Heh... Niinhän sitä itselläkin katkesi 1.6i koneesta 6tkm jakopään vaihdon jälkeen:curs: Onneksi tosiaan ei hajottanut mitään.
Olivat merkkihuollossa jättäneet vaihtamatta kampiakselilta hihnapyörän, mikä osoittautui hyvin kuluneeksi ja söi hihnan loppuun ennätysajassa. Taisi olla tuolloin n. 250tkm lasissa ja alkuperäinen hihnapyörä...
Siksipä sanoinkin, että kunhan nuo remontit tehdään kuten pitäisi. Eli tarkistetaan aina kaikkien hihnapyörien kunto ja vaihdetaan jos kulumaa. Merkkihuolloillakin siis ehkä osuutensa huonossa maineessa.
Osa Opeleiden huonosta maineesta johtunee siitä, että 80-luvun lopussa ja 90-luvulla niitä taisi olla paljon työsuhdekärryinä, jolloin autoa ei todellakaan huollettu, kuin pakolliset ja todennäköisesti jäi kaikki lisäruosteenestot tekemättä, mikä näkyy nyt 10 vuotte myöhemmin.
Yli 10 vuotiaiden autojen vioista ei enää voi nykyisten uudehkojen autojen laatua päätellä mitenkään. Siinä on niin monta kertaa vaihtunut tekniikan sukupolvet ja tuotantotavat! Sekä tuossa iässä alkaa eniten vaikuttamaan auton kuntoon auton aikaisempi kohtelu ja huollot.
Kaikilta merkeiltä näkee aikamoisia pommeja liikenteessä ja samoin myös niitä melkein pakasta vedetyn oloisia kärryjä. Yleisesti uutena paljon maksaneista autoista pidetään pidempään hyvää huolta, peruskärryt saattavat jäädä vähemmälle huomiolle vanhetessaan.
Opelista on muutenkin tullut sellainen yleinen hyväksytty haukkumiskohde. Pienikin ongelma Opelissa tai joku vanha Kadett tienposkessa, niin johan on merkki aivan sysipaska. Kyllä niitä ongelmia on muillakin merkeillä ja paljonkin, mutta varsinkin "premium" merkkisten autojen ongelmista ei kehdata niin kovaan ääneen valittaa. Vaikka vikoja olisikin enemmän, kuin hermot kestää, niin ainahan se on vaan huonoa onnea... Kyllähän se MB, Audi tai BMW on kuitenkin hyvä, vaikka hajoaisi tai olisi tyyppivikoja
Tiedämpä itsekin erään suuren firman mihin ei enää Audeja otettu firman autoiksi 2000-luvun teitteen jälkeen, kun silloiset A4 ja A6 mallit olivat jatkuvasti ongelmisssa moottoreiden ja alustan suhteen. Taisivat vaihtaa Toyotaan. Tuttavapiirissä nyt aivan uusi A4 poltteli jatkuvasti moottorin vikavaloa ja oli merkkihuollolla suuria ongelmia vian selvittämisessä. Mutta eipä hän huudellut ympäri nettiä ja valittanut, että tulipa ostettua paska 50k€ Audi...
Monet merkit ovat maineensa vankeina, sekä hyvässä ja pahassa. Huonosta maineesta on vaikea nousta ja joskus saatua "premium" titteliä tai juppimainetta ei heti hukata. MB:llä oli kovia laatuongelmia silläkin, mutta vieläkin pitää maineensa.
Itseäkin kiinnosti Alfa Romeo, mutta sen huonon maineen vuoksi en moisia uskaltanut käydä koeajamassa... Jos olisi vaikka ihastunut. Olisihan moinen saattanut olla ihan hyvä valinta sekin, tai sitten huono. Paha sanoa, kun lähipiirissä ei ole kovin montaa kokemusta. Opelin valitsin jälleen, koska tiesin tarkalleen mitä olen ostamassa ja kyseisellä hinnalla sai mielestäni eniten autoa kyseiseltä merkiltä.
Yksi hyvä puoli huonomaineisilla merkeillä, käytettynä hinnat varsin kohtuullisia. Huono homma uuden auton ostajalle, mutta meille persaukisille pelkkää plussaa