Elämä ilman palkkaria, mahdollista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pommi
  • Aloitettu Aloitettu
Treenasin noin 15 vuotta ilman palkkaria, kunnes puolisen vuotta sitten päätin kokeilla muutamia muutoksia rutiineihin mm. palkkaria. Vaikutus oli helppo huomata jo ensimmäisellä treenikerralla. Kovan treenin jälkeisenä päivänä olo oli loistava eikä sellainen selkään saaneen tuntuinen kuin normaalisti. Ainakin minulla siis toimii hyvin ja aion käyttää jatkossakin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juodaan treenatessa, ei mitään treenin jälkeen, silloin se on jo vähän myöhäistä.

Tässä oli taas itselleni hyvä muistutus. Jostain syystä on taas tullut revittyä se palkkari vasta kun noijailee pukkarissa väsyneenä seiniin, vaikka jossain vaiheessa huomasin kesken treenin naukkaillun palkkarin lisäävän kummasti treenitehoa ja varsinkin treenin miellyttävyyttä.

Itse lopetin palkkareiden vetämisen tämän vuoden alussa kun siirryin takaisin koulunpenkille ja tulot tippuivat. Säästö se on pienikin säästö, ennen vedin Fastin Heraa ja Maltoa jotka eivät hirveän kalliita ole, mutta kuitenkin.. Eroa en ole huomannut, treeni kulkee ihan yhtä hyvin kuin ennenkin. Rahkaa vaan naamariin ni hyvä tulee.

Ei tulisi mieleenikään että jättäisin palkkarin pois, tai vetäisin pelkkää heraa palkkariksi. Siitä työmäärästä mitä vuosien varrella suunnitellusta ja omaan tasoon nähden raskaasta treenistä saa, en aio yhtään heittää hukkaan sillä etten ota kunnon palkkaria treenin jälkeen. Heraa ja maltoa.

On tullut kokeiltua hiilaritonta palkkaria ja voihan ***** että oli paskat treenit seuraavalla kerralla.

Vihoviimeinen kohta missä minä tekisin kompromisseja.

Kukin taaplaa tyylillään :)

Taustaa hieman, eli useampi vuosi on tullut punttia väännettyä, mutta reilu vuosi sitten loppui lyhkänen tauko. Ennen taukoa tein palkkareita soijasta, herasta, maltosta, kaakaosta, ilman hiilareita, maitoon, ei maidon kanssa jne.. eli mahd. pienellä budjetilla (opintotuen takia) värkkäilin palkkarit. Tosin hieman ennen taukoa ostin jotain valmiita palautusjuoma sydeemejä salin myymälästä ja vetelin niitä onnesta soikeana.

Tauon jälkeen salin isossa kunnossa oleva myyjä sai kerran puoli vahingossa myytyä mulle jotain aivan törky kallista palkkaria. Oli kuulemma ultrasuodatettua ja kaikki vimosen päälle, palautuu myyjän mukaan todella hyvin ja saa kaikki lisäjutskat (olikohan siellä mm. kivennäisaineita ja kreatiinia, ei voi muistaa) samasta paketista. Noh ostin sitten tätä kerralla isomman satsin, ja puoli vuotta varmaan lipitin tunnollisesti treenin päälle tätä ihmeainetta.

Eräänä kauniina pakkasaamuna palkkari sitten loppui, ja jostain syystä ei ole tullut nyt ostettua uutta pönikkää tilalle. Eli olisinko noin puoli vuotta vedelly menemään ilman palautusjuomaa. Olen treenin jälkeen vetässyt maitorahkaa+jotain nopeaa hiilaria (esim. banaania tai spelttimysliä) tai sitten istunut syömään oikean ruuan, jos vaan on sattunut olemaan tarjolla. Syömisestä olen päässyt nauttimaan n. 20 min päästä treenin loppumisesta.

Eli päästään itse asiaan! Itse en ole huomannut palautumisessa mitään eroa. Treenaamaan on pystynyt aivan samalla tai melkeinpä kovemmalla tahdilla kuin ennen. Lihakset ovat kasvaneet ihan normaalisti. Mulle tuli palkkarin jälkeen monasti hieman huono olo, johtuen ilmeisesti kovasta insupiikistä, nyt ei oikeastaan vippaa päässä kuin jalkapäivän jälkeen;) Rahaa menee vaan nykyään enemmän, koska ei tule myöskään juotua välipalana drinkkejä. Kysymyksiä viisaammille:

1) Onko palautusjuomasta loppupelissä kuinka suuri hyöty normi punttiharrastajalle, jos vain ruokavalio on kunnossa?
2) Laulavatko nämä lisäravinnefirman mannekiinit mielestänne sen lauluja kuka heitä sponssaa, vai allekirjoittavatko he käsi sydämmellä kaikki ne tekstit lisäravinteista, mitä kertovat esim. tällä palstalla?

Olisi mukava kuulla toistenkin kommentteja, jotka eivät vedä palkkareita, vai olenko ainoa tällä palstalla, joka kouristelee katabolian kourissa treenistä toiseen? Jotenkin kun näitäkin pakkiksen sivuja selailee, tulee itselle semmoinen olo, että ilman palkkaria + kreatiinia + glutamiinia ei voi yksinkertaisesti elää, vaikka itselle käytäntö on osoittanutkin toista. Vai olenko niin turtunut jo tilanteeseeni, että en voi kuvitellakaan olotilaani jos söisin kaikkia lisäravinteita? Mankkua ja vitskuja tulee syötyä, mankusta ainakin on todellista hyötyä, vitamiinien hyödystä ei ole hajuakaan... Kalaöljytabutkin on jäänyt vähälle käytölle, koska tulee kalaa vedettyä aika paljon varsinkin kesäaikaan.

Rohkeasti kommentteja:)

1.) Kyllä. Nykyaikaiset palautumistuotteet ovat urheiluravitsemuksen suurimpia innovaatioita vuosiin.

2.) Kyllä, he laulavat juuri sen firman lauluja joka maksaa..Kuitenkin asiantuntijoilla tai tuotespesialisteilla on tiettyjä perus-asioita, mitkä suurin osa allekirjoittaa.

Voithän sä jalkapalloakin pelata ilman nappuloita. Ei vaan tunnu kumpikaan idea ollenkaan järkevältä mikäli yhtään enempää haluaa lajiin panostaa. Ei tarvitse mikään ammattilainen olla kummassakaan tapauksessa.

Voithän sä jalkapalloakin pelata ilman nappuloita. Ei vaan tunnu kumpikaan idea ollenkaan järkevältä mikäli yhtään enempää haluaa lajiin panostaa. Ei tarvitse mikään ammattilainen olla kummassakaan tapauksessa.

No oli aika ontuva vertaus tämä.

No oli aika ontuva vertaus tämä.

No sitä lähinnä tuolla hain takaa, että mielestäni palkkari on yhtä olennainen juttu punttiharrastajalle, kuin nappulakengät jalkapallon pelaajalle. :) Huono vertaus mahtollisesti. :piis:

No sitä lähinnä tuolla hain takaa, että mielestäni palkkari on yhtä olennainen juttu punttiharrastajalle, kuin nappulakengät jalkapallon pelaajalle. :) Huono vertaus mahtollisesti. :piis:

Niin no se on sun mielipide. Palkkari on kuitenkin vain "ravintoa", jonka pystyy hoitamaan muutenkin, kun taas jalkapallon pelaaminen ainakin ylemmillä tasoilla on aika mahdotonta jollain peruslenkkareilla..

Kyllä mä juon palautusjuoman... siihen on monen monta syytä. Uskon että ilmankin pärjää vallan mainiosti, mutta on se aika paljon helpompaa ja kätevämpää juoda se palkkari, kuin kuskata ruokaa tai kiirehtiä syömään. Ja hera on ihan edullinen proteiinin lähde.

Kyllä olen pukuhuoneessa nähnyt joidenki vetävän kana"salaattia" tms heti treenin jälkeen, muttei se oikeen mullle maistus. Palkkari on kätsy jo senkin takia, että se on nestettä, ja treenin jälkeen kun tahtoopi olla jano, muttei nälkä. Lisäksi hera on nopeasti imeytyvää, kuten myös malto, ja sitten ku on palkkarin kumonnut, ei ole pahempia stressejä saada mitään ravintoa kovalla kiireellä.

Joten, kyllähän sen palkkarin voip juoda, vaikkei tähän asiaan erityisen fanaattisesti suhtautuiskaan. Usein palkkarien vastustajat vaikuttavat olevan fanaattisempaa väkeä kuin maltilliset palkkarin kannattajat ;)

Kertookaapa, jos haluaa korvata oikean palkkarin jollain tavallisemmilla ruoka-aineilla, niin mitkä olisivat tähän tarkoitukseen parhaita?

Itse olen vetänyt reenin jälkeen vaan pelkän banaanin, en sitten tiedä onko mitään vaikutusta.

Tästä ollut juttua aikaisemminkin. Mielestäni palautusjuomalla ei käytännössä oikeastaan mitään hyötyä.Jollain mikrofraktiotasolla voi tutkimuksissa löytyä jotain hyötyä, mikä saadaan paperilla näyttämään hienolta ja jopa välttämättömältä,mutta suurin hyöty tulee niissä helpoissa lisäkaloreissa mitkä palautusjuomassa helposti saadaan.
Itse kuitenkin edelleen sen palkkarin treenin jälkeen otan:nolo:Opittu tapa vai mikä lie, mutta saapa tuosta ainakin ne lisäkalorit.Jossain vaiheessa en palkkaria käyttänyt ja mitään eroa en huomannut.

Itse tuossa pudotin palkkarista malton pois koemielessä. Jäljelle jäi hera + suklaahera (50:50), glutamiini ja krea. Lisäksi otan sen nykyään parin viimeisen liikkeen aikana pikkuerissä (n.5min aikana) enkä kertahuitaisulla.

Tämän johdosta ei enää pahaa oloa, vatsanväänteitä, ilmavaivoja ja maku on parempi ilman maltoa IMO vaikka heran seassa on glutamiini ja krea! Palautumisessa en ole huomannut eroa parin viikon aikana. Siis palkkari parani pikkuviilailuilla huomattavasti ja nyt kun sillä ei enää ole niitä entisiä haittavaikutuksia niin miksipä sitä ei ottaisi. Pointtini siis se että jos joku miettii palkkarista luopumista sen haittojen takia nii koittaisi ensin kokeilla eri viritelmiä joilloin palkkari taas maistuu.

Aion itsekin tosin kokeilla treenata vähän aikaa ilman palkkaria ja tarkkailla mitä tapahtuu ihan koemielessä. Elämähän varmasti jatkuu yhtä kovana, mutta jatkuuko kehitys:rolleyes:

Tästä ollut juttua aikaisemminkin. Mielestäni palautusjuomalla ei käytännössä oikeastaan mitään hyötyä

Tämän olen kuullut todella vahvan kaverin suusta, joka on ennen käyttänyt palkkaria. Siinä on pienoinen paradoksi, koska sälli on vahva kuin mikä, ja on käyttänyt palkkaria, joka edesauttaa voimatasoja.
Meikäläinen on vasta ottanut palkkarit käyttöön, koska olen mielestäni ylittänyt tietyn rajan treenin määrässä ja laadussa. Jos olen pyörällä salilla niin syön vasta kotona naturaalipalkkarin, joka koostuu maidosta, maitorahkasta, banaanista plus muista satunaisista lisukkeista, ehkä vähän öljyä.

joka koostuu maidosta, maitorahkasta, banaanista plus muista satunaisista lisukkeista, ehkä vähän öljyä.

No paljonkos nuo em. tuotteet maksavat?

Juuri ostin leader sports nutritionin after palautusjuoman, joka on hyvänmakuinen ja maksoi 36.90. Yhden palkkariannoksen hinnaksi tulee 1.85€ eli vähemmän kuin automaatista ostettu limu. Ravintosisältö: 46g proteiini, 42g hiilari, 5g glutamiini ja 5g kreatiini. Rasvaa ja kolesterolia ei juuri ollenkaan.

Ei ole rahasta, vaivasta eikä mausta palkkarin vetäminen kiinni:rolleyes:

No paljonkos nuo em. tuotteet maksavat?

Juuri ostin leader sports nutritionin after palautusjuoman, joka on hyvänmakuinen ja maksoi 36.90. Yhden palkkariannoksen hinnaksi tulee 1.85€ eli vähemmän kuin automaatista ostettu limu. Ravintosisältö: 46g proteiini, 42g hiilari, 5g glutamiini ja 5g kreatiini. Rasvaa ja kolesterolia ei juuri ollenkaan.

Ei ole rahasta, vaivasta eikä mausta palkkarin vetäminen kiinni:rolleyes:

Tuo onkin yksi syy käyttää lisäravinteita.Ne on halpoja ja hyvänmakuisia.Aina ei myöskään yksinkertaisesti rahka tai purkki tonnikalaa oikein uppoa, hyvänmakuinen proteiinidrinkki kylläkin.
Kokonaan toinen juttu onkin se palautumisjuomasta saatu hyöty palautumisen ja lihaskasvun kannalta, käytännössä nolla (paitsi ne lisäkalorit).

Aina ei myöskään yksinkertaisesti rahka tai purkki tonnikalaa oikein uppoa, hyvänmakuinen proteiinidrinkki kylläkin.
Noh ei sen palkkarin mitää uudenvuoden lupaus drinkkikää pidä olla. Kunhan on heraa ja maltoo niin hällä väliä miltä se maistuu kunhan alas vaan saa. Maustamattomanakin menee jos funlighti on himaan unohtunut.

Mitäs jos keskittyisitte niiden palkkari-hifistelyiden sijaan vaikka treenaamaan vähän kovempaa? Se treeni on kuitenkin melko tärkeää, otaksuisin että millään palkkareilla ei pala kasva jos ei ole ärsykettä..

...joo joo, mutta välillä (eli joka päivä) pakkista lukiessa tuntuu siltä, että hifistellään vähän väärien asioiden kanssa.

Malto on turhaa turvottavaa insuliinipiikkiä aiheuttavaa sokeri jätettä joka hidastaa treenin jälkeisen proteiinin imetymistä.

Hmm... Mielenkiintoista olen aina elänyt siinä uskossa että hiilarit juuri parantaa proteiinin imeytymistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom