Crazy Heart
IMDB
Tälläinen elokuva tuli sitten katsottua, koska tämä 70-,80-,90 -lukujen mitäänsanomattomien keskivertoactionelokuvien toimintatähti sai siitä oscarin tuossa päivä pari sitten.
Elokuvan alun pakolliset fanfaarit tuli ohitettua kätevällä 10-sekunnin skip napilla, tulikin pettymys vastaan: perkele, tämä on tarina muusikosta. Kantrimuusikosta.
Sitten muistin monen elämänkertaelokuvan muusikoiden urista varsin mukiinmeneviksi, esim: Ray, Walk the line ja esmes 90-luvun alun Tina Turnerin elämänkertaelokuva olivat varsin hyviä. (suosittelen etenkin jälkimmäistä, löytyy Filmtownin euron hyllyiltä)
Crazy Heart elokuva kertoo jo elämän- ja uran ehtoopuolella olevasta Bad Blakesta. Itseasiassa en edes tiedä onko tämä ns. tositapahtumiin perustuva elokuva. Eikä sillä oikeastaan ole minulle edes väliä.
Mutta Bad Blake on alkoholisoitunut ex-tähti, jonka parhaimmat show ajat olivat vuosikymmeniä sitten. Rahat on loppu, viinaa menee mukavasti, motivaatio hukassa, ja irtopillua irtoaa pubiruusuilta edelleen kiitettävästi. Tosin jälkimmäiseen asiaan esittäisin hieman kritiikkiä, jokin roti se olla pitää, sen verta hirveitä Irmeleitä piti Bad Blaken paeta hotellihuoneista. Elokuva lähtee soljumaan eteenpäin aikalailla tasaisesti, viina maistuu, biisit ovat mitä ovat (jeff bridges taisi muuten itse laulaa), eikä itsensä- tai lähimmäisten arvostusta ole.
Elokuvan sanoma lienee onkin
läheisistään huolenpitäminen.. Jos ei pidä huoltaan läheisistä tai niitä ei ole, ei myöskään jaksa panostaa itseensä.
Elokuva oli kuitenkin aika lämminhenkinen leffa eikä ärsyttänyt juuri missään vaiheessa. Sivuosassa vilahti mm. Colin Farrel, jonka valitsemista nousevaksi kantritähden esittäjäksi jaksan ihmetellä.
Jotenkin elokuva menetti uskattovuutta ja kiinnostavuutta aika paljon sen takia, koska elokuvassa esitetyt kappaleet ja musiikkityylilaji ei vain kertakaikkiaan iske.
Jeff Bridges näytteli hyvin ja antsaitsi hyvinkin todennäköisesti Oscarin tästä roolisuorituksesta. Elokuvan ongelmat vain ovat muualla kuin Jeff Bridgesissä; Liian pitkä, väärä musalaji mun makuun, leikkaus ja juonen munattomuus.
En kadu leffan katsomista kuitenkaan. Mutta :2: tähteä tuntuu sopivalta määrältä.