Eri dieetit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Folk
  • Aloitettu Aloitettu
Terve, nyt on tullut selailtua erillaisia tyylejä ja tapoja mutta kyllä tässä vielä vähän pihalla on kun vaikuttaa niin tarkalta(10mg sitä 20 mg tätä ym.)..
Tarkoitus oli pudottaa painoa 10 kg.. Pituutta on 180 cm paikkeilla ja paino 80-82 kg.. Tosin lihasta löytyy myös. Tarkoitus on ollut jo kauan päästä tästä läskistä eroon mutta ei vaan ole motivaatio riittänyt.. Nyt motivaatio katossa ja valmis panostamaan täysillä mutta ei tietoa mikä olisi paras tapa tiputtaa?
Mahdollisimman nopeasti jos onnistuisi oli mahtavaa, voiko tälläinen edes onnistua 2-4kk?
Mahdollisimman nopeita vastauksia odotellessa ja jo kiitellessä.. :P

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perus VHH-ruokavaliolla lähtisin itse vetämään, mitään ketooseja ym. on turha lähteä kokeilemaan noilla mitoilla, minun mielestäni. 10kg/3kk voisi olla varsin sopiva tahti, alle kg/viikko keskimäärin.

VHH on todellakin paras. Tähtää suureen rasvan määrään, sillä pienellä määrällä ihmiset usein tuntevat olonsa heikoksi vähillä hiilareilla. 2-4g rasvaa per painokilo, 1-1,5g proteiinia per painokilo on sopiva suhde. Hiilareita seitsemästäkymmenestä gramasta alaspäin riippuen siitä, mitä tarkalleen haluat.

Hieman hankalalta nämä määrät tuntuvat näin alkuun mutta kai tästä vielä pääsee jyvälle.. :)
Mitä tarkoitat "mitä tarkalleen haluat"? Mitä nopeampaa painoa saisi tippumaan sitä parempi fiiliksellä mennään, mutta kärsivällisyyttä on.

Tuolla alempana on ketju "Jutan ja Bullin dieetti". Mulla lähti syksyllä 4 viikossa 8kg, kun noudatin ohjeita ihan pilkuntarkasti. Aloitin nyt vuoden alusta dieetin tuolla ohjeella hieman soveltaen, eli syön jonkin verran enemmän mitä ohjeessa sanotaan (+hedelmiä) ettei paino tipu ihan niin nopeasti.

VHH on todellakin paras. Tähtää suureen rasvan määrään, sillä pienellä määrällä ihmiset usein tuntevat olonsa heikoksi vähillä hiilareilla. 2-4g rasvaa per painokilo, 1-1,5g proteiinia per painokilo on sopiva suhde. Hiilareita seitsemästäkymmenestä gramasta alaspäin riippuen siitä, mitä tarkalleen haluat.

Noi rasva määrät on aivan liian isoja ja prode taas aivan liian vähän... Proteiinia minimissään 2g per painokilo.

Rasvasta jos ottaa 80kg kaveri 4g per painokilo niin tulee jo 2880kcal pelkästä rasvasta. Voi olla painon pudotus aika vähäistä noilla kaloireilla...

Noi rasva määrät on aivan liian isoja ja prode taas aivan liian vähän... Proteiinia minimissään 2g per painokilo.

Rasvasta jos ottaa 80kg kaveri 4g per painokilo niin tulee jo 2880kcal pelkästä rasvasta. Voi olla painon pudotus aika vähäistä noilla kaloireilla...

Todistetta että niin paljoa prodea kaivattaisi?

Sanotaan että Folk kuluttaa 2800kcal päivässä. Hän syö 100g proteiinia päivässä, 400kcal. Hänen VHH koostuu 50g hiilareista, eli 200kcal niistä. Jää 2200kcal rasvalle. 2200kcal jaettuna 9kcal = 244 grammaa rasvaa, eli n. 3g/painokilo. Tämä on siis, jos hän olisi ns. maintancessa, eli koettaisi pitää painon samassa. Kun hän haluaa sen laskevan, hän luultavasti haluaa n. 300-500 kcal vajeen, jota pidetään hyvänä. Näin hän sitten voisi syödä 200g rasvaa, jolloin kalorimäärä olisi 2400. 400 kalorin vaje, eli painonlasku. Rasvaa tulisi 2,5g/painokilo, proteiinia vähän päälle gramma per painokilo. Paino laskisi.

Mitä tarkoitat "mitä tarkalleen haluat"? Mitä nopeampaa painoa saisi tippumaan sitä parempi fiiliksellä mennään, mutta kärsivällisyyttä on.

Tarkoitan lähinnä, että pyritkö ketoosin vai et.

Paino laskisi.

Paino laskisi myös, jos söisi 300-500 kalorin vajellaa ihan monipuolista ruokaa. Eli VHH ei ole välttämätön, kunhan huolehtii riittävästä proteiinin&rasvansaannista, ja pitää sen vajeen. Henkilökohtaista, kenelle mikäkin tapa sopii. Esimerkiksi meikäläinen ei voisi enää ikinä (kokeiltu on) laihduttaa tota rasvaa lipittämällä, koska a) se etoo mua ja b) ne saamani närästys&pakkivaivat jotka sain siitä dieetistä, olivat sietämättömät. Kannattaa kuunnella omaa kehoa, eikä mennä sokeasti joidenkin tiettyjen ohjeiden mukaan, mikäli tuntuu siltä, ettei homma nyt toimi.

Eikös ns. "optimaalinen" ketoosidieetti koostu 70% rasvoista joten tuohonnähden ihan hyvä suhdehan toi on. Ite tosin ketoosilla söin protskuu ~250g ja rasvaa 150g. Hiilarit alle 20g. Olo oli ihan hyvä koko ajan ja paino putosi 81.5 -> 73kg 8viikossa enkä miettinyt kaloreita yhtään. Rasvassa pyöritettyjä pihvejä naamaan ja 300g wokvihanneksia päivässä.. alkoihan noi ruoat vähän tökkiin mutta helpolla se paino putosi.. ja oon 178cm pitkä joten aika samoissa mitoissa alk.peräisen kysyjän kanssa.

Paino laskisi myös, jos söisi 300-500 kalorin vajellaa ihan monipuolista ruokaa. Eli VHH ei ole välttämätön, kunhan huolehtii riittävästä proteiinin&rasvansaannista, ja pitää sen vajeen. Henkilökohtaista, kenelle mikäkin tapa sopii. Esimerkiksi meikäläinen ei voisi enää ikinä (kokeiltu on) laihduttaa tota rasvaa lipittämällä, koska a) se etoo mua ja b) ne saamani närästys&pakkivaivat jotka sain siitä dieetistä, olivat sietämättömät. Kannattaa kuunnella omaa kehoa, eikä mennä sokeasti joidenkin tiettyjen ohjeiden mukaan, mikäli tuntuu siltä, ettei homma nyt toimi.

VHH on äärimmäisen monipuolista ruokaa, josta lähinnä on epäterveellinen turha ravinto otettu pois. Väittäisin, ettei runsashiilihydraattisena voi olla optimaalisen terve. Toki kaikkien kannattaa säätää itse, ihan sen takia ettei kaikki samanlaisia ole, mutta mielestäni nuo ohjeeni ovat erittäin hyvät perusohjenuorat jotka suurimmalle osalle toimivat.

Ihan vaan muuten kiinnostaa, että miten tarkalleen söit jos närästystä tuli?

Paino laskisi myös, jos söisi 300-500 kalorin vajellaa ihan monipuolista ruokaa. Eli VHH ei ole välttämätön, kunhan huolehtii riittävästä proteiinin&rasvansaannista, ja pitää sen vajeen.
VHH ei välttämättä tarkoita mitään ketoosidieettiä, vaan ruokavaliota, jossa vähennetään kaloreita ensisijaisesti hiilihydraatista ja panostetaan nautittavan hiilihydraatin laatuun ottamalla se pääsääntöisesti kasviksista ja täysjyvätuotteista siten, että vuorokauden kokonaissaanti pysyy alle halutun grammamäärän, vaikkapa alle 100g/vrk.

Noniin tietoa on tullut mukavasti.. Kiitos vastauksista, kai tuota vhh voisin sitten kokeilla kun siitä niin paljon positiivista palautetta tullut..
"Rasvaa tulisi 2,5g/painokilo, proteiinia vähän päälle gramma per painokilo" näillä mennään.. Miten se hiilari osuus?

Eikös ns. "optimaalinen" ketoosidieetti koostu 70% rasvoista joten tuohonnähden ihan hyvä suhdehan toi on. Ite tosin ketoosilla söin protskuu ~250g ja rasvaa 150g. Hiilarit alle 20g. Olo oli ihan hyvä koko ajan ja paino putosi 81.5 -> 73kg 8viikossa enkä miettinyt kaloreita yhtään. Rasvassa pyöritettyjä pihvejä naamaan ja 300g wokvihanneksia päivässä.. alkoihan noi ruoat vähän tökkiin mutta helpolla se paino putosi.. ja oon 178cm pitkä joten aika samoissa mitoissa alk.peräisen kysyjän kanssa.
Tämä kuulosti aika hyvältä myös, tosin itselläni rupeaisi varmaan tympimään pelkkä pihvi ja vihannekset päivään.. Tosin kana ym. varmaan kävisi..
Tuolta VHH ketjusta varmaan voisi jotai iltapalaa tai aamupalaa tuohon vielä lisäillä..?

Mites liikunta tässä yhteydessä? Aika sohvaperuna olen mutta jos vaatii liikuntaa niin ei mikään ongelma.
Ja ketoosi? Eikös ketoosissa keho mene jonkin näköiseen "myrkytys" tilaan ja paino tippuu nopeammin vai miten se meni..?

ps. vatsoja ja punnerruksia olisi taas tarkoituksissa ruveta tekemään että miten tämän laihdutuksen yhteydessä?

Noniin tietoa on tullut mukavasti.. Kiitos vastauksista, kai tuota vhh voisin sitten kokeilla kun siitä niin paljon positiivista palautetta tullut..
"Rasvaa tulisi 2,5g/painokilo, proteiinia vähän päälle gramma per painokilo" näillä mennään.. Miten se hiilari osuus?

Tämä kuulosti aika hyvältä myös, tosin itselläni rupeaisi varmaan tympimään pelkkä pihvi ja vihannekset päivään.. Tosin kana ym. varmaan kävisi..
Tuolta VHH ketjusta varmaan voisi jotai iltapalaa tai aamupalaa tuohon vielä lisäillä..?

Mites liikunta tässä yhteydessä? Aika sohvaperuna olen mutta jos vaatii liikuntaa niin ei mikään ongelma.
Ja ketoosi? Eikös ketoosissa keho mene jonkin näköiseen "myrkytys" tilaan ja paino tippuu nopeammin vai miten se meni..?

ps. vatsoja ja punnerruksia olisi taas tarkoituksissa ruveta tekemään että miten tämän laihdutuksen yhteydessä?

Hiilarit kannattaa pitää about 20g/päivä. Täyttyy yllättävän nopeeta kyllä tuo määrä, aluksi saa olla tarkkana. Maitolasillisesta tulee jo 10g. Aamupalaks käy esim kananmunat, pekoni, raejuusto, tonnikala jne. Itse tein leseistä sämpylän aamulla (ketjusta VHH-safkat löytyy ohje). Ei pelkkää pihviä tarvitse syödä, tuo oli vaan esimerkki. Kurkku ja jäävuorisalaatti on hyviä rehuja koska hiilareita n. 1.5g/100g. Kana ja kala sopii myös hyvin. Alussa tosiaan vähän sekasin noista mutta viikossa oppii jo aika paljon noita koostumuksia muistaan jne. Ketoosi ja myrkytys? Myrkytyksestä en tiedä mutta keho siirtyy puolustustilaan kun ei saa hiilareita ja alkaa käyttämään rasvaa polttoaineena jolloin se palaa helpommin. Mitä vähemmän hiilareita sitä nopeemmin pääset ketoosiin.

Ps. Huomaat koska olet ketoosissa kun muija alkaa valittaan että henkes haisee helvetin pahalle.

E: pari ekaa päivää voi olla veto pois, mutta kyllä siitä piristyy. Suosittelisin vielä vetämään nappeina ainakin vitamiinit, magnesium ja kalsium (jos et syö juustoo).

Olipa dietti-tyyli mikä tahansa, niin kalorit on loppujenlopuksi ne mitkä ratkaisee.

Itse olen kokeillut tässä vuosien saatossa lähes kaikki eri dieetit ja mun kropalleni sopii parhaiten runsashiilarinen+proteiininen ja vähärasvainen dietti. Jollekin toiselle sopii ehkä VHH. Loppujen lopuksi on kuitenkin ihan sama mikä tyyli kunhan kaikki ravintoaineet tulee hyvistä puhtaista safkoista. Etenkin runsashiilarisella dietillä pelkkää koko/täysjyvää, rehuja, hedelmiä jne..

Makrot mulla noin hh 50% Prot 30% Ra 20%

Millään dietillä tuskin kukaan vetelee sokeria tai valkoista jauhoa, eikä pidäkään.

Näin mä pysyn kokoajan voimissani, jaksan treenata kovaa ja läski palaa. Eikä olo mene liian epämukavaksi.

Ideana on vedellä proteiinia 2g per painokilo, rasvaa noin 0.5-0.6g per rasvakilo ja hiilaria loput, eli about 3g per painokilo. Kuitenkin niin, että vaje on about -500kcal treenipäivinä ja about -300kcal lepopäivinä. Dietillä kalorit on about 2000-2100kcal päivässä ja offilla sitten 2500-3000kcal

Ruokavalion runko on sama dietillä kuin Offillakin, mutta offilla rasvan määrä nousee rajusti. Proteiinit ja hiilarimäärät on vakio.
Eli ainut mikä erottaa dietin offista on rasvan määrä. Toimii mulla. Tärkeää on myös ottaa nuo rasvat hyvistä omega 3-6-9 lähteistä, eli turvata ne vähäiset välttämättömät rasvat ja pitää refeedejä about kerran kuussa.

Jos tuntuu että paino jumahtaa joskus, niin refeedi, eli mättöpäivä yleensä auttaa! Jos ei viikon päästä ole paino vähemmän, niin hiilareista on varaa karsia :)

Proteiinien saanti turvattu, check. Välttämättömät rasvahapot turvattu, check. Hiilareista boostia treeneihin ja vireyteen, check!

Jotakuinkin näin.

Joo toisille sopii hiilarit ja toisille ei.. ite elän VHH:lla koska hiilarit jää itsellä heti alamakkaraks ja jenkkakahvoiks kummitteleen. Myös noi syönnin jälkeiset väsymyskohtaukset on historiaa. Mutta toiselle sopii toinen ja toiselle toinen.

Juuri näin. Minä olen kokeillut vähähiilarista parin kuukauden ajan eikä tapahtunut mitään. Nyt on elokuusta pudonnut noin 24-25 kiloa vähentämällä syömistä kautta linjan. Olen siis vähentänyt myös hiilareita, mutta syön kyllä esimerkiksi tummaa leipää aamuin illoin.
Mitä kuntoiluun tulee niin on aivan selvää että se auttaa painonpudotukseen -jos se ei johda siihen että sitten syö enemmän. Pelkästään kuntoilemalla on vaikea pudottaa painoa.

Todistetta että niin paljoa prodea kaivattaisi?

Sanotaan että Folk kuluttaa 2800kcal päivässä. Hän syö 100g proteiinia päivässä, 400kcal. Hänen VHH koostuu 50g hiilareista, eli 200kcal niistä. Jää 2200kcal rasvalle. 2200kcal jaettuna 9kcal = 244 grammaa rasvaa, eli n. 3g/painokilo. Tämä on siis, jos hän olisi ns. maintancessa, eli koettaisi pitää painon samassa. Kun hän haluaa sen laskevan, hän luultavasti haluaa n. 300-500 kcal vajeen, jota pidetään hyvänä. Näin hän sitten voisi syödä 200g rasvaa, jolloin kalorimäärä olisi 2400. 400 kalorin vaje, eli painonlasku. Rasvaa tulisi 2,5g/painokilo, proteiinia vähän päälle gramma per painokilo. Paino laskisi.

Tarkoitan lähinnä, että pyritkö ketoosin vai et.

En tässä ala sinulle proteiinin tarvetta todistelemaan, koska ilmeisesti sinulla on tarkoituksena joka threadissa vain hehkuttaa tuota "rasvalla läträämistä". Se on varmasti keino joka on toiminut sinulla, kun jaksat sitä joka threadissa hehkuttaa, mutta varsinkin aloittejan ei kannata aloittaa ensimmäistä diettiään sillä tavalla. Bodauspiireissä on yleisesti todettu että tuo proteiinia 2g per painokilo on minimi lihaksen säilyttämisen kannalta.

Paino laskee kun kulutetaan enemmän kuin syödään. Se mistä paino laskee johtuu sitten siitä miten dietataan.

Paino on 59 kiloa, leuanvetoja 23 kappaletta.

Kirjoitit toisessa threadissa painavasi 59 kiloa. En tiedä oletko mies vai nainen, mutta jos ole mies niin et kyllä tuolla rasva dietilläsi ole kovin hyvin lihaksia säilyttänyt...

Itellä on ny laihis päällä, pistin laskuriin prodet 2g/kg jotta ne saa ainakin täyteen. Tosimonessa proteiinilähteessä vaan on rasvaa jonkin verran (lähinnä punaset lihat ja kala & kananmunankeltuainen) niin niistä tulee rasvaa ohessa sopivaisesti. Sit kun kalorit lyö -500kcal niin huomaapi äkkiä että kaloreita kertyy prodesta ja rasvasta jo sen verran että hiilareita ei tartte ihan hirveesti. Vähän niinku VVHH vahinkovähähiilariushydraatti. :) Aerobista pyrin tekee aika paljon, saa syödä enemmä prodeaki per painokilo.

Helpoimmalla pääset kun syöt seuraavalla tavalla. Ei tarvii laskea määriä, eikä turhaan katella annoskokoja.

Hiilarit treenin jälkeen, esim bataatin tai marjojen(hedelmien) muodossa. Muuten hiilarit vihanneksista. Ei siis mitään puuroja ap:lla eikä spagettia päivällisellä. Leivätkin voit viskata roskiin.

Joka aterialla proteiinia, rasvaa ja vihanneksia. Esim. Pari kanan rintaa, iso salaatti johon 2 ruokalusikallista oliiviöljyä.

Laihdut, ei tarvii miettiä tai laskea tarkkoja määriä ja voit paremmin kuin koskaan.

Itellä menee normi päivä about tällä tavalla. kiristymistä tapahtunut vaikkei se olekkaan ollut tavoitteena pitkään aikaan.

Yleensä aamutreenit(klo.7). Treenin jälkeen: protskua ja muussattua bataattia/pari kolme hedelmää. Määrät riippuu treenistä.

AP klo.9: 3-4 munan munakas(esim 1/4 rasia leikkeitä, pakastepinaattia, tomaattia ja mausteita). Iso salaatti johon joko kourallinen manteleita tai puolikas iso avocado tai oliiviöljyä pari ruokalusikallista.

Lounas klo.12-13: Lounassafkaa, gluteenitonta. Esim. Lihaa/kalaa/kanaa mitä nyt sattuu lounaalla mieleen. Iso salaatti oliiviöljyllä.

Välipala, jos nälkä, klo.16-17: kourallinen manteleita/pähkinöitä ja purkki tonnikalaa vedessä.

Päivällinen klo.20: Sama kun lounas.

Pillereitä tulee napsittua. Kalaöjyä about 4-5g/päivä, d-vitamiinia 4000-6000iu, illalla magnesiumi ja sinkki.

Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom