Erittäin raskas fyysinen työ ja treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MikaT2
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Itselläkin on kokemusta erittäin raskaasta työstä,olin elintarviketeollisuudessa matalapainepesijänä ja siinä on kyllä varmasti yksi fyysisimmistä töistä mitä on olemassa.Laihduin noin puolen vuoden aikana 8kg vaikka en yrittänyt edes laihduttaa vaan söin normaalipäivinä noin 4000kaloria ja koitin koko ajan myös treenata salilla.Eli syödä saa varmasti aika reilusti.Tosiaan tuossa tilanteessa kannattaisi suunnitella treeniohjelma siten,että vapaapäivinä treenataan ja mieluiten juuri raskaimmat treenit esim.jalat,selkää.
Viikonloput jos on vapaat niin silloin ei ole työpäivä rasitteena,niin silloin jaksaa treenata.Viikolle sitten jos vaikka neljästi viikossa treenaa,niin kaksi pienempien lihasryhmien treeniä.
Yksi hyväkin puoli tuossa työssä kyllä on,eli jos haluaa dietata niin se on helppoa,ei varmaan paljon tarvii aerobisia erikseen tehä kun ottaa työn liikunnan kannalta:D Voitto Suosaari kuulemma teki dietillä metsätöitä.

täytyy sanoa että kyllä metsurin hommia päivällä tehneenä sen huomaa illalla salilla aika helposti!!

itse olen koti tilallani töissä ja veljes katraan vanhimpana nuo metsä työt ovat aina yleensä napsahtaneet meikäläiselle.
ja sen voin sanoa että kun metsätöitä tekee sen 4-6 päivää viikossa sitä 7h-9h ja salilla käyn 4 kertaa
viikkoon niin kyllä sunnuntaina on melkoinen rupeama takana!!

joskus tilalla on hetkiä kun metsätöitä ei ole ja silloin salillakin jaksaa paljon paremmin, mutta olen metsätöiden huomannut auttavan kohdallani ainakin hyvin kyykkyyn ja maveen!!

normaalina metsuri päivänä syön tuhdin aamiaisen ja pidän aina 2-3 tankillisen jälkeen tauon jolloin ruisleipää(päällä jotain juustoa ja leikettä), kahvia, jogurttia, maitoa, pari keitettyä kananmunaa ja yleensä vielä joku proteiini patukka.
noilla jaksaa jotenkin ja kotiin tultua vielä jotain ennen salile lähtöä, jonne lähden yleensä klo. 19:00-20:00

mutta kaverillesi sanoisin että alkuunsa 1-jakoisella vaikka 2 kertaa viikkoon ja lisätä sitten jossain vaiheessa 1 lisäpäivä kun tuntuu että homma kulkee!!!

tsemiä treeneihin!
metsuri on se tosi mies:rock::rock::dance2::hyvä:

Kyllä kanssa yleensä viikonloput menee metsätöiden perässä, viikot kirvesmiehen koulutuksessa amiksen toisella vuodella ja siihen päälle 3 kertaa viikossa nyrkkeily ja 2 kertaa kotona lenkki tai vastaava liikunallinen suoritus niin kyllä lauantai saunassa alkaa olemaan naatti. :)

Mutta ei, metsä työt on kivaa, saha huutaa leipää ku isoo puuta kaataa! :)

Ei ole tullut tehtyä fyysistä työtä pariin vuoteen. Silloin kun tein niin ei jaksanut säänöllisesti käydä salilla. Ruokapuoli oli kyllä vähän huonompi mutta silti.
Tuossa kesällä kaivoin ojaa yhden päivän, ei mikään superraskaspäivä mutta silti.
Kaks päivää sen jälkeen salille ja ei tullu yhtikäs mitään, siis ehkä 80 prosenttiset voimat.
Ja harrastan monipuolisesti liikuntaa muutakin kuin salia, siis kestävyys ym. ettei pitäs siitä olla kiinni. Eli tosiaan vie kyllä tehot äkkiä, joku lenkkeily, uinti tms. sopiikin paremmin raskaan työn lomaan. Oliskohan järkeä tehdä esim. lyhyitä aamutreeneejä tai sitten viikonloppuna treenit?? Toinen on, että treenaa kevyemmin kestovoimapohjaisesti viikolla ja viikonloppuna tekee voima/perusvoimatreenin??

Jotta kysymykseen voisi vastata, tulisi tietää, mitä kaverisi hakee kuntosaliharjoittelulta.

Perinteinen ja raskaamman kaavan kautta toteutettu hypertrofiaharjoittelu (l. "kehonrakennustreeni") ei tule kysymykseen, koska fyysiset voimavarat ihmisolennolla ovat rajalliset ja vaadittua palautumista ei tule lihaksenkasvulle (oletusarvona on, että metsurin työ on vielä nykyisinkin raskasta ja kokonaisvaltaisesti tuki-ja liikuntaelimistöä kuormittavaa). Todennäköinen skenario on, että raskas työ syö saliharjoittelun tulokset ja tuloksena on vaan vittumaisempia työpäiviä ja lopulta fyysinen väsyminen. Itse suosisin näillä pohjatiedoilla kokonaisvaltaista saliharjoittelua n. 2 kertaa viikossa, varsin kevyellä volyymilla, painottaen lihasryhmiä, jotka eivät rasitu niin paljoa työnteossa (onko sellaisia :D). Täytyy olla hillitön pohjakunto ja motivaatio, jos jaksaa painaa metsurin työn ohella tavoitteellista ja ennen kaikkea tuloksellista salitreeniä. Kuka tahansa voi käydä salilla ja vetää kovaa jumppaa jääräpäisenä, mutta kuinka moni kehittyy ja saa harrastuksesta enemmän mielihyvää kuin paskoja fiiliksiä. Siinä onkin jo haastetta.

Itse olen tehnyt fyysisiä hommia lähinnä kolmea sorttia, jotka rajoittivat saliharjoittelua ja täytyy todeta, että siinä täytyy priorisoida harjoittelua ja katsoa, mitä lihaksistoa voi rasittaa työn ohella. Työssä, jossa nosteltiin käytännössä koko päivä ei tullut kysymykseen kovat veto/kyykky-harjoitteet työpäivän jälkeen. Aluksi sitä kokeiltiin ja päätä hakattiin seinään mutta viime kädessä itseään siinä vaan kiusasi, kun yritti väsynein lihaksin mennä tekemään suoritteita, jotka tulisi suorittaa täysin voimavaroin.

ensin täytyy tottua siihen metsurin työhön,niin kyllä sitä pystyy treenaamaankin. ammattimetsurin täytys jotenkin kuntoilla,ei metsurin työ yksistään riitä, kuluttavaa se on. jotenkin vaan kuntoilemalla rikkoo sen arkisen aherruksen niin pysyy paikat kunnossa. päivien pituutta vois vaihdella,ite teen vain 6-8h

Itsellä alkoi tuossa tovi sitten uus duuni joka on todella raskasta.Päivät on pituudeltaan 8-12h.Keskiarvoksi sain 5500 kaloria.Eli tuon verran pitäisi syödä että olisin 300 plussalla.Millä helvetillä mä tonkin toteutan suhteellisen terveellisesti??!!

täytyy sanoa että kyllä metsurin hommia päivällä tehneenä sen huomaa illalla salilla aika helposti!!

itse olen koti tilallani töissä ja veljes katraan vanhimpana nuo metsä työt ovat aina yleensä napsahtaneet meikäläiselle.
ja sen voin sanoa että kun metsätöitä tekee sen 4-6 päivää viikossa sitä 7h-9h ja salilla käyn 4 kertaa
viikkoon niin kyllä sunnuntaina on melkoinen rupeama takana!!

joskus tilalla on hetkiä kun metsätöitä ei ole ja silloin salillakin jaksaa paljon paremmin, mutta olen metsätöiden huomannut auttavan kohdallani ainakin hyvin kyykkyyn ja maveen!!

normaalina metsuri päivänä syön tuhdin aamiaisen ja pidän aina 2-3 tankillisen jälkeen tauon jolloin ruisleipää(päällä jotain juustoa ja leikettä), kahvia, jogurttia, maitoa, pari keitettyä kananmunaa ja yleensä vielä joku proteiini patukka.
noilla jaksaa jotenkin ja kotiin tultua vielä jotain ennen salile lähtöä, jonne lähden yleensä klo. 19:00-20:00

mutta kaverillesi sanoisin että alkuunsa 1-jakoisella vaikka 2 kertaa viikkoon ja lisätä sitten jossain vaiheessa 1 lisäpäivä kun tuntuu että homma kulkee!!!

tsemiä treeneihin!
metsuri on se tosi mies:rock::rock::dance2::hyvä:

Aika pitkiltä teidän metsurin päivät kuulostaa, kun muistelen mitä nuorempana mailla asuin. Aika tyypillinen oli 6h päivä ammattimetsureilla. Kaato hommathan tehdään yleensä talvella. Talvella se valoisa aika vuorokaudesta ei ole niin hirveän pitkä, ainakaan jos vähän pohjoisemmassa asuu. Kesäisin taas on kaikenlaista istutus hommaa kaatohommia ei käsittääkseni kesällä tehdä. Raskasta se taatusti on sitä en kiellä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aika pitkiltä teidän metsurin päivät kuulostaa, kun muistelen mitä nuorempana mailla asuin. Aika tyypillinen oli 6h päivä ammattimetsureilla. Kaato hommathan tehdään yleensä talvella. Talvella se valoisa aika vuorokaudesta ei ole niin hirveän pitkä, ainakaan jos vähän pohjoisemmassa asuu. Kesäisin taas on kaikenlaista istutus hommaa kaatohommia ei käsittääkseni kesällä tehdä. Raskasta se taatusti on sitä en kiellä.
Itsekkin teen vain 6h tunnin päiviä ja palkka maksetaan 8h:sta, urakalla sitten taas pääsee kuudessa tunnissa samaan tai hieman parempaan palkkaan mitä silloin kun saa normi tuntipäivän hommasta rahaa. Työn kuvaan ei normi metsurilla (pois lukien kaupunkimetsuri) enää hakkuut kuuluu, tai joskus hyvin pienimuotoiset minne ei kannata motoa ottaa vaan metsuri kulkee pääasiallisesti raivurin kanssa. Itsellä kuuluu noin 1kk istutusta vuodessa hommiin muuten taimikonhoitoa tai alustanraivausta. Hakkuita teen kyllä sitten vklp:n maanomistajille ja se on kyllä todella kovaa hommaa, ei silloin tee mieli mennä tekeen salille enää mavea, mutta jos tekee 5 pv viikossa raivausta niin kyllä silloin pystyy reenaamaan melkein samalaisesti teki sitten mitä työtä tahansa.

Joo kyllähän se niin on, että timpuri/metsurihommat ja salillakäyminen ei oikein sovi yhteen. Itse tällä hetkellä olen raksalla hommissa ja yritän vielä keihäänheittoakin treenata samalla. Puntilla tulokset on noussut jonkun verran, mutta muu tekeminen treenatessa on sitten todella nihkeää ja takkuista ollut koko talven. Ainakin omalla kohdallani tappanut räjähtävyyden kokonaan ja ei tässä palautuminenkaan mitään parasta mahdollista ole.

Joo kyllähän se niin on, että timpuri/metsurihommat ja salillakäyminen ei oikein sovi yhteen. Itse tällä hetkellä olen raksalla hommissa ja yritän vielä keihäänheittoakin treenata samalla. Puntilla tulokset on noussut jonkun verran, mutta muu tekeminen treenatessa on sitten todella nihkeää ja takkuista ollut koko talven. Ainakin omalla kohdallani tappanut räjähtävyyden kokonaan ja ei tässä palautuminenkaan mitään parasta mahdollista ole.

Kyllähän se työn raskaus, mutta omalta kohdalta epämukavat olosuhteet syö nuppia eniten. Olosuhteet ei varsinaisesti tee työstä raskasta, mutta syövät kyllä henkisesti. Palelet päivän töissä, tai hikoilet kun sika jossain ahtaassa loukossa, kyllä se illalla vie intoa pois kun pitäisi lähteä salille. Omassa duunissa kun on staattista työtä toisinaan, siinä ei auta vaikka olisi vaatetta miten paljon, sitten katoaa jo liikkuvuus. Paleleminen kyllä on yhtä helvettiä, ennemmin kuitenkin kuuma jos kahdesta saa valita.

Juu itelläki alkaa raksahommat ja siis tehnyt ennenkin samaa duunia, urakkavauhtia eli yleensä vaan ollu tehty hommat nopeesti ja lähetty ja raskasta on esim.tiilien kanto yms.. Ite suunnittelin itelle 4-jakoista ohjelmaa perusliikkeillä suhkot lyhyillä treeniajoilla, niin jää kolme välipäivää viikosta. Eipähän oo sit joka päivä kaikki paikat kipeenä vaa esim. tiistaisin voi olla vähä rinta kipeenä yms.. (MA:rinta,hauis)

Eipä paljoa tartte treenata ku käy sielä mettässä päivittäin. Ei treenauksesta muutenkaa tule mitään sellasen työpäivän jälkeen että suosiolla vaan treenaa sielä mettässä :D!

Eipä paljoa tartte treenata ku käy sielä mettässä päivittäin. Ei treenauksesta muutenkaa tule mitään sellasen työpäivän jälkeen että suosiolla vaan treenaa sielä mettässä :D!

Kyllä se kroppa siihen raskaaseen työhön tottuu ja alkaa se treenaminenkin onnistumaan... Riippuu tietenkin hyvin paljon minkälainen on aerobinen kunto koska toiset ovat sen metsäpäivän jälkeen aivan poikki mutta kyllä itsellä ainakin on virtaa kun on vaan saanut kunnolla kotona tankattua. Eikä se metsätyö kauheasti lihaksia kasvata vaan enemmänkin se on kestävyysharjoittelua, ehkä ennen kasvatti kun pokasahalla ja kirveellä hommat tehtiin.

Ajattelisin, että kehonhuollon kannalta olisi erityisen tärkeää harrastaa muuta liikuntaa raskaan työn lisäksi. Yleensä töissä kuitenkin liikeradat ovat jossain määrin yksipuolisia tai toispuolisia. Epätasainen kuormittuminen sitten saa aikaan kaikenlaista vaivaa ja kulumaa. Metsurin työstä sinänsä en tiedä mitään, mutta luulisin, että erityisesti keskivartalotreeni olisi tärkeää, syvät vatsalihakset, selkälihakset. Samoin venyttely säännöllisesti. Ja palauttavat kävely- tai hölkkälenkit. Matalasykkeisen peruskestävyysharjoittelun ovat viisaammat sanoneet olevan kaikkein tärkein tekijä raskaassa työssä jaksamiseen.

Jos olisin nuori metsurimies, kävisin salilla vapaapäivinä, mutta en tekisi mitään pakkotoistoja tai muuta ääriraivolla, jotta palautuminen olisi helppoa. Työpäivinä muutaman kerran viikossa matalasykkeinen palauttava lenkki ja vaikka keskivartaloharjoituksia ja venytyksiä päälle.

Istutuksilla ja raivaussaha hommista jaksaa treenatakkin vielä illalla.
Moottorisahahakkuilla riippuu mikä on palkkaus. Päivän pitää kunnon urakkavauhtia, niin treenaaminen ei käy mielessäkään. Tuntipalkalla ei tartte pitää kiirettä metässä ja jaksaa treenata illalla.

Mites porukat on merkkailleet nuo fyysiset työt esim,kalorilaskuriin? Itse teen konepaja työtä ja laitoin laskurissa kokeeksi ikkuna ostoksia 8 tuntia,niin tulos oli noin 1000kcal enemmän ku mitä olen tähän mennessä syönyt. Liekkö sitte tuo mun työ niin raskasta,mut paljon tulee käveltyä päivän aikana ja tavaroiden nostelua ihan kivasti. Ainakin olen kohtalaisen väsynyt monesti työpäivän jälkeen, mut oisko mahdollista että olen syönyt vuosia liian vähän, koska tähän asti olen laskurissa laittanut päivä aktiivisuuden siihen kohtalaisen kuormittavaan enkä ole huomioinut liikuntana.

Suositut

Back
Ylös Bottom