Eroa kirkosta helposti!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
kpsk sanoi:
Tampereen seurakunnilla on kyllä budjetti mallillaan vaikka tänä vuonna on klubista eronneita yli 2000.

Viime vuonna verotuloja kertyi 31 miljoonaa euroa. Voittoa yli 2me.

Mike: niiden himotonttien ja pytinkien ylläpitoon meni vuodessa vajaa kuusi miljoonaa euroa. Siis Tampereella.

Kirkkoremontteihin menee pian vielä hieman enemmän: ensiksi 7 miljoonaa euroa Tuomiokirkon ja 3 miljoonaa Viinikan kirkon remppoihin, ja niiden jälkeen vajaa kaksi miljoonaa Aleksanterin kirkon korjaukseen.

Tampereen kokoisella alueella noilla rahoilla saataisiin vaikka mitä. Esim poliiseille resursseja saada Poliisikoulun laajennus aikaiseksi tai hoito Rautatieaseman kaatuneille. Enemmän arvostan käytännönläheisempiä laitoksia kuin epämääräisiä reliikkejä Suomen heikoilta ajoilta.

Piispaklubin vouhotus on aivan :david:

Millaista mahtaa olla kirkkojen ylläpito Helsingissä?

Sinänsä kirkkojen kunnossapidossa ei mielestäni ole mitään vikaa. Usein kyseessä ovat hienot kulttuurihistoriallisesti tärkeät rakennukset.

Purkaisitko Helsingin tuomiokirkon?

Veroja kirkolle maksavat kirkkoon kuuluvat ihmiset. Mitä vikaa tässä on jos ihminen on valintansa tehnyt?

Tomppa85 sanoi:
Veroja kirkolle maksavat kirkkoon kuuluvat ihmiset. Mitä vikaa tässä on jos ihminen on valintansa tehnyt?

Sitä vikaa, että veroja Suomen ev.lut. ja ortodoksiselle kirkolle maksavat myös kaikki yhteisöverovelvolliset yritykset (onko joku yritystyyppi joka ei tähän kuulu?).

Ja nämä tietenkin siirtävät verotaakkansa tuotteiden/palveluiden kautta asiakkailleen. Eli onko sinusta oikein, että esim. XBoxin ostaja pakotetaan yhteisöveron kautta tukemaan kirkkoa? Tai että XBoxin myyjä pakotetaan samaisen veron kautta tukemaan kirkkoa? Molemmat riippumatta siitä mihin uskonto- tai uskonnottomuuskuntaan kuuluvat.

Tai että ko. verokertymä ei ole mitenkään edes sidoksissa paikkakunnan ev.lut. jäsenten määrään vaan paikkakunnan yritysten menestykseen. Eli jos paikkakunnalla on pieni seurakunta ja paljon menestyviä yrityksiä -> paikkakunnalla on rikas pienen piirin kristillinen hupiklubi.

Tomppa85 sanoi:
Sinänsä kirkkojen kunnossapidossa ei mielestäni ole mitään vikaa. Usein kyseessä ovat hienot kulttuurihistoriallisesti tärkeät rakennukset.

Purkaisitko Helsingin tuomiokirkon?

Tähän voisi vetää vauhkoilulinjaa: historiankirjoituksesta on kautta aikain poistettu/retusoitu kulttuurihistoriallisia kohteita niiden muuhun yhteiskuntaan sopimattomuuden vuoksi. Ne säilyvät kirjojen kuvissa paljon halvemmalla. Kirkkojen kunnossapito on vaikeasti ymmärrettävissä, sillä niitä kymmeniä miljoonia euroja ei voi perustella loogisesti esim tarpeellisuudella tai kävijämäärillä.

Minä purkaisin Helsingin tuomiokirkon sillä olen uuttera raksapoika. Helsingin kirkon kunnossapidosta säästyvät rahat sijoittaisin vaikkapa perusopetukseen, jonka kunnossapito on mielestäni monin verroin mielekkäämpää kuin esihistoriallisen kyhäelmän. Huominen on tärkeämpää kuin eilinen. Katselin mieluummin turistina paikalla olevaa miljoonien eurojen koulua ja ajattelisin: Suomalaiset ovat kyllä edistyksellistä ja viisasta kansaa.

Ongelma ei ole tehdä valintaa vaan valinnan tekemättä jättäminen.

kpsk sanoi:
Tähän voisi vetää vauhkoilulinjaa: historiankirjoituksesta on kautta aikain poistettu/retusoitu kulttuurihistoriallisia kohteita niiden muuhun yhteiskuntaan sopimattomuuden vuoksi.
Eh? Miksi kirkot eivät sovi/kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan?

Täysi-ikäisyys alkaa pikkuhiljaa olla käsillä, eli kohta pääsen itsekkin kirkosta vihdoin eroamaan. Onneksi en tule vielä pariin vuoteen veroja maksamaan, joten ei haittaa, vaikka eroaminen meneekin kevääseen.

Miksi ihmeessä porukka liittyy kirkkoon vaikkei usko koko hommaan saatikaan käytä palveluita? Säästyy kummasti huolilta kun yläasteen uskonnontunnilla nostaa käden ylös silloin kun ope kysyy "Ketkä eivät aio lähteä rippileirille?".

gid sanoi:
Eh? Miksi kirkot eivät sovi/kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan?

Koska ihmiset ovat maallistuneet. Niiden rooli on vähentynyt. Uskonnolliset saavat rakentaa kirkkonsa, mutta nykyisille sijainneille ja määrille ei ole tarvetta- suomalaiseen yhteiskuntaan sopii huomattavasti paremmin koulu/sairaala/poliisiasema/päiväkoti/yhteisen hyvän edistäminen kuin kirkko tänä päivänä.

Rahojen käyttö vaikkapa vankiloiden laajennuksiin on huomattavasti tarpeellisempaa kuin niiden syytäminen rappausten restaurointiin.

Ne ovat yksinkertaisesti tarpeettomia. Hautaaminen sujuu hautaustoimiston välityksellä. Naimisiin pääsee metrossa. Yhteisen hyvän tavoittelun vuoksi prinsessahäät ja urkujen soiton voisi muokata toimimaan ilman miljoonia euroja.

Jatkokyssäri: mihin tarvitsemme kirkkoa kipeämmin kuin edellämainittuja, rahapulassa olevia (nuo ovat aina mutta jotkut niistä tarvitsevat oikeasti jotakin) päiväkotia, koulua, poliisia, sairaalaa? Niillä miljoonilla voisi nostaa sosiaalialan työntekijöiden palkkoja tai kuten sanottu, käyttää mihin vain.

Olen enemmän huolissani vaikka vanhusten vaipoista kuin ristien kiinnityksestä.

mxm sanoi:
Miksi ihmeessä porukka liittyy kirkkoon vaikkei usko koko hommaan saatikaan käytä palveluita? Säästyy kummasti huolilta kun yläasteen uskonnontunnilla nostaa käden ylös silloin kun ope kysyy "Ketkä eivät aio lähteä rippileirille?".

Ööh. Jippohan on siinä että porukka kuuluu kirkkoon ilman liittymistä. Olisiko siihen auttanut pelkkä rippikoulun skippaaminen? Käsittääkseni se ei riitä?

kpsk sanoi:
Koska ihmiset ovat maallistuneet.
Tuokin on vähän miten ottaa. Ihmisten arvellaan nykyisin olevan paljon kiinnostuneempia hengen asioista kuin ennen, joskaan tämä kiinnostus ei ole monesti kirkkoon tai seurakuntaan, tai ehkäpä ei edes mihinkään oppiin sitoutunutta.

gid sanoi:
Tuokin on vähän miten ottaa. Ihmisten arvellaan nykyisin olevan paljon kiinnostuneempia hengen asioista kuin ennen, joskaan tämä kiinnostus ei ole monesti kirkkoon tai seurakuntaan, tai ehkäpä ei edes mihinkään oppiin sitoutunutta.

Totta, ihminen on kiinnostuneempi kuin koskaan aiemmin henkisestä mikä näkyy monipuolisuutena ympäri maailmaa- ihmiset etsivät omaa juttuaan. Tämäkin puoltaa kirkon aseman virallista romahduttamista. Maallistuneen voi käsittää myös omaisuuden/varallisuuden kautta onnellisuuden tavoittelulla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kpsk sanoi:
Totta, ihminen on kiinnostuneempi kuin koskaan aiemmin henkisestä mikä näkyy monipuolisuutena ympäri maailmaa- ihmiset etsivät omaa juttuaan. Tämäkin puoltaa kirkon aseman virallista romahduttamista. Maallistuneen voi käsittää myös omaisuuden/varallisuuden kautta onnellisuuden tavoittelulla.
Arveletko siis, että n. prosentin kirkollisvero on tälläisen onnellisuuden esteenä?

kpsk sanoi:
Ööh. Jippohan on siinä että porukka kuuluu kirkkoon ilman liittymistä. Olisiko siihen auttanut pelkkä rippikoulun skippaaminen? Käsittääkseni se ei riitä?

Eihä nyt kukaan kuulu kirkkoon ilman rippikoulua, eikös silloin virallisesti liitytä jotenkin kirkkoon ja vasta sen jälkeen maksellaan veroja sun muuta. Tai en minä tiedä, mua kun ei oo kirkossa kastettu enkä oo riparia käynyt, ei oo hirveesti elämää vaikeuttanut eikä tarvi jälkeenpäin mistään erota:D

mxm sanoi:
Eihä nyt kukaan kuulu kirkkoon ilman rippikoulua, eikös silloin virallisesti liitytä jotenkin kirkkoon ja vasta sen jälkeen maksellaan veroja sun muuta. Tai en minä tiedä, mua kun ei oo kirkossa kastettu enkä oo riparia käynyt, ei oo hirveesti elämää vaikeuttanut eikä tarvi jälkeenpäin mistään erota:D

Lapset kuuluu automaattisesti samaan kirkkoon mihin vanhemmat (tai äiti tai ?) ellei toisin määrätä. Raha varmaan kelpaa vaikka ripareita ei olisi käynytkään, ja riparihan käydään enimmäkseen sen rahan takia mitä mummoilta tulee, ton takia siellä ite tuli käytyä: riparilla kuulemma irtoaa ja jälkeenpäin tulee rahaa sukulaisilta.

gid sanoi:
Arveletko siis, että n. prosentin kirkollisvero on tälläisen onnellisuuden esteenä?

En vaan selvensin käsitettä maallistunut :D

Se prosentti on suuri raha jolla voisi EDISTÄÄ erilaisia asioita. Se ei ole este :D Kysehän on kuitenkin paljosta muustakin kuin mammonasta.

mxm sanoi:

Mututuntumalla muistelen rippikoulussa saatavan naimisiinmenoluvan ja oikeuden toimia kummina ja sen kirkollisveron. Kirkkoon kuuluminen on mielestäni jokin automaatio, mutta on näköjään naturalborn- poikkeuksia :D . Kirkkoon voi liittyä ja kuulua ilman rippikoulua.

kpsk sanoi:
Mututuntumalla muistelen rippikoulussa saatavan naimisiinmenoluvan ja oikeuden toimia kummina ja sen kirkollisveron. Kirkkoon kuuluminen on mielestäni jokin automaatio, mutta on näköjään naturalborn- poikkeuksia :D . Kirkkoon voi liittyä ja kuulua ilman rippikoulua.

Tota mä en tiennytkään, että kirkkoon kuulutaan automaattisesti! Aikamoisen värväysjärjestelmän on kirkko itelleen kehittänyt: ensin ruvetaan kerhossa puhumaan raamatusta, sitten sama aivopesu jatkuu ala-asteella. Tästä siirrytään näppärästi yläasteelle -> rippikoulu ja kappas vaan, uusi kirkon täysjäsen on saatu kehiin! Mut joo, jokaisen oma asiahan se on, mihin haluaa kuulua, mulle riittää Pakkis vallan mainiosti:D

Lapsi liittyy kirkkoon, jos vanhemmat päättävät kastaa tämän kristillisen seurakunnan jäseneksi. Konfirmaatiossa (=rippikoulun päätös) nuori tai vähän vanhempi taas tunnustaa kristillisen uskon, johon hänet on kastettu. Näin siis periaatteessa.

Tulen maksamaan kirkollisveroa jatkossakin. En maksa kirkolle sen takia, että he saisivat enemmän resursseja käännyttää ihmisiä, vaan siksi että kirkko tekee hyvää koulutus- kasvatus- ja (hengen)pelastustyötä kentällä, niin Suomessa kuin muuallakin. Tosin minä maksan myös Unicefille joka kuukausi, joten olen ilmeisesti hullu idiootti, kun en tule koskaan itse saamaan rahoilleni vastinetta ja silti maksan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom