Taustaa hieman, eli useampi vuosi on tullut punttia väännettyä, mutta reilu vuosi sitten loppui lyhkänen tauko. Ennen taukoa tein palkkareita soijasta, herasta, maltosta, kaakaosta, ilman hiilareita, maitoon, ei maidon kanssa jne.. eli mahd. pienellä budjetilla (opintotuen takia) värkkäilin palkkarit. Tosin hieman ennen taukoa ostin jotain valmiita palautusjuoma sydeemejä salin myymälästä ja vetelin niitä onnesta soikeana.
Tauon jälkeen salin isossa kunnossa oleva myyjä sai kerran puoli vahingossa myytyä mulle jotain aivan törky kallista palkkaria. Oli kuulemma ultrasuodatettua ja kaikki vimosen päälle, palautuu myyjän mukaan todella hyvin ja saa kaikki lisäjutskat (olikohan siellä mm. kivennäisaineita ja kreatiinia, ei voi muistaa) samasta paketista. Noh ostin sitten tätä kerralla isomman satsin, ja puoli vuotta varmaan lipitin tunnollisesti treenin päälle tätä ihmeainetta.
Eräänä kauniina pakkasaamuna palkkari sitten loppui, ja jostain syystä ei ole tullut nyt ostettua uutta pönikkää tilalle. Eli olisinko noin puoli vuotta vedelly menemään ilman palautusjuomaa. Olen treenin jälkeen vetässyt maitorahkaa+jotain nopeaa hiilaria (esim. banaania tai spelttimysliä) tai sitten istunut syömään oikean ruuan, jos vaan on sattunut olemaan tarjolla. Syömisestä olen päässyt nauttimaan n. 20 min päästä treenin loppumisesta.
Eli päästään itse asiaan! Itse en ole huomannut palautumisessa mitään eroa. Treenaamaan on pystynyt aivan samalla tai melkeinpä kovemmalla tahdilla kuin ennen. Lihakset ovat kasvaneet ihan normaalisti. Mulle tuli palkkarin jälkeen monasti hieman huono olo, johtuen ilmeisesti kovasta insupiikistä, nyt ei oikeastaan vippaa päässä kuin jalkapäivän jälkeen;) Rahaa menee vaan nykyään enemmän, koska ei tule myöskään juotua välipalana drinkkejä. Kysymyksiä viisaammille:
1) Onko palautusjuomasta loppupelissä kuinka suuri hyöty normi punttiharrastajalle, jos vain ruokavalio on kunnossa?
2) Laulavatko nämä lisäravinnefirman mannekiinit mielestänne sen lauluja kuka heitä sponssaa, vai allekirjoittavatko he käsi sydämmellä kaikki ne tekstit lisäravinteista, mitä kertovat esim. tällä palstalla?
Olisi mukava kuulla toistenkin kommentteja, jotka eivät vedä palkkareita, vai olenko ainoa tällä palstalla, joka kouristelee katabolian kourissa treenistä toiseen? Jotenkin kun näitäkin pakkiksen sivuja selailee, tulee itselle semmoinen olo, että ilman palkkaria + kreatiinia + glutamiinia ei voi yksinkertaisesti elää, vaikka itselle käytäntö on osoittanutkin toista. Vai olenko niin turtunut jo tilanteeseeni, että en voi kuvitellakaan olotilaani jos söisin kaikkia lisäravinteita? Mankkua ja vitskuja tulee syötyä, mankusta ainakin on todellista hyötyä, vitamiinien hyödystä ei ole hajuakaan... Kalaöljytabutkin on jäänyt vähälle käytölle, koska tulee kalaa vedettyä aika paljon varsinkin kesäaikaan.
Rohkeasti kommentteja