Eri maiden treenikulttuurit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Franss
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terveiset Hampurista!

Suoritan tämän talvikauden vaihto-opintojani Hampurin yliopistossa ja sain idean herätellä keskustelua siitä, miten eri maissa treenataan. Tähän threadiin olisi mukava saada pakkislaisten omakohtaista kokemusta salillakäymisestä Suomen rajojen ulkopuolella. Nettihän on pullollaan stooria unkarilaisten painonnostajien kisatreeneistä ja jenkkien hifistelystä, mutta jaetaan täällä se, mitä ollaan itse koettu. Ok? Jee!

Saksassakin oma kokemukseni rajoittuu vain Hampuriin ja täkäläisen yliopiston kuntosaliin, mutta täällä ero esim. Helsingin yliopiston saliin (jossa en tosin enää treenaa) on sekin suuri.

Alkuun yllätti se, että kuntosalille ei meinannut päästä mitenkään. Jokaisessa paikassa tuntuu olevan edellytys, että uudet treenaajat tekevät kuntotestin ja sen jälkeen pakollinen konsultointi ja treeniohjelman teko. Tämä sinänsä on ok, mutta ajanvaraus näihin oli kiven alla: aikoja oli useimmissa paikoissa vasta muutaman viikon päähän. Ilman alkutestejä ei jäsenyyttä, ilman jäsenyyttä ei treeniä.

Sitten vähän yleisemmin siitä, miten täällä treenataan: suurin osa ihmisistä käy ainoastaan lenkillä ja kuntosalilla käyntiä katsotaan aika usein hieman oudoksuen. Jos kuntosalilla käydään, useimmat tyytyvät allround-treeniin, jossa koko kroppa tehdään kerralla läpi kevyesti ja päälle otetaan aerobista oman maun mukaan. Ja ei, tätä eivät tee ainoastaan päälle 50-vuotiaat treenaajat, vaan valtaosa kaikista. Selvästi lihasmassaa kasvattavia kuntoilijoita on todella vähän (tämän huomaa myös kadulla) ja suosituimpia treenikohteita taitavat olla rinta ja hauikset. Ainakin yliopistolla vapaapainohuone on riittävä, mutta käyttäjiä siellä ei juuri ole, vaan enemmistö pysyy laitteiden parissa. Sen verran kun olen muiden treenaajien kanssa puhunut, on meininki muilla saleilla melko samanlaista.

Lisäravinteiden käyttö on aivan eri tasolla kuin Suomessa, esim. 1,8 miljoonan asukkaan Hampurista olen löytänyt vain yhden liikeen, joka erikoistuu lisäravinteisiin. Tuotteet sinänsä ovat mielestäni samaa tasoa kuin Suomessa, joskin valmistajat ovat melko tuntemattomia. Twinlab ja Weider tunnetaan myös täällä, muita valmistajia ovat mm. The Force ja Scitec Nutrition. Vaikka yleinen hintataso on hieman alempi kuin Suomessa, saa lisäravinteista maksaa enemmän koska kilpailua alalla ei juuri ole.

Oikeanlainen ravinto on muutenkin melko vähissä Saksassa: kaupoissa ei myydä kovinkaan usein kevyttuotteita samassa mittakaavassa kuin Suomessa ja lähes kaikissa mahdollisissa tuotteissa on sokeria. Välipaloja täällä on joutunut pakolla karsimaan, koska esim. proteiinipatukoita ei myydä juuri missään. Leipomotuotteita ja kebabeita voi tosin ostaa joka 10. metri jos mieli tekee.

Muiden kokemuksia?

Ite tuli treenattua pari kuukautta pariinkin otteeseen lattareissa ja täytyy todeta, että ainakin ne salit joissa kävin oli aika fitnessclub henkisiä. Ei tosin valittamista koska tämä takasi mukavasti paikallista senoritaa treenamaan. Toinen minkä huomasin oli se, että aika moni treenasi ohjaajan opastuksella, mikä selittyy luultavasti paikallisella hintatasolla. (Suomessa aika harvalla on varaa palkata ketään katsomaan vierestä kun treenaat)

Salit joilla treenasin ei ollut kovinkaan isoa porukkaa. Pari isompaa jamppaa ja loput pallerot veivas jollain laitteilla.

Alkuun yllätti se, että kuntosalille ei meinannut päästä mitenkään. Jokaisessa paikassa tuntuu olevan edellytys, että uudet treenaajat tekevät kuntotestin ja sen jälkeen pakollinen konsultointi ja treeniohjelman teko. Tämä sinänsä on ok, mutta ajanvaraus näihin oli kiven alla: aikoja oli useimmissa paikoissa vasta muutaman viikon päähän. Ilman alkutestejä ei jäsenyyttä, ilman jäsenyyttä ei treeniä.

Huomasin saman jutun. Jouduinpa vielä lääkärintarkastukseenkin. Ilmeisesti epäilivät että gringo ottaa tulpan crossarilla.

Lisäravinteiden käyttö on aivan eri tasolla kuin Suomessa, esim. 1,8 miljoonan asukkaan Hampurista olen löytänyt vain yhden liikeen, joka erikoistuu lisäravinteisiin. Tuotteet sinänsä ovat mielestäni samaa tasoa kuin Suomessa, joskin valmistajat ovat melko tuntemattomia. Twinlab ja Weider tunnetaan myös täällä, muita valmistajia ovat mm. The Force ja Scitec Nutrition. Vaikka yleinen hintataso on hieman alempi kuin Suomessa, saa lisäravinteista maksaa enemmän koska kilpailua alalla ei juuri ole.

Lisäravinteet olivat aivan järkyttävän kalliita!!! En raaskinut edes ostaa palkkaria kun yhden palautuksen hinnaksi olisi tullut joku 4 €. Voimme siis olla kiitollisia siitä, että ainakin peruslisäravinteet ovat Suomessa aika järkevissä hinnoissa ja niitä saa vaikka lähimmästä Prismasta.

Oon asustellut saksassa pariin otteeseen sellaisia muutaman kuukauden jaksoja. Sekä etelässä että pohjoisessa. Kunnon Salin löytäminen on ihan helvetin vaikeeta. Joka nurkalla on fitness henkisiä hinttipaikkoja, mutta kunnon mestoja tosi harvassa.Yheltä salilta lensin pihaalle kesken treenin kun kyykkäsin liian isoilla raudoilla 120kg. (siis ei liian isoilla mulle vaan salin muille asiakkaille)

Parhaiten kunnon salin löysin kun vaan rohkeesti menin kysymään paikallisilta isoilta pojilta (ainakun sellaiseen törmäsin), että missä ne treenaa. Useimmat rautasalit löytyivät jonkun kamppailukeskuksen yhteydestä. Eli niitä kannattaa soitella läpi. Rautasaleilta löytyy myös prodet sun muut aika kohtuu hintaan. Ainoa vaikeus oli löytää näitä isoja karjuja, koska saksa on nahkahousuhomojen ja hippien luvattu maa. :curs:

Olen treenaillut viidessä maanosassa ja on todettava, että meillä Suomessa asiat ovat hyvin. Useimmissa muissa maissa saleja on paljon vähemmän, ne ovat tosiaan juuri sellaisia fitness-kerhoja, hardcorevälineistön sijaan on paineilmapecdeckejä, personal trainerit varoittavat kaikesta tehokkaasta, kovaa treenaavia katsotaan kuin hulluja. Isoja ja vahvoja ihmisiä ei yleensä näy missään. Pumpataan hauista peilin edessä ja täydennetään supersarja ramppaamalla pihalla tupakalla. :curs:

Mul ol pitkä reply, jonka kadotin aiheesta bodailu Alankomaissa, missä tällä hetkellä majailen.

1. paikallisilla ok lihat, olemattomat voimatasot.
2. mä olen ainoa joka kyykkää,
3. mä olen ainoa mavettaja
4. Vapail painoil ei tee juuri kukaan
5. Suurin osa soutaa soutulaitteella tai pyöräilee temmolla joka oikealla pyörällä olisi kävelyvauhtia
6. ne jotka treenaa lihaksia treenaa laitteilla ja tosi onnettomilla painoilla, esim peck deckiä vajaa 20 kiloa ja prässiä 50kiloa.
vapaita painoja löytyy ihan kivasti, ja aika rauhassa saa tehdä kun ei laitteista niin välitä

niin ja jäsenyyteen piti mennä 1h haastatteluun.
Personal trainer valittaa aina jos tekee liian isoilla painoilla sen makuun. Kukaan ei koskaan tee yli 60 kilon penkkiä, paitsi mä. Olen nähnyt kaverin joka näytti ihan lihoissa olevalta jättävän 60 kiloo rinnalle! luoja noit hollantilaisia.. juttelemaan ne tulee

Treenikokemusta Benelux-maiden saleista. Paikat ovat voittopuolisesti sukkahoususaleja, joissa porukka lähinnä viettää aikaansa. Pukeutumiskoodi kuin golfissa, jota 'Fitless Gym' -paita rikkoo räikeästi. Steppereitä saleilla on paljon, mutta yleensä myös nurkkaus raudan ystäville. Liikkeiden tuntemus porukalla heikkoa. Kerran tuli personal trainer selittämään oikeaa kyykkytekniikkaa, kun tein good morningia. Jos joku rohkea raudan pariin uskaltautuu, käsipainot otetaan penkin viereen, jolloin yleismaailmallinen penkki & haba -treeni on vaivaton suorittaa. Isommat raudat herättävät pelonsekaisia tunteita. Yleistäen, salit ovat kuin saksalainen sauna, joissa puitteet ovat kohdallaan, mutta kiukalle ei saa heittää vettä.

Aloittelin syksyllä 1995 punttireeniä Göteborgissa, Ruotsissa. Kyseessä oli kaupungin liikuntahallin yhteydessä oleva pieni sali, joitain laitteita ja pieni valikoima käsipainoja, ei levytankoa, eikä painolevyjä. Enpä osannut niitä silloin vaatiakaan. Tein vaan jotain epämääräistä jumppailua keskikropalle ja yläkropalle, vatsalihasreeniä, selänojennuksia, hauiskääntöjä, pystypunnerruksia ja paria laitetta.

En muista nähneeni ko salilla ketään muita ikinä reenamassa, kuin minä ja joku paikallinen kasaripotari. Jannu oli kyllä iso, noin 190cm pitkä ja todellakin oli paksusti lihaa, oli ilmiselvästi reenaillut aika kauan. Heppu näytti aina hyväntuuliselta salilla, yleensä pumppaili ristitaljoilla ja parilla muulla laitteella yläkroppaa. Eräs kerta oli hauska, kun siihen aikaan oli hittinä tämä "It's a beautiful world, wo-o-o-ou..." kipale (mikä lie esittäjänä, ei voi muistaa). Se oli juuri tullut NRJ:ltä (siellä ei muu soinut ikinä) ja tää tyyppi lauloi koko kipaleen ajan mukana, kertsit kovemmalla äänellä. :D Siinä oli jo lievää salikomedian makua.

Puolassa olen käynyt tutustumassa Varsovan keskustassa sijaitsevassa lisäravinne kaupassa: jenkkituotteita kaikki, hinnat vähän halvempia kun suomessa, mutta etenkin joidenkin purkkien etiketit todella epämääräisiä. Patukoita oli kyllä useampaa laatua ja sitten jotain pelottavan suuria tabletteja.. myyjä oli iso ja vaikutelmaksi jäi se, että kyllä puolassakin painoja nostellaan

Itse tulee käytyä suhteellisen usein Lundissa ja siellä tällä salilla. Se on jonkinlainen monitoimihalli, josta löytyy melko laaja punttisalikin. Paljon laitteita, mutta ainakin aamuisin vapaapainopuolellakin on hyvin tilaa. Vaikka tuon verkkosivun olemuksen perusteella voisi muuta kuvitella, löytyy salilta useampi kyykkyräkki/häkki, penkkejä, käsipainoja ainakin jonnekin 50-60 kg paikkeille, mavetuspaikkaa, valmiiksi ladattuja tankoja ja paljon painoja.

Treenikulttuuri ei eroa oikeastaan mitenkään täkäläisestä ja salille pääsee kertamaksuilla ilman mitään lääkärintarkastuksia (siis wtf?). Kukaan ei ole tullut koskaan kyselemään/kuittailemaan mitään ja apua esimerkiksi varmistukseen on aina saanut. Ihan :thumbs: ainakin tuolle ruotsalaiselle salimeiningille.

Terveiset Hampurista!

Suoritan tämän talvikauden vaihto-opintojani Hampurin yliopistossa ja sain idean herätellä keskustelua siitä, miten eri maissa treenataan. Tähän threadiin olisi mukava saada pakkislaisten omakohtaista kokemusta salillakäymisestä Suomen rajojen ulkopuolella. Nettihän on pullollaan stooria unkarilaisten painonnostajien kisatreeneistä ja jenkkien hifistelystä, mutta jaetaan täällä se, mitä ollaan itse koettu. Ok? Jee!

Saksassakin oma kokemukseni rajoittuu vain Hampuriin ja täkäläisen yliopiston kuntosaliin, mutta täällä ero esim. Helsingin yliopiston saliin (jossa en tosin enää treenaa) on sekin suuri.

Terve vaan itsellesi, samassa kaupungissa ollaan. Itse en tosin ole yliopistolla, vaan ihan henk. koht. syistä asustelen ja kirjoittelen gradua. Ja tosiaan, sitä ei suomalainen ihan äkkiä tajua, että täällä jatkuvasti huippubodareita tuottavassa maassa ei meinaa sitten millään löytää salia, jossa sais treenata! Sen lisäksi, että järjestään salit vaatii ton koetreenin, niin ne ei edes kerro hintoja etukäteen, joten sinne on prkl pakko mennä paikan päälle kuuntelemaan se sama litania: 50 €/kk, väh vuoden jäsenyys, johon ei sisälly oikeutta treenata kovaa, aloitusmaksu 100 €, joka sisältää niin ristuksen tarkat analyysit, että... jne.

Oon kanssa hiljattain muutanut kaupunkiin ja viime viikolla meinasi oikeasti tulla aika epätoivoinen fiilis. Löysinpä kuitenkin Olympic Fitnessin. Se onkin sitten täysin toisesta ääripäästä. Todellinen HC-bodimesta, jossa osa kävijöistä on jo melkein sarjakuvahahmon näköisiä. Alakerrassa on jopa peilihuone posetusta varten! 31 €/kk ja sopimus tarvi tehdä vain puoleksi vuodeksi.

Yliopiston salille yritin myös päästä, mutta se on niin täynnä kuulemma, että sinne ei tällä hetkellä pääse kuin opiskelijat. Niille, jotka ihmettelevät, voin sanoa, että joskus noihin yliopiston liikuntajuttuihin pääsevät muidenkin opistojen opiskelijat mukaan ja sitä paitsi tuo Hampurin yo:n sali ainakin maksaa ihan oikean salin verran.

Tosin viime vuonna Mainzissa vaihdossa ollessani löysin kohtuullisen kivuttomasti salin, johon sai jäsenyyden aina 3 kk:ksi kerrallaan ja ihan kohtuullisen treenin sielläkin sai aikaan. Ainoana miinuksena oli siellä kyykkypaikan täysin pilipalilaatuinen tanko.

Sitten vähän yleisemmin siitä, miten täällä treenataan: suurin osa ihmisistä käy ainoastaan lenkillä ja kuntosalilla käyntiä katsotaan aika usein hieman oudoksuen. Jos kuntosalilla käydään, useimmat tyytyvät allround-treeniin, jossa koko kroppa tehdään kerralla läpi kevyesti ja päälle otetaan aerobista oman maun mukaan. Ja ei, tätä eivät tee ainoastaan päälle 50-vuotiaat treenaajat, vaan valtaosa kaikista. Selvästi lihasmassaa kasvattavia kuntoilijoita on todella vähän (tämän huomaa myös kadulla) ja suosituimpia treenikohteita taitavat olla rinta ja hauikset. Ainakin yliopistolla vapaapainohuone on riittävä, mutta käyttäjiä siellä ei juuri ole, vaan enemmistö pysyy laitteiden parissa. Sen verran kun olen muiden treenaajien kanssa puhunut, on meininki muilla saleilla melko samanlaista.

Futista täällä pelataan ainakin subjektiivisen otantani mukaan kuntoilumielessä ihan älyttömästi.

Kannattaa tilata netistä. Esim. bbszene.de:n kauppa on ihan hyvä (kai ton verran saa avittaa, kun ei tuo nyt varsinaisesti pakkiksen myynnistä ole pois). Toimitus tuli päivässä. Johtunee osittain siitä, että itse kauppa on Hampurissa. Täällä ei siis posti kulje aina samassa ajassa joka kolkkaan maata.

Oikeanlainen ravinto on muutenkin melko vähissä Saksassa: kaupoissa ei myydä kovinkaan usein kevyttuotteita samassa mittakaavassa kuin Suomessa ja lähes kaikissa mahdollisissa tuotteissa on sokeria. Välipaloja täällä on joutunut pakolla karsimaan, koska esim. proteiinipatukoita ei myydä juuri missään. Leipomotuotteita ja kebabeita voi tosin ostaa joka 10. metri jos mieli tekee.

Muiden kokemuksia?

Ravintopuolta en ole sikäli kokenut ongelmaksi, että saahan täältäkin noita tuttuja raejuustoja (vaikkei ravintoarvot olekaan yhtä hyvät, niin 40 c/purkki korvaa vähäsen) ja rahkoja. Paistijauhelihaa kaipaisin itse, täällä tuntuu kaikissa jauhelihoissa olevan se "alle 20% rasvaa". Vihannekset ovat vastaavasti aivan törkeän paljon halvempia.

Nyt meitsi lähteekin mavettamaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite reenailen Saksassa salilla (http://www.universum-gym.de) jonka omistaa Lutz Wilke mm. vuoden -94 Mr. Universum. Kaikki laitteet on mitä tarttee, mut sauna... en mä kehtais edes sanoa sitä saunaksi (höyryjuditsu) ja nyt kun olen muuttamassa takas Suomeen, ni piti tehdä kirjallinen irtisanominen ja perustella syy miksi lopettaa jäsenyyden. Ja irtisanomisaika on 3kk, et salia ei noin vaan vaihdeta. Niin ja hinta 49,-/kk sisältää myös jumpat ym. tunnit.

Ruåtsissa tukholmassa reenailen, Nautilus-ketjun salilla. Aika paljon on sama meininki, mitä täs keskustelussa on tulluki jo esille. Jos haluaa treenata kovaa niin toki saa, ei siitä ulos heitetä. Mutta esimerkiksi mavea salilla ei tee mun lisäksi ketään, en ainakaan ole nähnyt :D ja kaikki koneet on kovassa käytössä verrattuna vapaisiinpainoihin... Aika pitkälti trendi-mesta on koko paikka, mut on niin lähellä ettei muualle viitsi lähte, ja pakkohan jonkun siellä on aiheuttaa hämmennystä pakkotoisto paidan kanssa :rock:
Ja sauna nyt on mitä on :D Pitää nousta lauteilta kauhan kanssa ja kantaa se vesi sinne kiukaaseen, koska lauteet ovat kiukaasta niin kaukana ettei vettä yksinkertaisesti voi heittää kiukaalle niin pitkää matkaa.

no siit hollannin juttelukulttuurist salil vois lisätä, et ne saattaa tulla ihan puun takaa heittää läppää. yks kaveri kysel et ootko btw koskaa syöny paddoja.. mä olin hetken aikaa et mitä..sit se selitti valehtelematta puoltuntia taikasienistä, mitä se ol kuulemma syöny 3 vuotta joka perjantai..

ei taivas.. kauheen skrode jätkä. ol kuulemma psykoosin takii lopettanu

Unohtuipa tosiaan mainita eräs seikka. Nimittäin ainakin Saksassa sopimuksen saa usein irtisanoa, jos muuttaa pois kaupungista. Joidenkin ketjujen kohdalla saattaa jopa joutua muuttamaan pois maasta, esim. Fitness Companylla saattaa olla näin, koska heillä on saleja ympäri maata.

Asuin kesällä reilut 5 kk Frankfurtissa, jossa sitten jouduin tyytymään hieman neidimpään mestaan, mutta koska muutenkin treenasin leikkauksesta kuntoutuakseni, se ei niin haitannut. Heillä oli kahden vuoden sopimus selvästi edullisempi kuukautta kohden ja koska tiesin muuttavani pois, otin pidemmän sopimuksen. Eihän se ollut allekirjoittaneelta kovinkaan reilua, sillä heillä oli myös puolivuotisia tarjolla. Toisaalta, ei se salienkaan toiminta kovin reilua ole ja opiskelijan pitää joskus venyttää hieman moraaliaan.

incubus sanoi:
Oon asustellut saksassa pariin otteeseen sellaisia muutaman kuukauden jaksoja. Sekä etelässä että pohjoisessa. Kunnon Salin löytäminen on ihan helvetin vaikeeta. Joka nurkalla on fitness henkisiä hinttipaikkoja, mutta kunnon mestoja tosi harvassa.Yheltä salilta lensin pihaalle kesken treenin kun kyykkäsin liian isoilla raudoilla 120kg. (siis ei liian isoilla mulle vaan salin muille asiakkaille)

No, huh,huh! Eri asia olisi ollut, jos olisit tehnyt jotain tempausta 120-kilolla. Jopa Helsingin Ruoholahden SATS-kuntoksekuksessa kyykätään (jota pidän kyllä ihan kei-salina) 120-kilolla. Tosin koskaan en ole nähnyt kenenkään tekevän paljoa yli 100-kilolla syviä kyykkyjä, jopa 140-150-kilollla sitten "pyllistellään" jotain 1/3 tai 1/4 -kyykkyjä. Ehkäpä respan Joni pystyy kyykkäämään tolla painoilla kunnon kyykkyjä..

Eli jos keski/ Etleläeuroopassa joutuu jollain vähän pidemmällä lomamatkalla treenaamaan, täytyy etsiä kunnon sali. Tai sitten tyytyä kokeilemaan jotain viritystä hotellin salilla (eivät kai hotellit sentään heitä asiakasta ulos, jos ei rupea salilla karjumaan:D )

Mou sanoi:
Löysinpä kuitenkin Olympic Fitnessin. Se onkin sitten täysin toisesta ääripäästä. Todellinen HC-bodimesta, jossa osa kävijöistä on jo melkein sarjakuvahahmon näköisiä. Alakerrassa on jopa peilihuone posetusta varten! 31 €/kk ja sopimus tarvi tehdä vain puoleksi vuodeksi.
Jos muuttaisin Hampuriin niin:kuola: :kuola: :kuola:

olen lähdössä vaihto-oppilaaksi vuoden vaihteessa Glasgowiin, Skotlantiin. Onkohan jollain kokemuksia ko. paikan saleista tai treenikulttuurista tai lisäravinteiden saatavuudesta ja hinnoista. Tulee meinaan henkisesti raskas reissu jos sieltä ei löydy kunnon salia hc-treenaajalle. Luulisi ainakin Brittiensaarilla olevan kunnon treenaus mahdollisuudet,mutta niin luulin sitä myös Saksan osalta ja väärässä olin.

Jopa Helsingin Ruoholahden SATS-kuntoksekuksessa kyykätään (jota pidän kyllä ihan kei-salina) 120-kilolla. Tosin koskaan en ole nähnyt kenenkään tekevän paljoa yli 100-kilolla syviä kyykkyjä, jopa 140-150-kilollla sitten "pyllistellään" jotain 1/3 tai 1/4 -kyykkyjä. Ehkäpä respan Joni pystyy kyykkäämään tolla painoilla kunnon kyykkyjä..
:lol2: Vai on Ruohis tuollainen paikka nykyään! Silloin Wellnessin aikaan siellä sentään näkyi muutama reenailijakin. (Vai kultaako aika vain muistot?!)

...ja ainakin aerobinen kunto keskimäärin oli porukalla hyvä. Markuksen sunnuntaitunnit aina täynnä. :kippis1:

Sorry, :offtopic: loppuu.

Kirjoitinkin omia salikokemuksiani mm. Espanjasta ja treenikokemuksia Italiasta tuonne Lilin mainitsemaan punttimimmien ketjuun. :rolleyes:

No, huh,huh! Eri asia olisi ollut, jos olisit tehnyt jotain tempausta 120-kilolla. Jopa Helsingin Ruoholahden SATS-kuntoksekuksessa kyykätään (jota pidän kyllä ihan kei-salina) 120-kilolla. Tosin koskaan en ole nähnyt kenenkään tekevän paljoa yli 100-kilolla syviä kyykkyjä, jopa 140-150-kilollla sitten "pyllistellään" jotain 1/3 tai 1/4 -kyykkyjä. Ehkäpä respan Joni pystyy kyykkäämään tolla painoilla kunnon kyykkyjä..

Olympia nostot olivat kiellettyjä ko. salilla. Valitettavasti. Kysyin vielä siltä ohjaajahinurilta että oliko teknikka jotenkin huono kun se tuli siihen huutelemaan, kun itellä oli vasta lämppärisarja menossa. Tuomion virallinen syy oli siis että muut asiakkaat alkais treenaamaan liian isoilla romuilla nähtyään mun romut... Eli kuten räty aikoinaan sanoi "Saksa on paska maa"

Wippe mimmipuolen tredissä sanoi:
Belgiassa ei salilla näe tosissaan treenaavia niin paljoa kuin Suomessa. Itse kylläkin treenaan yliopiston salilla (halvan hinnan takia), joka on ns. fitnesssali eli täynnä laitteita. Puntteja löytyy 4kg-22kg kahden kilon välein ja yksi smith on nurkkaan isketty (ilman painoja tanko liikkuu melkein itsestään :eek: ). Siinä se. Toi tankojen puuttuminen rajoittaa kyllä treeniä eli saattaa olla syy siihen miksi tosissaan treenaavat (sekä miehet että naiset) puuttuu. Jotenkin tuntuu, että ihmiset harrastavat enemmän aerobisia lajeja kuin punttia. Salilla on myös hirmu kasa aerobisia laitteita. Suurin osa saliporukasta treenaa ohjelmalappusta tavaillen ja laitteessa tehdään sarjaa ilmekään värähtämättä. Juu ja lähentäjät+loitontajalaitteet on suuressa suosiossa sekä miesten että naisten keskuudessa. Kävin tutustumassa myös yhteen kaupalliseen saliin, mutta ei sen kummoisempi ollut. Ilmeisesti salikulttuuri on täälläpäin vaan niin erilaista.

Täytyy tähän vielä lisätä että salilla näkyy tosi paljon rintaa ja hauista hinkuttavia miehiä. Tuosta salin ainoasta smithistä joutuu aina "tappelemaan" näiden penkkivemputtajien kanssa, käytän sanaa vemputtaja, koska ei tuolla monikaan treenaa "kunnolla", tai sitten ne on vaan voimattomia. Penkkiä voi myös tehdä yhtä aikaa kun vaihtaa viikonlopun kuulumiset kaverin kanssa :rolleyes: Viimeksi smith-paikalla joku väänsi haukkaa käsipainoilla. Ympärillä kaksi muuta kundia ja suu kävi koko ajan. Ihmiset treenaa täällä yleisesti hirmu pienillä painoilla, toki jokaisen pitääkin tehdä omien voimien mukaan, mutta uskoisin tavan kaduntallaajamiehen pystyvän esim. ylätaljassa tekemään 10-15kiloa suuremmilla painoilla sen 12 toistoa. Täällä on myös erillinen "voimahuone", jossa kuulemma on vapaita painoja enemmän. Mutta sinne pääsy oli niin hankalaa (ois pitäny suorittaa voimakortti ja yksin ei saa mennä treenaamaan jne.) että en viitsiny nähdä vaivaa muutaman kuukauden takia.

Protskujen saatavuus on huono tai sitten en vaan tiedä mistä niitä löytyy. Optimumia löysin Brysselistä yhdestä urheiluravinnekaupasta, missä oli ihan hyvä valikoima. Hinnat ehkä samaa luokkaa tai aavistuksen kalliimmat kuin Suomessa. Salilla en ole nähnyt kenenkään muun käyttävän palkkaria.

Suositut

Back
Ylös Bottom