Epäsymmetria

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Olen treenaillut nyt noin 3 vuotta punttisalilla ja olen huomannut lihaksistossa ja kehon rakenteessa pientä epäsymmetriaa. Vasen hartia on jonkin verran leveämpi kuin oikea, ja koko oikean hartian liikkuvuus on näin ollen pienempi. Kun teen esimerkiksi penkkiä, ongelma vain pahenee koska rasitus menee aina oikealle etuolalle ja vasemmalle rintalihakselle(eikä auta vaikka kuinka pitäisi lavat yhdessä). Aina seuraavana päivänä oikea etuolkapää ja vasen rintalihas ovat kipeinä, mutta taas toisin päin ei niin kipeinä. (tämän vuoksi vasen rintalihas on kehittyneempi kuin oikea, ja oikea etuolkapää taas kehittyneempi kuin vasen)

Ongelma ei ollut näin selvä harrastusta aloittaessa(eli ei niinkään geeneistä kiinni). Missäköhän syy?

Yhden asian huomasin treenissäni; Olen tehnyt maastavedon ja kulmasoudun aina ristiotteella, ja nimenomaan kädet aina samoin päin. Joku kaveri sanoi, että kannattaa vaihdella otetta, että tulee treenattua kehon molempia puolia yhtä lailla. Ja olen todella tehnyt samalla otteella nyt tuon 3vuotta. Voiko siis olla siitä kiinni, että selkään on tullut eri puolelle eri tavalla lihaa, ja liike on jumittanut ja kehittänyt eri puolia eri tavalla, ja hartioiden epäsymmetrisyys johtuisi siitä? Kun tarkemmin katselen peilistä yläselät ovat ehkä hieman eri korkeudella.

Itsellä on sama homma, ja kaipaisin jotain neuvoja myöskin. Sanotaanko nyt että melko turha neuvo tuo että tee 2 ylimääräistä sarjaa perään, itselläni ei ainakaan ole toiminut. Eipä siitä nyt sen kummempaa haittaa ole, eikä sitä kyllä kukaan huomaakaan, itseä joskus haittaa peilin edessä..

Tuskimpa kannattaa ylimääräistä tehdä, sillä sehän ei mitään kasvua takaa, muutenhan kannattaisi treenata vain enemmän ja enemmän, jos määrä asiassa ratkaisisi. Ei se otteenkaan vaihtaminen tietenkään pahasta ole, mutta en usko sen olevan ongelman ydin. Kun mainitsit tuosta hartioiden korkeuserosta, niin käyppä jossain testauttamassa ovatko jalkasi saman pituiset, sitä on kotona hieman hankala testata, mutta esim fysioterapeutti sen osaa helposti sanoa. Myöskin osaa antaa varmasti neuvoja erojen korjaamiseen.

Ehdottomasti kannattaa alkaa vaihtelemaan ristiotetta(tai myötäotetta, jos paukut riittää näpeissä) maastavedossa.

Sama homma kulmasoudussa, tai vaihtoehtoisesti voisit kokeilla käsipainoilla tehtävää kulmasoutua.

Penkkipunnerruksen laittaisin ainakin jäihin nyt hetkeksi aikaa tangolla tehtävän version osalta. Tilalle käsipainoilla tehtävä versio.

Ongelma ei ainakaan itsestään korjaudu siinä vaiheessa, kun toisen puolen lihakset alkavat dominoida heikompaa puolta ja voimaero kasvaa entisestään niiden tehdessä suuremman osan työstä. Edessä on loputon kehä, joka vain pahenee.

Käsipainoilla tehtävissä liikkeissä sitten painot ja toistot sen mukaan, mitä heikommalla puolella riittää paukkuja.

tee enemmän liikkeitä käsipainoilla ja keskity heikomman puolen kehittämiseen

Ehdottomasti kannattaa alkaa vaihtelemaan ristiotetta(tai myötäotetta, jos paukut riittää näpeissä) maastavedossa.

Sama homma kulmasoudussa, tai vaihtoehtoisesti voisit kokeilla käsipainoilla tehtävää kulmasoutua.
HÄ? Ymmärsinkö oikein? Teetkö kulmasoudun ristiotteella?

No enpä ole ainakaan itse ikinä kuullut. :wtf:
Ahaa, itse pidin ihan normaalina ja tuntuu kyllä ihan hyvältä tehdä sitä niin..

Voisikohan tuosta päätellä, että tuo juuri olisi hieman tehnyt selkään ja hartialinjaan sitä epäsymmetriaa sitten? Täytyy varmaan vaihtaa nyt kulmasoudussakin sitten tuo ristiote toisinpäin ja tehdä sillä vuoden päivät ja katsoa onko sitten ero tasoittunut :D Tai sitten vain siirryn suosiolla noihin käsipainoihin kulmasoudussakin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
toi ristiote kulmasoudussa voi jo vaikuttaa pitkässä juoksussa siihen epäsymmetriaan. ainaki musta tuntus et menee väkisinki vähän eri tavalla eri puolille. en siis oo ikänä testannu mut mutu-tuntumalta sanosin näin.

juuri tuo kulmasoudun ristiote voi vaikuttaa epäsymmetriaan

Kyllä se ristiote on joka siihen vaikuttaa. Ite oon huomannu ihan olankohautuksissakin, miten ristiote vaikuttaa, kun toinen puoli saa enemmän rasitusta. --> vaihtelen otetta joka sarjassa.

Noh eniveis... epäsymmetrian tasaukseen. Itellä on vasen ojentaja oikeaa jäljessä, joten oon tehnyt tavallaan vasemmalle kovempaa treeniä ja jättänyt oikean ojentajan vähän vähemmälle ja on toiminut ! Alkaa vasen ottaa oikeaa kiinni pikkuhiljaa. :) Kulmasoudussa voisi kokeilla yhden käden soutuja, ja tehdä heikomman puolen mukaan. Kyllä se siitä tasoittuu.

Mulla on ainakin koko kehossa oikea puoli heikompi vituttaa:( näkyy siis ihan pelista kun katsoo:( vasen selkä onku ei olis kun vertaa oikeeseen :D forkut heikommat olkapäät ojentajat kaikki.Mistä tälläinen voi johtua?

Kulmasoutuun suosittelisin kyllä remmejä jos ei näpeissä riitä voima myötä- tai vastaotteeseen. Ja ehdottomasti vaihtele tuota ristiotetta maastavedossa. Voithan sinä tehdä suurimman osan sarjoista, sillä puolella millä et aikaisemmin ole tehnyt, mutta en kyllä lähtisi tekemään kaikkia sarjoja samalla ristiotteella

Mullakin oli tuota epäsymmetrisyyttä, kävin fysioterapeutilla ja totes että selkäranka on jengalla.
Tästä johtuen toinen jalka pidempi ja polvet rasittuivat kun askel vähän "vinossa".
Sitten se teki mulle tukipohjalliset jotka korjas virheen.

Mullakin oli tuota epäsymmetrisyyttä, kävin fysioterapeutilla ja totes että selkäranka on jengalla.
Tästä johtuen toinen jalka pidempi ja polvet rasittuivat kun askel vähän "vinossa".
Sitten se teki mulle tukipohjalliset jotka korjas virheen.

Tuo fysioterapeutilla käynti on tosiaankin erittäin tärkeä juttu tähän epäsymmetriaan liittyen. Tällaisiin ongelmiin ei varmastikaan kovin paljoa mitkään treenin priorisoinnit auta. Ainahan toki saa yrittää. Mä olen havainnut itellä jonkin sortin epäsymmetriaa, ja piakkoin onkin tarkoitus vierailla fysioterapeutilla.

Itse kävin fysioterapeutilla alku syksystä kun penkissä vasen olkapää kiepytyi. Syyksi löytyi vasemman olkanivelen jäykkyys, sekä lihas epätasapainoa selästä. Trapsit(eikös nämä ole lapojen välissä olevat lihat?) vasemmalta puolelta olivat aivan jälkeen jääneet. Esim. kulmasoudussa oikealta puolelta sai vedettyä lavat hyvin yhteen, kun taas vasemmalta ei ollenkaan. Vasemmalla puolella epäkäs dominoi ja kulmasoutu tulikin helposti vedettyä epäkkäällä.

Fysioterapeutti ohjeisti tekemään mm. kulmasoutua 1kg käsipainolla ja pikkuhiljaa nostamaan painoa. Tuon ideana oli "löytää" tuo lihas ja opetella sitäkin rasittamaan. Myös alataljaa, pienillä painoilla todella keskitetysti olen tehnyt.

Nyt olen päässyt jo isompiin painoihin, mutta edelleen saa keskittyä että rasitus menee oikeaan paikkaan. Kulmasoudussa tangolla en vieläkään saa vasemalle puolelle samaa tunnetta kuin oikealle.

Joo, toi kulmis ristiotteella kuullostaa omaanki korvaan oudolta. Ala tekemään maastavetoa ja kulmista myötäotteella vaikka remmien kanssa ni selkä saa rasituksen tasasesti.

Suositut

Back
Ylös Bottom