Näin vanhempana on tullut ajateltua, että aika köyhiä me kai oltiin?
Äiti oli kuulemma kerran itkenyt ilosta kun oli löytänyt siivotessaan kymmenen markan setelin, saatiin silläkin ruokaa :( .
Yksinhuoltajaäiti ja kaksi lasta. Isä ei maksanut meille mitään, ei edes elatusmaksuja-ne perittiin valtion kautta, vaikka sillä rahaa ois ollut (joi ne). Äiti onneksi kävi töissä ja sai ihan keskivertopalkkaa.
"Köyhyydestä" huolimatta me asuttiin omakotitalossa (pienessä), maalla, isolla tontilla (äidin vanhempien alunperin omistama- melkeen kuin peritty) ja äidillä oli oma auto (maalla pakollinen...). Meille lapsille se aina osti kivoja vaatteita, itselleen ei. Mitään tv:tä kummempaa mööpeliä ei ollut ennenkuin jouluna 1990 saatiin nintendo :haart: . Joka on yhä tallessa ja käytössä!
Viikkorahaa ei saatu, eikä edes kaivattu. Äiti osti mitä tarvittiin ja mitä pystyi... Ja nyt jo hävettää, kun yläasteella oli pakko saada kalliit levikset vaikka ei oikeasti olisi ollut varaa
. Siihen asti en ollut edes ajatellut että vaatteiden pitäisi olla jotain merkkiä tms. mutta kun ala-asteaikaiset kaverit alkoi kartella jos ei ollut merkkivaatteita -ihan sairasta
.
Itse oon ollu 16-vuotiaasta kesätöissä ja maksanut laskuni ja kuluni kaikki itse 18-vuotiaasta ja olen siitä hyvin ylpeä
. Meillä oli kuitenkin todella turvallinen ja onnellinen lapsuus ja oltiin hyvin tiivis perhe. Matkoilla ei ollut varaa käydä, mutta äiti osasi järjestää meille kaikkea kivaa ja vietettiin paljon aikaa yhdessä retkeillen ym.
Nykyisin äidillä menee rahallisesti todella hyvin, velat on maksettu ja vuosien kituutus on ohitse. Se ei oikeen raukka osaa ees rahojaan mihinkään laittaa, mitä nyt taloaan remontoinut ja auton ostanut, vaan minä ja siskoni saadaan tuon tuostakin rahalahjoja, vaikka välillä olen kieltäytynyt vastaanottamasta niitä. Mutta aina jonkun syntymäpäivän tms. verukkeella ilmestyy 500 ekua tilille
.
Itse otan tuota lapsuuttani takaisin varmaan, ku oon oikea himoshoppailija... toisaalta olen oppinut myös tekemään töitä... välillä oon tehnyt kolmeakin työtä yhtäaikaa, silkkaa ahneuttani :D .