Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miksi pitäisi uskoa johonkin ollakseen älykäs? Mä olen valmis heti uskomaan jumalaan kun siitä tuodaan esille todisteita, tiede ja maailmankatsomus tieteen kautta ei poissulje jumalan olemassa oloa, siihen on kuitenkin ihan turha viitata tai siihen on turha uskoa kun ei siitä ole mitään todisteita. Heikki sinäkin olet valmis tyrmäämään muiden ajatukset elleivät nämä ole lukeneet vähintään samoja kirjoja kuin sinä, eihän älyllinen keskustelu vaadi sitä että kaikilla on täysin sama taustatietous, eikä minkäänlaista keskustelua voi edes syntyä jos kaikki ovat samaa mieltä kuin sinä.
Itse en näe juuri mitään eroa ateistin ja uskonnottoman välillä (paitsi jos oikein nussii pilkkua ja olettaa budhistin olevan ateisti muttei uskonnoton, kun budhismissa ei varsinaisia jumalia ole). Ateismi ei lähtökohtaisesti tarkoita että suhtautuu uskontoihin vihamielisesti. Siksi en oikein ymmärrä miksi tekstisi tihkuu vihaa ja halveksuntaa ateisteja muttei ei uskonnottomia kohtaan?
Oletan tuon vilpittömäksi ja kiitän huomaavaisuudestasi.Siksi puhuinkin änkyräateisteista erotuksena muihin ateisteihin. No en puhu enää änkyräateisteista, kun se on tommonen loukkaava nimitys.
Itse olen järkevä uusateisti. En haluaisi että tämä automaattisesti luokittelisi minut vitutuksesi alaiseksi.Kieltämättä uusateistit vituttaa. Järkevät ateistit ei vituta. Kari Engvist yhtenä erottavana tekijänä itsestään käytti juuri tuota ateismiin liitettyä äärimmäisyyttä.
Olet siis itsekin agnostikko? Muutenhan rajoitat vaihtoehtojasi, eikö niin? Vai onko nämä vaihtoehdojousto sisäänrakennettu kristitty-kantaasi suhteessa Jumalan olemassaoloon? Jos on, niin mistä minä tiedän ettet ole 100% varma uskostasi jos et itse tuo selvästi ilmi että olet agnostinen kristitty. Ei tarvitse vastata sillä halusin vain tuoda ilmi että vaadit ateisteilta semanttisia tarkennuksia tai myönnytyksiä joita et itseltäsi vaadi.Toinen erottava tekijä, on että uskonnoton voi olla myös agnostikko. Sitä vain tarkoitin ateismin rajoittavuudella, että agnostismi jättää itselleen enemmän vaihtoehtoja. Tästä syystä esmes Esko Valtaoja pitää itseään agnostikkona ja muistaakseni identifoi itsensä myös uskonnottomaksi.
Kaikki kirjat ovat hyödyllisiä, ei siinä mitään.Mutta joo, kirjottelen ateismista ja sen sisällyksettömyydestä enemmän huomenna, kun tulin tänne huutelemaan. Onhan se huonoa argumentointia, että vetoaa vaan siihen että on lukenut niin ja niin monta kirjaa. Halusin vaan kiinnittää huomioita, että kirjojen lukeminen auttaa ymmärtämään uskonnollisuutta, ja että ensin pitäis tutkia ja sitten hutkia. Ainakin sitten mitä kovempaa huutaa, niin sitten pitäis jo jotain tietoakin olla. Näin ainakin itse ajattelen.
3. Edelliseen määritelmään perustuen, miksi pidät ateismia sisällöttömänä (tai jopa "älyllisesti rajautuneena")? Vai onko se sittenkin naturalismi joka on sisällötöntä?
(nii joo, ja taitaa olla kohtapuolin paikallaan pieni loikka tuonne Maailmankatsomusthreadin puolelle)
Itse nimittäin vastustan alkoholimonopolia periaatteellisesti (kuten valtionkirkkoakin), mutta aina asioidessani ilahdun kun palvelu on erinomaista ja asiantuntevaa ja valikoima on viinien osalta hyvin valikoitua ja tuotteiden ominaisuudet tarkoituksenmukaisesti dokumentoitu. Ulkomailla kun ostaa viinejä tuntuu aina että ollaan ostamassa sikaa säkissä vaikka olenkin yrittänyt ammantaa viinitietoisuutta. Kuten viineihin, suomalaiset eivät viitsi sen tarkemmin perehtyä uskontoihin, vaan perhejuhlien kyydittäjiksi tukeudutaan valtion viina ja uskontomonopolin vastuulliseen asiantuntemukseen. Varsinainen viinikulttuuri ja aito uskontojen perimmäinen ajatus ei ehkä pääse oikeuksiinsa tai kehittymään mutta huijatuksi ei pääse. Kummankin tuotteen vaikutuksiin kuuluu hetkellisesti laskenut rationaalisuus ja harkintakyky, mikä voi olla hyväksi ihmissuhteiden luomisessa ja ylläpidossa, mutta liikaa nautittuna ja väärällä hetkellä se voi tuhota ihmissuhteita, aiheuttaa agressiota, jopa väkivaltaisuutta. Kumpaakaan ei töissä saisi nauttia eikä varsinkaan politiikassa, yhteisiä asioita päätettäessä.Joskus perustelen itselleni Suomen de facto valtiokirkon statusta sillä, että koska monet ovat uskonnollisuuteen taipuvaisia niin heille pitää holhousvaltion tapaan tarjota sitä uskontoa vastuullisesti koulutettujen ammattilaisten toimesta. Väärin nautittuna uskonto voi, kuten alkoholi, olla vaarallista. Siksi meillä on valtionmonopolit Evankelisluterilainen kirkko ja Alko. Molemmissa valikoima on vähän suppeampi kuin ulkomailla eikä niitä väkevimpä versioita ole saatavilla. Valikoima on kuitenkin valikoidun hyvä kun ammattilaiset ovat normiasiakkaan puolesta perehtynyt ja valinnut kunkin makuun sopivat takuuturvalliset vaihtoehdot Ulkomailta jos näitä hakee pitää olla varsin valikoiva eikä turvallisuustakuuta ole. Voi jäädä huono maku suuhun, ihmissuhteet mennä pilalle ja päästä rahoistaan. Onneksi meillä on siis nämä valtionmonopolit
Itse asiassa luulen että Heikki M lainasi minun sanaa kun mainitsi ateismin sisällöttömäksi. Tarkoitin sillä että sen suppean määritelmän mukaan se ei sisällä muuta kuin yhden negaation, jumaluskon puutteen. Ismeillä kuin on yleensä joukko positiivisia väitteitä. On eri asia että monet tai useimmatateisteiksi itseään kutsuvat hyväksyvät osittain tai kokonaan ontologisen naturalismin tai että suhtautuvat usein hieman penseästi uskontojen tiettyihin ominaisuuksiin tai erityisasemaan.
Kuulisin mielelläni muiden näkökohtia hieman kieli poskella esittämääni vertailuun valtiokirkon ja valtion viinamonopolin välillä.
Kirkosta poiketen Alkon johtajisto ei julkisuudessa esitä rivien välissä että absolutistit ovat moraalisesti korruptoituneita, eikä kouluissa anneta ymmärtää alkoholitietoisuustunneilla että ilman alkoholia emme erottaisi oikeaa väärästä. Tämä on se mikä minua häiritsee kirkossa.
Olen melko varma että ollan hyvinkin samaa mieltä asiasta mutta ehkä ajatukseni ei tullut kovin hyvin esille. Tarkoitin että ateismi on isminä sisällötön siinä mielessä että se ei automaattisesti kerro muuta kuin että puuttu jumalusko. Vähän samalla tavalla kuin vasenkätisyys ei kerro kulinaarisista mieltymyksistä. Ateisi voi siis suhtautua hyvinkin välinpitämättömästi uskontoihin tai olla intohimoisesti niitä vastaan. Teoriassa jonkin henkilön ateismi ei edes sulje pois sitä mahdollisuutta että hän jopa haluaisi uskoa johonkin jumalaan ja kadehtisi aidosti uskovia. Ateismi ei siis lähtökohtaisesti määrittele muuta kuin ettei usko jumaliin. Arkikäytössä sanalla on toki enemmän sisältöä ja alunperin eri kirkot ovat pitäneet vapauden määritellä mitä ateismi on ja miten se on inspiroinut kaikki kauheudet.Noin vähän ajattelinkin mutta jäin kaipaamaan pientä tarkennusta. Onko siis jumaluskon puute jotenkin sisällötön näkemys, vaikka siihen voi edelleen kuulua monenlaisia uskomuksia esim. uudelleensyntymisestä tai sielusta? VAI onko vasta täysin naturalistinen maailmankatsomus tyhjää täynnä?
Itse esimerkiksi koen, että naturalismiin pohjautuva maailmankatsomus on monellakin tavalla älyllisesti kiehtovampaa, moraalisesti vakaampaa ja sisällöltään rikkaampaa kuin johonkin uskontoon perustuva.
Täytyy pohtia tuota vielä hieman lisää. Äkkiseltään ajateltuna se kuulostaa minusta jopa ihan helvetin hyvältä vertaukselta! "Suomen ev.lut kirkko - Vastuullista kristinuskoa jo X vuotta!" :D (x = tulkinnasta riippuen nykymuotoisen kirkon ikä).
Jep, eikä Alko pidä suojeluksessaan pontikan kotipolttajia (vrt. kirkko ja erilaiset herätysliikkeet), mikä taas minua häiritsee eniten.
Joskus perustelen itselleni Suomen de facto valtiokirkon statusta sillä, että koska monet ovat uskonnollisuuteen taipuvaisia niin heille pitää holhousvaltion tapaan tarjota sitä uskontoa vastuullisesti koulutettujen ammattilaisten toimesta. Väärin nautittuna uskonto voi, kuten alkoholi, olla vaarallista. Siksi meillä on valtionmonopolit Evankelisluterilainen kirkko ja Alko. Molemmissa valikoima on vähän suppeampi kuin ulkomailla eikä niitä väkevimpä versioita ole saatavilla. Valikoima on kuitenkin valikoidun hyvä kun ammattilaiset ovat normiasiakkaan puolesta perehtynyt ja valinnut kunkin makuun sopivat takuuturvalliset vaihtoehdot Ulkomailta jos näitä hakee pitää olla varsin valikoiva eikä turvallisuustakuuta ole. Voi jäädä huono maku suuhun, ihmissuhteet mennä pilalle ja päästä rahoistaan. Onneksi meillä on siis nämä valtionmonopolit
ektomorf sanoi:Kyseessä on uskon puute yliluonnolliseen universumin isähahmoon. Ei sen kummoisempi maailmankatsomus tai ideologia.
Timo Tiainen sanoi:Jatketaan vielä vähän, otetaanpa esimerkki Marsin elämästä: sanotaan, että uskon Marsin olevan
eloton planeetta. Ateistisen retoriikan hengessä voisin harjoittaa hiusten halkomista ja väittää
kuitenkin seuraavaa:
- minulta ainoastaan puuttuu usko elämään Marsissa, minulla ei ole mitään hypoteeseja eikä
väitteitä Marsista ja sen elämästä
- ei saa sanoa, että minä uskon Marsin olevan vailla elämää eikä varsinkaan saa väittää, että
minä kiellän Marsin elämän, moinen väite on vain Marsin elämään uskovien propagandaa.
- Pitää sanoa, että minulta puuttuu usko elämään Marsissa
a-elämää-marsismi ei ole mikään usko. Uskon puuttuminen elämään Marsissa ei vaadi
mitään uskoa'
- a-elämää-marsisti ei ole ihminen, joka uskoo, että Marsissa ei ole mitään elämää, vaan hän
on ihminen, joka ei usko elämään Marsissa'
- minun ei tarvitse todistaa mitään Marsin elämästä, koska en väitä mitään, elämää-marsissauskovien
pitää todistaa, että elämää on Marsissa [mutta mitään todisteita ei kuitenkaan ole,
joten keskustelu elämää-Marsissa-uskovien kanssa on täysin hyödytöntä, sillä he ovat
kritiikittömiä ja sokeita järjettömässä uskossaan elämään Marsissa]
1. Miten määrittelet a-teismin? Tarkoitan siis jämäkän filosofisesti, ilman mitään ylimääräisiä etuliitteitä kuten änkyrä- tai uus-. Totesit itsekin että monet ateistit haluavat määritellä ateismin jumaluskon puutteena. Onko tässä määritelmässä mielestäsi jotain vikaa?
2. Kritisoitko ateisimin ohella myös ontologiseen naturalismiin perustuvaa maailmankatsomusta? Sehän on jumalten suhteen ateistinen mutta myös paljon muuta.
3. Edelliseen määritelmään perustuen, miksi pidät ateismia sisällöttömänä (tai jopa "älyllisesti rajautuneena")? Vai onko se sittenkin naturalismi joka on sisällötöntä?
Kristinusko on vaan niin perkeleen hieno uskonto, että eihän sitä voi kuin rakastaa. Sillä pääsee vaikka mihin fiiliksiin, siihen voi liitttää vaikka mitä filosofiaa tai yhteiskunnallista pohdintaa ja silti se säilyy sisäisesti konsistenttina. Kristinuskon tarina on vaan niin mahtava ja uskomaton. No on siinä rosoisuutta ja haastettakin, mutta sehän vaan lisää sen kiinnostavuutta.
Kristinusko on vaan niin perkeleen hieno uskonto, että eihän sitä voi kuin rakastaa. Sillä pääsee vaikka mihin fiiliksiin, siihen voi liitttää vaikka mitä filosofiaa tai yhteiskunnallista pohdintaa ja silti se säilyy sisäisesti konsistenttina. Kristinuskon tarina on vaan niin mahtava ja uskomaton. No on siinä rosoisuutta ja haastettakin, mutta sehän vaan lisää sen kiinnostavuutta.
Tuo kuullostaa erehdyttävästi aidolta rakkaudelta. Sitä tuskin kiistät, sanothan niin itse. Rakkaus on mahtava tunne ja hyvä pohja lojaalisuudelle jne. Rakkautta sinänsä väheksymättä, se ei kuitenkaan anna hyviä eväitä rakkauden kohteen objektiiviseen tarkastelemiseen. Ne jotka on joskus sen kokeneet tietävät mistä on kyse. Olen monesti kuullut sanottavat että uskoontulo on kuin ihastuminen ja usko kuin rakkaus. Kristinuskon retoriikkahan juuri kuvailee uskoa molemminpuolisena rakkautena Jeesukseen, eikä niin? Aikaisemmin sanoitkin että olet enemmän näissä asioissa kiinnostunut subjektiivisista kokemuksista kuin objektiiviststa mikä kyllä käy ilmi. Muistan joskus lukeneeni että on viitteitä siitä että uskonnollinen usko hyödyntää rakkausimpulssia. Mikäänhän ei välttämättä rajoita rakkausimpulssin kohdistumasta muuhun kuin muihin eläviin olentoihin, eihän? Tässä tapauksessa kohde on moniselitteinen konsepti, joukko ideoita.
Vaikutat ihan fiksulta tyypiltä ja kuitenkin ollaan näistä asioista selvästi eri mieltä. Tuntuu hieman siltä kuin juttelisi äidin kanssa joka puolustaa joskus julmaa ja kuritonta kakaraansa eikä millään suostu uskomaan hänen koskaan tehneen pahaa vaikka julmuudet ovat selvästi videoitu jne. Rakkaus sokaisee.
Mietin tässä vain ääneen joten älkää ottako väkevinä väitteinä. Olenko oikeilla jäljillä?
Sen enempää tähän keskusteluun puuttumatta. Mitä mieltä olet ristiretkistä kirkon historiasssa?? Joku voisi olla rakastamatta kristinuskoa ihan jo noiden saavutusten vuoksi.
Sen verran kysyisit, että miten suhtaudut muihin uskontoihin?