Englannin opiskelua...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Ite oon kuudetta kuukautta briteissa vaihto-oppilaana nytten ja parhaitenhan sita taalla puhumalla oppii. Mutta jos nyt ei englantiin oo mahdollista lahtea niin jos on msn ni sinne jotai englantilaisii ihmisii, totuus vaa on se et puhumalla ja kirjoittamalla sita eniten oppii pelkka lukeminen ja kuuleminen ei yksin auta.

Totta, mulla on ollu koulussa englanti aina ihan pirun helppoa. Lukemisen ja leffat tajus ihan hyvin ilman tekstejä, mutta sitte se puhuminen jäi ihan pirun vähälle. Mä olin jenkeissä vuoden ja alussa oli vähän ongelmia puhumisen taidossa, ymmärsin toki suunnilleen kaiken mitä minulle sanottiin. Siitä se puhekieli sit harjottu ja vuoden jälkeen pälpätin sitä jo mielestäni todella hyvin.

Asia pähkinänkuoressa on, että jos haluat oppia puhumaan, niin puhumalla sitä vain oppii. Tai kai sekin on vähän yksilöllistä. Ite taidoin kieliopin ja sanavarasto oli laaja, mutta se puhuminen oli aluks todella jäykkää. Hävetti jopa alussa puhua... :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asia pähkinänkuoressa on, että jos haluat oppia puhumaan, niin puhumalla sitä vain oppii. Tai kai sekin on vähän yksilöllistä. Ite taidoin kieliopin ja sanavarasto oli laaja, mutta se puhuminen oli aluks todella jäykkää. Hävetti jopa alussa puhua... :D

Tottahan se, mutta jos ei ole pahemmin mahdollisuutta ihan puhua pölpöttää englantia niin lukemalla se sanavarasto ainakin laajenee mikä sitten helpottaa tietty keskustelemista. Itse sillontällön pääsen kieltä puhumaan työn kautta ja nykyään sekin sujuu sen kummemmin jännittämättä, mikä tuo ihan hyviä fiiliksiä. Mutta en koe että siinä sanavarasto pahemmin karttuu, siksi nämä tilaamani lehdet.

Englantia oppii todella hyvin kun vaan alkaa katsomaan leffat ilman tekstitystä ja yrittää puhua sitä mahdollisimman paljon vaikkapa vaihtarien tjsp. kanssa. Kirjojen lukeminen on myös hyödyllistä.

Tietty kielen opiskelussa täytyy omata jokin perustaso että voi kehittyä itsekseen opiskelemalla. Omalla kohdalla englanti luistaa moitteitta ja sitä käytän paljon päivittäin, mutta saksaa myös tarvitsisin ja siinä olen melkoisen huono.

Varmasti paras motivaattori osata vierasta kieltä on elellä sen kielisessä ympäristössä. Joka käänteessä on tilaisuuksia käyttää kieltä "oikeasti" eikä vain jonkin aiheen sanaston kasvattamiseksi.
Mutta pakko sanoa tuohon sujuvaan puhumiseen... minulla nousee karvat pysytyyn, jos ja kun puheessa on runsaasti virheitä ja tyhjäkäyntiä eli jenkkien rakastamia ... ummm... ilmaisuja. Minun korvaani kulostaa samalta kuin joka toinen sanoa olisi v*ttu.
Kuvitelkaa joku taitava ja sujuva puhuja, joka ehkä tottumuksesta tunkee joka lauseeseen noita ..umm.. kommentteja. Kuulostaa vähän kuin yrittäisi kuunnella Elvistä :lol2:
Toki kyse on paljon siitä missä ja kenen kanssa puhuu, häiritsevätkö virheet viestin perille menoa. Broken English kun nyt on maailman puhutuin kieli.
Bottom line: jos tarkoituksesi on pärjätä opiskeluissa, kannattaa olla tarkka ja tehdä töitä. Useissa arkielämän ja työelämän tilanteissa onkin enemmän pelivaraa.

Tehokkain keinohan nyt on tietysti asua ulkomailla esim vuosi. Siinä ajassa ehtii oppia englannin kielen ja kulttuurin.

Jos kuitenkin pitää Suomessa nyhvätä niin katsoo tosiaan kaikki ohjelmat ilman tekstityksiä, lukee kirjat englannin kielellä yms.

Itse olen huomannut huomattavia tuloksia näillä metodeilla. Suomen tv:stä kun yleensä tulee vain pelkää p*skaa, niin se jo lisää motivaatiota etsiä sarjoja netistä alkuperäiskielellä. Voisi sanoa että 90% katsomistani ohjelmista katson englannin kielellä ilman tekstitystä. Välillä tosin saatan jättää englanninkielisen tekstin päälle mikäli ohjelmassa on vaikeita sanoja. Auttaa muuten kummasti, opit samalla sanan ääntämisen sekä miten kirjoitetaan!

Ja lukemisessa muutenkin tulee kirjan juoni paremmin esille kun ei ole suomennettu.

Mitä mieltä oxfordin sanakirjoista? En ole koskaan vielä ostanut, mutta nyt pitäisi englannin sanakirja ostaa. Onko noissa kovin suuria eroja kun painoksia tulee joka vuosi. Eli esim Oxford Concise Dictionary. On meinaan hinnoissa aika suuret erot jo vuosittain. :/

Näin intterwebin aikakaudella erittäin hyvää ja hauskaa käytännönharjoitusta on kirjoitella englanninkielisille keskusteluforumeille. Englantia lausumaan sillä ei ehkä opi, mutta keskustelemaan ja muodostamaan ajatuksensa sanoiksi.

Kävin katsomassa noita kahta sanakirjaa kustantajan sivuilta. Uudistetussa painoksessa on todellakin extraa, mm. satoja uusia sanoja eri aihealueilta. Ilmeisesti myös liiketalouden sanastoa on lisätty. (Itse en ole koskaan edes käyttänyt sanakirjojen CDtä, ellei koko teos itsessään ole sille tallennettu. Joten CDstä en osaa sanoa mitään)

Englannin kieleen tulee jatkuvalla syötöllä uusia sanoja, muun muassa siksi, että maailma muuttuu ja kieli sen mukana.Ennen kuin nyt alkaa hirveä huuto englannin sanaston opiskelun mahdottomuudesta, tsekatkaa Macmillan-kustantamon ylläpitämä Word of the Week - uuden sanan esittely. Google is your friend.

Jos minun pitäisi valita, ottaisin sen uudemman. Tosin itse käytän Cambridgen Advanced Learner's Dictionaryä - siis kilpailijan versiota :D

Kävin katsomassa noita kahta sanakirjaa kustantajan sivuilta. Uudistetussa painoksessa on todellakin extraa, mm. satoja uusia sanoja eri aihealueilta. Ilmeisesti myös liiketalouden sanastoa on lisätty. (Itse en ole koskaan edes käyttänyt sanakirjojen CDtä, ellei koko teos itsessään ole sille tallennettu. Joten CDstä en osaa sanoa mitään)

Englannin kieleen tulee jatkuvalla syötöllä uusia sanoja, muun muassa siksi, että maailma muuttuu ja kieli sen mukana.Ennen kuin nyt alkaa hirveä huuto englannin sanaston opiskelun mahdottomuudesta, tsekatkaa Macmillan-kustantamon ylläpitämä Word of the Week - uuden sanan esittely. Google is your friend.

Jos minun pitäisi valita, ottaisin sen uudemman. Tosin itse käytän Cambridgen Advanced Learner's Dictionaryä - siis kilpailijan versiota :D

Noh itseäni liiketalous ei voisi vähempää kiinnostaa joten tuon osalta eipä paljoa haittaa. Käsittääkseni tuossa 2005 versiossa on myös koko kirjan sisältö cd-levyllä, eli ihan mukava vaihtoehto matkoille läppärin kanssa. Tuli nyt ostettua siis tämä versio. Tuskin huono on kumpikaan:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom