Elokuva-arvostelut!

Siis nyt tuli eka Van Dammen leffa postitse, Haastaja! Just laitoin soittimeen ja kohta lähtee! Ai ai ai. En kuitenkaan malttanut, joten laitan tähän teille jo elokuvan juonen:

Elokuva kertoo Jasonista joka harrastaa karatea. Jason on pienestä pitäen ihaillut Bruce Leetä ja elätteleekin toiveita siitä että hänestä tulisi joskus yhtä kova kamppailulajien mestari ja että hän voisi kostaa neuvostoliittolaiselle rikollisliigalle, joka rampautti Jasonin isän. Jason muuttaa uudelle paikkakunnalle, eikä hänellä ole kuin yksi kaveri, R. J. Kaikki muut kiusaavat Jasonia.

Jason kokee jotain aivan ihmeellistä, kun Bruce Leen haamu ilmestyy Jasonille ja ryhtyy opettamaan häntä. Jasonin taistelutaidot laajenevat uskomattomalle tasolle ja lopulta hän kohtaa Ivan Krashinskin (Jean-Claude Van Damme), hänen isänsä rampauttajan.

Arvostelu tulee myöhemmin! Veikkaan että tässä on sulateltavaa ainakin hetkeksi! Juoni on ainakin jo näin alkuunsa 13/10! Toki tässä on ikävää että Van Damme on pahiksen roolissa, mutta ei heitetä kirvestä kaivoon vielä!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaikka aiemmin sanoin et tuun takasin tekee arvosteluja mutta hallitummin, mut nyt huomaan et alkaa mennä taas maaniseksi tää touhu, enkä tarkoita nyt viime aikoina tekemiäni arvosteluja, ku ne on ollut ihan asiallisia ja hallituissa määrin eli 2 viikossa, mutta se mistä huomaan maanisuuden et rupeen aattelee nyt ihan ihme haaveita eli tubettajaksi ryhtymistä ja tekemään sitä kautta paljon arvosteluja ja mielialat heittelee aivan miten sattuu asioiden suhteen. Nyt tajusin et ei VITTU nyt tässä kohtaa pakko pitää pitkä paussi tai lopettaa kokonaan en tiedä kumpaan päädyn kun en enää näköjään oikein hallitse elokuviin liityvää hommaa ja myönnän sen nyt ja descent puhui pitkässä viestissään et älä rupee tubettaa ja nyt vasta tänään aloin miettiä kunnolla asiaa ja descent oli siinä viestissä joka sanassa oikeassa. Nyt en jätä TODELLAKAAN mitään ylidramaattisia nyyh hyvästejä, vaan sanon kuin mies et meitsi pitää pitkän paussin tai lopetan kokonaan ja hymy naama laitetaan jolla haluan yrittää tarkoittaa et ei mitään nyyh juttuja ole todellakaan tämä päätös kuin viimeeksi.:giggle: Aivan pakko oli sen takia laittaa tää viesti puhtaasti siksi et jos joku kysyy jotain niin ei kannata ihmetellä jos en vastaa ja tauko on pitkä tai lopullinen ja moni ihan varmasti luulee että tuun kohta taas takaisin MUT SEN TUUTTE VIELÄ IHAN 100 VARMASTI NÄKEMÄÄN et ei mua ei täällä tosi pitkiin aikoihin nähdä / tai ei enää ollenkaan koska aion hakea nyt ammatti apua tähän omituiseen ajatusten heittelyiden suhteen kun alkaa jo mua itteäkin vituttaa omat jutut täällä tosin jotka ei missään nimessä trollaamista ole sen vannon vaan johtuu siitä kun ei hallitse omaa mieltä enää kunnolla täällä et mitä hulluja maanisia haaveita kirjoittaa... en tuu ees kurkkaamaan tätä sivua koska en halua edes tietää mitä jos joku jotain vittuilua kirjoittaa, parempi fiilis on kun ei tiedä mitä tänne saatetaan kuittailua kirjoittaa. en usko mut varmuudeksi en kurkkaile tätä sivua juuri siksi kun en halua edes tietää, tosin se on ihan ymmärrettävää jos joitakin vituttaa mun jatkuva ajatusten heittely ja omituinen haaveilu... kuittalun vielä ymmärrän mitä tänne saattaa tulla vihaajilta mut sen toivon ettei mitään henkilökohtaista paskaa mikä EI pidä paikkaansa musta joku kirjoita tänne koska jos se on jotain todella henkilökohtaista paskaa musta niin asia on itse asiassa vakava silloin kun kuitenkin tätä foorumia seuraa kuitenkin aivan jumalaton määrä porukkaa, mut en usko aikuiset miehet sellaista menee tekemään.

vielä hymy ja nauru naama jolla tosiaan tarkoitan etten mitään nyyh viestiä yrittänyt tuossa ylläolevassa tekstissä kirjoittaa :giggle::LOL: vaan sanoa suoraan miten asiat todellisuudessa on. Peace.

Kyllä saa olla kusipää ihminen, jos jostain sairaudesta alkaisi toiselle vittuilemaan, en todellakaan usko täällä sellaiseen.

Tuo oli nyt varmasti se järkevin tai noh, ainoa järkevä ratkaisu tässä tilanteessa. Itse kuitenkin selkeästi tunnistat, että lapasesta lähtee ja se tietysti vituttaa. Hyvä päätös ja toivottavasti ei nyt tässä threadissa enää toistaiseksi törmätä (outoa sanoa näin, mutta terveys edelle).

Jos vielä avaat tämän threadin nyt ennen poistumistasi, niin et sattumalta missään Turun seudulla asustele? (Ihan tuota hyvää terapeuttia/psykiatria vaan funtsin)

Ja pistä vaikka yv:tä, jos sattumalta asuisit tai jos muuten haluat asiasta jutella, niin voi unohtaa tämän threadin nyt kokonaan.

Tsemppiä ja jaksamista nyt vaan helvetisti! Ei ole mitenkään tavaton oikeasti tämä sun probleema tai ettei löytyisi apua näihin, vaikka selkeästi taitaa kokemus olla vähän heikko. Mutta paljon itselläkin ollut ihan kaikenlaisten toiminnallisista riippuvuuksista kärsiviä asiakkaita ja hyviin tuloksiin on päästy. Levyjen kanssa eräällä oli hyvin samansuuntaista hommaa kuin sulla, ainakin mitä sun kertoman perusteella nyt ymmärrän. Toki jonkun tasaavan lääkityksen tarve on selvä, mutta niitä nyt luulisi jo kokeiltaneen tietysti. Mutta kyllä niihinkin yleensä joku combo keksitään, vaikka 2-suuntaisessa tms usein aika viilaamista ja kikkailua onkin.

Nyt on erittäin lyhyt asia minkä sanon ennen poistumistani. Kuulin yheltä kaverin kautta et mee yhmeessä kattoo tähän threadiin et siellä on ihan järkevä ja asiallinen viesti tullut eli descentilta. Niin oli pakko tulla tosi pikaisesti vaan käymään sanoen et pistä descent vipit niin voidaan jutella sit privan kautta kahdestaan / näkymättömästi muiden näkemättä näistä asiosta viestejä laitella ku en viiti tosiaan todellakaan tänne tähän ketjuun tai yleensäkin mihinkään muuhunkaan threadiin kirjoittaa ongelmistani enää sanaakaan. sä kuitenkin kun tiedät tällaisista asioista, niin haluaisin jutellla privana, yritin laittaa sulle privan kautta aiemmin pitkän viestin mut ei onnistunut ku ei oo sulla vipit.

@JP Fux

Sulta puuttuu noista Van Dammen leffojen joukosta ne parhaat imo. Eli Bloodsport, Universal Soldier, Sudden Death ja Hard Target. Siinä mun 4 kovinta from muscles from Brussels. Itsekin tykkään katsella vanhoja arskan ja syltyn elokuvia. Ne saa aina nostalgiavärinät päälle ja palaan henkisesti sinne ala-asteelle kun ekaa kertaa näin terminaattorin ja pelkäsin sitä liekeistä nousevaa kyborgia.

Mun salainen paheeni on digata vanhoja Steven Seagalin leffoja, joissa sankari ei saa saatana naarmuakaan ja naama peruslukemilla otetaan vastaan kaikki tunnetilat. Jos kiinnostaa niin mun suosikit tältä uskomattomalta tunteiden tulkilta ovat: kaappaus merellä+raiteilla, Above the Law, Out for Justice, Hard to Kill ja Marked for Death. Noilla pääsee hyvin sisään Stevenin huvipuistoon.

@JP Fux

Sulta puuttuu noista Van Dammen leffojen joukosta ne parhaat imo. Eli Bloodsport, Universal Soldier, Sudden Death ja Hard Target. Siinä mun 4 kovinta from muscles from Brussels. Itsekin tykkään katsella vanhoja arskan ja syltyn elokuvia. Ne saa aina nostalgiavärinät päälle ja palaan henkisesti sinne ala-asteelle kun ekaa kertaa näin terminaattorin ja pelkäsin sitä liekeistä nousevaa kyborgia.

Mun salainen paheeni on digata vanhoja Steven Seagalin leffoja, joissa sankari ei saa saatana naarmuakaan ja naama peruslukemilla otetaan vastaan kaikki tunnetilat. Jos kiinnostaa niin mun suosikit tältä uskomattomalta tunteiden tulkilta ovat: kaappaus merellä+raiteilla, Above the Law, Out for Justice, Hard to Kill ja Marked for Death. Noilla pääsee hyvin sisään Stevenin huvipuistoon.

Siis joo, nuo kaikki on kyllä hakusessa, ja mm Hard Target on huomenna tulossa. Bloodsport on kova mutta se maksoi helvetti käytettynäkin 19 euroa, joten tähän akuuttiin Van Damme nälkään kelpasi nuo halvimmat vaihtoehdot. Ostan kyllä Double Teamistä ja Street Fighterista lähtien kaikki (y)

Seagal on kova myös. En ehkä hänen niin suurin fani ole, mutta kyllähän nuo siun mainitsemat leffat tulee vähintään kerran vuoteen katsottua (y)

Siis joo, nuo kaikki on kyllä hakusessa, ja mm Hard Target on huomenna tulossa. Bloodsport on kova mutta se maksoi helvetti käytettynäkin 19 euroa, joten tähän akuuttiin Van Damme nälkään kelpasi nuo halvimmat vaihtoehdot. Ostan kyllä Double Teamistä ja Street Fighterista lähtien kaikki (y)

Seagal on kova myös. En ehkä hänen niin suurin fani ole, mutta kyllähän nuo siun mainitsemat leffat tulee vähintään kerran vuoteen katsottua (y)

Asia kunnossa. Olin jo huolestua mikäli Bloodsport ei saa ansaitsemaansa arvostusta. Mikään ei ole parempaa kuin nuori Forest Whitaker juoksemassa Van Dammen perässä pitkin Hong Kongia. Kumite, Kumite!

Olette hieno mies, ei mulla muuta.

Asia kunnossa. Olin jo huolestua mikäli Bloodsport ei saa ansaitsemaansa arvostusta. Mikään ei ole parempaa kuin nuori Forest Whitaker juoksemassa Van Dammen perässä pitkin Hong Kongia. Kumite, Kumite!

Olette hieno mies, ei mulla muuta.

Joo, Bloodsporttia olen metsästänyt jo hyvän tovin. Meinasimme sen puolisoni kanssa vuokrata, mutta kun ei ollut suomitekstejä, tein miehenä päätöksen, odotamme otollisempaa hetkeä. Haluan kokea tuon elokuvan pitkästä aikaa täydellisessä ympäristössä, ehkä mahdollisesti muutama kynttilä pöydälle, ruusun lehtiä lattialle, barry white taustalle hiljaisella soimaan ja valot sammuksiin. Joudun varmaankin rakastelemaan puolisoni kanssa tuon jälkeen, mutta se on se risti joka on Bloodsportin vuoksi kannettava.

Kiitos! Tunne on molemmin puolinen!

@JP Fux

Noi oli kyllä sillon kakarana kovia pätkiä. Harmi et Seagalin uudempi tuotanto on niin syvältä...

halusin tulla jättää nyt viimeiseksi viestikseni paljon kohteliaammat ja muita ihmisiä kunnioittavammat heipat kaikille, kun oli musta siis erittäin v*ttuminen viesti jotenkin tuo pitkä viestini, en tiedä todellakaan mikä muhun meni ja omatunto alkoi kolkuttaa ja sen takia koska en vaan halua et porukalle jää musta ton törkeän viestini takia ihan v-mäistä kuvaa ihmisenä, koska oon ennen tuota viestiä aina asiallisesti käyttäytynyt muita kohtaan joten ennenkuin poistun täältä lopullisesti ja tuo päätös pitää kun sain näinkin nopeasti ammattiapua niin

kaikkea hyvää kaikille elämässä ja todella hienoja ja mukavia ihmisiä ootte et iso kiitos siitä teille!:giggle:
ei muistella pahalla:heart:

Haastaja 7,5/8

Noniin, mitäpä tästä sanoisi. Jos lyhyen kuvauksen haluaa, ehkä osuvin on: "Köyhän miehen karate kid psykoosissa homoeroottisella latauksella".

Siis Van Damme ei tässä ole siis kuin sivuroolissa, eli en tätä "Van Dammeks" laske. Kuitenkin elokuva oli niin irvokas että kyllä tämän katsoi. Näyttelijät ovat järkyttävän huonoja, Bruce Leen haamu ei näytä YHTÄÄN Bruce Leeltä, eikö oikeesti löytynyt yhtään enemmän saman näköistä äijjää? Muutaman kerran leffassa näkyy mikki ruudun yläosassa, ja tuo jos jokin kertoo ammattimaisesta työskentelystä. Tuli helvetti joku Pulttibois mieleen. EHDOTTOMASTI parasta tässä on semmoinen läski kiusaaja poika! Hän tulee elokuvaan tyylillä! Päähenkilö, Jason, purkaa autoaan ja tämä kaveri seisoo kadun toisella puolella, nojaa autoon, kaivaa napaansa, syö helvetti käsin SUKLAAKAKKUA, konepellillä on paketti donitseja ja samalla katsoo ja murisee päähenkilölle! Siis tuo jos jokin kertoo että tässä tulee olemaan elokuvan oikea SUPERPAHIS!

Joku vois sanoa että todellinen juoni on sitä kun venäläinen mafia koittaa valloittaa kaikki dojot, mutta miusta todellinen juoni on jotain ihan muuta. En edes huomioinut koko venäjän mafia aspektia kun leffaa katsoin. Odotin lähinnä että mitähän elokuva SUPERPAHIS syö seuraavassa kohtauksessa! Piti itsekkin käydä välillä jääkaapilla kun tuli tuota touhua katsellessa nälkä!

Homoeroottisuus tulee lähinnä päähenkilön ja hänen tumman kaverin "RJ":n suhteesta. Siinä on jotain homoeroottisia vivahteita alusta lähtien ja kliimaksi tälle fiilikselle nähdään elokuvan treenimontaasissa, kun päähenkilö tekee lantionnostoja puistossa ja RJ istuu poikittain sankarin lantion päällä lisäpainona, kuuntelee musiikkia ja näyttää yhtä onnelliselle kun allekirjoittanut penkkipunnerrus ennätyksen jälkeen.

Totta kai kuten hyviin elokuviin kuuluu, elokuvan nimi, No retreat, no surrender, lausutaan sankarien toimesta moneen otteeseen ja samalla paiskataan luonnollisesti kättä kuten Predatorin alussa Arskan ja Carlin toimesta. Lihaksia, öljyä ja testosteronia on toki vähemmän.

Ei kai siinä! Jatketaan Van Dammella myöhemmin illalla (y)

Viimeksi muokattu:
Terminator Dark Fate 4/10

Pakko sanoa heti alkuun, en pystynyt katsomaan loppuun. Miksi tämä elokuva on tehty, tai miten tämä on voitu saada julkaista. Tässä kyllä ulostetaan niin tehokkaasti koko sarjan päälle että oikein pahaa tekee. Siis Genisys on tähän nähden mestariteos. Ei tuokaan mikään huippu ollut, mutta kyllä itse sen olen kolmeen otteeseen pystynyt ihan hyvin katsomaan.

Siis esim tuo Arskan hahmo tässä. Tulin ihan oikeasti surulliseksi kun kuuntelin sitä lässytystä miten hänestä on tullut sellainen kun hän tässä elokuvassa on. Pakko oli laittaa elokuva tuon mökkikohtauksen jälkeen tauolle ja katsoa youtubesta Predatorin kättelykohtaus että sain mielialan nousemaan. On todella surullista että Arska tähän mukaan lähti. En uskonut että tätä ikinä sanon, mutta en halua nähdä enää yhtään tämmöistä "Arskan" leffaa. Ennen olisin katsonut häneltä vaikka millaset paskaleffat, mutta en enää. Katson sitten jatkossa vaan vaikka Commandoa ym klassikoita. Toki esim joku Twins 2 olisi 100% varma hitti JOS he sen joskus saavat tehtyä. Arska, Danny ja Eddie Murphy: Kolmoset! Tuo elokuva ei vaan voi epäonnistua.

Toki kaikki muukin oli huonoa. Pahis terminattori: Kauhea. Hyvis "terminaattori": Kauhea. Sarah Connor oli ihan ok, mutta hänkin niin helvetin vanha ja kulahtaneen näköinen, että ei vaan pystynyt ottaa enää vakavasti. Terminator kakkosessa hän oli kuitenkin jo lähes "supersankari"-statuksen omaava nainen. Nyt tuo vanhuus näkyi niin selkeästi että välillä teki oikein pahaa ja toivoi että joku meksikaani toisi sille pikku hiljaa rollaattorin, taluttaisi vanhain kotiin kiikkustuoliin, laittaisi viltin jalkojen päälle ja sanoisi, lepää nyt siinä hetki, bingo alkaa viideltä. Ja kyllä, on pinnallista, mutta niin perkele leffat on! Bodypositive ym aatteet voi pitää leffoista poissa! Action leffoissa pitää olla ryminää, pauketta, heviä taustalla ja sankareiden pitää oikeasti näyttää siltä että ne syö salamoita ja paskantaa ukkosta! Tai sitten pitää olla aivan helvetin hyvä ja uskottava näyttelijä. Eli vähän kuin esim Denzel Washington @ equalizer tai Keanu Reaves @ John Wick.

Katson tämän huomenna loppuun mutta nyt en vaan pystynyt. En siis millään.

Mulle puhuttiin aika älyttömän pirun hyvin järkeä. Sanottiin et jos jatkuvasti ajatukset soutelee ees sun taa niin älä tee siitä pieninäkään numeroa kirjoittamalla siitä yhtään mitään ja sanottiin et jos jossain vaiheessa tuntuu et ei jaksa kirjotella arvosteluja niin älä tee siitäkään pienintäkään numeroa tänne eli häviää vaan sanomatta mitään eli ei kirjoita tänne omista päätöksistä asian suhteen yhtään mitään et lopettaako vai tuleeko tänne takaisin eli mun edes takas ramppaamisia muiden ei enää tarvii kuunnella koskaan enää jatkossa kun en tosiaan kirjoita niistä yhtään mitään, enkä niistä päätöksistä et miten usein teen arvosteluja niin mitään, tekee jos tekee miten usein tai miten harvoin. täten näiden vinkkien ansiosta voin jatkaa mulle tärkeää arvosteluiden tekemistä.

Ja jotta ei mee tää offtopiciksi niin arvostelua

After the Wedding (2006)
despuesdelaboda0604.jpg
Leffa kertoo kun Intiassa orpoja lapsia auttava mies Jacob saa kuulla että eräs Tanskalainen liikemies haluaisi rahoittaa Intian oloja, mutta ehtona on se että jacobin on tultava tapaamaan häntä tanskaan. Jacob kun tulee sitten tapaamaan häntä Tanskaan ja alkaa esittää hänelle videota Intiasta ja minkälaista apua hän sinne tarvitsisi. Liikemiestä ei tunnu kiinnostavan jacobin jutut vaan lähtee mm kesken videon hakee toisesta huoneesta drinkkiä ja Jacobin katse johon kamera kohdistetaan kertoo todella aidosti hänen tunnetilansa tuossa kohtaa ja koko kohtaus on jotenkin tosi vaivaantunut ilmapiiriltään. Ekalla katselukerralla iski kyllä helvetin kovaa, kun leffa oli niin mystinen kun ei tiennyt yhtään alussa et mistä tuossa on kyse. Saati sit kun liikemies pyytää Jacobia tyttönsä häihin mukaan, niin siellä tulee kyllä saamarin onnistunut mielen puhaltava twisti jota ei arvannut etukäteen mitenkään sitä ylläriä (tai voihan se olla et oon ite tyhmä että joku muu saattaa arvata asian mut itse en osannut arvata tuota). Jacobin järkytyksen ja vihan voi tuntea ruudun läpi tuossa kohtaa kiitos Mikkelsenin huikean pettämättömän näyttelyn, mutta siitä mitä se on niin ei kannata todellakaan kirjoittaa yhtään mitään koska se pilaisi koko leffakokemuksen. mut erittäin kiusallinen tunnelma on tuossa yllä, ei saatana... IMO niin vaivaantunut ja kiusallinen tunnelma et ekaa kertaa kun katoin niin teki melkein mieli kääntää katse muualle.

Leffa on täten siis tunnelman luonniltaan erittäin onnistunutta ja lähikuville ihmisten kasvoihin on pakko antaa isot propsit jossa eleiden kautta ns kikkaillaan saaden ilmapiiri kiusalliseki ja vaivaantuneeksi, vaivaantuneella olemuksilla, katseilla, huikan ottamista drinkistä jne . Tuota asiaa tukee myös ja suuresti se et Mikkelsenin lisäksi leffassa on todella aidot roolisuoritukset.

Se mistä en pitänyt leffassa oli kuolema teema jonka mainitseminen tässä ei paljasta mitään koska jo melkein alussa annetaan todella selvä vinkki asiasta ja tuon selvä vinkki asiasta olisi voinut jättää todellakin pois, koska olisi ollut paljon siistimpää jos tuota juttua ei olisi paljastettu katsojalle, leffa kun oli muuten ei ennalta-arvattava niin sitten on tungettu leffaan myös hyvin ennalta-arvattava juttu, joten fiilikset on tuon suhteen tosi kaksijakoiset kun toisen asian puolesta leffa on hyvinkin yllättävä ja toisaalta taas toiselta asialtaan typerän ennalta-arvattava. Hyvin ristiriitaista ollen jollain tasolla epäehjä kokonaisuus. Lisäksi kuolema asia vedetään ylidramaattiseksi jotenkin josta en siitäkään tykännyt. joskus vähempi on enempi.

Vikaksi voisi sanoa et leffassa on erittäin hyvin toteutettu asia jossa Jacob on erittäin vaikean päätöksen keskellä, tuota asiaa rakennetaan aivan alusta asti hyvin laadukkaasti aina leffan loppuun asti ollen jännästi kehittyvä kaari tuo asia. Leffassa on myös pari teemaa joista ei tosin saa sanoa muuta kuin et liittyy ihmissuhteisiin, koska se spoilaa muuten, mut mielettömän hyvin toteutettua asiaa se.

Suosittelen jos haluaa nähdä kovan twistin sisältämän ja kiusallisen leffakokemuksen.
9

Hide and Seek (2016)
o7ybNf.jpg

Nyt tulee ihan pirun kova leffavinkki.

Huhhuh et tuli puskista miten kova leffa oli kyseessä, kun imdbssa kuitenkin 5,9 pisteet ja ratetuksia on annettu vaan jotain 600... Ite kun tykkään Aasialaisista leffoista niinkuin kaikki varmaan täällä tietääkin:LOL: niin halusin siksi katsoa tällaisen Kiinalaisen leffan ja nyt tulee paljon kehuja mut se pitää sanoa et en koskaan silti katso näitä Aasialais lasit päässä, ne vaan sattuu olee todella usein mun makuun osuvia.

Leffa alkaa jo onnistuneen hyytävästi. nainen on tulossa yöllä kotiinsa ja kun menee hissiin, niin sinne astelee mystinen ja pelottava mustiin pukeutunut kypärämies, joka vaan seisoo paikallaan painamatta hissin nappia vaikka seisoo siinä ihan nappien edessä ja nainen joutuu sitten painamaan kauempanta hissin nappia. Alku oli jo leffassa hyvin toimiva ja yö aika / pimeys loi ahdistavaa tunnelmaa sekä yleinen hiljaisuus myös oli yksi toimiva jippo tukien alun hyytävää tunnelmaa kypärämiehen suhteen.

Tuon jälkeen hypätään onnellisen perheen elämään, jossa mies / isä on pääosassa leffassa. Leffaan heitellään pirun jänskästi arvoituksia joilla halutaan selvästi jättää katsojalle mysteerin tunne pääkoppaan niin että ei enää mikä pitää paikkaansa leffassa ja mikä ei. Tuon ylläolevan kertomani kypärämies scenen jälkeen alussa mm perheen kodin ikkunan takana istuu mies, joka ravistelle juomapulloa vesien päsrkyen. siis mitä... Toi oli tosi hyvä kikka musta kun niin jäätävän mystistä et mikä IHME on tuon tyypin tarkoitus leffassa vai onko se vaan jippo et katsoja luulisi tuon tyypin olevan juttujen takana, mutta sitä en kerro onko. Myös oli hyvä veto päähenkilömies käyttää psyykelääkkeitä, joten tuo oli pirun hyvä veto tosiaan kun se sekoitti aluksi mikä on totta ja mikä ei niin tunnetta entisestään leffassa kun mietti onko miehen lääkityksellä jotain tekemistä kokonaisuuden kanssa.

Isot peukut myös eritttäin häiriintyneistä unista jotka sekoittuvat jännästi oikean elämän tapahtumiin niin että niillä ei ole selkeää rajaa leffassa mikä oli musta tosi siistiä kun se loi pirun siistin surrealistisen ja epätodellisen oloisen tunnelman leffaan. Unenomaisessa tunnelmassa äärimmäisen mielenkiintoisen mysteerin tutkiminen oli tyylikkään makeeta leffassa ja kaikki mm ne johtolankojen palaset sekä se tuleeko niistä palasista ratkaisua vai viekö ne vaan katsojan harhaan, sitä ei tiennyt leffaa katsoessa, Myös tiettyjen ihmisten omituinen käytös leffassa sai miettimään omassa päässä leffan mysteeriä tosi suurella mielenkiinnolla.

Sen kypärämiehen läsnäolo oli muuten saatu hyvin voimakkaaksi ja leffa olikin musta ahdistavaa tai suorastaan karmiva katsottavaa sen takia kun pelotti helkkaristi kun mm miehen vaimo ja lapsi on kahdestaan kun isä tutkii mysteeriä muualla niin ahdisti heidän puolestaan ja se kertoo myös et on hyvin onnistuneet henkilöhahmot koska jännittää heidän puolestaan toivoen et heille ei satu mitään. Leffassa luodaan upeasti tilanne jännitystä erittäin muunmuassa tehokkailla musiikeilla ja äänitehosteilla ja kohtausten toteutustyylillä. Leffassa ei tiennyt yhtään mitä seuraavan kulman takana on tai mikä twisti on tulossa ja niitä muuten tulikin sitten... Lopuksi kun selviää eräs asia niin on kyllä aivan perkuleen ovela leffa.

Lopuksi voi sanoa spoilaamatta et kypärämiehen kasvot paljastetaan koska senhän nyt tietää jo alussa et se tulee lopulta tapahtumaan et kuka on kaiken takana. niin kun se sit paljastui on niin se tyyppi oli ihan jäätävän pelottava et mua karmi oikeasti se tyyppi. Paljon pelottavampi ilman sitä kypärää ja olisin uskonut asian olevan toisinpäin et kypärä päässä tyyppi on pelottavampi ja pelottavuus laskee alamäkeen kun tyyppi paljastuu mutta homma menikin aivan toisinpäin. Leffassa on myös hienosti syväuloitteisuutta kun asiat leffassa johtaa kauas menneisyyteen.

Ainut miinus mikä leffassa on se että tässä on itseään toistavia tappelukohtauksia moneen otteeseen, joita on ärsyttävästi venytetty ihan turhaanja vielä hidastuksien kanssa. Mut tää on tosi pieni miinus kun leffa oli muuten niiin ovela.

Kun leffan on katsonut loppuun niin asia joka jäi leffasta päällimmäisenä päähän on se mikä on ehdottomasti kaikkein suurin plussa leffassa joka on että tässä on kaksi isoa teemaa jotka laitetaan ns yhteen ja sekoitetaan ne blenderissä niin ettei enää tiedä leffaa katsoessa oikeasti että mihin uskoa eikä tiedä enää yhtään et kuka on se kypärämies. Tämä juttu on leffan ehdottomasti leffan koko voima. Katsojaa nimittäin viilataan pitkin leffaa linssiin ja kusetetaan oikein huolella vaikka kuinka moneen otteeseen. (y)(y)(y)

Sanotaan vielä erikseen sellainen juttu et voi myös olla niin että leffassa oleva palapeli on joilllekin jotka twistit ja niistä vihjailut tajuaa leffoissa paremmin kuin minä niin voi tulla ymmärrettävästi sanomaan jos leffan joku hoksaava kaveri katsoo et palapelihän oli melkein alusta selvä, mut miten mä näin leffan niin mulle se oli äärimmäisen nerokas. :giggle: Sitä en tiedä sit tosiaan et kumpi on totta et onko leffa oikeasti nerokas vai ei. Ois ihan mielettömän kiva jos joku täällä katsois tän ja kertois miten asian laita on et onko muiden mielestä leffa myös nerokas vai onko leffa onkin ennalta-arvattava ja et onko vaikka juonessa päättömiä aukkoja joita en itse vaan huomannut.(y)

Fire in the sky (1993)

Oli pakko hommata tämä hyllyyn kun tykkään elokuvista, joihin liittyy mahdollinen maan ulkopuolinen elämä, avaruus yleisesti ja kaappaukset. Moni aiheen leffa (esim. Arrival, Interstellar, Europa Report, Contact) on hemmetin korkealla omissa top-listoissa.

Tämän tyyliset elokuvat ovat aina toimineet mulle, johtuen varmaan osaksi siitä että olen ollut kakarasta asti kiinnostunut avaruudesta, maan ulkopuolisen elämän mahdollisuudesta jne. Syytän Mauri Kunnaksen avaruuskirjaa. Se oli menoa kun mutsi sen ekaa kertaa mulle luki. Lisäksi nuorena kuumotti ajatus että voisi joutua avaruusmörököllien leikkauspöydälle tutkittavaksi. Jotenkin tuo ajatus on aina kuumottanut paljon enemmän kuin kummitukset tai sarjamurhaajat.

Leffa kertoo siis "tositarinan" vuonna 1975 tapahtuneesta väitetystä ufosieppauksesta, jossa metsuriporukan yksi jäsen kaapattiin avaruusalukseen ja viiden päivän kuluttua kaveri löydettiin sekavana.

Tietysti kukaan ei usko näitä metsureita ja poliisit epäilevät että kyseessä on joko pila tai kaverien kesken sovittu rikoksen peittely-yritys. Tunnelma alkaa nousta ja päähenkilön parisuhde alkaa ottaa damagea samalla kun kotiin tulee pilasoittoja. Oli kiva nähdä nuori Robert Patrick ihan ihmisenä tällä kertaa ja hyvin toimittaa hän. Leffa on parhaillaan silloin kun se luo tunnelmaa takautumien kautta ja malttaa pitää ne alienit piilossa. Vanhentuneet tehosteet söivät paikoitellen hieman immersiota, mutta lopun tapahtumat saivat aikaan tunnetiloja. Sanotaan vaikka niin.

Kokonaisuutena ihan katsottava tapaus.

6+/10

Sanotaan vielä erikseen sellainen juttu et voi myös olla niin että leffassa oleva palapeli on joilllekin jotka twistit ja niistä vihjailut tajuaa leffoissa paremmin kuin minä niin voi tulla ymmärrettävästi sanomaan jos leffan joku hoksaava kaveri katsoo et palapelihän oli melkein alusta selvä, mut miten mä näin leffan niin mulle se oli äärimmäisen nerokas. :giggle: Sitä en tiedä sit tosiaan et kumpi on totta et onko leffa oikeasti nerokas vai ei. Ois ihan mielettömän kiva jos joku täällä katsois tän ja kertois miten asian laita on et onko muiden mielestä leffa myös nerokas vai onko leffa onkin ennalta-arvattava ja et onko vaikka juonessa päättömiä aukkoja joita en itse vaan huomannut.(y)

Juuh, noita twistailuita löytyy aina ärsyttävyyteen saakka. Yleisesti diggaan kyllä todella paljon. The Others ja El Orfanato tulee heti mieleen kauhun puolelta. Kuten myös Alexandre Ajan täysin mestarillinen Haute Tension vuodelta 2003. Ja siinä kaikki ei ole miltä näyttää. Huvittaa ihmisten kommentit, joiden mukaan juonessa on aukkoja. Yksi kohta elokuvassa määrittelee kaiken ja jos joku on sitä mieltä, että siinä on aukkoja, niin voin perustella vedenpitävästi, että ei, ei ole. Voisin enemmänkin näitä suositella, kun muistan. Koitin vähän googlella, mutta sieltä tulee nuo huikeat, mutta monille jo tutut "The Usual Suspects", "Fight Club" yms. Koitan jaksaa etsiä vähän harvinaisempia. Noh, @Tigre :n ja itseni fänittama A Tale of two sisters" vaati itseltä muutaman kerran, että ymmärsi ihan kunnolla. Samoin mainittu Haute Tension varmasti ja ymmärrettävästi ei ole auennut ekalla kerralla (mm.itselleni) ja siksi monet puhuvat, että ei toimi. Noh, ilman spoilereita en viitsi avata enempää.

Hereditary ja The Fountain taas vaativat jo sitten lukemattomia kertoja tai esim.ensin mainitun kohdalla äärimmäisen laajan mytologian tuntemuksen, noh, ei sekään riitä, kun noita leffassa esiintyviä sanoja ei netistä edes löydy, vaan jengi on mennyt kirjastoon :)

Ps. Mä koitan hommata ne vipit jossain vaiheessa, mutta erittäin hyvä tuo saamasi neuvo, että älä kiinnitä asiaan huomiota, jos se vaan onnistuu. Olet 2vko-ikuisuuden täältä poissa ilman "hyvästejä" ja sitten taas jos oikeasti tuntuu hyvältä kirjoittaa, niin kirjoita. Ja jos tuntuu, että pystyt noin tätä hallitsemaan niin aivan saatanan hyvä homma 💪

El hoyo (The Platform)

Pystysuorassa vankilassa 2 vankia per taso saavat syödä ylhäältä tulevalta tasolta pari minuuttia päivässä. Kuukauden välein taso vaihtuu.

Cube- ja Snowpiercer-faneille ehkä katsomisen arvoinen pätkä. Tämähän on eräänlainen yhteiskuntarakennetta kuvaava asetelma sillä erotuksella, että elokuvassa huipulla olevat eivät todennäköisesti jää sinne, vaan voivat löytää itsensä dramaattisesti erilaisesta tilanteesta nopeasti. Mielenkiinto pysyy yllä koko elokuvan ajan, mutta kokonaisuutena on melkoinen antikliimaksi ja kiinnostava idea jää aika pahasti piippuun.

6/10

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom