärretään jokapuolella ja kaikkien tavoitettavissa olevana turvaverkkona, niin sinä heikennät sitä, koska et tarjoa vaihtoehtoa. Yksilötasolla sellainen ihminen, joka ei näitä asioita ole aiemmin edes halunnut ajatella, on myös haavoittuvaisempi eropäätöksen jälkeen. Todellisuudessahan kirkko pitää eronneistakin huolen, jos loppuun saakka katsotaan. Tuo yksilö ei kuitenkaan ole enää yhtä vahva kuin ennen eropäätöstä. Yksilön arki ei ole millään tavoin rikkaampaa, eikä hän pysty yhtään kummoisempiin tekoihin kuin aiemminkaan.
Jos taas puhutaan jostakin yhteiskuntafilosofiasta, mielestäni ei ole perusteltua väittää, etteivätkö ei-monoteistiset mallit olisi tai voisi olla toimivia.
Tästä ei tule eripuraa.
Toinen asia on sitten se, että kuinka paljon yksilötason filosofoinnilla ja mielipiteillä pitäisi mitään saadakaan aikaan, paitsi ehkä mielenrauhaa ja jäsentämistä (kaikki toki subjektiivista), mikä realistoitunee molemmissa päissä.
Kuten sanottu, niin ajattelua ei ole kielletty. Kaikilla ei ole siihen voimia, halua tai mahdollisuutta. Aika paljon näitä asioita kuitenkin ajatellaan ja yritetään ajatella. Minä näen pelkkää hyvää siinä, että meillä on instituutio, jolla on valmiiksi pureskellut kaavat tuohon ajatusprosessiin. Mitä siitä tulisi, jos jokaisessa pienessä ja suuressa vastoinkäymisessä "elämän pyörä" pitäisi kaikkien keksiä yksin uudestaan? Se ei ole sattumaa, että tuollainen instituutio on syntynyt joka puolelle maailmaa ja on monissa maissa osana valtiota.

Rankkurin oneliner noteerattu ja hymähdetty.

Sitä kutsutaan periaatekysymykseksi. Minun tapauksessani kyse on käsityksestä, että uskonto on pahasta, enkä suostu alkamaan jaottelemaan uskontoja hyviin tai vähemmän hyviin. Useilla ihmisillä nimittäin ei ole mitään ongelmia tuomita esim. islaminuskoisia, mutta jää huomaamatta että itselläkin on raamattu pöytälaatikossa - kristinusko ja islam ovat hyvin samankaltaisia uskontoja, loppupeleissä. Tulee erotella periaatekysymys ja sitten käytännön toiminta - en ole missään vaiheessa väittänyt että siinä olisi mitään pahaa jos joku vierailee mummojen luona, vaan siinä että mistä syistä tämä vierailu tehdään.

Mutta rautalangasta väännettynä, kyllä, pidän kirkon toimintaa periaatteellisista syistä epäsuotuisana ihmiskunnalle ja tämä koskee kaikkia uskontoja, niin Suomessa kuin vaikkapa Kiinassakin. Kirkon toiminta on periaatteellisista syistä väärin, koska se pohjaa kaiken toimintansa siihen oletukseen, että on olemassa jumala joka jollakin tavalla paimentaa ja myöhemmin tuomitsee ihmisiä tekojensa mukaan.

Mikä sitten tekee pahaa jumalaan uskomisesta ylipäätänsä on, että aina jossakin välissä eteen tulee valinta, joka vaikkapa kristittyjen osalta tehdään tämän jumaluskon nojalla. Jos et tekisi yhtään valintaa uskon (tai kristillisen moraalin) nojalla, ethän silloin olisi kristitty, vaiko? Ja jumaluskon perusteella tehdyt valinnat ovat pahoja siksi, että ne eivät perustu järkeen, vaan pari tuhatta vuotta vanhaan kirjaan. Ne voivat olla lähes kaikki hyviä valintoja, mutta koska ne eivät perustu järkeen niin jossakin aina tulee moka. Esimerkkeinä voidaan ottaa vaikkapa naispappeuskiista, jossa arvon kirkon työntekijä kieltäytyy tekemästä töitä toisen henkilön kanssa koska tämä on väärää sukupuolta, tai sitten vaikkapa islamistien tekemä terrori-isku jossa kymmeniä, satoja tai tuhansia ihmisiä kuolee. Kuulostavatko nämä järkeviltä teoilta? Eivät, koska ne perustuvat sokeaan uskoon siitä, että oma tulkinta jostakin korkeammasta voimasta on oikea. Se, että kukaan ei voi olla varma, että hänen tulkintansa on oikea, sillä uskonasioita ei voida millään mittarilla tuomita oikeaksi tai vääräksi, tarkoittaa myös sitä että jokainen uskonnon nimeen tehty päätös on joko arvaus tai sitten tehdään muiden syiden nojalla - puhumattakaan siitä, että uskonnollinen auktoriteetti saa toiset uskomaan omaan näkemykseensä asiasta. Toisin sanoen, uskonto saa ihmisen tekemään reaalimaailmaan vaikuttavia päätöksiä, joita ei ole tehty reaalimaailman asioita arvioimalla vaan taikauskon perusteella. En tiedä miten voit edes vihjata etteikö kristinusko olisi taikauskoa, mutta jos et ymmärrä niin kokeileppa korvata jumala tai Jeesus vaikkapa ilmaisulla "pinkki yksisarvinen". Alkavat kristilliset menot vaikuttamaan oudolta touhulta, eikö?

Ylipäätänsä pidän kirkkoon kuulumista eli tapakristillisyyttä pahana siksi, että vaikka kyseinen henkilö ei varsinaisesti uskoisikaan jumalaan tai seuraisi mitään erityistä kristillistä käsitettä oman moraalinsa suhteen, hän kuitenkin hyväksyy uskonnollisen toiminnan, eli päätöksenteon uskonnollisten syiden perusteella, ja antaa esimerkkiä muille, sekä rahoittaa uskonnollista toimintaa. Tämä edistää uskonnollisen ajattelun asemaa yhteiskunnassa, paitsi suoraan mutta vaikuttaen myös epäsuorasti ihmisiin ympärilläsi. Jos joku kysyy että onko oikein kuulua kirkkoon, viitataan sinuun, "kyllähän läskivasarakin kuuluu". Tässäkin keskustelussa on tullut monta kommenttia siitä, että ihminen haluaisi erota kirkosta, mutta ei uskalla kun ei tiedä mitä mieltä perhe tai suku olisi asiasta - ja hyvällä syyllä voidaan olettaa että perhe ei ole sen uskonnollisempi kuin muutkaan suomalaiset. Tämä siis tarkoittaa sitä, että kyseinen henkilö ei kykene vapaasti tekemään tahtonsa mukaan, yhteiskunnan uskonnollisuuden takia.

Tämä siis tarkoittaa sitä, että kyseinen henkilö ei kykene vapaasti tekemään tahtonsa mukaan, yhteiskunnan uskonnollisuuden takia.
Miksi ei kykene, siksi koskaa pelkää uskoa? Vai sukulaisiaan? Tämä on samaa sarjaa jälleen armeijan kanssa. "En halua mennä armeijaan, mutta on pakko, koska isoisäni taisteli itsenäisyyden puolesta. Enoni joka on majuri vetää mua ympäri korvia seuraavat 4 vuotta jos en mene."

Jos 10 käskyä on pahasta, koska ne perustuu satukirjaan, niin mielelläni näkisin vastaavat käskyt sitten toteen perustettuna.

Minä teen usein päätöksiä, jotka pohjautuvat kristinuskon moraalimuotoihin, en koe silti olevani kirkon johdateltavissa. Teen muitakin päätöksiä missä näkyy kristinuskon vaikutus, mutta lähes kaikki liittyy lähinnä pohjimmiltaan moraalikysymyksiin.

Naispappeutta ei täysin hyväksytä, mutta osittain kyllä. Miten se on erilailla kuin täällä reaalimaailmassa? Kaikki eivät halua naisia teknilliselle alalle töihin, ja tästä syystä johtajat palkkavat miehen, onko se jotenkin eri asia? Molemmissa hommissa naiset menestyvät siinä kuten miehetkin.

Moni asia on helpompi selittää uskon kautta ja sopii niille jotka haluavat elämänsä käyttää muuhun kuin pohdintaan elämän todellisesta olemuksesta. En ymmärrä pahuutta tässä, eri uskonnoilla on eri tapoja, pahuutta voi olla uskonnon sisällä tai sen ääriliikkeissä, mutta itse uskossa en näe mitään pahaa.

Sen lisäksi, että kunnat ja valtiot eivät näitä tehtäviä tekisi muutenkaan yhtä ansiokkaasti kuin kirkko, niin niillä ei myöskään olisi käytettävissä kirkon resursseja, eli uskon voimalla lähimmäisiään auttavia ihmisiä. Tämän lisäksi autettavia olisi enemmän, koska uskonnottomuuden aiheuttama moraalityhjiö ajaisi porukkaa huonoille poluille.

Tämä on totta, mutta mielestäni epäkohta nyky-yhteiskunnassa. Epäkohta ei tietenkään ole kirkon vika vaan valtion, joka ei vastaavaa ei-kristityille tarjoa, vaikka pitäisi. Mitä taas moraalityhjiöön tulee, mielestäni suurin tavoite sellaisessa ajatusmallissa, mitä itse edustan, on nimen omaan itse täyttää se: toimia "hyvän"* moraalin mukaan kaikissa tilanteissa ilman ulkopuolista painetta, hyötyä, rangaistuksen- tai kuolemanpelkoa ja niin edelleen.

Itse asiassa koko asiasta tekee mielestäni törkeän juuri se, että valtio ja päättävät elimet antavat tämän tapahtua ja sysäävät vastuun kirkolle. Pieni kourallinen esimerkiksi minun kanssani samoilla linjoilla ajattelevia ihmisiä on vain ripaus siitä määrästä, mitä Suomessakin on ei-kristittyjä.

* hyvä on tietenkin liukuva määre, mutta käytän sitä tässä lähtökohtaisesti kuvaamaan oikeudenmukaisuutta, tasa-arvoa ja elämän vaalimista

Jos "Eroa kirkosta helposti!"-ketjussa tuo julki omia päätelmiään uskontoja kyseenalaistaen ja leimaa tapakristittyjä kuten olet tehnyt, niin ymmärrät varmaan miksi touhu vaikuttaa patistamiselta?

Liiallisesti jonkun tietyn topicin alla tapahtuvaa rönsyilyä olisi tietysti hyvä siirtää paremmin asiaa käsitteleviin, mutta minkäs tälle aina keskustelussa voi. En kyllä ketään ole leimaamassa, vaan edelleen ainoastaan edustamassa omaa kantaani. Omaan moraalikäsitykseeni kuuluu se, että kaikille on samat säännöt: tämä merkitsee siis, että minullakaan ei ole "oikeutta" käännyttää muita. Alkujaan kirjoitin kysyäkseni, kuinka moni todella eroaa tuon rahan takia ja kuinka moni muista syistä, sillä mielestäni pelkkä luetteluketju ei ole mielenkiintoinen ("kuinka paljon säästät vuodessa") kun taas tarkempi pohdinta ihmisten motiiveista on.

Olettaen, että vaikutuspiirissäsi olevia ihmisiä eroaa kirkosta sinun julkituotujen ajatusryppäiden seurauksena, niin kirkkohan heikentyy. Ei paljon, mutta kuitenkin. Jos kirkko ymmärretään jokapuolella ja kaikkien tavoitettavissa olevana turvaverkkona, niin sinä heikennät sitä, koska et tarjoa vaihtoehtoa. Yksilötasolla sellainen ihminen, joka ei näitä asioita ole aiemmin edes halunnut ajatella, on myös haavoittuvaisempi eropäätöksen jälkeen. Todellisuudessahan kirkko pitää eronneistakin huolen, jos loppuun saakka katsotaan. Tuo yksilö ei kuitenkaan ole enää yhtä vahva kuin ennen eropäätöstä. Yksilön arki ei ole millään tavoin rikkaampaa, eikä hän pysty yhtään kummoisempiin tekoihin kuin aiemminkaan.

En usko, että kukaan on minun juttujeni perusteella eronnut kirkosta. Lähipiiriini kuuluu sekä uskovia että ei-uskovia, kirkkoon kuuluvia ja kuulumattomia ihmisiä ja kohtelen näitä kaikkia samalla tavalla. Mikäli asioista keskustellaan, en tuo omia mielipiteitäni esiin negaation kautta kirkkoa haukkumalla vaan perustellen ja kuvaillen. Kuten tuossa aiemmin kirjoitin, ajatukseni eivät perustu minkään vastustamiseen, vaan vastustaminen perustuu mielipiteisiin.

Mielestäni on väärin olettaa, että yksilö jää heikommaksi, jos muuttaa ajattelutapaansa. On myös eri asia ns. menettää uskonsa kuin kiinnostua jostakin ensimmäistä kertaa tai uudestaan. Toisen ihmisen ajatus- ja tunne-elämän tuhoamisessa ei ole mitään oikeaa.

Kaikilla ei ole siihen voimia, halua tai mahdollisuutta. Aika paljon näitä asioita kuitenkin ajatellaan ja yritetään ajatella. Minä näen pelkkää hyvää siinä, että meillä on instituutio, jolla on valmiiksi pureskellut kaavat tuohon ajatusprosessiin. Mitä siitä tulisi, jos jokaisessa pienessä ja suuressa vastoinkäymisessä "elämän pyörä" pitäisi kaikkien keksiä yksin uudestaan? Se ei ole sattumaa, että tuollainen instituutio on syntynyt joka puolelle maailmaa ja on monissa maissa osana valtiota.

Tässä näkyy hyvin, miten eri lailla ihmiset ajattelevat. Minä taas en näe mitään hyvää siinä, että meillä on insituutio, jolla on valmiiksi pureskellut kaavat mihinkään ajatusprosessiin. Katson, että ihmiskunta taantuu ellei se patista itseään eteenpäin, ajattelemaan, kehittymään, tuntemaan ja niin edelleen. Mielestäni sen pyörän keksiminen on vain hyvästä, keksimättömyys rappeuttaa ja vie taaksepäin.

Henkinen kehitys ei tarkoita tunne-elämän tai henkisyyden yleensä poiskitkemistä. Moraalinen päätöksenteko vaatii sopivassa suhteessa sekä älyllistä että tunteellista ajattelua, enkä missään tapauksessa kannata mitään "vain tiede vie onneen" -ajattelua (ellei sitten ns. humanistisia ja muita pehmotieteitäkin lasketa tieteeksi). En myöskään koe, että yksilöllisen ajattelun tulisi rappeuttaa ihmisen tarvetta yhteisöllisyyteen tai yhteisön tukeen. Uskonto vain ei ole sille mielestäni paras pohja.

Asoiden kyseenalaistaminen tuo aina kehitystä. Kirkko on muuttunut, myös kristinusko varsin tuoreena uskona. Erikoista on mm se, että vaikka muutama sata vuotta sitten tehtiin kirkossa päätös, että ei ihmeitä oikeasti tapahdu ja reliikkejä ei enää palvota, niin silti yhä uskotaan mm Jeesuksen ihmeisiin?

Uskonto kuvastaa aina aikakauttansa. Ihmiset tarvitsevat jotain mihin uskoa ja toivoa. Mutta mikä on nykykristinuskossa se oikea toivo? Ei kukaan usko enää ihmeisiin. Jos menet sanomaan, että "Jumala ilmestyi ja puhui minulle", niin joudut hoitoon. Hyvin harvat enää uskoo. Jos joku uskoo, se on joko hihhuliksi tituleerattu, tai hullu.

Mikä on siis se oikea yhtenevä voima, johon ihmiset nyt uskoo? Raha? Opiskelu on monen nuoren kantava voima. Ei kirkko. Kirkko on harmiton, mutta kallis organisaatio, kunhan se saataisin irti politiikasta vielä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom