Englannin opiskelua...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Mihin Pakkiksella ei osata vastata, niin siihen ei ole vastausta olemassakaan, eli kysynpä nyt tätäkin asiaa.

On tässä jo pidemmän aikaa vaivannut surkea englanninkielen taitoni. Sanoja kyllä osaan ja tiedän, mutta kielioppia en osaa yhtään ja esim. lauseenmuodostus on suorastaan epätoivoista. Koulussa nämä asia ei napanneet pätkääkään. :david:

Nyt kiinnostaisikin tietää, minkälainen kurssi voisi olla minua varten? Eli ei todellakaan kiinnosta että opetellaan lukusanoja ja värejä eli tyyliin täysi alkeita, mutta ei mitään pro-tasoakaan saisi olla. Eniten kiinnostaa se puhumispuoli, sitä nyt eniten tarttee.

Noita kansalaisopistoja ja työväenopistoja on jokapaikassa, kuten täällä Jyväskylässäkin, mutta ei noista ota erkkikään selvää, että mikä voisi olla järkevä. Täällä on varmasti ihmisiä, jotka ovat kyseisillä kursseilla käyneet, joten kertokaa kokemuksianne ja antakaa vaikka suoria vinkkejä jos sellaisia keksitte.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mihin tarviit kielioppia jos haluat oppia puhumaan? Lyot vain sanoja perakkain, sillai lauseet muodostetaan. Britit ja jenkit ymmartaa varmasti. Itse asiassa jenkeillahan on todella huono kielioppi omassa puheessaan.. Suurin vaikeus yleensa puhumisessa on se, etta ei uskalla puhua, siks kanni auttaa..

Oletko ylioppilas? Jos et, niin iltalukio voisi olla oikea paikka sulle. Siellä nyt tietty enemmän keskitytään siihen kirjallisen kielitaidon opettelemiseen, mutta se on tärkeää, jotta voisi joskus sitä kieltä osata puhuakin. Syventävissä kursseissa varmaan löytyy sitten jotain keskustelukurssejakin.

e. siis siellä iltalukiossa voi käydä kursseja pelkästään yksittäisistä aineista, vaikka englannista. Opetusta on kerran pari viikossa puolitoista tuntia kerrallaan.

Jos puhumispuoli kiinnostaa eniten, niin se olis joku keskustelukurssi sitten. Niitäkin on varmaan eri tasoisia, mutta osaiskohan kurssien opettajat parhaiten sanoa mikä on sopiva taso.

Kieliopin osaamattomuutta ei tarvi hävetä, ei ne englantialaiset ittekkään sitä osaa. Kurssin tueksi koitat mahd. paljon katsella jotain itseäsi kiinnostavaa englanniksi ilman tekstitystä. Ja luet englanniksi jotain mitävaan mikä kiinnostaa.

Tai sitten perinteisellä luonnonmenetelmällä: menet ja pokaat ulkomaankielisen muijan! Kyllä kielitaito kohenee. :)

EDIT: Jaa, teri ehti jo täsmentää. Siis tarkoitin tietenkin että känni päälle vaan ja sitten menet ja pokaat sen walesin ruusun!

Olisko tällasista Jyväskylän seudun kansalaisopiston kursseista hyötyä..

1202105 Englanti II C, helppo keskustelu (50 t)
Voionmaan koulu, ke 17.30-19.00, 7.9.-30.11. ja 11.1.-12.4.
Ronald Ferland, BA
Kurssimaksu 47 €
Harjoittelemme arkienglannin keskeisiä tilanteita. Opettelemme pieniä lauseenparsia perehtymättä syvällisemmin kieliopin hienouksiin. Opettaja voi auttaa tarvittaessa suomeksi. Soveltuu alkeet joskus lukeneille. Oppimateriaali opettajalta.

tai sitten tällanen vaihtoehto

1202109 Englanti III C, Hear Say, kuuntele ja puhu! (50 t)
Opisto, to 17.30-19.00, 8.9.-1.12. ja 12.1.-20.4.
Marge Zielinska, FM
Kurssimaksu 47 €
Harjoittelemme arkielämän puhetilanteita: käymme ostoksilla, ravintolassa, pubissa, kutsuilla sekä asioimme rautatieasemalla, lentokentällä jne. Runsaasti kuuntelua ja ohjattua puheharjoittelua. Opettaja voi auttaa tarvittaessa suomeksi. Oppikirjana Nurmi–Pitkänen, HEARSAY ja opettajan materiaalia. Kirjan voi hankkia myös ilman CD-levyä

Mun mielästä kuulostais siltä, että iltalukio on enemmän kun vääräpaikka lähtee tollasia asioita oppimaan kun mitä sä taidat haluta. Suunnilleen samaahan noin on kun "normi lukiossakin" eli sitä kielioppia hyvinkin paljon...

Täältä löytyy kaikki noi kieliopinnot Jyväskylän seudun kansalaisopistoista
http://www.jyvaskylanseutu.fi/sivu.php/kansalaisopisto_opiskelu/koop_s2005_kieletjkl

Ilmottautuminen noille kursseille on menossa juurikin tällähetkellä

Tämä tuskin käy sinulle, mutta joku työkomennus ulkomailla 6kk-12kk tai pitkä lomatyyppinen juttu tjsp. Itse opin 2½ ulkomailla oleilun aikana sujuvan englannin josta lähtien joka todistuksessa se kaksinumeroinen luku. Eli tuskinpa tuo onnistuu mutta sanonpa silti että ylivoimaisesti paras vaihtoehto jos oikeasti haluaa oppia.

TomBombadil sanoi:
Tämä tuskin käy sinulle, mutta joku työkomennus ulkomailla 6kk-12kk tai pitkä lomatyyppinen juttu tjsp. Itse opin 2½ ulkomailla oleilun aikana sujuvan englannin josta lähtien joka todistuksessa se kaksinumeroinen luku. Eli tuskinpa tuo onnistuu mutta sanonpa silti että ylivoimaisesti paras vaihtoehto jos oikeasti haluaa oppia.

Kyllähän se niin on, että puhumaan oppii vaan puhumalla. Itsellä ei ole kieliopista "mitään" käsitystä ja silti täällä briteissä pärjään ihan mainiosti. Suomalaisilla on vaan paha tapa pelätä noita virheitä ja olla hiljaa. Ei sitä millään opi suoraan puhumaan virheettömästi. Rallienglannilla minä täällä painan ja päivittäin puhelen pitkiä työpuheluja englanniksi, asiat on hoituneet aivan mainiosti. Ei tässä nälkäkään ole vielä tullut eli pärjää sitä paskemmallakin kielitaidolla kunhan vaan uskaltaa puhua.

TomBom mä kyllä väitän, että sujuvaa englantia ei opi muutamassa kuukaudessa, ei sitten millään. Riippuu tietty minkä laskee sujuvaksi. Ne lukion kuuntelut on vielä kohtuullisen iisiä tavaraa, jos vertaa tähän normaaliin elämään, kun on hälyä/slangia ja muita ärsykkeitä paljon mukana.

amf sanoi:
Olisko tällasista Jyväskylän seudun kansalaisopiston kursseista hyötyä..

1202105 Englanti II C, helppo keskustelu (50 t)
Voionmaan koulu, ke 17.30-19.00, 7.9.-30.11. ja 11.1.-12.4.
Ronald Ferland, BA
Kurssimaksu 47 €
Harjoittelemme arkienglannin keskeisiä tilanteita. Opettelemme pieniä lauseenparsia perehtymättä syvällisemmin kieliopin hienouksiin. Opettaja voi auttaa tarvittaessa suomeksi. Soveltuu alkeet joskus lukeneille. Oppimateriaali opettajalta.

tai sitten tällanen vaihtoehto

1202109 Englanti III C, Hear Say, kuuntele ja puhu! (50 t)
Opisto, to 17.30-19.00, 8.9.-1.12. ja 12.1.-20.4.
Marge Zielinska, FM
Kurssimaksu 47 €
Harjoittelemme arkielämän puhetilanteita: käymme ostoksilla, ravintolassa, pubissa, kutsuilla sekä asioimme rautatieasemalla, lentokentällä jne. Runsaasti kuuntelua ja ohjattua puheharjoittelua. Opettaja voi auttaa tarvittaessa suomeksi. Oppikirjana Nurmi–Pitkänen, HEARSAY ja opettajan materiaalia. Kirjan voi hankkia myös ilman CD-levyä

Mun mielästä kuulostais siltä, että iltalukio on enemmän kun vääräpaikka lähtee tollasia asioita oppimaan kun mitä sä taidat haluta. Suunnilleen samaahan noin on kun "normi lukiossakin" eli sitä kielioppia hyvinkin paljon...

Täältä löytyy kaikki noi kieliopinnot Jyväskylän seudun kansalaisopistoista
http://www.jyvaskylanseutu.fi/sivu.php/kansalaisopisto_opiskelu/koop_s2005_kieletjkl

Ilmottautuminen noille kursseille on menossa juurikin tällähetkellä

Just jotain tuonsuuntaistaista kaipaan ja onhan noita lappusia kotiinkin tullut, joten tarjonta on tuttua. Olisi mukava kuulla kokemuksia niiltä jotka ovat kyseisillä kursseilla käyneet.

Ja tolla kieliopilla tarkoitin lähinnä sitä, että osaa lauseet sun muut muodostaa edes sinneppäin. Kokemusta tosta sanojen peräkkäin laittamisesta on jo ihan liikaakin ja se ei pidemmän päälle ole kovin mukavaa puuhaa.

Voisin suositella sulle Timba ja muille englannin käytännön taitoa hamuaville seuraavia yksinkertaisia kotikonsteja.

1. Katso tv:tä ilman tekstejä. Sieltä oppii ihan älyttömästi uusia sanoja/sanontoja ja pystyy yhdistelemään kielioppisääntöjä. Alussa varmasti kangertelee, mutta pikkuhiljaa oppii saamaan leffojen juonista kiinni ilman tekstejä. Kaikkea niistä ei varmasti tule ymmärtämään, mutta ei sen väliäkään. Jos tuntuu vaikealta niin kannattaa katsella leffoja, jotka on jo kerran nähnyt. Simpsoneilla on myös helppo aloittaa ;)

2. Lataa koneeseesi skype-ohjelma. Soittele ympäri maailmaa (ilmaiseksi) ja jauha paskaa jengin kanssa. Aloita vaikka jostain itä-blokin maasta ja siirry pikkuhiljaa kohti Amerikkaa ;)

Edit:leffoista saa tekstityksen pois laittamalla teksti-tv:n päälle ja sivu 329. Tai ei se pois lähde, mutta tulee sellainen musta palkki päälle.

Integrandi sanoi:
Voisin suositella sulle Timba ja muille englannin käytännön taitoa hamuaville seuraavia yksinkertaisia kotikonsteja.

1. Katso tv:tä ilman tekstejä. Sieltä oppii ihan älyttömästi uusia sanoja/sanontoja ja pystyy yhdistelemään kielioppisääntöjä. Alussa varmasti kangertelee, mutta pikkuhiljaa oppii saamaan leffojen juonista kiinni ilman tekstejä. Kaikkea niistä ei varmasti tule ymmärtämään, mutta ei sen väliäkään. Jos tuntuu vaikealta niin kannattaa katsella leffoja, jotka on jo kerran nähnyt. Simpsoneilla on myös helppo aloittaa ;)

2. Lataa koneeseesi skype-ohjelma. Soittele ympäri maailmaa (ilmaiseksi) ja jauha paskaa jengin kanssa. Aloita vaikka jostain itä-blokin maasta ja siirry pikkuhiljaa kohti Amerikkaa ;)

Edit:leffoista saa tekstityksen pois laittamalla teksti-tv:n päälle ja sivu 329. Tai ei se pois lähde, mutta tulee sellainen musta palkki päälle.

tossa oli oikein hyviä neuvoja. tietysti kannattaa katsella jos omalta paikkakunnalta, esim. salilta löytyisi ulkomaaneläviä joiden kanssa voisi pikku hiljaa tutustua ja harjoitella kielitaitoa. ja sitten vaan kesällä vaikka 3 vkon aikuisten kielikurssille englantiin.

itse olen suht lahjakas kielissä ja äärimmäisen lahjaton matematiikissa. kielet oli aina helppo oppia, mutta jostain syystä tuo teini-ikä ja ruotsintunnit eivät matchanneet. saksan ja enkun opin kuin vettä vaan, mutta ruotsi tökki ihan viime vuosiin saakka. kunnes.... lähdin tieten tahtoen ruotsinkieliselle pohjanmaalle ummikkoruattalaiseen kuntaan töihin. nu går det ju mycket bättre.

Yksi hyvä setti voisi olla DVD lefaan katsominen englanninkielisellä tekstityksellä, käsittääkseni se aika monista leffoista kuitenkin löytyy.

Minkälaiset lehdet tai kirjallisuus olisi helppoa lukea ja sisällöltään viihdyttäviä?

Itse en tuhlaisi tuollaisiin kursseihin melkein viittäkymppiä. Mitäs nuo kestää..noin kolme kuukautta (vai onkohan noissa kaksi kolmen kuukauden settiä..no ihan miten vain) ja 1,5 tuntia viikossa. Melkeinpä yhtä tyhjän kanssa.

Noiden aiempien neuvojen lisäksi kannattaa kipaista katsomaan kirjaston tarjonta. Melkein mistä tahansa kielestä saa itseopiskelupaketteja, jotka sisältävät myös kuunneltavia cd:itä.

Itse olen samaa mieltä että se ettei hallitse kielioppia ei ole iso este sille ettei kieltä pysty käyttämään. Varsinkin yleisimmissä kielissä (esim. englanti) on kielioppi aika yksinkertainen.
Sen sijaan sanavaraston pienuus ja se ettei ymmärrä kuultua puhetta ovat pahimmat esteet.
Ja nämä saa helpoiten ja nopeiten paremmaksi käyttämällä kieltä(esim puhuminen, kuunteleminen, tv katselu ja lukeminen).
Eli jos ei ole mahdollisuutta keskustella englanniksi, niin sitten hankkimaan englanninkielisiä lehtiä, sarjakuvia, kirjoja jne.
Aluksi varmaan tarvitset sanakirjan apua mutta jos olet kärsivällinen niin alun vaikeuksien jälkeen alkaa tämä helpottua nopeasti.

Timba79 sanoi:
Yksi hyvä setti voisi olla DVD lefaan katsominen englanninkielisellä tekstityksellä, käsittääkseni se aika monista leffoista kuitenkin löytyy.

Minkälaiset lehdet tai kirjallisuus olisi helppoa lukea ja sisällöltään viihdyttäviä?

Vaikea tietenkin sanoa, kun ei oikein tiedä lähtötasoa, mutta mun mielestä joku ihan simppeli perusdekkari vois olla hyvä. Alkuun on aika hidasta, mutta kun saa jujusta kiinni niin nopeutuu huomattavasti. Itse lueskelen jonkun verran englanniksi ja kyllä se ihan hyvin onnistuu. Jokaista sanaa ei tarvitse tietää ymmärtääkseen lauseen. Jos tuntuu liian hankalalta niin sitten joku lasten/nuortenkirja käteen ja siitä liikkeelle :thumbs:. Tuo leffojen katsominen ilman tekstitystä on oiva keino tosiaan. Itse olen katsellut DVD-aikakaudella leffat ilman tekstejä melkein aina. Enkun kieliset tekstit voi toki ottaa alussa tueksi mukaan. Leffoissa on aika helppoa ymmärtää mitä tapahtuu, kun kuva siinä on jatkuvasti auttamassa hahmottamista.

Timba79 sanoi:

helpot dekkarit, nuorten kirjat.... alan lehdet... siis bodylehdet (varmaan aika paljon jo ennalta tuttua sanastoa sullekin), musiikkilehdet, naistenlehdet.

Timba79 sanoi:

Toi DVD:n katsominen englannin kielisellä tekstillä on todellakin hyvä keino. Ehkä sitä kannattaakin alussa käyttää ja heittää myöhemmin pois (tai jo alusta asti joissain palikkaleffoissa). Itse käytin alussa tekstejä ja olihan se paljon helpompaa kuin ilman.

Toi kirjallisuus tietenkin riippuu mistä tykkää. Jos pitää kirjojen lukemisesta niin on helppoa aloittaa vaikka kirjalla, josta on esim tehty leffa ja jonka on nähnyt. Sarjakuvat on myös aika helppolukuisia ja niistäkin oppii yllättävän paljon. Mene kirjastoon ihmettelemään, varmasti löytyy jotakin kiinnostavaa.

Täältähän tulee hyvää vinkkiä. Kyllä mä englanninkielisesti tekstistä pääosin selvää saan, jos siis on ihan arkikieltä, eikä esim. jotain tutkimusjuttua tai vastaavaa. Eli nuo bodylehdet pitää ottaa seuraavan kerran kaupasta mukaan.

Mun mielestä kurssit on ihan ok, jos ulkomaille ei tule lähdettyä. Olen kerran ollut suggestopedisellä enkun kurssilla ja pidin kovasti. Opetusta oli päivittäin muutama tunti kolmen kuukauden ajan. Suggestopedisissä kursseissakin yleensä painopiste on siinä puhumisessa ja kieltä opiskellaan ns. leikin varjolla, esim. pelaillaan pelejä ja samalla hoidetaan keskustelut englanniksi jne. jolloin sitä kieltä tulee käytettyä luontevasti. Ei tarvitse kauhuissaan odottaa että kohta on mun vuoro lukea tää lause tästä kirjasta ääneen :D .

Nuo tekstin peittosivujen käyttö, sekä englanninkielisten leffojen katselu enkuksi olevalla tekstillä olivat hyviä vinkkejä. Sitten jotain lukemista, niitä ulkomaisia bodylehtiä, sarjakuvia tai mielenkiintoisia kirjoja.

:offtopic: Nyt ilmoittauduin espanjan alkeet kurssille. Saapa nähdä miten se lähtee sujumaan.

Itse olen tässä nyt asustelut ämerikässä yhteensä hiukan toista vuotta ja suosittelen lämpimästi muuttamista englanninkieliseen maahan vaihto-oppilaaksi, duuniharjoitteluun tai minkä tahansa mahdollisen merkeissä. Ainakaan omalla kohdallani kurssien avulla en olisi saavuttanut lähellekään nykyistä kielitaitoa. Kävin tuossa Suomessa ollessani englannin kielikurssin yliopistossa ja kyllähän siellä teoriatasolla puhuttiin ihan täyttä asiaa, mutta oikeassa elämässä tilanne on jotain aivan muuta. Jos duunissa latelisin oppikirjamaisia "could you be so kind and pass me the sugar, please" tai "how do you do, sir?" niin aika kieroon sellaista katsottaisiin :D Amerikassa vuodessa opitulla englannilla kuitenkin sain kurssin kaikista testeistä parhaan arvosanan, joten jo pelkästään se kertoo ettei niillä kursseilla mitään uskomattoman hienoja asioita kuitenkaan opi, sujuvasta puhumisesta puhumattakaan.

Omalla kohdallani saapuessani ensimmäiset 4kk änkytettiin mutta sitten kieli alkoi hiukan luistamaan. Sitten pystyi jo hiukan keskittymään siihen, että suusta tulee muutakin kuin villeviisivuotta-englantia ja lopuksi jo hiukan hiomaan aksenttiakin.

teri sanoi:
Mihin tarviit kielioppia jos haluat oppia puhumaan? Lyot vain sanoja perakkain, sillai lauseet muodostetaan. Britit ja jenkit ymmartaa varmasti. Itse asiassa jenkeillahan on todella huono kielioppi omassa puheessaan.. Suurin vaikeus yleensa puhumisessa on se, etta ei uskalla puhua, siks kanni auttaa..
Tuohon sen verran, että kyllä sitä asiansa selväksi saa englannilla kuin englannilla, mutta jos esim duunissa kieltä joutuu käyttämään niin on se mielestäni vakuuttavampaa jos vastapuolen keskittymisestä 90%:a ei mene surkeiden lauserakenteiden tai hirveän aksentin selvittämiseen. Jenkkien kieliopista sen verran, että kyllä se loppupelissä on ihan hyvää siellä missä sen tulee olla hyvää. Vaikea on virheitä huomata mistään televisioesiintymisistä, puheista tai virallisista dokumenteista. Puheessa osin virheitä esiintyy, mutta tosin aivan samalla tavalla kuin suomessakin, vrt. "me mennään tänään elokuviin" vs "me menemme tänään elokuviin".

Jos sun vaimo/vaimoke taitaa englannin niin sano hänelle että tästä lähtien kotona ei sitten puhuta muuta kuin englantia..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom