Elämäni ensimmäinen maastaveto; Tavoite 100kg

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Artelo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei ne domsit meinaa palautumista. Tai siis, että kyllä viikon päästä jo pystyy ihan hyvin treenaamaan. Tietenkin kovin ikävää jos on selkä ihan domseissa vieläkin. Ei varmasti mukava silloin treenata.

:face: Puhuinko minä mistään domsseista? No en. Mulla on jokseenkin aina domssit päällä kun jo vedän uudestaan samoja lihaksia ja sillä ei ole mitään väliä. Sanoin, että äärimmäisen kovasta vedosta(esim. pinnavetomaksimi tai yllämainittu yli pitkä failuresarja) menee helposti kolme viikkoa ennenkuin se suorituskyky on normaalilla tasolla. Tuon takia kannattaa yleensä ottaen jättää vedoissa vähän varastoon. Ne jotka on tehneet kovia vetoja varmasti tietää mistä puhun.

Ei tuollainen heikkous niin hirveästi oikeasti ketään häiritse. Vai montako kertaa henkilö, joka ei ole töissä esimerkiksi varastohommissa, joutuu nostamaan yksin 100kg esineen? Nimeä yksi sellainen tapahtuma, jossa tarvitaan yksittäiseltä henkilöltä tuon verran? Ihan arkinen siis. Itselläni ei tule vastaavaa mieleen, vaikka olen fyysisiäkin töitä tehnyt. Kyllä se useimmilla rajoittuu ihan renkaanvaihtoon tuo nostelu ja siihen ei 100kg mavea tarvita. Kaikilla ei edes "perse leviä" vaikka ei liikuntaa harrasta, kun syö jotakuinkin oikean kalorimäärän.

Eilen jouduin nostamaan ja kantamaan jonkun 50kg esineen mutta se oli aivan eri muotoinen kuin levytanko ja otetta ei voinut ottaa niin että painopiste on jaloissa kiinni vaan se oli kokoajan 30cm jalkojen edessä. Tuollaisen nostaminen on äärimmäisen rasittavaa selälle ja jos en olis maastavetoa treenannut säännöllisesti paria vuotta niin ei olis tullut yhtään mitään.

Ketjun aloittajalla on luultavasti liikkuvuusongelmia, huono liikkuvuus lonkissa ja yliliikkuva alaselkä ja silloin ei kannata mitään maksimeita kokeilla koska se alaselkä paukahtaa aivan varmasti. Hitaasti ja hyvällä tuntumalla säännöllisesti treeniä niin lonkkien liikkuvuus ja alaselän lihashallinta kehittyy. Sitten kun liikkuvuusongelmat on hoidettu pois niin kehitys tulee olemaan nopeaa.

Sanoin, että äärimmäisen kovasta vedosta(esim. pinnavetomaksimi tai yllämainittu yli pitkä failuresarja) menee helposti kolme viikkoa ennenkuin se suorituskyky on normaalilla tasolla.

No et kyllä sanonut noin... Sanoit että "selkäjumi". Yleensä kun sanotaan, että "on reidet ihan jumissa" niin tulee ekana mieleen domsit eikä "reiteni suorituskyky ei ole palautunut". Siksi luulin, että meinasit domseja.

Mun mielestä kandeis yrittää nouseeko 135kg, käytä remmejä niin kyllä lähtee:puntti: Se olisi vitusti reteempää kuin vain 100kg:whip:

Suosittelen koittamaan 20kg harppauksilla 40->60->80->100 jos vain menee sinne asti :D

Jos selkä alkaa pyöristymään, nostoa ei vedetä missään nimessä väkisin ylös vaan painot suosiolla alas ja seuraavalla viikolla uudestaan.

Alkuun lämmittelyä omalla tahdilla, sitten vaikka kevyesti nousevilla painoilla rauhallisilla nostoilla nelosia, ei mitään nyt äkkiä ylös kun on niin kevyt paino vaan keskitytään pysymään suht pystyssä koko noston ajan.

Viimeksi koitin maksimia tyyliin 10x40->6x60->4x80->2x100->1x120->1x130->1x140 ja 2x150.

150kg tuntui niin painavalta että ei tehnyt mieli laittaa enempää tankoon vaan vedin kakkosen kun sattui nousemaan. Siitä menin takaisin 2x140->2x130 ja 2x120 ja pikkasen hackissa pumppailua+reiden koukistuslaitetta päälle :)

Ekalla kerralla mavea 13vuotiaana ja 72kiloisena nousi 90kg, aikuisena 19v@63kg nousi tasan 100 :D

Ei ton selän kanssa kantsi pelleillä, itsekkin jo pari vuotta nostellut mavessa mutta normi reenipainoilla joku lihas alaselässä sano poks ja sitä nyt koitettu parannella kolme viikkoa josta viikko ilman reeniä. Kunnolla lämppärii alkuun ja alottaa tosiaan pienistä, ihan pelleilyä tommonen et alotetaan 100kg ja ollaan äijiä. Siitä vaan jos tosiaan paskaks haluu selän. No siperia opettaa vai miten ne sanoo :)

Itse vasta harjoittelen maastavetoa, aloittelin 40kg painoilla. Nyt olen menossa 95 kg ja se tuntuu kyllä vieläkin todella kevyeltä (5x5). Tämä siis tuohon aloituspostauksen 100kg nostoon verraten. Tosin sali taustaa minulla on nyt 8kk ajalta, aloitin Golden sixillä ja nyt vaihdoin Elaston 2-jakoiseen ja mave tuli mukaan. Ensimmäisen kerran jälkeen alaselkä oli hieman hellänä seuraavana päivänä treenin jälkeen. Kuuluuko pieni hellyys alaselkään ensimmäisten kertojen jälkeen tekniikasta huolimatta? Nykyään kipuja ei ole.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^Kyllä se alaselkä voi tulla kipeäksi samalla lailla kuin muutkin lihakset. Kunhan vain tulee "hyvällä" tavalla kipeäksi.

Itse aloitin maven n. 60kglla. Nyt ollaan menossa 110kg sarjapainoissa ja pyrin pitämään tekniikan edelleen nättinä.

Jos 100kg pitäisi olla aloituspaino mavessa, niin paljonko pitäisi olla kyykyssä? Entäs penkissä?

Haluaisin nähdä, moniko keskiverto it-nörtti tai kiinteistövälittäjä vetää 100kg tuosta vaan rikkomatta itseään.

Tai vaikka rikkoenkaan. Minusta olisi ollut täydellisen käsittämättömän mahdoton ajatus nostaa sataa kiloa muutama vuosi sitten, vaikka olisi ollut oma lapsi puristuksissa painon alla tms. Ja tämä it-nörttinä, joka oli sentään jokusena kesänä soudellutkin muutaman retken lähisaariin, eli joihinkin kollegoihini verrattuna harrastanut liikuntaa noin ääretön prosenttia enemmän.

Nyt kun täällä porukka vähättelee tota vetoa niin mistä hitosta johtuu että tossa 200kg toistohaasteessa on muutama hassu vetäjä? Parhaimpien tän topicin väitteiden mukaan jengi vetää ekalla vedolla jo ton 200kg, sitten kun verrataan vaikka penkkihaaste ketjuun niin siellä on joku 80x enemmän suoritteita.

Muutenkin hivenen ihmetyttää noi havainnot tuolta salin puolelta aika moni jamppa vetelee sarjapainoina 120-180 luulisi että kaikki napsisi helppoja 200kg toistoja jos se on niin pirun iisi paino. Tosin tää on pakkis täällähän jokainen tyyppi aloitti penkki uransakkin 100koogeellä.
Ei se 200kg ole mikään mahdoton paino minun mielestä. Vuoden alussa aloin vetämään maasta, ja muutama viikko sitten nousi 3x170kg (sarjapainolaskurin mukaan pitäisi nousta 190kg, mutta veikkaan, että oikea maksimi pyörii 180kg hujakoilla). Toisaalta elopainoa löytyyy vähän päälle 90kg, joten siihen nähden aika heikkoa.

Ei se 200kg ole mikään mahdoton paino minun mielestä. Vuoden alussa aloin vetämään maasta, ja muutama viikko sitten nousi 3x170kg (sarjapainolaskurin mukaan pitäisi nousta 190kg, mutta veikkaan, että oikea maksimi pyörii 180kg hujakoilla). Toisaalta elopainoa löytyyy vähän päälle 90kg, joten siihen nähden aika heikkoa.

Niin eli sullakin menee tohon 200kg vähintään vuosi treeniä, en todellakaan usko että tän pallon päällä tallaa monta tyyppiä ketkä ton 200 vetää ilman jonkinlaista voimaharjoittelua. Mä tunnen monta ihmistä ketkä ei monen vuoden päästäkään ole päässyt tohon 2 markkaan vaikka se ei munkaan mielestä ole mikään järjetön rauta.

Lukekaas vaikka huvikseen noita tavoite ketjujakin sieltä saa aika hyvin osviittaa millaisia painoja ihmiset heiluttelee salilla, tai katselkaa ympärillenne siellä salin puolella.,

Onhan se 200 mahdollinen ekalla kerralla, jos on esim. tosi fyysinen duunitausta. Sehän on klisee, että metsurit on aina erittäin kovia vetäjiä.

Onhan se 200 mahdollinen ekalla kerralla, jos on esim. tosi fyysinen duunitausta. Sehän on klisee, että metsurit on aina erittäin kovia vetäjiä.

On en tosiaan kiellä sitä, mutta sen verran puhun omasta kokemuksesta niin tein käytännössä nuorena miehenä helvetin raskaita töitä joissa tuli just tosi paljon maastavedon tyyppistä repimistä (puuhommia/metallipajaa/ja padonrakennusta+ puutarhatöitä) mua niinku yleisesti ottaen pidettiin helvetin vahvana kaveripiirissä, no frendi hommas painot himaan ja kerran sitten tuli jurrissa mieleen et mitähän sitä jaksaisi vetää niin nykäisin elämäni ekalla vedolla 120-140 en muista tarkkaan paljon siinä oli mutta 200 ei olisi inahtanutkaan. Tavotteena olisi itsellä nyt ottaa mave smjv tilalle ja alkaa pikkuhiljaa panostamaan tohon enemmän jos saisi tosiaan edes joskus sen 2.5x oman painon nykästyä.

edit:en tiedä mistä johtuu mutta mave on ollu mulla kautta aikain paskamaisin liike kehittymisen kannalta, riippuu kauheasti tulokset päivästä ja välillä tuntuu että saa jauhaa helvetin kauan ennen kuin saa lisäillä painoa. Toisaalta mulla on maven suhteen kiva piirre siinä että tauot siinä hirveästi vaikuta jos vertaa vaikka muihin isoihin liikkeisiin.

Just kattelin omasta päivyristä niin 2010 kun aloitin yli 9 vuoden tauon jälkeen niin ekalla kerralla useampi ykkönen 150 kilolla, joissa ilmeisesti kuitenkin varaa. Ei siis mitään liikuntaa tuossa tauon aikana, niin rapakunnossa kun voi vaan ihminen olla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom