Elokuva-arvostelut!

Vastataanpa myös tähän Shawshank Redemption -hässäkkään, että vaikka mielestäni tuo on yksi parhaimpia klassikoita, en itsekään antaisi kuin neljä tähteä (tällä hetkellä, huomenna antaisin ehkä kuusi). Suosittelen lukemaan alkuperäisteoksen (jonka muuten on kirjoittanut Stephen King), se on hieman vielä koskettavampi ja täydellisempi.

Aivan turhaa verrata elokuvia kirjoihin IMO. Tässä ketjussa puhutaan elokuvista eikä mistään kirjoista. Kirjat sitten erikseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo Shawshank on munkin mielestä hyvä elokuva, mutta näin ensin Vihreän mailin ja sitten vasta tuon, joten ei se tuntunut mitenkään ihmeelliseltä ja ainutlaatuiselta sen jälkeen. Kaikki tällaisia asioita voi olla minkä takia joku ei arvosta niin paljon kuin toinen. Mäkin antaisin ehkä 4 1/2 arvosanaksi, koska oon nähnyt paljon ainutlaatuisempia, vahvempia ja visuaalisempia. Näyttelijät tuossa on loistavia, mutta silti esim. Morgan Freeman on vetänyt parempia rooleja, joten...

The Rock (1996) :4:
Enempää ei ehkä voisi olla elokuvassa toimintakliseitä, mutta niistä huolimattakin elokuva on tosi hyvä. Nostalgia tosin korottaa pisteitä aikalailla.

The Shawshank Redemption :3:

Ihan jees leffa, olen kyllä nähnyt monta parempaakin...

Näin mullakin. Näin tuon leffan siis vasta kaks vuotta sitten ja sitä ennen olen nähnyt lukemattomia loistavia elokuvia eri aikakausilta. Ehkä aika verottanut pisteytystä tosiaan, sillon ilmestyessään olisin tuon varmasti viiden tähden kategoriaan laittanut, mutta nykyään.. ei. Hyvä kyllä, mutta ei mahtava elokuva. Arvosana 4-.

Se osoittaa näennäisesti hyvää elokuvamakua ja sivistyneisyyttä lykätä tälle pätkälle viisi tähteä. Eli varo, ettei sua leimata juntiksi tuosta kolmesta tähdestä.

Itse asiassa tuo leffa on suhteellisen harvinainen poikkeus sikäli, että elokuva floppasi aika pahasti lippuluukulla, ja on noussut tuohon suosioon kuin varkain ilman mega-nimekästä ohjaajaa, markkinakoneiston boostausta tai suurta hypeä. Elokuva oikeastaan tuli tunnetuksi siitä, että oli jatkuvasti top 2:sessa imdb:ssä, vaikka ei ollut mitenkään erityisen tunnettu.

Muistan kun itse näin tuon ensimmäisen kerran kaverilla. Katsottiin jotain tv:stä tulevaa elokuvaa mahdollisesti jopa niin että aivan alku olisi jäänyt väliin ja en nyt heti muista tiesinkö edes mistä elokuvasta on kyse katsoessani. Leffan loputtua oli sellainen fiilis että pirulauta, TÄSSÄ on hyvä elokuva. Kaveri, joka niihin aikoihin diggaili lähinnä b-luokan toimintaelokuvia, oli hiukan yllättäen samaa mieltä.

Tuo nyt vaan on sellainen leffa jossa kaikki sattui loksahtamaan kohdalleen. En sano että tuosta olisi pakko pitää, mutta väittäminen että elokuvan hyvyys olisi hypen ansiota on kyllä paskaa. Pidän esim. Kummisetiä jossain määrin yliarvostettuina ja esimerkkeinä tuosta mainitsemastasi ilmiöstä, mutta en kyllä mitenkään näe että Shawshank redemptionin kohdalla olisi kyse tuosta.

Mies hevosena
(1970) :4:

Mielestäni hyvin aikaa kestänyt kuvaus miehestä joka intiaanien vangiksi jäätyään kohoaa heimon johtoon.Toki tälläiset elokuvat joissa isohkoja joukkokohtauksia ja upeita luonto/eläinkuvauksia menettävät hohtoaan telkusta katsottuna.

Boondock Saints 2
:3: 1/2
Mun mielestä aika jees jatko-osa.
En voi sanoa, että koko elokuva sarja olisi mitenkään mahti luokkaa, mutta perus toiminta/komediaa joka upposi. Pisteitä lisää tulee Clifton Collins Jr. roolisuorituksesta, sai muutamaan kertaan nauraa hänen toilailuilleen. Suuri pettymys oli Willem Dafoen paikan vienyt Julie Benz, jonka carolinan murre tuuppasi jo ärsyttämään korviani. Leffan loppu antoi jotain lupauksia, että sarja voisi jatkua vielä...

Tuo Shawshank on munkin mielestä hyvä elokuva, mutta näin ensin Vihreän mailin ja sitten vasta tuon, joten ei se tuntunut mitenkään ihmeelliseltä ja ainutlaatuiselta sen jälkeen. Kaikki tällaisia asioita voi olla minkä takia joku ei arvosta niin paljon kuin toinen. Mäkin antaisin ehkä 4 1/2 arvosanaksi, koska oon nähnyt paljon ainutlaatuisempia, vahvempia ja visuaalisempia. Näyttelijät tuossa on loistavia, mutta silti esim. Morgan Freeman on vetänyt parempia rooleja, joten...

The Shawshank Redemption

Ihan jees leffa, olen kyllä nähnyt monta parempaakin...

heittäkää leffojen nimiä kehiin.

From Paris with love :2:½

frompariswithlove.jpg

Jokunen hauskahko kohta, melko yksinkertainen juoni. Jotenkin tuntuu, että Travolta oli lähtenyt hommaan mukaan sunnuntaikrapuloissa. Sen verran kieli poskella menoa oli. Lopussa oli sinänsä melko yllättävä käänne, joten ei nyt aivan siirappinen pätkä ollut kyseessä, vaikka hieman alkuun siltä vaikuttikin. Kyllähän tämä viihteestä menee.

heittäkää leffojen nimiä kehiin.

No heitetään nyt sitten mulle merkittäviä leffoja: Hyvät, pahat ja rumat, Once Upon a Time in America, Kauriinmetsästäjä, Kuin surmaisi satakielen, Platoon, Seitsemän samuraita, Huuliharppukostaja, Schidlerin lista, Armoton, Braveheart, Takaikkuna, Sheriffi, Spartacus, Tohtori Zhivago jne. Noissa oli mulle sellaisia asioita, jotka tekee niistä merkittäviä elokuvia ja Shawshank nyt ei sisältänyt sellaisia asioita mun mielestä.

Sgege tuossa hyvin muuten sanoikin.

Funny people
funny-people-poster.jpg

Kohtalaisin odotuksin aloin katsomaan tätä Adam Sandlerin uutuuselokuvaa. Elokuvan kesto oli 2,5 tuntia, joka meni hujauksessa. NOT.
Elokuva ei nyt ihan totaalinen pettymys ollut ja oli ihan virkistävää nähdä Adamin tosikkopuolikin.
Elokuvan päähahmon tilanne osittain heijastaa varmaan aika pitkälle Adam Sandlerinkin elämäntilannetta; koomikkona ei ole aina helppoa olla, eikä pelkkä raha tee onnelliseksi. Tuossa varmaan yksi syy miksi Adam ylipäätänsä lähti elokuvaan; on kuin elokuva olisi tehty mittatilaisutyönä tälle vitun paskalle näyttelijälle. Kyllä Adamille myös oma paikkansa ja lokeronsa löytyy Hollywoodin filmiteollisuudessa, näytellen yleensä säälittävää reppanaa eri muodoissa.

Sitten itse elokuvan ongelmiin. Vitsielokuvasta kun kuitenkin on kyse, vaikka elokuva yrittää välillä olla muutakin, ongelmaksi tulee vitsien toimimattomuus. En oikein tiedä miten vitsit uppoaa muille, mutta ainakaan tälläiselle Ketonen &Myllyrinne, Studiojulmahuvi, Pulttibois Fanclubin pitäjälle vitsit olivat hyvinkin laimeita. Käsikirjoittajilla oli myös hyvin yksipuolisia nämä vitsit kohdentuen useasti vain miehen sukupuolielimiin. Valehtelematta noin 50 munavitsiä oli elokuvassa, jotka eivät naurattaneet yhtään kertaa. Hyvin mielikuvituksetonta. Nauroin Boratin tai Brunon ekan 5minuutin aika enemmän, kuin jos oisin kattonut tämän leffan neljästi läpi.

Noh, Adam Sandlerin roolisuoritusta on kuitenkin ylistetty, eikä ihan suotta. Minkäs näyttelijä nyt paskoille vitseille voi. Harmittaa vain, että paremmilla vitseillä elokuva olisi ollut hyvä.
Lisäksi näin erittäin vakavana ongelmana tämän kakkosnäyttelijän vajakkimaisen ulkonäön varsinkin hymyillessään. Katsokaa vaikka:

Ei hymyile:
seth-rogan-1.jpg

Hymyilee:
seth-rogen.jpg

Tälle pitäisi sitten katsojan jotenkin kehittää sympatiaa kehittyvänä koomikkona, jonka ensimmäiset ja myöskin myöhemmät standup-showt leffan aikana aiheutti katsojassa haluja hakea keittiöstä isän vanha ruosteinen mora (jottei pääsisi liian helpolla) ja alkaa viilteleen ranteita auki.

Elokuva oli aivan liian pitkä. n. 1,5 tuntia olisi ollut passeli määrä, silloin ei olisi vielä vitsienkierrätysilmiö päässyt niin kovasti vauhtiin.

:1: ½

Skeleton Crew

Vankkumaton kauhuelokuvien fani kun olen, piti tämäkin suomalaisten tekele vilkaista. Varsinkin, kun muutamasta lehdestä olen lukenut sen mielenkiintoisesta käänteestä kesken leffan alun. Leffa taitaa olla suht pienellä budjetilla kuvattu ja tottakai sitä pitää sen mukaan myös käsitellä. Nättiä kuvaa on pojat saaneet aikaiseksi, mutta muutama asia vaivasi liikaa. Ensinnäkin juonenkäänne kesken leffan aiheutti vain lyhytaikaisen oivalluksen katsojalle, jonka jälkeen yrityksissä heittää uusia kierteitä ei ollut enää puhtia. Yritetty tehdä uutta ja erilaista, lopputulos samaa jenkkityylistä teinikauhupaskaa.

Toinen ja vielä enemmän häiritsevä tekijä oli näyttelijät. Vaikka puitteet leffassa on kuinka kohdallaan, häviää taika joka kerta kun joku näyttelijöistä avaa suunsa. Leffaa tuputetaan ulkomaille, joten tottakai kaikki puhuvat englantia. Ja minkälaista englantia, voi jeesuksen pyssy. Niinkuin kuuntelisi Mika Häkkisen ja Tommi Mäkisen Romeo ja Julia dialogia englanniksi. Asiaa ei auta edes muutama britti/jenkkinäyttelijä. Reaktiot tilanteisiin on kuin valiumia nauttineilla hasishipeillä.

Ei tätä voi suositella oikein kellekään. Ei varsinkaan hyvien kauhuelokuvien faneille. Yksi tähti hyvästä kuvauksesta ja lavastuksesta. Toinen tähti naisnäyttelijän kivoista rinnoista.

:2:

The Inglorious Bastards (2009) :1:

Harvoin tulee törmättyä elokuvaan, joka on saanut perkeleen hyvät arvostelut mutta itse en ole kuitenkaan tykännyt lainkaan. Borat mm. on ollut sellainen. Tää Tarantinon aivopieru on jotain käsittämätöntä tekotaiteellista paskaa. Elokuva ei edes pärjää taiteellisuus-asteikollakaan viihteellisyys arvosta puhumattakaan. Vanhoja kliseitä on valtavasti (mainittavan arvoisia on ylipitkät kohtaukset, jossa on aikaa miettiä elokuvan paskuutta). Ihan kauhea kaikinpuolin, olen nähnyt yhden huonoimmista leffoista.

The Lovely Bones ( Oma taivas )

Peter Jackson: Hitti vai huti ?? No eipä tällä kertaa, jää epäselvää. Suomennuksesta lähtien, täyttä skeidaa. Hyvä ja vaikea aihe. Toteutus mielestäni : Aivan vitun kuraa. Huhhelihuijaa, fyffelifeijaa...HÄMÄRÄÄ...Diippii shittiiii.. NOT !!!
Nyt ainoastaan odotan, että saan frendiltä kyseisen kirjan lainaksi.
58

03805100_the_lovely_bones_XL.jpg

I Love You Phillip Morris

Jim ja Ewan homostelijoina. Siellä ja täällä, hiukan huijausta. Kaikki tämä tositarinaan perustuvaa. Nauraa sai ja pitääkin. Hyvä elokuva, jossa on myös jonkinlaista sanomaa...Yllättävän hyvää homostelua...Ei kyllä näin heteroa kiinnosta, kun pojat sylkeä vaihtavat. Lähinnä tuli myötähäpeäinen olo. Vai mikähän se oli...:D

80

Fthumb4_i_love_you_philip_morris.jpg.jpg

^ osaako Ewan muka olla hauska? En muista nähneeni häntä hassuissa rooleissa...

Suositut

Back
Ylös Bottom