Ennakkoluulot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

JFG

Elin vuosia ajatuksen kanssa, jotta kyykky ei sovi minulle.

- tanko sattui niskassa painoa ollessa yli 100kg
- ranteisiin sattui
- alaselkä kipeytyi
- nimeltä mainitsematon TV:stäkin tuttu urheilulääkäri sanoi, jotta kyykky ei ole terveellinen liike, varsinkin jos on ollut alaselkäongelmia.

Sen tekeminen tuntui kaikin puolin pahalta, kyykkypäivänä suorastaan pelotti mennä salille. Se perkele ei vaan luistanut, uskoin jo että ko. liike ei ole minua varten. No 6 v:n tahkoamisen jälkeen jokin vain loksahti paikoilleen. Opin tekniikan. Nyt tuntuu todella hyvältä heittää tanko selkään. Ja tulokset nousee kohisten. Itse asiassa JFG:n alaselkäkivut ovat hävinneet samoihin aikoihin kun kyykky ja mave on alkanut luistamaan...

Leuanvedot. Pidin itsepintaisesti kiinni, jotta leuat on ainoa oikea yläselkäliike, ja itsepintaisesti pidin ne ohjelmassani, vaikka toistomäärät senkuin vähenivät painon noustessa. Mitä vittua. Heitin juurtuneet ennakkoluulot romukoppaan, ja aloin tekemään taas taljoilla. Ja taas on palattu kehityskäyrälle.

Ennakkoluulot ovat kehityksen jarru. Heitä siis sinäkin romukoppaan ennakkoluulosi.

Kaikki liikkeet ovat pahasta. Urheilu yleensäkin on pahasta, kroppa joutuu kuitenkin paineen alaiseksi.
Lääkärien tehtävänä on pitää ihmiset terveenä, joten lääkärit yrittävät luoda tekosyitä, jottei ihminen treenaisi tai tekisi mitään, mistä voisi TEORIASSA koitua hankaluuksia. Mutta voitko syyttää lääkäriä? Et, koska lääkäri teke vain työtään.

Jos voisit hetkeksi kuunnella niitä menestystarinoita.

Kyykkään itse ilman vyötä, pohjaan asti. Kyllä, myös hikisiä 4-6 sarjojakin.
Sama juttu maastavedossa, ei vyötä, ei polvisiteitä, ei mitään. Ei selkäkipuja ollut.
Olen hoikka rakenteinen, ja kapea luustoinen (do'h)

Juttu kyykyssä on se, että sun täytyy pitää se selkä suorassa, älä ala keinumaan ja nostamaan paino perse ylhäällä.
Vedä henkeä ja pidätä hengitystä kun menet alas, ja tämä pätee kaikkiin liikkeisiin.

Ei sulla ole heikkoa selkää, ei sellaista ihmistä ole kuin "joo en voi kyykkää, mulla on sormi kipee". Ellet sitten ole kehitysvammainen ja sulta puuttuu 3 välilevyä, muuten en usko ikinä tohon hölynpöly väitteeseen, että kyykky ei ole "terveellinen" liike.
Mikä muka olisi terveellinen liike sitä paitsi, ei mikään, mutta liike tekee sut terveelliseksi jos osaat tehdä asiat oikein :D

Katso noita maastatempaajia. Siinä on 19v turkkilainen poika, 73kg oliko se nyt paino, tempaisee maasta suorille käsille 180kg ilman vyötä.
Että älä usko tuohon lääkärin hölynpölyyn. Ihminen voi kehittyä, ja niin voit sinäkin.

Faktahan on se että kyykky ja mave voi olla erittäin haitallisia liikkeitä jos tekniikka ei ole kohdallaan. Helposti menee selkä jopa pienistä virheistä. Tosin oikealla tekniikalla tehtynä tuossa tuskin on mitään vikaa. :rock:

Nimimerkillä "ei mavea ainakaan kuukauteen selän takia".. :jahas: :david:

ak8400 sanoi:
Faktahan on se että kyykky ja mave voi olla erittäin haitallisia liikkeitä jos tekniikka ei ole kohdallaan. Helposti menee selkä jopa pienistä virheistä. Tosin oikealla tekniikalla tehtynä tuossa tuskin on mitään vikaa. :rock:

Nimimerkillä "ei mavea ainakaan kuukauteen selän takia".. :jahas: :david:

MEV ei liity mitenkään liikkeiden nimiin :D

MEV sanoi:
Katso noita maastatempaajia. Siinä on 19v turkkilainen poika, 73kg oliko se nyt paino, tempaisee maasta suorille käsille 180kg ilman vyötä.
Että älä usko tuohon lääkärin hölynpölyyn. Ihminen voi kehittyä, ja niin voit sinäkin.

En ole ihan varma kirjoituksesi perusteella ymmärsitkö pointtiani. Eli oli paljon syitä jonka takia kyykyn ei pitänyt kohdallani luistaa. Mutta nyt luistaa ja esimerkkini avulla koitan kannustaa muitakin oivaltamaan asioita.

Joo samanlaisia ennakkoluuloja mullakin on ollut. Ja samalla tavalla olen todennut että ne ovat todellakin ennakkoluuloja, ja vain haittaavat kehitystä.

Ennen en tehnyt mavea koska se "paksuunnuttaa niiqu keskivartaloox". No, nyt mave on suosikkiliikkeeni, enkä ole huomannut muita kuin positiivisia vaikutuksia.

Ennen en tehnyt kyykkyä, koska luulin että mun kroppaani nyt ei vaan ole tehty kyykkäämistä varten. Tuntui pahalta vähän joka paikassa, eikä ollut kontrollia liikkeessä. Ajattelin vuosia että saatanasta koko kyykky ja että mulla ei vaan ole lahjoja puntinnostoon. No, sitten päätin että vittu opin kyykkäämään vaikka kuolisin, ja aikani tahkottuani alkoi tuntumaan paremmalta. Ei se vieläkään tosiaankaan hyvin suju se kyykkääminen mutta pystyy sentään tekemään ihan hyvillä mielin ja ilman kipuja ja epävarmuutta.

S0874 sanoi:
No, sitten päätin että vittu opin kyykkäämään vaikka kuolisin, ja aikani tahkottuani alkoi tuntumaan paremmalta. Ei se vieläkään tosiaankaan hyvin suju se kyykkääminen mutta pystyy sentään tekemään ihan hyvillä mielin ja ilman kipuja ja epävarmuutta.

Hyvä asenne jos päättää oppia sen tekniikan.

Omalla kohdallani oppimista hidasti se fakta että treenaan aina yksin, eikä ole koskaan ollut _kokeneempaa_ kaveria sparraamassa ja korjaamassa virheitä. Nyttemin vanhemmalla iällä olen pyytänyt jotain kehittyneempää täysin ulkopuolista kommentoimaan mave ja kyykkytekniikoitani. Ja saanut siten palautetta.

itse uskottelin itselleni että polveni eivät kestä jalkaliikkeitä, ainoastaan niitä ojenteluja ja koukisteluja. polvet kipeytyivät liiasta lumilautailusta sillon (liian leveällä oli siteet)..

paskanmarjat sanon minä. nyt kun on tullut useempi vuosi kyykättyä riittävän syvään, ei ole minkäänlaisia ongelmia polvien kanssa ollut.

en usko että mikään liike olisi vaarallinen oikein suoritettuna. väärillä tekniikoilla (polvet pettää eteen, selkä kyyryssä, repimällä..) saa varmasti paikat rikki, mutta kunnollisilla tekniikoilla ei.

"ensimmäinen päivä hirsipuussakin on pahin" pitää erittäin hyvin paikkansa myös tässä. kun liikkeen oppii tekemään oikein, voi kyykyssä käyttää todella isoja romuja. kyllä siihenkin tottuu, ei se rauta satu niskaan kun oikein sen osaa ottaa (lavat yhteen, kädet riittävän leveelle, ryhtiä lisää ja painetta kroppaan...)

Ite luulin pitkään, etten vois kyykätä/tehdä mavea paskan selän ja polvien takia.
Sitten kun muutaman kerran testasin, niin kyllähän se mainiosti sujui, tekniikka on kuitenkin erittäin tärkeä näissä liikkeissä. Mavessa oon saanut selän paskaan kuntoon 6vko sitten ja nyt rupee olemaan taas vähän paremmassa lyönnissä. Jos tekniikasta huolehtii, niin voi tehdä ihan mitä vaan ja tämä pätee kaikkeen, ei pelkästään salitreeniin.

MUTTA, kannattaa tosiaan muistaa, että jos on oikeesti paikat niks-ja-naks, niin esim. kyykky voipi olla vahingoksi.

Esim. itselläni on ollut niskat p*skana jo useamman kk:n, on juostu lääkärillä ja veetty vaikka mitä lääkkeitä bla-bla-bla..no how ever en oo kyykännyt aikoihin, mutta jalkoja olen treenannut miten olen kyennyt (hack, prässi, sjmv jne). Mainiosti on noi mun pienet lihat pysyneet reisissä.

Itse oon aina ollut "fanaattinen" kyykyn, mv:n jne kannattaja, mutta (poditreenissä) ne ei tosiaankaan ole pakollisia liikkeitä. Noh, tää nyt on kaikille itsestäänselvää läppää, mut kuitenkin... :rolleyes:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mä tein jaloille pitkän aikaa prässiä kyykyn sijaan, ihan sen takia että se sopi mulle paremmin.
Sama homma leukojen kanssa, mieluummin tein taljaa.
No nyt sitten muutamia vuosia sitten alotin treenit "uudella" salilla, missä ei ollut taljaa eikä prässiä.
Tämmönen freeweight baby sali.
Elikkä väkisin rupesin tekemään näitä kyykkyjä että leukoja.
No, ainakin ylätalja tulokset nousseet huimasti, prässiä en ole kokeillut muutamaan vuoteen, mutta sekin luultavasti nousut.
Elikkä mulla oli ihan sama juttu kun JFG:llä ettei se kyykky sopinut mulle, paremmin toimi prässit ym.
Ja mä olin kuitenkin nostellut yli 10v, mä vaan väkisin hinkkasin sitä kyykkyä ja venyttelin kunnes rupes toimimaan.

Mulla ei ole mahdollisuutta tehdä jalkaprässiä, joten kyykkyä on pakko vääntää. Sinänsä huonompi juttu, koska omistan notkoselän ja pienikin nytkähdys taakse päin ja selkä on paskana, yleensä pidemmän aikaa. Maastavedossa taas ei ole ongelmia, kuten voi olla yli suoraselkäisillä. Mutta kyllä tää tästä, kun on oppinut tekeen keskivartaloon lukkoa.

Helppo se kissaselkä on estää, mutta ettei taitu liiaksi notkolle onkin vaikeampaa... Vatsoja vaan paljo :whip:

Pakko sanoa että vaikka kuin tekisi mieli kyykätä vapailla painoilla niin en kyykkää. Tekniikan vois opetella kädestä pitäen jonkun ulkopuolisen kanssa, mutta painojen kasvaessa, pienikin virheliike voi olla kohtalokas selälle. Alaselästä on nikama vääntynyt aikoinaan ja se pysyy sellaisena. Siksi hieman vituttaa tällaiset "no jos sormi on vähä kipee niin en kyykkää"-puheet. Tarkoitus on vaan pysyä terveenä että sais lisää hyviä treenivuosia.

Kuitenkaan en mitenkään passaile jalkoja. Nykyisellä salillanni ei oo Smith-konetta, joka on harmi. Sillä nimittäin pystyn kyykäämään vaikka saatana lattiasta asti, mut olen nyt kevään aikana alkanut hiomaan (entistä vihollista) Hack-kyykkyä, jota en koskaan osannut tehdä ilman että polviin sattui. Nyt ohjelmaan kuuluu syvä hacki ilman siteitä ja ihan ok:lta on tuntunu. Joten olen minäkin päässyt Hack-kyykkyyn kohdistuvista ennakkoluuloista :)

Joopa joo... Ei tän threadin idea varmaankaan ollut se että kaikkien selkävikaisten tms. täytyisi loukkaantumisenkin uhalla väkisin vääntää kyykkyä :david:

Idea tais olla se että monesti aloittelijat dissaavat tehokkaita perusliikkeitä (kyykky ja mave lähinnä) vaikka eivät ole edes vaivautuneet riittävästi ko. liikkeisiin perehtymään. Itselläni asia ainakin oli juuri näin.

JFG sanoi:
- nimeltä mainitsematon TV:stäkin tuttu urheilulääkäri sanoi, jotta kyykky ei ole terveellinen liike, varsinkin jos on ollut alaselkäongelmia.

Yksi TV:stä tuttu urheilulääkäri ei minulle ainakaan kyykystä kommentoinut muuta kuin että on tutkimuksia, joiden mukaan on turha mennä alle 90 asteen sääri-reisikulman kanssa. Itselläni taipumuksena oli tehdä syvempiä kyykkyjä. Etenkään kun omaan pitkät jalat ja olin siellä polviongelmien vuoksi. Ei sanaakaan epäterveellisyydestä, jos homma tehdään oikein. Voi toki olla eri lääkäri.

Ennakkoluuloista olen samaa mieltä. Itselläni oli aikoinaan sama juttu kyykyn kanssa - ei sujunut, kehitys tökki. Hirvitti koko laite. Sitten vaan annoin palaa, tekniikkaa korjattiin ja homma alkoi toistojen mukana sujua. Kyllä edelleenkin hetki menee kun vanhasta, tehonsa todistaneesta tekniikasta siirtyy vaihtoehtoiseen.

subotai sanoi:
Itse oon aina ollut "fanaattinen" kyykyn, mv:n jne kannattaja, mutta (poditreenissä) ne ei tosiaankaan ole pakollisia liikkeitä.

Bodasit tai et, kyllä kyykky on juuri se joka sitä massaa niihin reisiin tuo, eikä mikään muu liike tuota sitä yhtä tehokkaasti. Sitten kun bodausurasi jatkuu ja sulla on jo isot koivet, voit ihan hyvin siirtyä prässiin ja muihin epämääräisiin vermeisiin. Kaikki isot koivet on rakennettu kyykyllä.

MEV sanoi:

:offtopic:
Taner Sagir, 19 vee, 77 kg, tempaus 172,5 kg + työntö 202,5 kg. Ja sen näköinen, ettei ole rautoja nähnytkään.

Vähän aiheeseenkin: Itse huomasin etukyykyn poisjättämisen jälkeen perseen pienentyneen huomattavasti. Prässit ja hackit on korvaavia liikkeitä, mitä pystyn polviongelmista huolimatta tekemään. Jospa sitä kohta taas pääsisi kyykkäilemään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom