Epäsäännöllinen treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Caracas
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

Caracas

VIP
Ikä
47
Kun 4-jakoisella treenaillut aikani ja taas muutaman päivä tauko takana kaikkien kiireiden vuoksi niin tuli mieleen että eihän tässä ole mitään järkeä. Perhe, työt jne. ei aina mahdollista normaalisyklin suorittamista. Pitääkö tässä siirtyä johonkin 1-jakoiseen vai tuleeko muita ideoita? kohtalotovereita varmaan on.

1 jakoinen varmaan tossa tilanteessa viisainta.
Yleensä kaikilla on kuitenkin aikaa käyttää salille menoon se 2 h,
esim klo 5 aamulla ennen koulua, työtä, harrastusta whatever..
menee vaan 2 tuntia aikaisemmin nukkumaan.. siis mikäli treenaus oikeasti kiinnostaa.
Usein "kiireet" on vain tekosyitä.
Toivottavasti löytyy aikatauluun paikka treenille, säännöllinen treenaus on kuitenkin hyödyllisempää: )

Asumismuoto tottakai sanelee paljon, mutta eräs tuttu hommas omakotitaloonsa käsipainoja, tangon ja riittävästi kiekkoja. Treenaa sitten mieluusti kotosalla mm. käsivarret ja olkapäät siihen aikaan kun parhaiten sopii (työpäivät epäsäännöllisiä), vaikka sitten kahdessakin osassa. Ne kerrat kun salille pääsee (1-3 kertaa/vko) niin treenataan sitten jalkoja, selkää, penkkiä tms. Eihän tääkään ihan optimi välttämättä ole, mutta ainakin tyhjää huomattavasti parempi.

Hyvä pointti mutta kun asuu kerrostalossa ja on tuo elixian jäsenyys roikkumassa vanhan firman kautta joten se pitää käyttää loppuun. Muutenkin siellä on niin vähän tilaa vapaapainoilla saati että kyykkyä tai mavea pääsee harvoin tekemään. Jotenkin vituttaa olla kiinni tuollaisessa salissa jossa pitää pumpata laitteilla kun haluaa tehdä vapaapainoilla. 2-3 kertaa viikko on aika lähellä sitä määrää mitä tällä hetkellä menee.

Minä olen veivaillut viimeaikoina 2-jakoisella pitkälti sen vuoksi, että tuntuisi antavan anteeksi enemmän epäsäännöllisyyttä kuin useimmat muut jaot. Ylä- ja alakroppatreenin voi ottaa ajan salliessa peräkkäisinä päivinä, mutta jako on tarpeeksi pieni, että treenin jäädessä kahteen-kolmeen kertaan viikossa tulee koko keho runnottua kuitenkin kerran-puolitoista viikkoon. Eihän tämä kehitys yhtä hyvää ole, kuin jos treenaamaan menisi aina säännöllisesti aikataulun mukaan, mutta yksijakoiseen verrattuna peräkkäiset treenipäivät ovat mahdolliset silloin kun siihen on aikaa, eikä yhden treenikerran siirtyessä vahinko ole vastaavasti yhtä iso.

^^ +1

Itse treenailen normaalisti 2-jakoisella 4kertaa viikkoon, mutta usein kiireiden keskellä tulee korvattua kaksi treenipäivää yhdellä koko kropan treenillä.

Voidi, miten on tullut kehitystä tuolla metodilla/määrällä?

Ite teen tällä hetkellä 1jakoisella 4kertaa viikossa, kokeilun vuoksi. Pakko sanoa tuohon kerkeämiseen, kyllä kerkee ku haluu keretä. Itselläni kaks pientä lasta duuni jne ja kuitenki kerkeen 4krt viikossa salille. Otan sen ajan sitte jostain, esim aamu kuudelta. Tunnin kerkee nykästä ihan mihin väliin tahansa. =)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
2*kyykky
1*SJMV
2*penkki
2*leuat/kulmasoutu
1*pystypunnerrus
1*ranskalainen punnerrus
1*hauiskääntö
1-2*vatsat

Kehitystä tulee varmasti, ja aikaa menee alle tunti.

Viimeksi muokattu:
ihan varmasti tulee kauhea kehitys noilla sarjamäärillä. ne on tietty vielä ennalta päätettyjä määriä ettei vahingossakaan vedetä missään vaiheessa piippuun :D

Mä reenailen kaksi-kolme kertaa viikkoon kahdella-kolmella erilaisella yksijakoisella ja aikaa alkulämpöineen menee tunti. Sarjojen väliset ja sarjapalautukset 1-2 minuuttia max. Sarja- ja toistomäärät riippuu treenipäivästä ja -ohjelmasta, mutta jotenkin näin...

kyykky 3-5 x
..........................
penkki/vinop/dippi 4-5 x
kulmasoutu/leuanveto 4-5 x
rive/mave 3-4 x
pystyp/niskan takaa pun 3-4 x
hauis tanko/kp 3-4 x

tai

vatsat 3 x
pohkeet 3 x

tässä esim. penkki ja kulmasoutu tehdään liikeparina, samoin niskan takaa ja hauis tai vatsat & pohkeet -> sarjatauko vasta molempien jälkeen. Syke pysyy "hyvällä" tasolla ja hiki virtaa. Massaa laardin muodossa ei ainakaan pääse liikaa kertymään vaikka välillä jotain mutusteleekin. Mulle toimii tällanen treeni hienosti, ei kannata siis tulla nyt kertomaan että et et kasva tolla mörön kokoiseksi, koska se ei ole tarkoituskaan. Olen tehnyt myös monijakoisilla, mutta yksijakoinen pelittää vaan parhaiten jostain syystä.

Itselläkin loppupeleissä aika epäsäänöllistä treeniä. Fyysiset työt, pyöräilyt, sun muut verottaa todella paljon. Lisäksi NHL-pelejä on pakko katsoa aina yöllä, kun päivisin ei aikaa ole. Yökahdelta nykyään ylös ja peliä katsomaan.

Tällä viikolla yhden treenin olen tehnyt ja seuraava menee sitten ens viikkoon johonkin väliin. Eipähän kehitystä nyt alkuhässäkän jälkeen tuu, mutta onhan tuo treeni nyt tyhjää parempi.

Pirun väsynyt koko ajan, ja vaikka pelejä ei katsoisikaan, niin kiireinen elämäntyyli valvottaa aina öisin muutenkin. Eli onpahan ainakin jotain hyödyllistä ja mielekästä tekemistä turhan sängyssä pyörimisen sijasta. Ottaa valvomisesta kaiken irti.

Kyllä 1-2 treeniä aina pariin viikkoon saa mahtumaan, riippuu tietysti väsymyksen tilasta.

Väärin. Jos ohjelma on järkevästi suunniteltu niin tunti riittää mainiosti.

Treenaan pelkästään yksijakoisella itsekin ja eipä kyllä juuri koskaan tuntiin asti veny treeni. Raskaisiin perusliikkeisiin keskittymällä ei tarvi niin kovin montaa liikettä per treeni eikä itse asiassa paukutkaan riitä, ainakaan meikäläisellä. Mutta kehitystä kyllä tulee varsin mukavasti.

1-jakoisella olen itse treenannut, kun salipäivät ovat aina niin sattumanvaraisia työvuoroista ja elämästä riippuen. Kehitys nyt ei välttämättä ole ollut kovinkaan hurjaa(sarjapainot tosin pikkuhiljaa nousevat) kun en ole pitänyt ruokavaliosta tarpeeksi kiinni, mutta varmasti epäsäännöllisellä 1-jakoisella saa tuloksia kun pitää huolen levosta ja syömisestäkin.

Itse mennyt tällä ohjelmalla, aikaa kuluu noin tunti treenin läpikäymiseen samalla kun ohjaan toista henkilöä, joka treenaa samalla ohjelmalla;

Leuanveto 2x6
Penkki kp 2x6
Askelkyykky 2x6
Reiden ojennukset 2x6
Pystypunnerrus kp 2x6
Vipunostot sivulle 2x6
Ojentaja taljassa 2x6
Hauiskääntö kp 2x6
Vatsat 2x6-10

2x6 systeemillä tehnyt, koska progression ylläpitäminen on näin helpointa ja samalla tulee tehtyä joka treeni lähes failureen asti. Lihas kyllä kasvaa lyhyilläkin sarjoilla, kunhan vastusta kasvatetaan ja muut osa-alueet ovat kunnossa. Jos ruokapuoli pettää, niin ainakin sarjapainot kasvavat ja lihas kasvaa sitten joskus kun vaivautuu korjaamaan dieetin :)

ihan varmasti tulee kauhea kehitys noilla sarjamäärillä. ne on tietty vielä ennalta päätettyjä määriä ettei vahingossakaan vedetä missään vaiheessa piippuun :D

Olen kokeillut myös 3-4 sarjalla per liike eikä kehitys ollut yhtään parempi. 1-jakoisessa vähemmän on enemmän. Eikä muuten ole tarkoituskaan vetää ihan piippuun.

Alunperin otettu täältä http://www.faqs.org/faqs/body-building/hardgainer-faq/

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom