Elimistön rasittuminen rankassa aerobisessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BFL2002
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kävi silleen että jostain kumman syystä heräsin sunnuntai aamuna lievään päänsärkyyn. Lähdin kuitenkin normaalisti aamulenkille (juoksumatolle) ja vedin kyllä melko kovaa, syke pyöri välillä 170-191. Päänsärky jatkui vaikka söin ja myöhemmin alkoi tulla outoja tuntemuksia rinnassa, molemmilla puolilla. Maanantaina tuntui välillä enää lähinnä oikealla puolella ja nyt sama juttu. Ei varsinaista kipua, mutta silti vähän mietityttää että onkohan kaikki kunnossa? Huomenna pääsen juttelemaan lääkärin kanssa, mutta mitäs mieltä pakkiksen raati on...onko mahdollista että jopa sydän tai keuhkot olisi ottanut itseensä tuosta kohtuu kovasta rääkistä? Intervalli kesti 20min, sen jälkeen en ole treenannut enkä aio rasittaa kroppaa ennen lääkärin kanssa juttelua.

Taustasta sen verran että dieetti on päällä ja olen treenannut samalla tavalla (mutten ihan yhtä kovaa) kolme viikkoa joten kunto ei sinällään ole vielä kovin hyvä. Joskus olen ottanut ennen aerobista EC:n, niin myös tällä kerralla.

Nestehukka. Juopa nyt reilusti vichyä ja mehua, niin kehon suolatasapainokin korjaantuu -kovan rääkin jälkeen olen huomannut pelkän vedenjuonnin vain pahentavan tilannetta. Liian alhainen verensokerikin tekee päänsärkyä, mihin mehu taas auttaa.

EDIT: joku 170-190 syke sinun ikäiselläsi ei ole niin korkea, että se mitään vahinkoa aiheuttaisi. Terve ihminen ei pysty yksittäisellä liikuntasuorituksella mitään vahinkoa tekemään, tulee liian paha olla ennen. (reikäpäiset kilpaurheilijat ovat asia erikseen.) Paino sanalla terve; jos sinulla on ollut joku lieväkin infektio, saattaa toki olla sydänlihastulehdus. Mutta yleisesti ottaen kuulostaa siltä, että ylireagoit. Huomaa selvästi, että olet treenannut kovaa vasta kolme viikkoa; muuten olisit tottunut siihen, että erityisen rankan treenin jälkeen ihmisellä saattaa olla todella ikäviä tuntemuksia päivätolkulla, varsinkin jos tuo nestehukka on päässyt pahaksi tai jäähdyttelyt unohtuneet jne.

Viimeksi muokattu:
Joo, eihän tuo syke tosiaan mikään ihmeellisen suuri ole ja olen toki treenannut usein aiempina vuosina samaan tyyliin mutta nyt on ollut pidempi tauko ennen tätä dieettiä. Jäi tuosta alkuperäisestä tekstistä pois yksi juttu, nimittäin sunnuntai iltana oli pientä lämpöä (37,2). Saattoi johtua EC:sta ja meni ohi tosi nopeasti, mutta kaikenkaikkiaan olo oli jotenkin erityisen heikko. Siitä säikähdin että jos vaikka olisi flunsaa tulossa ja sydän tms. olisi rasittunut.

Tuo nestehukka kuulostaa kyllä loogiselta, täytyy alkaa tankkaamaan vischyä nyt saman tien. Mutta selittäisikö se myös nämä tuntemukset rinnan seuduilla? Sitä vaan aina säikähtää kun tulee outoja tuntemuksia ja tosiaan jos vaikka olisi jotain alkavaa flunsaa mukana kuvioissa niin onhan siinä riskinsä. Käsittääkseni sydänlihas/pussin tulehdus aiheuttaa melko suurta kipua?

Totta kai sitä ihminen helposti säikähtää kaikkia outoja tuntemuksia. Epäilen kuitenkin, että päänsärky on nestehukkaperäistä ja tuntemukset rinnassa jotain muuta ja harmitonta. Eräässä artikkelissa joku lääkäri totesi, että ihmisellä saattaa olla suhteellisen voimakkaitakin kipuja ilman mitään järjellistä syytä, ja ellei se ole jatkuvaa/toistuvaa, ei kannata huolestua.

Tuo pieni lämpö taas saattaa olla merkki flunssasta tai olla olematta. Jos olosi oli muuten ennen treeniä kutakuinkin normaali, en alkaisi epäillä mitään sydänlihastulehdusta. Sitä en tiedä, miten kovat kivut siinä tulevat, ihmisten kivun kokeminen kun on erittäin yksilöllistä. Ihan stressikin saattaa nostaa ruumiinlämpöä tuon verran.

EDIT: Sitä vielä piti sanomani, että vaikka sinulla nestehukka olisikin, saattaa olon korjaantumiseen mennä melkein viikkokin. Ettet huolestu lisää, kun vichyn tankkaaminen ei autakaan puolessa tunnissa. ;) Nimim. kokemuksen syvä rintaääni; olin viime kesänä verenluovutuksessa pyörällä kauheassa helteessä, en juonut tarpeeksi ja menikin sitten viikko, että olo alkoi korjaantua.

Viimeksi muokattu:
Muistahan myös syödä suolaa, jos et nimittäin kärsi eriyisen korkeasta verenpaineesta. Auttaa pitämään nesteet ja suolat tasapainossa, kun yleensä aerobisessa liikunnassa hiki virtaa. (Minun suolankäyttöäni, mm. leivän päälle, moni kauhistelee mutta siitä huolimatta verenpaine on hyvin alhainen.)

Oudot tuntemukset rintakehässä saattavat johtua lihaskireydestä ja/tai ns. lukoista nikamissa. Pidä huoli myös yläkropan asennosta, treenistä ja venyttelystä.

Suolatasapainosta huolehtiminen ei ole käynyt mielessä ollenlaan, tosi hyvä pointti! Vettä tulee juotua reilut pari litraa päivässä, mutta sehän ei paljon suola-asiaan auta, pitänee lisätä hieman extra-suolaa ruokavalioon tai alkaa juomaan säännöllisesti kivennäisvesiä. Kiitos kommenteista, taidan nyt vielä kuitenkin jutella kaikenvaralta lekurin kanssa kun soittoaikakin on huomiselle varattu, ennenkuin jatkan kovia treenejä. En sitten kyllä tiedä minkäverran on mahdollista selvittää syitä rintaseudun tuntemuksiin, mutta jospa siitä saisi ainakin mielenrauhan.

Jos rintakipuja on paljon, niin se mun mielestä antaisi osviittaa sydänlihastulehdukseen.

juffe sanoi:
Jos rintakipuja on paljon, niin se mun mielestä antaisi osviittaa sydänlihastulehdukseen.

No eipä tässä oikein kivuista voi puhua, ja se selkein tuntemus on lisäksi oikealla puolella...sydän käsittääkseni enemmän vasemmalla? Mutta mistäpä näitä tietää, pitää selvitellä.

Minulla oli pari vuotta sitten kovan flunssan jälkeen kuukauden heikko olo ja hengästyin tosi nopeasti ihan kävellessäkin. Lekurin mukaan saattoi olla lievä sydänlihastulehdus.
Jäi vain mieleen että lääkäri sanoi että lievää sydänlihastulehdusta ei kovin helposti näe millään kokeella. Minulla oli sydänfilmi normaali ja tulehdusarvot kai normaalit flunssan jälkeisen tilanteen huomioon ottaen. Mitään kipuja ei ollut eikä lääkärikään sellaisista puhunut että en tiedä viittaako kipu sinänsä sydänlihastulehdukseen? Pääoire jonka mukaan lekuri arvelunsa esitti oli juuri tuo nopea hengästyminen ja siihen liittyvä hengenahdistus.
Tilanne normalisoitui hitaasti parissa kuukaudessa, pidin treenitaukoa enkä paljon edes kävellyt tai tehnyt muuta rasittavaa sinä aikana.

Yleensä jos sydämessä ei oo kaikki kondiksessa, niin se tuntuu rintalastan kohdalta elikkä sattuu keskeltä.

Ja noista kivuista vielä, sattumoisin itselläni oli samankaltaisian nyt ollu kolmatta päivää siten että sattuu tosta rintakehästä takaa, edestä sivuilta, vähän joka kulmasta, itse veikkaan keuhkoja, mut tossa meiän lääkärikirjassa on myös että:
"Melko tavallinen vauiva itseään tarkkailevalle potilaalle on että tuntee epämäräisiä rintakipuja ja on lisälyöntejä. Nämä ekstrasystolet ovat yleensä harmittomia eivätkä viittaa sydämen elimilliseen sairauteen. Epämäriäsiä rintakipuja on usein masennuksen, kovan ressin yhteydessä, sekä joskus humala tiloissa."

Suosin silti että kannattaa mennä sille lääkärille, sehän on alansa ammattilainen.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kävin lääkärin vastaanotolla ja otettiin EKG eli sydänfilmi. Kaikki kunnossa, arvot huippuluokkaa (kehui vielä kuntoa hyväksi niiden perusteella) eikä mitään viitteitä sydänlihaksen tulehdukseen saatikka muihinkaan vaurioihin. Sydän toimii täysin normaalisti. Sanoi että jatka samaan malliin mutta ehkä kannattaa vähän rajoittaa maksimisykkeeseen asti nousua...rinta kivut/tuntemukset johtunevat joistain muista lihaksista tms. Jos tilanne uusiutuu niin sitten pitää mennä käymään uudelleen EKG:ssä treenin jälkeen niin näkee muuttuuko arvot mitenkään.

Eli tältä osin voin huokaista helpotuksesta! Lienee viisainta rajoittaa interallin huippukohtaa niin ettei syke mene yli 190.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom