The Fountain (2006)
Ehkä haastavin leffa arvostella ainakin mulle koska tässä leffassa ihan pienen pienet yksityiskohdat tai jokin dialogin sekaan sijoittuva tietty sana voivat olla todella isoja asioita tarkoittavia. Et multa meni jotkin niistä ohi kun noita tollaisia on siis ihan saamaristi leffassa.
Pääjuoni kertoo aivokasvainta sairastavasta naisesta jonka mies on aivokirurgi ja yrittää epätoivoisesti onnistua parantamaan naisen aivokasvaimen tekemällä eläinkokeita tutkien aivokasvainta sairastavan apinan aivoja, että mikä voisi auttaa aivokasvaimen kutistumiseen/parantumiseen. Nainen joka on melkein lähes varma kuolemastaan ja kirjoittaa kirjaa alkuajan Espanjan viidakosta jossa miehensä etsii elämän puuta. Sitten leffassa myös on sellainenkin juttu että mies leijuu jonain munkkina kuplan sisällä puun kanssa kulkien avaruudessa.
Leffa on todella moniulotteinen kokemus, koska on kolme eri ulottuvuutta ja kaikissa ulottuvuuksissa ajetaan samaa asiaa takaa, joka on ikuisen elämän löytäminen. Ulotttuvuuksien tapahtumat toimivat vertauskuvauksellisina toisiinsa yhdistäen kaikki kolme ulottuvuutta yhteen. Jo tuossa vaiheessa kun näytetään kolme eri ulottuvuutta joista kaksi niistä on visuaaliesti aivan upeita ja henkeäsalpaavinta mitä leffoissa on nähty saati se musiikki. Ei helvetti. Se sama musiikki mikä soi koko leffan ajan aiheuttaa mulle masentuneisuutta yhtään liioittelematta. Se on niiiiin alakuloista että ei missään leffassa moista ole jos katsotaan musiikin aiheuttamaa täysin melankolista tunnelmaa ja olotilaa...
Tuota masentavuutta minkä musiikki onnistuu saamaan aikaan, niin sitä voimistaa se leffan pääjuoni mikä on erittäin alakuloinen, nainen sairastaa aivokasvainta, jonka hoito on todella epätoivoista ajattelua... noiden musiikkien ja kamalan tuntuisen naisen mahdollisen kuoleman yhdistyminen on todella masentavuutta aiheuttavaa ja vielä leffan jälkeenkin kun se musiiki jää päähän pyörimään.
Täydet plussat tuosta että onnistuu aiheuttamaan masentavuutta vaikka masentava olotila ei ole kivaa, mutta leffa onnistuu mm yhdestä monista tehtävistään erinomaisesti. saada tuntumaan naisen puolesta erittäin pahalta. Samalla kun musiiki on masentavaa niin se on myös äärimmäisen kaunista joka melankolisen ja samalla kauniin tunnelman sekoituksen luova musiikki luo leffan päälle hypnoottisen ja surrealistisen tunnelman johon uppoutuu täysin mukaan.
Jokainen ulottuvuus leffassa on omalla tavallaan upeaa. Sen oikean elämän tapahtumat on todella otteessa pitävää ja tulee aina sellaisia pahan olon luomia tuntemuksia kun aivokirugi mies pettyy, kun kokeet eivät meinaa pienentää aivokasvainta ja miehen epätoivoon ja epätoivon kautta miehen menneeseen selvästi jo realiteetin tajun kadottaneeseen tilaan yrittäen parantaa naisensa on todella samaistuttavan tuntuista ja mies vielä uskottelee vaimolleen löytävänsä oikean parannuskeinon samalla, kun nainen kertoo miehelleen että hän on jo valmis kuolemaan, eikä pelkää enää kuolemaa joka aiheuttaa miehessä todella realistisen ja samaistuttavan tuskaisen ja synkän mielen mylleryksen tuon lauseen kuullessaan. Miehen mielen valtaa toistuvasti toivo, epätoivo, toivo, epätoivo että saako hän vaimonsa parannettua vai ei ja pystyy samaistua tuohonkin tuskan tunteeseen Hugh Jackamin esittämään hahmoon ja Jackman vetää muuten todella koskettavan ja uskottavan roolin tässä leffassa ja Rachel Weisz myös. Heidän roolisuoritukset vaikuttivat ja paljon leffan jo muutenkin tosi kovaan tehokkuuteen.
Sit se alkuajan Espanjan viidakko, joka on tosiaan sitä naisen kirjoittamaa kirjaa, jossa ei ole vielä lopetusta, niin se oli kyllä uskomattoman tunnelmallista kun yöllä sirittävässä täysin pimeässä viidakossa sen melankolisen musiikin soidessa tähtien loistaessa ja noiden tähtien muodostelmassa oli tarkoitusta, kun etsivät sitä elämänpuuta ja tuossa jo alussa mahdollisen elämän puun edessä seisovan erittäin mystiseen johonkin ihme mytologiseen pukuun jota en tiedä mitä se oli.. pukeutunut vartija joka vartioi ja estää tulemasta siitä tunnelista jossa hän seisoo, niin ketään ohitse ja tuon vartijan takana paistaa täysin kirkas keltainen valo josta ei nää vielä pitkään aikaan leffassa mitä sen "verhon" takana on. Tosi siistiä oli musta tuo juttu mielikuvituksellisuudessaan ja sen vartijan puheet oli jotain niin diippiä mytologista kamaa että, mutta todella kiehtovaa sellaista
Mainitaan myös siitä kolmannesta ulottuvuudesta, kun mies munkkina leijui siellä avaruudessa siinä kuplassa, sekoittuen välillä todellisuuteen tosi veikeästi, kun nainen (tämäkin tapahtuu melkein alussa eli ei spoilaa) seisoo siinä ja puhuu miehelleen ja mies sanoo saman vastauksen tuolla kuplassa kuin oikeassa elämässä. Eli ne oli selvästi täysin limittäytyneet yhteen. Sekä myös se Espanjan viidakossa seikkailu myös josta unohdin mainita et sekin sekoittuu täysin normaalin elämän tapahtumiin. Niin ja tuo visuaalisuus on tässä munkki kohtauksessakin on kanssa ihan huikeaa. Pimeässä avaruudessa satojen tuhansien tähtien näkymä kuplan ulkopuolella oli uskomattoman näköistä ja leffan ahdistavin kohtaus musta on melkein alussa tuolla kuplassa niiden helvetin masentavien musiikkien soidessa kun mies näkee siellä kuplassa naisensa kuolinvuoteella ja nuo sadat tuhannet tähdet loistivat taustalla niin tuli tuossa mulle mieleen sanat
kuoleman lohduton ikuisuus jota ne tähdeet symboloivat ja loi kyllä tuo kombinaatio erittäin ahdistavaa tunnetta mun pään sisällä tuo kohtaus ku rupesin sitä tosi asiaa kelailemaan.
Kuplassa olon visuaalisuudesta kun se matkaa kohti kuolevaa tähteä oliko xibalba nimeltään. Niin siellä keltaisessa tähtisumussa matkaaminen oli kyllä jotain henkeäsalpaaavan näyttävää ja tunnelmallista kuin mikä.
Mut ei niinkuin mitään verrattuna siihen lopun visuaalisuuteen... Se lopun äärimmäisen visuaalinen upea pyörremyrskymäinen tykitys on suorastaan mielen päräyttävää katseltavaa, ettei missään leffassa ole ollut mitä oon nähnyt noin komeaa kekseliästä visuaalista loistoa, nuo arvostelun alussa olevat kuvat kertoo kaiken... Sitten sellainen juttu että kaiken sen visuaalisen tykityksen loisto on erittäin symbolisuuttaa pursuavaa kuvallista kerrontaa mm elämästä ja kuolemasta. Lopussa siinä tykityksessä jokaisen ulottuvuuden tapahtumissa yhdistyvät samat teemat toisiina pirun hienosti ollen kuitenkin jännästi joka ulottuvuus eri genremäistä settiä maailmaltaan, miljööltään ja milljöön ulkoasultaan, mutta silti sama asiaa ollen. Valtavat peukut tuosta ollen maagisen tuntuista, Sen ainakin tajusin et selvinä teemoina leffassa on elämä, kuolema, kuoleman hyväksyminen ja tuon ajatuksen hyväksymättömyys ja se kauhea lohduton kuoleman ikuisuus ja jännästi samalla ikuisen elämän löytäminen. Sitten on niitäkin tarkoituksia joita en itse leffaa moneen kertaan katsoneena vieläkään ymmärrä, mut valtaosan ja tärkeimmät teemat tajusin jos oikein ymmärsin.
Ihan loppu leffasta on kyllä aivan uskomattoman kaunis, koskettava ja todella upean vähäeleinen ja pienimuotoinen mutta ajatuksen tasolla miettiessä valtavan iso jääden miettien leffan kaikkea sitä ulosantia niin visuaalisuutta kuin mielenpäräyttäviä moniulotteisia tasojaan, pohdiskelevia ja koskettavia teemojaan. Tää leffa jää oikeasti päähän pyörimään pitkäksi aikaa ja musiikit tosiaan kanssa. Aivan 10 ja meni tällä katselukerralla ehkä jopa mun top
viiteen eli aivan helkkarin ylös mun listoissani.
10